"23 בוגרים מסיימים עתה ארבע שנות לימוד לא כל כך קלות", אמר בפתיחת תצוגת הבוגרים של המרכז האקדמי ויצו חיפה, ראש המחלקה לאופנה רן שבני. "הם עברו חוויות לעתים כואבות, לעתים מתסכלות, היו לא מעט דמעות, לילות ללא שינה, אבל הסיפוק מאוד גדול".
ביום חמישי בערב סיים מחזור נוסף של המחלקה לאופנה ב-ויצו חיפה ארבע שנות לימודים בתצוגת אופנה בהאנגר 11 בנמל תל אביב. זו היתה אחת התצוגות הטובות ביותר שידע בית הספר. לצד קולקציות הגמר, עלו על המסלול פרויקטים נבחרים מקורסים של סטודנטים מהשנה השנייה והשלישית ונראה שמחלקת האופנה בניצוחו של שבני, שלקח לידיו את התפקיד לפני חמש שנים, צועדת קדימה ומתנערת אט אט מתדמיתה המיושנת. 23 הבוגרים הציגו קולקציות קוהרנטיות ברובן, עם מגוון של פיתוחי בדים, צביעות והדפסים, שהצביעו על אמירה אישית בתוך תהליך העיצוב הארוך. יחד עם זאת, קולקציות רבות נשארו בגבול התרגום הבסיסי לקונספט הנבחר, ולא הצליחו לייצר פרשנות מעמיקה וחדשנית או בשורה אופנתית. גם הבחירה של חלק מהסטודנטים להעלות על המסלול קולקציה רחבה יחסית, לא תמיד הבטיחה הצלחה – בחלק מהמקרים היא ייצרה מפגן כוח, אך באחרים נדמה היה שדווקא בגלל הריבוי, כל אחד מהפריטים הנפרדים זכה להשקעה פחותה. מתוך 23 הבוגרים, בחרנו את חמש הקולקציות שהציגו קונספט הדוק ומשכנע, תרגום מעמיק ולעתים אף מרגש, צלליות בגדים עדכניות ואמירה אופנתית שיצרה קסם על הבמה. מי: גוני שביטמה: קולקציה בשם "סליחה שבאתי", השואבת השראה מהסרט "סלאח שבתי" והמפגש הכמעט בלתי אפשרי בין המלתחה היהודית הגלותית לבגדים הפשוטים של הקיבוץ.
אהבנו: זוהי ללא ספק הקולקציה הטובה ביותר שעלתה על מסלול התצוגה של ויצו חיפה. שביט הצליחה לשלב באופן מושלם בין סילואטות מסורתיות ועדכניות, השתמשה בתבונה בהדפסים צבעוניים ונגעה בטרנדים עכשוויים בלי לאבד את האמירה האישית. הקולקציה הצליחה לרגש – לעתים באופן הומוריסטי, ססגוני ושמח, ולעתים במבט נוסטלגי ונוגה.
מי: קים דרור
מה: קולקציה בשם Indigo: Work Hard, Stay Humble, המתחקה אחר פיגמנט האינדיגו שנדד מהמזרח למערב וחצה תרבויות – מסין הקומוניסטית ועד בד הדנים המודרני.
אהבנו: הקולקציה המהודקת שילבה פריטים שונים בגווני האינדיגו וכללה הדפסים, צביעות בדים וצלליות שהתרחקו והתקרבו לגוף באופן שיצר ערבוב בין תרבויות מסורתיות ומגמות עכשוויות. בין הפריטים המוצלחים במיוחד שהרכיבו את מערכות הלבוש, היו מכנסי גברים בדוגמת מעוינים ושמלת אוברסייז שנצבעה בטכניקת טאי-דאי.
מי: סמדר סיקולר רמתי
מה: פרויקט בשם "פרודוקטיבית מלכותית", השואב השראה מההיררכיה של כוורת הדבורים בה המלכה היא השולטת והדבורים עוסקות בעבודת עמל פרודוקטיבית. הפרויקט משלב את העמלנות, העסקנות והיצרנות של עולם הדבורים.
אהבנו: סיקולר רמתי גילתה רגישות מופלאה לצבע ולטקסטורה, שילבה בחוכמה בין השניים ויצרה מערכות לבוש עם פרופורציות נכונות ועדכניות. אהבנו בעיקר את שילוב הטוניקה המודפסת עם המכנסיים ואת האוברול המתנפנף.
מי: פארח פארח
מה: קולקציה בשם "האביב הערבי", המשלבת בין העולם הערבי מסורתי לבין כמיהתו לחופש. הפריטים מורכבים מאלמנטים הנוגעים במסורת הערבית לצד השראות מילדי הפרחים של שנות ה-60, המבטאים חופש באמצעות פריטים קלילים וצבעוניים.
אהבנו: שילוב ההשראות מהעולם הערבי המסורתי ומילדי הפרחים של שנות ה-60 יצר קולקציה עם אמירה אישית חזקה מאוד, ריבוי עבודות יד ופריטים עם קול מובהק וגזרות שהחמיאו לדוגמניות שצעדו על המסלול. אהבנו במיוחד את שמלת המשי המשלבת הדפסים ערביים מובהקים אך מעוצבת בסגנון של שמלת מקסי רפויה ועדכנית.
מי: עדי מנקו
מה: בהשראת בית האופנה ויגו שהיה שייך למשפחתה של עדי מנקו בווינה, יצרה הסטודנטית צלליות משנות ה-30 ושנות ה-40 עם טוויסט עכשווי המשלב אלמנטים הומוריסטיים ואלמנטים מהטבע, שיוצרים ניגוד לאופי היקי האופייני לעיצוב של אותם ימים.
אהבנו: למרות שהיינו ממליצים למנקו לערוך מחדש את הקולקציה ולוותר על פריטים שהכבידו על התוצאה הסופית, התרשמנו מהרמה הטכנית הגבוהה של הפריטים המחויטים, מהשילוב החכם בין ההשראות התקופתיות לטוויסט העכשווי ומהחיבור בין עבודות היד לבדים המחויטים המוכרים.