>> ערוץ האופנה הישראלי ב-HOT - צפו בכל התוכניות
לכאורה לאלכסה צ'אנג אין על מה להתלונן – היא זכתה בפרס האופנה הבריטי בשנת 2011 ובתיק של מלברי שנקרא על שמה, משמשת כמוזה למעצבים רבים וכפרזנטורית ויועצת ללא מעט מותגים נוספים, יושבת בשורה הראשונה בכל תצוגת אופנה נחשבת וכעת משתתפת גם בעונה השישית והאחרונה של סדרת הטלוויזיה המתוקשרת "אחת שיודעת". אבל למרות מעמדה הבלתי מעורער בראש רשימת הנשים האופנתיות בעולם, צ'אנג לא מרוצה.
בסוף השבוע הגיבה צ'אנג לראשונה על הסערה שעוררה תמונה שהעלתה באינסטגרם לפני כמה חודשים, שבעקבותיה זכתה לתגובות קשות על גופה הצנום מאוד. "אני חושבת שהגיע הזמן שאנשים יפסיקו לשפוט נשים על פי המראה שלהן, ויתמקדו באינטלקט שלהן", אמרה לאתר פאשניסטה. "אפשר להעריך את הסגנון שלי גם בלי להתייחס למשקל שלי, הם לא בהכרח קשורים אחד לשני. זה מתסכל אותי. רק בגלל שאני נראית כך, זה לא אומר שאני מברכת על זה וחושבת שאני נראית נהדר. איך אתם בכלל יודעים שאני לא עומדת מול המראה ואומרת לעצמי 'הלוואי שהייתי מעלה חמישה קילו' – ואגב, זה גם המקרה לא מעט פעמים".
בדומה להצהרותיה הפרובוקטיביות של דנה פרימן בישראל לפני כמה חודשים, גם צ'אנג רואה ביחס התקשורתי והחברתי לרזון סימנים לדיכוי ומוסר כפול: "אם את מדברת על הרזון שלך, זה נתפס כאילו את מתרברבת. מדוע זה בסדר שנשים גדולות מופיעות על שערי מגזינים ואומרות שהן שמחות עם הגוף שלהן. אם אני אעשה את זה, אני אקבל ביקורת ולעג. אבל למה אסור לי להיות מאושרת עם איך שאני נראית?".
הרבה לפני אלכסה צ'אנג, המושג איט גירל נקבע כשם כולל המתאר נשות חברה צעירות, פוחזות ואופנתיות, שמצליחות להתקיים מתצוגה לתצוגה ומבילוי לילי זה לאחר, בלי להחזיק בקריירה ברורה או בעבודה מסודרת. לרוב, המפתח הוא כסף מהבית וקשרים נכונים עם מעצבי האופנה, הצלמים ואנשי הבוהמה של הרגע. אבל צ'אנג, האיט גירל האולטימטיבית של השנים האחרונות, מינפה את עיסוקה המרכזי – לבישת בגדים – לשיאים חדשים.
צ'אנג, 29, נולדה באנגליה לאב סיני ואם אנגלייה. היא ניסתה לפצוח בקריירת דוגמנות בגיל 16, אולם לא זכתה להצלחה רבה – היא לא יפהפייה במושגים של דוגמניות על, ורזה מדי במובן הלא סקסי של המילה. אין לה גם שום כישורי משחק או שירה, אבל היתה לה לא מעט אמביציה. היא פנתה לתחום הטלוויזיה, הצליחה אט אט למצב את עצמה בחזית האופנה העולמית ולכבוש את ראשי התעשייה – אנה ווינטור כינתה אותה "Phenomena", וקרל לגרפלד אמר שהיא "יפהפייה אינטליגנטית".
תו התקן הזה השיג לה תפקידים כפנים של לקוסט, של המותג האיטלקי Superga וכפרזנטורית של המותג ורו מודה. לאחרונה לוהקה גם לקמפיין של המותג הצרפתי Maje.
"זה היה ממש מוזר, כי דגמנתי כל כך הרבה זמן ולא היו שום תוצאות", אמרה צ'אנג לפאשניסטה. "גררתי את התחת שלי במשך שנים לליהוקים, בלי שאף אחד אמר לי 'יש לך סגנון ייחודי'. אני חושבת שזה מקרה של להיות במקום הנכון בזמן הנכון. אבל אני באמת רק שודדת את ג'יין בירקין. מצטערת, אף אחד לא ראה תמונה של פרנסואז ארדי? תראו את זה. אני רק המתווכת".
יכול להיות שהמפתח לסטייל של צ'אנג הוא יצירת מראה לא מתאמץ, המורכב לרוב מנעליים שטוחות, שמלות מיני קצרות ומעט ילדותיות החושפות רגליים דקיקות, תיקים איכותיים וריבוי שכבות שונות של בגדים. כשמסתכלים עליה, נוצרת התחושה כי המראה שלה מקורי אך לא מתוכנן עד הסוף, וכי אולי גם אנחנו היינו יכולות להתלבש כך – אם רק היינו משקיעות קצת יותר.