נשים וגברים במידה XL ומעלה – ראו הוזהרתם: מותג האופנה הבינלאומי אברקרומבי אנד פיץ' מעדיף אתכם מחוץ לחנויות שלו. הוא לא מעוניין בכם כקליינטים ובטח שלא כחלק מדיילי המכירות, העומדים בכניסה לחנויות ומציגים גוף מפואר וחזה שרירי חשוף. בראיון שהעניק לאחרונה רובין לואיס, יועץ אסטרטגי ומחבר הספר "The new rules of retail", סיפר כי מנכ"ל אברקרומבי אנד פיץ' מייק ג'פריס מעדיף את לקוחותיו רזים וצנומים. "הוא לא רוצה אנשים גדולים ושמנים בחנויות שלו, אלא אנשים יפים בלבד", הסביר לואיס בראיון ל- Business Insider. "הוא לא מעוניין שבין חוג לקוחותיו יהיו אנשים שאינם לוהטים. האנשים שלובשים את הבגדים שלו צריכים להרגיש שהם חלק מקבוצה קולית".
עוד בערוץ האופנה:
- בת 21 בסטטוס נגד מוכרת בתמנון: רציתי שמלה, קיבלתי השפלה
- הסטייליסט של דה וויס: "לא אמרתי למתמודדות לכו תקיאו, אבל כן אמרתי לחלקן להוריד 2-3 קילו"
- ששון קדם לנשים רזות: "אתן מפחדות!"
- בארון של אסתי זקהיים
אומנם לא רבים מהרשתות והמעצבים ייצאו בהצהרה כל כך לא פוליטקלי קורקט בפומבי, אבל בסופו של דבר, לאנשים במידות גדולות זה לא באמת משנה – גם בלי לקבוע מדיניות צנומה, מרבית רשתות האופנה מדירות אנשים במידה 44 ומעלה. אומנם בישראל קיימות רשתות הפונות לאנשים המלאים, כמו עונות ו-ml, אך על פי תלונות ששמענו שוב ושוב, הבגדים שהן מציעות לא בהכרח אופנתיים, ובנוסף המחירים יקרים יותר ביחס לרשתות האופנה הרגילות. בראיון ל-Xnet אמרה בעבר גאלה רחמילביץ', סטייליסטית למידות גדולות ובחורה מלאה בעצמה, כי "הרשתות למידות גדולות בישראל התנערו מנשים מלאות.בעיניהן. כשנערה שמנה בת 12 או 18 מגהצת 2,000 שקל בחודש על בגדים, היא עושה את זה ברשתות האלה, לא בזארה או בקסטרו".
גם אורית לוסטיג, מאמנת אישית עבור אנשים גדולים שנזקקים לעזרה בשופינג, מכירה מקרוב את האתגר למצוא בגדים. "כשאני נכנסת לחנות ושואלת אם יש בגד במידה שלי, אפילו אם זה בחנות לבגדי ספורט, בדרך כלל יביאו בגד שקטן עליי במידה, או לחלופין, יגידו לי: 'אין לנו במידה שלך'", היא מספרת. "במקרה הכי גרוע, יביאו לי מכנסי טרנינג לגברים, כי זה הדבר היחיד שיעלה עליי".
אז איפה את קונה בגדים בדרך כלל?
"ברשתות כמו עונות, ml וקרייזי ליין. יש גם לא מעט בוטיקים עם בגדים לנשים במידות גדולות. הבעיה מתחילה ונגמרת בהיצע הנמוך והדליל שיש עבורנו בחנויות בארץ, כך שגם אם כבר מצאתי בגד יפה ורכשתי אותו בתחילת עונה, יש סכנה גדולה שכל החברות השמנות שלי ילבשו את אותו הדגם בדיוק". את הפיתרון לבעיה מצאה לוסטיג בקניות באינטרנט. לדבריה, החנויות ברשת מספקות מגוון רחב של אפשרויות לאנשים במידות גדולות, ומשחררות אותם מהמבט הביקורתי של המוכרים בחנויות.
אתרי האופנה באינטרנט הפכו לדרך המועדפת על רבים לשופינג, במיוחד בגלל שהם פותרים מהצורך לקום מהספה, למדוד בתא צפוף ולנהל דיאלוג חרשים עם מוכרות חסרות סבלנות. הדרך הזו מתאימה כמעט לכל פאשניסטה שחייבת ברגע זה חולצת וינטג' מיפן או את פריטי התצוגה של ברברי, אבל כשזה מגיע לאנשים גדולי ממדים, הקניות באינטרנט הן יותר ממותרות – לפעמים הן צורך הכרחי. "אנשים שמנים לא אוהבים למדוד, בטח לא בחנות מלאה באנשים", משתפת לוסטיג. "כולם מסתכלים עלינו, ולמוכרים תמיד יש מה להעיר. כשאני קונה בגדים באינטרנט, אני יכולה למדוד את ההיקפים שלי בבית ולהזמין לפי זה בגד שמתאים לי בדיוק. אחר כך, כשהוא מגיע, אני יכולה למדוד אותו לבד מול המראה, או עם חברה טובה, ולהחליף במידה והוא לא מתאים לי. היתרון הכי גדול של החנויות אונליין הוא המבחר העצום. אני נכנסת לאתר, ובקליק אחד יש לי אינספור אפשרויות".
בזכות ההיצע הגדול, הופכים אתרי אופנה מחו"ל לאופציה אטרקטיבית עבור לקוחה שמחפשת בגד אופנתי במחיר סביר ובמידות המתאימות. החיסרון המרכזי שלהם הוא מידת הנגישות: זמן המשלוח עומד על 14 ימי עסקים בממוצע, וכך נשים וגברים הזקוקים ל"עזרה ראשונה" של בגדים במידות גדולות, נאלצים בכל זאת לכתת רגליים בין החנויות המקומיות. בנוסף, חלק מהאתרים לא שולחים לישראל ודורשים כתובת בארצות הברית בלבד. במקרים אלו, כדאי לשים לב שיש כיום מגוון אפשרויות למשלוח קל ופשוט לישראל, כמו השירות שמציעה חברת TNT WorldShop.
מי שרוצה לנהל את הקניות בחוכמה, יכול להרכיב כבר בתחילת העונה מלתחה שלמה במחירים נוחים. האתר Fashion Plus, למשל, הוא מעין אינדקס לאופנת נשים של מותגים רבים, בטווח מידות רחב שנע בין מידה 14 ל-26 (מקביל למידות האירופאיות 58-44) ובמחירים בסביבות ה-160 דולר לשמלה ו-60 דולר לחולצה מעוצבת. קהל צעיר שמחפש אופנה טרנדית וזולה יותר, יכול למצוא את מבוקשו באתר Simply Be, הכולל בתוכו תרגומים מסחריים לטרנדים העונתיים, כמו שחור ולבן, צבעוניות מטאליות ועוד. מחירים לדוגמה: 70-35 דולר לשמלות ו-50-17 דולר לחולצות טי.
נשים בעלות סגנון קלאסי (שלפעמים גובל במעט מיושן), יכולות לבקר באתר Avenue, מותג לאופנה במידות גדולות עם מחירים נוחים מאוד, כמו 25 דולר לשמלה (או בעברית: פחות ממאה שקל!). בזכות המחירים הנוחים, אפשר לרכוש באתר בגדים נינוחים שיהיו ראויים ללבישה ביומיום. שמלות קוקטייל וערב נאות, לעומת זאת, אפשר למצוא באתר של חברת Igigi, במחירים שנעים בין 200-150 דולר. זה אומנם לא זול, אבל גם נשים רזות לא היו משלמות פחות מזה על שמלת ערב מתחרה. אתר נוסף שכדאי לשים אליו לב לקראת הקיץ הוא Lane Brayant, שמציע מגוון רחב של מותגים וכן את מותג בגדי הים לנשים מלאות Cacique.
גם לגברים גדולים יש אופציות לרכישת בגדים באינטרנט, כמו האתרים King Size ו-High & Mighty, שמציעים פריטים של מותגים קלאסיים כמו טומי הילפיגר, פולו ראלף לורן ולקוסט. אולם בשיחה עם פז גן אור, גבר גדול בן 42, מתברר כי המין הגברי לא שש לרכוש בגדים אונליין. לדבריו, אפשר למצוא לא מעט פריטי לבוש ברשתות ובחנויות המידות הגדולות הבודדות שיש בארץ לגברים. "רוב חבריי הגדולים לא עושים קניות באינטרנט", הוא פוסק. "יש תיאוריה – ויש מציאות. מניסיונות העבר שלי, הבגד שמגיע הוא תמיד קטן מדי או גדול מדי, ולפעמים גם הבד עבה מדי. כך שבסופו של דבר, צריך להעביר את הבגד תיקון. התהליך הזה מייגע, לכן אני מעדיף לרכוש את הבגדים בחנות ולא להסתמך על האינטרנט".