>> ערוץ האופנה הישראלי ב-HOT - צפו בכל התוכניות
עם סיומו של שבוע האופנה האחרון בניו יורק בחודש שעבר, פרסם בלוג הנשים הביקורתי Jezebel מאמר המצביע על גדילה משמעותית בנראות של דוגמניות "צבעוניות" – שחורות, אסיאתיות ולטיניות - בשבוע האופנה האמריקאי. למרות שהנתונים שהוצגו בבלוג מצביעים כי הדוגמניות הלבנות נוגסות כיום בקרוב ל-80 אחוז מהשוק, כדאי לזכור שגם שינויים מינוריים, קטנים ככל שיהיו, הם צעד נוסף בניפוץ המראה המונוכרומטי הלבן שנצפה תדיר בתעשיית האופנה. השאלה שנשאלת עכשיו היא האם מדובר במגמה עונתית בלבד, או בתהליך של שינוי שיביא להולדתן של דוגמניות שחורות איקוניות שירשו את מקומן של אימן, נעמי קמפבל וטיירה בנקס הוותיקות.
על פי Jezebel, מתוך 4,708 לוקים שהוצגו בשבוע האופנה בניו יורק ב-143 התצוגות והפרזנטציות, 3,736 לוקים, שהם כ-79.4 אחוז, הוצגו על ידי דוגמניות לבנות. לצורך השוואה, בסתיו חורף 2008-9 מקומן של הדוגמניות הלבנות היה גדול יותר, ועמד על שיעור של 87 אחוז.
הלוקים שהוצגו על דוגמניות לא לבנות בשבוע האופנה האחרון, שהיוו 20.6 אחוז מכלל הלוקים באירוע, התחלקו באופן הבא: 476 מתוכם (10.1 אחוז) נלבשו על ידי אסיאתיות, 383 (8.1 אחוז) על ידי שחורות, 88 (1.9 אחוז) על דוגמניות לטיניות, וכל היתר, 25 לוקים בלבד, הוצגו על מה שנקרא "אחר". הכוונה לבנות תערובת, למשל, הדוגמנית האוסטרלית שאנייה שייח', שנולדה לאם ליטאית ואב שהוא רבע פקיסטני ורבע ערב סעודי. יש להניח שגם דוגמניות ישראליות בנות תערובת מחליקות לקטגוריה זו.
זה לא סוד שאחת המגמות הבולטות לאחרונה בתעשיית האופנה היא השימוש בדוגמניות אסיאתיות, כמו דו ג'ואן, יון יי לין, ליו וון ואחרות. אחת הסיבות לפריחה הנוכחית שהן זוכות לה בקמפיינים ועל המסלולים היא דווקא כלכלית, כמעין קריצה לשוק האסיאתי המתעורר, והסיני בפרט. לגבי הדוגמניות השחורות, הסיפור מעט שונה. הכתבת ג'ינה סוורס כותבת כי אחת הסיבות המרכזיות לבולטות שלהן בתצוגות הקיץ נובעת מכך שעורן הכהה הולם יותר את צבעי הקיץ הבהירים, כמו גם את הצבעים החזקים של העונה, ובהם הסגול, הצהוב והאדום. עם זאת, סוורס מציינת כי על אף פריחתן בתצוגות העונה, ישנם שמונה בתי אופנה ששמרו על טוהר הגזע, ובחרו להציג דוגמניות לבנות בלבד, ביניהם קלווין קליין, סי ביי קלואה, ו-The Row של התאומות אולסן.
גם בישראל, השמרנית לא פחות מאחותה הגדולה אמריקה, אנו עדים לאחרונה להתעוררות פלורליסטית דומה בכל הנוגע למוצאן של הדוגמניות המככבות בקטלוגים וקמפיינים של מותגי אופנה. לאחרונה הגיעה לארץ הדוגמנית האנגולית ברונה מסוכנות עלית מודלס, שהספיקה להצטלם לקטלוג של המעצב נתיב יוחאי מאור, למותג Pas Pour Toi של המעצבת דורית בר אור ולמותג האופנה לצעירות לוצ'י, שם היא חולקת את הפריימים ישבן לישבן עם פרזנטורית המותג רותם סלע, בקטלוג שמזכיר בעיקר את הקמפיין המיתולוגי של בנטון עם הילדה הלבנה והילדה השחורה.
לדברי יפעת טולדו, מנהלת השיווק של קבוצת קרייזי ליין ולוצ'י, הבחירה בברונה לא נעשתה ממניעים אידיאולוגיים, אלא מטעמים אופנתיים בלבד. "חיפשנו דוגמנית בעלת מראה חזק שתצטלם ליד רותם, אבל לא תאפיל עליה", היא משחזרת. "ראינו הרבה בנות, עד שלבסוף כשראינו את ברונה נעתקה נשמתנו". עם זאת, טולדו מוסיפה כי הם אינם מנותקים מהלך הרוח הבינלאומי, וכי הבחירה בדוגמנית שחורה בהחלט התאימה להם גם מבחינת המגמה הנוכחית. "אין ספק שמישל אובמה וכל הדיבור על 'בלק איז ביוטיפול' השפיע גם עלינו".
את מאמינה שהבחירה בברונה תשפיע לכאן או לכאן על המכירות?
"זאת שאלה מעניינת, וכרגע אני לא יכולה לענות עליה. אני כן יכולה להודות שחיפשנו ליצור תשומת לב למותג. דוגמנית שחורה לצד דוגמנית לבנה זה משהו שיוצר הרבה יותר עניין".
גם מעצבת האופנה נעמה בצלאל צילמה העונה דוגמנית שחורה, לראשונה מזה עשרים שנות קריירה שהיא מתחזקת. הפעם, לא מדובר באנגולית אקזוטית, אלא בדוגמנית האתיופית הצעירה ורד סהלו בת ה-22 מסוכנות אלינור שחר. בדומה לקמפיין של חברת לוצ'י, גם כאן סהלו לא קיבלה את הבמה בבלעדיות, והיא מצולמת לצד הדוגמנית הלבנה פאולינה. "הבחירה ב-ורד היתה אמנותית וקונספטואלית", מסבירה בצלאל. "הקולקציה העונה מאוד צבעונית. יחד עם הצלם איתן טל בחרנו בקונספט של שחור-לבן, שבא לידי ביטוי גם ברקעים וגם בדוגמניות עצמן". לדבריה, מאחורי הבחירה לא עומדת אג'נדה פוליטית או חברתית. "תמיד צילמתי דוגמניות שונות. היו לי דוגמניות אדומות שיער, או כאלה בעלות יופי יוצא דופן", היא מסבירה.
למרות שזו לא עבודת הדוגמנות הראשונה של סהלו, שבעבר צולמה להפקות אופנה ולטובת יחסי הציבור של המותג עלמה, כיכובה בקמפיין למעצבת נעמה בצלאל הוא בהחלט מקפצה נוספת לתודעת הקהל המקומי. השאלה שנשאלת היא האם הקהל הישראלי יקנה בגדים מדוגמנית אתיופית. בעבר ניסו את מזלן אסתי ממו ופנטה פראדה, שעבדו באופן עקבי למשך מספר שנים, אך התאדו כליל מהנוף. בישראל אפופת הגזענות, מראה אתיופי מתקשר יותר לנחשלות מאשר להצלחה.
אלינור שחר, הסוכנת של סהלו, טוענת כי מידת הצלחתה בישראל בכלל לא קשורה לצבע העור שלה, אלא לשוק האופנה הישראלי הקטן ממילא. "ורד לא תעשה קסטרו", היא מציינת בהכנעה. "לא בגלל שהיא אתיופית, אלא בגלל שישראל זה שוק קטן והקמפיינים הגדולים מעטים. בדרך כלל גם הולכים לדוגמנית שהן גם טאלנט". מצד שני, שחר ספקנית גם לגבי הטרנד הנוכחי. "טיירה ונעמי תמיד מחו על כך שאין מספיק דוגמניות שחורות בשוק האופנה הבינלאומי. אני גם חושבת שכדאי שתהיה נציגות גדולה יותר. בתצוגה עם 50 דוגמניות, אני לא רואה סיבה שיעלו 2-3 דוגמניות שחורות. בלונדון וניו יורק זה קורה יותר, כי הם פתוחים יותר. אבל בשווקים שמרניים כמו מילאנו ופריז תראה פחות ופחות דוגמניות שחורות. קל וחומר בישראל".