>> ערוץ האופנה הישראלי ב-HOT - צפו בכל התוכניות
אי שם בסוף שנות ה-80 אפקטים שיצרו צלמי חתונות מדופלמים לזוגות בערב הכלולות היו שיא המודה. תצלומיהם של זוגות מחובקים שראשיהם לכודים בתוך זר שושנים אדום, החליפו את צילומי הזוגות המביטים אל עבר השקיעה בגן צ'רלס קלור על שפת ימה של תל אביב או על רקע שובר הגלים בקיסריה.
מאוחר יותר הגיע טרנד הרכבת – צילומי זוגות מחובקים על רציף תחנת הרכבת, לאורך פסי רכבת, או שעונים על קרון ישן. מי שמאס בז'אנר אימץ את גל הצילומים הדוקומנטריים בכאילו, אשר עקב אחר בני הזוג בהכנות לחתונה בדירת הרווקים הסטודנטיאלית שלהם.
ומה היום? מתברר שהבון טון של הזוגות הנישאים בימים אלה הוא לא פחות מיום צילומים מושקע אצל צלם אופנה נחשב. אותם צלמים שעד לפני כמה רגעים היו נוחרים בבוז כלפי מי שניסה להכפיף אותם ואת צלמי החתונות תחת אותו משלח יד.
בעידן בו כלות רק מחפשות כיצד להפגיז בליל הכלולות עם השמלה הכי יפה/יקרה/חושפנית/אופנתית, יש מי שלא מסתפקות בתיעוד הבנאלי של צלם חתונות והולכות על כל הקופה עם הפקת אופנה (אדיטוריאל) מושקעת. "אחרי שהן הולכות לעשות איפור ושיער אצל מיקי בוגנים, או מאפר אחר בסדר גודל כזה, ורוכשות שמלה מפוצצת", מסביר צלם האופנה איתן טל, "אני לא רואה סיבה למה לא להשקיע גם בצלם אופנה טוב, שיתעד לה את הערב הכי חשוב בחייה. זה היום שלהן".
טל, שבתחילת דרכו שימש כצלם חתונות, מספר שהפניות של כלות החלו לזרום אליו לאחר שכלות רבות נחשפו לקטלוגים של מעצבי שמלות כלה שצילם בשנים האחרונות, ביניהם פנינה טורנה, יאיר ג'רמון, ברטה ודני מזרחי. בדומה לצלמי אופנה נוספים מהשורה הראשונה ששוחחנו איתם, כמו רון קדמי, יניב אדרי ודודי חסון, טל אינו מצלם את האירוע עצמו, אלא אחראי על הצילומים המקדימים לאירוע עצמו.
ברוב המקרים הצילומים מתקיימים מספר שעות לפני האירוע, ובמקרים מסוימים נדרש יום צילום מלא הכולל מאפר, מעצבת שיער וסטייליסט. המחיר לחצי יום צילום אצל הצלמים הנחשבים עומד על 1,000 דולר ומטפס עד לכ-2,500 דולר בממוצע ליום צילום. ונדרש עוד דבר אחד נוסף: לשכנע את צלמי האופנה שיסכימו לצלם אתכם. חלקם טענו בפנינו כי אינם עושים זאת באופן רציף, אלא רק במקרים מיוחדים כמו חברים קרובים, או אם יש להם עניין בצילומים מסיבה אמנותית כלשהי. אם תשאלו אותנו, הכול עניין של המחיר שתסכימו לשלם.
את ההתרצות הבלתי צפויה של צלמי האופנה בישראל לצלם פתאום כלות, ניתן לקשור בחתונתה של קייט מוס וג'יימי היינס, שהתקיימה לפני כשנה וחצי. החתונה צולמה על ידי חברה הקרוב של הכלה, מריו טסטינו, מהחשובים והבולטים בצלמי האופנה בעולם. תמונות החתונה התפרסמו בווג האמריקאי והפכו את צילומי החתונה מאירוע משפחתי להפקת אופנה מרהיבה. העניין שיצרו הצילומים של טסטינו והחשיפה שקיבלו בכל מגזין כלות ובידור בעולם - סימנו את המגמה החדשה: צלמי אופנה בשירות הכלה.
"התחלתי לקבל טלפונים מכלות שמבקשות צילומים שייראו כמו בקטלוג אופנה", מסביר טל. "הן מוכנות לוותר על זר הפרחים הקלאסי ולעמוד עם זר בלונים או כל דבר וגימיק שהן רואות בקטלוגים של מעצבי שמלות הכלה. אני חלילה לא מזלזל בצלמי חתונות, אבל מי שמגיעה אלי מחפשת זווית אחרת, נישה שהיא לא תקבל אצל צלם חתונות מהשורה. אצלי היא מקבלת פאשן. וצלמי חתונות, מוכשרים ככל שיהיו, מצלמים היום את האינטרקציה של המשפחה, החברים, הריקודים".
לטענת צלם האופנה רון קדמי, הבחירה של כלות לצלם אדיטוריאל מושקע בערב החתונה היא חלק ממגמה של פריחת שוק האופנה המקומי והרצון של כולם להיות חלק מהתעשייה. לאחרונה פתח קדמי בסטודיו שלו תת-מחלקה המתמחה באירועים ומורכבת מארבעה צלמים עם זיקה לאופנה, המצלמים את החתונה עצמה. מי שתרצה את קדמי עצמו, תוכל לקבל הפקת אדיטוריאל מושקעת איתו בסטודיו ביום החתונה, או מספר ימים קודם לכן.
בין הזוגות שעברו תחת הפלאש של קדמי ניתן למצוא ידוענים רבים, ביניהם הזוג אסתי גינזבורג ועדי קייזמן, שאף קיימו את מסיבת החתונה בביתו של קדמי בעין הוד; הדוגמנית עדי נוימן ובחיר לבה, הכדורגלן אבי יחיאל; ורמי קליינשטיין ואלכס, אם בנו הטרי. "היום כולן רוצות להיות כוכבות, בטח ביום החתונה שלהן", קובע קדמי.
לדברי מעצב השיער והמאפר הפופולארי מיקי בוגנים, אם לפני 15 שנה כלה היתה סוגרת את הסיפור בחדר במלון ותסרוקת ואיפור בסלון הכלות - היום ליל הכלולות הוא תעשייה המגלגלת מיליונים, שגם תעשיית האופנה מעוניינת לנגוס ממנה נתח שמן. "אני זוכר שבעבר הייתי יוצא לאפר כלות באמצע יום צילומים, וצלמים כמו רון קדמי היו מרימים גבה", מספר בוגנים. "היום כולם מבינים שבכלות נמצא הכסף הגדול. תראה בוגרי שנקר כמו ליהי הוד או לוסי דוד, שעושים היום שמלות כלה מושקעות שהן ממש אופנה".
"בשנים האחרונות תחום עיצוב שמלות הכלה הבינלאומי התפתח מאוד", מוסיף צלם האופנה המוערך יניב אדרי, שצילם בעבר הפקות חתונה לחברים קרובים, כמו הדוגמנים רנה באומן ואחותו אנה, ואיזבל אדלר. ערב נסיעתו לפריז לצילום קטלוג נוסף של מעצבת שמלות הכלה ענבל דרור, הוא מספר כי בעקבות אחד הקטלוגים שצילם בעבר לדרור, הגיעה אליו לקוחה ויאטנמית, שבאה לישראל במיוחד כדי לרכוש כאן שמלת כלה ולהצטלם אצלו בסטודיו. "מדובר בצילומים מושקעים ממש, כמו קטלוג אופנה מן המניין. הלקוחה הזו היא אישה יוצאת דופן עם סגנון ייחודי ואמצעים להפיק אלבום שכזה. בהתאם, גם הסכומים ששולמו לצוות היו גבוהים".
אלבום החתונה של אליס, שצילם יניב אדרי
המייקינג אוף. יום צילומים אצל יניב אדרי
מעמדו של צלם האופנה בישראל התערער בשנים האחרונות, עם עלייתן של הרשתות החברתיות מבוססות התמונות, כאינסטגרם, פייסבוק ופינטרסט. "האינסטגרם הרג את צלמי האופנה", טוען טל. "היום אתה הולך ועושה קורס של חצי שנה בסטודיו גברא ופותח עסק. נהייתה זילות של המקצוע. אני לא קראתי לעצמי צלם אופנה גם אחרי ארבע שנים בקמרה אובסקורה והתמחות בסקול אוף ויז'ואל ארט בניו יורק. היום כולם צלמים. אז כן, צילומי אדיטוריאל לכלות הן אפיק נוסף לפרנסה". דברים דומים אומר גם קדמי: "כאן נמצא הכסף הגדול. היום חתונה זה הפקה גדולה ומאוד מושקעת. אנשים שמביאים אותי לצלם את החתונה, מגיעים מראש מתוך רצון להשקיע כסף בתיעוד האירוע".
אני מניח שאם הייתי פונה אליך לפני כמה שנים בנושא, היית מתפדח לומר שאתה מצלם כלות.
"פדיחה? ממש לא. להפך, אני מרגיש שאני נותן להן ערך מוסף. תעשיית האופנה נפגעה בשנים האחרונות. כבר לא עושים כאן הפקות ענק של שבוע בקובה או בזנזיבר. היום השוק קטן ומתחלק על הרבה יותר צלמים. אז כן, צריך למצוא אפיקים חדשים להתפרנס. אני לא רואה בזה שום פסול".