"קפרי. סן טרופה. המפטון. דלידה, בריז'יט בארדו, זאזא גאבור, ג'קי או, אליזבת טיילור. הגלאמור של שנות ה-60. נשים שלא פחדו מאמירה ורוח נשית. נשים גדולות מהחיים. במילה אחת: כוכבות!", זוהי תמצית מהותה של הקולקציה של דורית בר אור, על פי המעצבת. את הסגנון הזה היא הפליאה לתרגם לכדי קטלוג מרשים במיוחד, שצולם במלון דן אכדיה על ידי צלם האופנה יניב אדרי והעביר בצורה חד משמעית את רוח התקופה שהיוותה מקור השראה לקולקציה. הקטלוג, שהודפס ב-1,000 עותקים בלבד, הונח על המושבים באוהל לפני התצוגה והעניק קונטקסט חזק לתצוגה, עוד בטרם החלה.
תצוגתה השנייה של דורית בר אור למותג שלה Pas Pour Toi פתחה את היום השלישי של שבוע האופנה גינדי תל אביב, וקשה היה להתעלם מהבאז שנוצר סביבה עוד בטרם נחשף הפריט הראשון - ממלחמות על כרטיסים לתצוגה ועד פקקים בכניסה למתחם השוק הסיטונאי. לאור התצוגה של השנה שעברה, הציפיות מבר אור היו גבוהות ולא מפתיע היה לגלות אותה מחליפה צבעים מהתרגשות מאחורי הקלעים ("אני הולכת לחטוף התקף לב", אמרה רגע לפני שהוחשכו האורות). הוסיפו לכך את העובדה ששעה לפני התצוגה, התברר שאחת הדוגמניות לא הופיעה בזמן, והרי לכם מתכון בטוח להתמוטטות עצבים מאחורי הקלעים.
את השורות הראשונות באוהל אכלסו מלבד תקשורת האופנה גם לא מעט מעצבים שהגיעו מטעמי פרגון או סקרנות, ביניהם מיכל נגרין, רונן חן, ויוי בלאיש, גדי אלימלך ועוד; חברים וקרובי משפחה שבאו לעודד; וגם לא מעט סלבס ובהם נועה תשבי, יובל שרף, דורין אטיאס, אורנה דץ וניקול ראידמן, שאף ביקרה את בר אור מאחורי הקלעים. "בשנה הבאה בגרנד פאלה בפריז, איפה ששאנל מציגים. לא פחות מזה", קבעה ראידמן בנחרצות.
באופן טבעי, תהיות בנוגע לתסמונת האלבום השני ריחפו באוויר, וגם בר אור היתה מודעת לכך. "זה בהחלט יותר קשה", אמרה באותם רגעים של מתח. "חשבתי שאחרי הפאשן וויק הראשון יתנו לי מנוחה, אבל עכשיו בטח עולה השאלה האם דורית בר אור תצליח לשחזר את ההצלחה. אני מקווה שכן".
נקודות האור
ההשראה. הבחירה להתמקד בתקופת הזוהר של שנות ה-60 וה-70 קורצת באופן טבעי לחוג הלקוחות של דורית בר אור - נשים ממעמד סוציו-אקונומי גבוה, שחיות את החיים הטובים של חוג הסילון ויכולות להרשות לעצמן פריט של המעצבת שמיתגה עצמה גבוה בסקאלת המחירים המקומית. הגלאמור שאפף את הכוכבות של אותן שנים ניכר לאורך כל התצוגה - החל מתמונת הפתיחה שלה, כשעל המסלול עלתה, כמיטב המסורת הדודואית, הדוגמנית וחברתה הטובה של המעצבת, יעל רייך, באוברול סטרפלס בגוון ירוק דשא וסנדלי עקב אדומים, ועד לכפתני המשי הצבעוניים, שקיבלו השנה טוויסט שהזכיר לנו צילומים מחופשותיהם של איב סאן לורן וחבורתו הזוהרת בווילה של המעצב במרקש. גם התכשיטים של דורי צ'נגרי, שליוו את הפריטים בתצוגה בסטיילינג מוקפד, תרמו מאוד לאווירה הזוהרת המתבקשת מההשראה לתצוגה.פריטי העור. קבוצת פריטי העור שעלתה על המסלול בלטה בנוכחות והיתה ללא ספק הקבוצה החזקה ביותר בקולקציה. במגע של קסם הצליחה המעצבת להקליל את חומר הגלם החורפי והמוכר בוורסיות הכהות שלו, ולהפוך אותו לדנים החדש לקיץ 2013. הכוח שבמהלך הזה בלט במיוחד באאוטפיט שלבשה, שוב, יעל רייך - חצאית עפרון בצבע ג'ינס בהיר וחולצה שהורכבה ממשטחי עור בצבעים של תכלת, אדום, לבן וחום, והתהדרה בגזרה של חולצת ג'ינס קלאסית. היינו שמחים לראות יותר פריטים מקבוצה זו, שיכלה בקלות להפוך לתשתית לקולקציה שלמה. לצערנו, בפועל, קבוצה זו היתה חריגה בנוף שנראה על המסלול, מה שהפך אותה לגורם המפריע להרמוניה בין הפריטים.
נקודות החושך
הרזון. הבחירה של בר אור להעלות אל המסלול דוגמניות שנראות כשכפולים מעודכנים של בריז'יט בארדו וסופיה לורן לא התחשבה בעובדה שמודל היופי הנשי עבר כברת דרך מאז, כך שהמראה הנשי האידיאלי של ימינו שונה מקודמיו באי אילו קילוגרמים. התוצאה ניכרה בהתאמה של הדגמים לגופן נטול הקימורים של הדוגמניות, שלא הצליחו להחזיק בחלק מהמקרים את הבגד כראוי, שלא לומר למלא את חלל החזה שנותר ריק מתוכן. היתה זו אולי הפעם הראשונה בשבוע האופנה הנוכחי שבה הרזון של הדוגמניות צרם לעינינו, והבהיר לנו באופן חד וברור עד כמה גדולה המטמורפוזה שהתחוללה במראה הנשי בעידננו.העריכה.הרצון של המעצבת להפגין נוכחות על המסלול בקולקציה ענפה ומגוונת שתפגע לטעמם של כווווולם, הובילה ליצירת קולקציה לא ערוכה, שזגזגה לא פעם בין סגנונות. אנחנו היינו מוותרים על קבוצת הפריטים הלבנה עם עיטורי הרקמה הפרחוניים, שהיתה מיותרת ולא עלתה בקנה אחד עם הגלאמור שאפיין את שאר הפריטים. וכאמור, היינו מרחיבים את קבוצת פריטי העור המוצלחת לכדי קולקציה שלמה. יד מכוונת חיצונית ונטולת סנטימנטים לפריט זה או אחר היתה עושה כאן את העבודה.
איתי יעקב