בצער רב וביגון קודר, קיץ 2013 מכריז על מותו בטרם עת של קטלוג האופנה. בעידן טכנולוגי בו חלק ניכר מהפרסום של מותגי האופנה נעשה באמצעות רשתות חברתיות, הקטלוג המודפס הולך ונעלם מהעולם. קחו לדוגמה את השינוי שעוברת בשנתיים האחרונות חברת קסטרו, שהפנימה את חוקי השוק החדשים ובמקום קטלוג עונתי מפואר ומושקע, יצרה בתחילת העונה מעין לוק בוק קורקטי ומאופק, ללא לוקיישן אקזוטי או אפקטים מיוחדים. במקביל, במהלך העונה היא משגרת מודעות קמפיין ופרסומים שונים בדיוור ישיר למנוייה דרך עמודי הפייסבוק והאינסטגרם הפעילים שלה.

גם חוק הפוטושופ, שנכנס לתוקפו העונה, הוביל לשינויים בעולם הקטלוגים הישראלי, כשעל כל תמונה שבה הוצרו היקפי הדוגמנים מופיעה הערת אזהרה. חלק מהחברות פרסמו אישור קטנטן בגוף הקטלוג, אחרות נשבעו בפנינו שלא נעשתה הצרת היקפים ועל כן ההערה נעדרת מן הקטלוג.

רגע לפני שהם נעלמים לתמיד, יצאנו למסע של דפדוף ותהייה: באיזה קטלוג הצרו את מידותיו של הדוגמן, מי הכוכבת שנאלצה לפשק רגליה בשכיבה כדי למכור נעליים, ואיך היחסים בין בר רפאלי לציון ברוך איבדו את קסמם? הקטלוגים של קיץ 2013 – תמונת מצב.

בר רפאלי לקרולינה למקה. מתחמקת מהפפראצי (צילום: אייל נבו)
בר רפאלי לקרולינה למקה. מתחמקת מהפפראצי (צילום: אייל נבו)

קרולינה למקה

הפרזנטורים: הזוג האפלטוני בר רפאלי וציון ברוך. היא דוגמנית על וסלב בינלאומית, הוא וומנייזר מקומי עם רשימת אקסיות מרשימה והומור של ילד בן 4.

מה מוכרים לנו: את משקפי הראייה והשמש של המותג בעל המחירים העממיים, באמצעות קטלוג בפורמט קטן ובו תמונות של הצמד ברוך את רפאלי בדגמי החברה, על רקע נוף מדברי. ואף מילה או רמז על היחסים האפלטוניים בין השניים.

האם קנינו את זה: לא ממש. בעיקר כי הקטלוג מחוויר אל מול הפרסומת המוצלחת של השניים בטלוויזיה. למי שפספס, בפרסומת מגיעים רפאלי וברוך אל לב מדבר בג'יפ מצוחצח, שעה שמטוס סילון כותב בשובל לבן בשמיים I Love You. רפאלי הנרגשת פונה לנשק את ברוך, שמסמן לה להמשיך לקרוא את המשפט עד הסוף: I Love You Like a Sister. היינו שמחים אם גם הקטלוג היה מפגין קצת יותר הומור בנוגע ליחסים המסתוריים והמתוקשרים של הפרזנטורים.

מה לקחנו איתנו הלאה: את דגם 1113-2, שמרכיבה רפאלי בקטלוג – משקפיים עגולים במחיר מצחיק של 189.90 שקל. רק קחו בחשבון שהסיכוי שתצליחו להיראות איתם כמו נערת הספורט'ס אילוסטרייטד במיל' הוא אפסי.

ומה השארנו בחנות: את הקטלוג, כמובן, ואם אפשר, גם את ברוך. רפאלי בהחלט מסוגלת להחזיק את הקטלוג בכוחות עצמה.

אזהרת הפוטושופ: אין. מהחברה נמסר: "לא נעשה שימוש בהצרת היקפים". נניח שאנחנו מאמינים.

גזעי כמו באייטיז. רותם סלע לסקופ (צילום: שי יחזקאל)
גזעי כמו באייטיז. רותם סלע לסקופ (צילום: שי יחזקאל)

נעלי סקופ

הפרזנטורית: נסיכת הקרח רותם סלע, שנראית בקטלוג סקסית מתמיד, ולא בהכרח במובן הטוב של המילה.

מה מוכרים לנו: צילומי סטודיו של סלע בשלל פוזות המציגות לראווה את דגמי המותג. 16 עמודי הקטלוג מנסים לייצר מראה מגוון של לקוחות טיפוסיות – מהקלאסית ועד הנינוחה, מהצעירה ועד הקולית והמפתה. חבל שאת מלאכת הפיתוי נאלצת סלע להפגין כשהיא שכובה על גבה ורגליה מורמות בפישוק קל.

האם קנינו את זה: חד משמעית לא. מלבד העובדה שהצילומים לא מנצלים את יכולותיה של סלע כדוגמנית, הקונספט החלול של הקטלוג מזכיר לנו פרסומות משנות ה-80 ולא מוצר אינטליגנטי ורלוונטי לשנת 2013.

מה לקחנו איתנו הלאה: את המחירים הזולים של המותג. ב-300 שקל תוכלו להצטייד בשני זוגות לפחות.

ומה השארנו בחנות: את נעלי השפיץ האדומות עם חרטום הכסף. קשה לנו להאמין שמישהו במותג אשכרה חשב שיש נשים שיקנו אותן.

אזהרת הפוטושופ: אין. מחברת סקופ נמסר: "בקטלוג לא נעשתה עבודת הצרת היקפים, ולכן לא נכתבה אזהרת פוטושופ". כנראה שסלע התברכה בדרך הטבע.

אווה לימסוב  ללי קופר. עדיף היה לבחור בדוגמנים אנונימיים (צילום: שי יחזקאל)
אווה לימסוב ללי קופר. עדיף היה לבחור בדוגמנים אנונימיים (צילום: שי יחזקאל)

לי קופר

הפרזנטורים: נסיך סצנת הטראנס הבינלאומית סקאזי (בשביל אימא שלו הוא תמיד יישאר אשר סוויסה) ובת זוגו שכיכבה לצדו בסדרה "מחוברים 2", הדוגמנית אווה לימסוב.

מה מוכרים לנו: קטלוג שהופץ לתקשורת בלבד, ובו אוסף תצלומי הקולקציה (שמופיעים גם בפרסום החוצות של המותג), שמנסים להמציא את סקאזי כנער הרוק הלוהט של הסצנה.

האם קנינו את זה: מכיוון שימי המטאל של סוויסה נמצאים הרחק מאחוריו, קצת קשה לנו להאמין לפוזה הרוקיסטית, שמגיעה ממי שלצלילי נגינתו מקפצים חובבי טראנס עם דלקה בעיניים ולונגי צבעוני. מבחינתנו, במקום סקאזי את לימסוב מוטב היה להציב שני דוגמנים אלמונים לטובת אמינות המסר. ממילא, הבחירה בסקאזי שנה מאז הבאז שהיה סביבו בעקבות "מחוברים 2", פספסה בגדול את המומנטום. הוסיפו לכך את המרחק בינו לבין קהל היעד הצעיר והקולי שהמותג מחפש – וקיבלתם תצלומים של גיבור מעורר רחמים. וזה, לטעמנו, הדבר הכי לא קולי בעולם.

מה לקחנו איתנו הלאה: לא מעט פריטים מהקולקציה, כמו חולצת טי עם הדפס ראש סוס, גופיית ג'ינס בשטיפת דגרדה וסקיני ג'ינס לנשים בצבע טורקיז.

ומה השארנו בחנות: את סקאזי, שבקרוב גם יעצב קולקציית קפסולה למותג.

אזהרת הפוטושופ: הקטלוג נושא את הכיתוב "The Photos have been digitally altered". ואנחנו שואלים: למה לא בעברית? מהחברה נמסר: "הקטלוג נשלח לתקשורת בלבד. על גבי הפוסטרים ושאר המודעות הפומביות הכיתוב הוא בעברית".

קסטרו. מי צריך הצרת היקפים כשיש את גל גדות?  (צילום: גורן ליובנוציץ)
קסטרו. מי צריך הצרת היקפים כשיש את גל גדות? (צילום: גורן ליובנוציץ)

קסטרו

הפרזנטורים: האנסמבל המוכר של המותג: גל גדות, יונתן ווגמן, לירז דרור ואריק מור.

מה מוכרים לנו: כאמור, בשנתיים האחרונות הפסיקה קסטרו לייצר קטלוג עונתי אחד, לטובת מגוון רחב של מודעות ופרסומים, אותם הם מפיצים בעיקר ברשתות החברתיות ובאתר האינטרנט שלהם. הקטלוג שבידינו הופץ בתצוגת הקיץ של המותג, ובו תמונות סטודיו של ארבעת הפרזנטורים על רקע אפור, למעט תמונת חוץ אחת של גדות ואחת של ווגמן, יושבים על מכסה מנוע של מכונית אמריקאית משנות ה-70.

האם קנינו את זה: את הבגדים כן, את הקטלוג לא. המראה המינימליסטי, קפוץ התחת והפרקטי שנראה בתצלומים הוביל למוצר משעמם, מרוחק וקריר מאוד, שהפער בינו לבין הקולקציה שנראתה בתצוגה של המותג מורגש מאוד.

מה לקחנו איתנו הלאה: את התקווה שגם יומם של גדות את ווגמן יגיע ויימצא להם תחליף. או אז נשתחרר סוף סוף מהעול העונתי לצפות בהם שוב. ושוב. ושוב.

ומה השארנו בחנות: את הקטלוג עצמו ואת קולקציית הנשים. את זו של הגברים כבר מזמן הודענו שאנחנו לוקחים כמעט בעיניים עצומות.

אזהרת הפוטושופ: אין. מקסטרו נמסר כי הקטלוג שבידנו הופץ בטרם נכנס החוק לתוקפו. עם זאת, על תמונות קמפיין הג'ינס החדש בכיכובו של ווגמן נכתב כי נעשה שימוש בהצרת היקפים. אין פלא, הרי מגל גדות כבר לא נותר מה להוריד.

מוצר עגמומי ונטול כל ברק. רנואר (צילום: אלון שפרנסקי)
מוצר עגמומי ונטול כל ברק. רנואר (צילום: אלון שפרנסקי)

רנואר

הפרזנטורים: עוד זוג שכבר מזמן מיצו את עצמם במותג: השחקן עוז זהבי והמאורסת הטרייה אור גרוסמן.

מה מוכרים לנו: כנהוג בשנים האחרונות ברנואר, גם העונה הופקו שני קטלוגים: האחד "עממי" ומיועד לקהל הרחב, בכיכובם של הפרנזטורים המוכרים, השני "אמנותי" יותר, עם עדת דוגמנים אנונימיים. כרגיל, קטלוג ההשראות גורף מאיתנו מחמאות על הקונספט, הצילום המבריק של אלון שפרנסקי והרלוונטיות האופנתית, בעוד הקטלוג המסחרי נותר כמוצר עגמומי ונטול כל ברק.

האם קנינו את זה: רק אם יוחזרו לאלתר הברכיים של אור גרוסמן, שנמחקו בפוטושופ בתצלומי הקטלוג המסחרי באופן בוטה וחסר היגיון.

מה לקחנו איתנו הלאה: את קטלוג ההשראות תחת השם Sense of Freedom, שצולם אל מול הרי אדום באילת. הלוואי ומשהו מהשיק שלו היה זולג אל הקולקציה עצמה. הבעיה המרכזית היא שהוא אינו מופיע בחנויות, ומי שנהנה ממנו הם רק אנשי תעשיית האופנה.

ומה השארנו בחנות: את רוב הבגדים.

אזהרת הפוטושופ: רנואר פרסמו הצהרה נרחבת: "כל הדוגמנים המופיעים בפרסום זה הינם בעלי אישור תקף לעניין חוק ה-BMI". מצד שני, הקשר בין הגוף האמיתי של גרוסמן לגוף החדש שבנו לה בקטלוג – מקרי לחלוטין.

נדיר למצוא כל כך הרבה חיוכים בתעשיית האופנה. ריי שגב בקטלוג של עונות (צילום: דודי חסון)
נדיר למצוא כל כך הרבה חיוכים בתעשיית האופנה. ריי שגב בקטלוג של עונות (צילום: דודי חסון)

עונות

הפרזנטוריות: מרינה מקסימיליאן קרני, עם הסייד קיק החדשה, דוגמנית המידות הגדולות ריי שגב.

מה מוכרים לנו: את אחד הקטלוגים המוצלחים העונה, ולא בגלל שהוא ערוך טוב או מצולם נהדר על ידי דודי חסון. הקטלוג הגדיר לעצמו מראש את קהל היעד, ומציע עבורן שני מודלים של מידות גוף – הפרזנטורית הדקיקה מרינה מקסימיליאן קרני, שהסירה לא מעט ממשקלה, והדוגמנית המלאה ריי שגב.

האם קנינו את זה: כן. הקטלוג צעיר, קליל, משדר קיץ ופאן, ולא מנסה להרשים אף אחד, מלבד את הלקוחה שלו, שיכולה למצוא כאן מידע נרחב על טרנדים ועל המוצרים בקולקציה. מי צריך יותר מזה.

מה לקחנו איתנו הלאה: את הוויטאליות של שתי הפרזנטוריות. נדיר למצוא כל כך הרבה פאן ופנים מחייכות בתעשיית האופנה.

ומה השארנו בחנות: את הבדים הסינתטיים המרכיבים חלק מהקולקציה. אין לנו עניין להתבשל בהם בקיץ הישראלי.

אזהרת הפוטושופ: לא מופיעה, מכיוון שלא נעשו הצרות היקפים. הפעם באמת שלא היה צורך בכך.

קרייזי ליין. הצד הפרוע של גלית גוטמן (צילום: דודי חסון)
קרייזי ליין. הצד הפרוע של גלית גוטמן (צילום: דודי חסון)

קרייזי ליין

הפרזנטורית: הקבועה גלית גוטמן, הפעם בקונספט חייכני ומשוחרר מתמיד.

מה מוכרים לנו: קטלוג שצולם על רקע נופי העיר תל אביב: המזרקה בכיכר דיזנגוף, מגרש טניס, חוף הים ועוד, על ידי דודי חסון, שהחליף אחרי עונות רבות את הצלם עדו לביא. השינוי ניכר לעין. גוטמן עדיין שומרת על הממלכתיות המאפיינת אותה, אבל חסון הצליח להוציא ממנה קצת רוח שטות. למשל, להצטלם מתיזה מים עם צינור השקיה. שני העמודים האחוריים של הקטלוג מוקדשים בקמצנות לצילומי הקטלוג של רשת לוצ'י (שהפכה לאחרונה לרשת הנמכרת בתוך חנויות קרייזי ליין) בכיכובה של הדוגמנית פאולינה חריטונסקי.

האם קנינו את זה: לא ממש. הרצון לדחוס כמה שיותר צילומים על כמה שפחות עמודים מורגש כאן, ועריכה גרפית פולשנית פחות היתה מנפקת מהצילומים איכויות גבוהות יותר. לס איז מור זה לא רק סיסמה.

מה לקחנו איתנו הלאה: את שמלת הסריג עם השרוולים הקצרים ודוגמת הפסים בכחול-לבן, שאף מתהדרת במחיר השפוי של 290 שקל.

ומה השארנו בחנות: את כפולת עמודי הצילום של לוצ'י. קטלוג נדרש לנפק שפה אחת קוהרנטית וחד משמעית, ולא ברור למה היה דחוף לקברניטי קרייזי ליין לערבב שמחה בשמחה, או במקרה הזה שמחה ועצב.

אזהרת הפוטושופ: אין. מהחברה נמסר, "חד משמעית, לא נעשתה הצרת היקפים בקטלוג".

נועה תשבי נראית טוב מאי פעם בקטלוג של מיכל נגרין (צילום: יניב אדרי)
נועה תשבי נראית טוב מאי פעם בקטלוג של מיכל נגרין (צילום: יניב אדרי)

מיכל נגרין

הפרזנטוריות: מפיקת הטלוויזיה נועה תשבי, שממשיכה לעונה רביעית במותג, כשלצדה הדוגמנית הצעירה שני זיגדון.

מה מוכרים לנו: קטלוג רומנטי בכיכובה של תשבי, שנראית כאן טוב מאי פעם וניכר בצילומים כי היא טרחה על מגוון פוזות – בעיקר משחקי שפתיים ועיניים – לכאורה כדי לפתות את הדוגמן שלצדה, מורן מקובסקי (בעלה של מעצבת האופנה אניה פליט), המציג בקטלוג את התכשיטים ואת קולקציית ההלבשה של נגרין. הקטלוג בנוי כסוג של סטורי בורד, אך לא לגמרי ברור כיצד נכנסה פתאום זיגדון לתמונה.

האם קנינו את זה: ובכן, למרות החורים השחורים בעלילה, מדובר בקטלוג בעל אווירה ייחודית ואינטימית, קונספט הדוק, ומעל הכול – תצוגה הולמת לבגדים ולתכשיטים – כך שהתשובה היא כן.

מה לקחנו איתנו הלאה: את הדוגמן מורן מקובסקי. יש יפים ממנו, אבל אין יפים כמותו.

ומה השארנו בחנות: את הדרמטיות היתרה של תשבי. התמונות הכי יפות שלה בקטלוג הן אלה שבהן היא טבעית ונינוחה.

אזהרת הפוטושופ: אין. מהמותג נמסר בתגובה כי "לא נעשתה עבודת הצרת היקפים בקטלוג, אך כן נעשתה עבודת פוטושופ".