איך שינו הרולינג סטונס את האופנה?
הגלגולים האופנתיים של האבנים המתגלגלות
להקת הרוק האלמותית הרולינג סטונס מציינת יובל לפעילותה, ואנחנו נכנסים לטייץ של מיק ג'אגר, לכובעים של קית' ריצ'ארדס ולארון של שאר חברי הלהקה כדי לבחון איך הפכו מחבורת נערים פוחזים בשנות ה-60 לסמל האולטימטיבי של סקס, סמים, רוקנרול ונעורי נצח
ב-12 ביולי 1962, לפני חמישים שנה בדיוק, ביצעה להקת הרוק האבנים המתגלגלות (The Rolling Stones) את הופעת הבכורה העולמית שלה במועדון מרקי הנודע בלונדון. חברי הלהקה היו הסולן מיק ג'אגר, הגיטריסט קית' ריצ'ארדס, הבסיסט דיק טיילור והמתופף מייק אייבורי. השניים האחרונים הוחלפו במהלך השנים במתופף צ'ארלי ווטס והבסיסט רוני ווד. השאר היסטוריה (צילום: gettyimages)
לונדון של שנות ה-60 היתה כר פורה ללהקות רוק חדשות, שהיו לקולו של דור הבייבי בום. על עיצוב התדמית של הלהקה היה אחראי המנהל המיתולוגי אנדרו לוג אולדהם, שהחליט להפוך את הסטונס לנגטיב של הביטלס, שהיתה ה-להקה הפופולרית באותה תקופה. אולדהם יצר לחברי הסטונס מראה חצוף ומרדני בהשראת הכנופיה של אלכס, גיבור הספר ''התפוז המכני'' - הסרט יצא רק תשע שנים אחר כך (צילום: gettyimages)
ההשוואה בין הסגנון יציר דמיונו של אולדהם לאופן שבו עיצב הבמאי סטנלי קובריק את הדמויות של הכנופיה בסרט ''התפוז המכני'' מעניינת במיוחד, כיוון שאין שום קשר בין האופן שבו התלבשו הסטונס בשנות ה-60 לאותה חבורת נערים סדיסטית בסרט. למרות ההופעות הפרועות של ג'אגר וחבריו, הסטונס היו לבושים באופן מעונב ואלגנטי, עם השפעות קלות מסצנת המודס שהיתה בשיאה בשנים ההן (צילום: gettyimages)
הצצה בתמונות ארכיון מתחילת דרכה של הלהקה, חושפת מראה מהוגן של מוזיקאים בחליפות מחויטות בגזרה קרובה לגוף ובצבעוניות של אפור, שחור ולבן. אפילו ג'אגר האקסהיביציוניסט טרם חשף את גופו או אימץ פריטים מהמלתחה הנשית, כפי שעשה מאוחר יותר. על הבמה היה לבושו מעט משוחרר יותר, והיווה תמרור אזהרה למרד האופנתי שיציע בהמשך הקריירה של הלהקה (צילום: gettyimages)
בשנת 1971 יצא אלבומה הנודע של הלהקה Sticky Fingers, אחד החשובים בדיסקוגרפיה של הרולינג סטונס. בגב האלבום הופיע לראשונה לוגו הלהקה, השפתיים האדומות הענקיות, שמזכירות יותר מכל את פיו של ג'אגר הסולן. את הלוגו עיצב הבריטי ג'ון פאשה, אז סטודנט לעיצוב, שקיבל תמורתו תשלום של 50 פאונד בלבד. מאז הפך הלוגו לאחד הדימויים הוויזואליים הנודעים בעולם הרוק והאופנה (צילום: gettyimages)
בשנות ה-70 עוצבה השפה הוויזואלית של הסטונס: מהאופן שבו הופיעו על הבמות, ועד למשחקי הג'נדר-בנדר של ג'אגר. סגנון הגלאם רוק, שנכח אז בסצנה המוזיקלית של אנגליה עם איקונות כדיוויד בואי ואיגי פופ, השפיע גם על האופן שבו הופיעו חברי הלהקה על הבמה: ראוותניים ואנדרוגיניים. "לבשנו על הבמה בגדים זהים לאלו שלבשנו ביומיום, בגלל שלא היה לנו כסף", הסביר ג'אגר בעבר (צילום: gettyimages,rex)
השבוע התפרסמה ביוגרפיה חדשה על ג'אגר, בה נטען כי הוא ובואי היו יותר מסתם חברים טובים. ביבי בואל, שפנפנת פלייבוי שיצאה עם ג'אגר ובואי, סיפרה שהוזמנה לא פעם למיטה המשותפת. "הייתי מקבלת שיחות מוזרות מהם בשלוש לפנות בוקר", סיפרה לסופר כריסטופר אנדרסן. "הם היו מזמינים אותי להצטרך אליהם במיטה עם ארבע נשים שחורות יפהפיות. או ארבעה גברים שחורים" (צילום: gettyimages)
אחרי התאוששות מהתמכרות לסמים של הגיטריסט קית' ריצ'ארדס, יצאו הסטונס לסיבוב הופעות ארוך בארצות הברית, אחד הרווחיים שלהם באותו עשור. על הבמה נולד מיק ג'אגר חדש: צבעוני, מיני, נשי. ממכנסי טייץ צבעוניים דרך גופיות מינימליסטיות מלייקרה שהסתיימו מעל הטבור ועד לאופן שבו רקד בחושניות על הבמה – ג'אגר הפך לפרפורמר הכי טווסי וצבעוני של העשור, אחרי פרדי מרקורי (צילום: gettyimages)
שווה להתעכב על מערכות הלבוש של ג'אגר, שהיה הפנים של הלהקה. קשה להצביע עליו כמתלבש טוב או כבעל טעם משובח, אבל סגנון בהחלט היה לו. ג'אגר ידע לנווט את עצמו באופן מושכל וורסטילי בין גבריות לנשיות ובין רכות לאגרסיביות, דרך האופן שבו התלבש: מהתעטפות במעיל פרווה נשי או במכנסי משי נשיים של אוזי קלארק ועד לחליפות מרחוב החייטים המיתולוגי בלונדון סביל רואו (צילום: gettyimages)
הסגנון הוורסטילי של ג'אגר בשנות ה-80 הפך הדוק יותר בעשור שלאחר מכן. למרות שעדיין פלש אל ארון הבגדים הנשי, ההופעות הפומביות שלו קיבלו מעטפת גברית יותר. דבר אחד אפשר לומר לזכותו או לחובתה של הלהקה: לאחר שלושה עשורים שבהם היתה מובילת אופנה, נדמה כי הסטונס הפכה למובלת, והופעותיהם של חבריה הפכו לנטולות סגנון אישי וחדשני כבעבר (צילום: gettyimages)
אחת הסיבות לכך היא ודאי פסק הזמן שלקחו חברי הלהקה לטובת אלבומי סולו: ווטס הוציא שני אלבומי ג'אז, ווד הקליט אלבום סולו חמישי, ריצ'ארדס הוציא אלבום סולו שני, וג'אגר אלבום שלישי. הרצון לאינדיבידואליות בא לידי ביטוי גם בהתרופפות של הסטונס. מלהקה מגובשת בעלת סדר יום אחיד, הם הפכו לארבעה גברים עם סגנון יחידני, ובינינו, גם לא מוצלח במיוחד (צילום: rex/asap creative)
קשה להפריד בין הלהקה לחיים האישים והשערוריות התקשורתיות של חבריה. לאחר נישואים לביאנקה ג'אגר, במחצית שנות ה-80 נשא מיק גאגר לאישה את הדוגמנית הטקסנית ג'רי הול, שילדה לו שלושה ילדים, ביניהם בנותיו אליזבת וג'ורג'יה מיי ג'אגר – שהפכו בזכות הגנים המשובחים לטופ מודלס בעצמן. השניים נפרדו בסוף שנות ה-90, לאחר שג'אגר בגד בה עם הדוגמנית לוסיאנה גימנז (צילום: rex, gettyimages)
העשור הרביעי ללהקה מוצא את חברי הרולינג סטונס מפויסים זה עם זה ועם קהל של מיליוני מעריצים ברחבי העולם. במהלך העשור הראשון של שנות ה-2000 יצאה הלהקה למספר סיבובי הופעות גדולים, ששיאם היה בהופעה החינמית שהעניקו על החוף בריו דה ז'נרו אל מול 1.5 מיליון צופים. לישראל, אגב, הם טרם הגיעו, אולם חוזים כי במהלך השנה תצא הלהקה להופעות לרגל חגיגות היובל שלה (צילום: gettyimages)
למי שתוהה אם האנרגיות של ג'אגר וריצ'ארדס עדיין שם, צפייה בסרטו של מרטין סקורסזה Shine a Light מ-2008, שתיעד את הסטונס בהופעה, חושף חבורת מוזיקאים מחשמלת עם אנרגיות של בני עשרים. התנועות המוגזמות של ג'אגר והפנים המעוותות של ווד וריצ'ארדס עדיין שם, מה שאי אפשר לומר על האופן שבו מתלבשים כיום חברי הלהקה. ואת זה אנחנו אומרים הפעם לחיוב (צילום: gettyimages)
נדמה כי גם חברי הסטונס יודעים שלהזדקן בפתטיות זה הדבר הנורא ביותר שיכול לקרות למוזיקאי. קל וחומר לאליל רוק. ג'אגר השאיר את הטייץ בארון התהילה של הרוק, ועבר לחליפות אלגנטיות עם ז'קטים נוצצים וקרובים אל הגוף, שמתכתבים גם עם הגלאם רוק מהסבנטיז. ריצ'ארדס עדיין מתעקש על כובעים מטופשים וסרט נצחי בשיער, רק שהפעם זה נראה נקי ומהוגן יותר. תשפטו בעצמכם (צילום: gettyimages)
בעידן המוזיקלי של השנים האחרונות, הסטונס נחשבת למיתולוגיה. יש עוד מי שוודאי חורש על אלבומי הלהקה על גבי דיסקים או ביוטיוב, אבל כבר לפחות שני עשורים שאין כל חדש ורלוונטי מצדה של הרולינג סטונס כלהקה. כל זה לא מפריע למעריצים לראות בג'אגר אליל רוק נצחי, שעדיין מרתק מיליונים ברחבי העולם. תצביע על כך הביוגרפיה השערורייתית שהתפרסמה על חייו השבוע (צילום: gettyimages)
מלבד הרומנים עם מריאן פיית'פול, קרלה ברוני ואנג'לינה ג'ולי, עליה נטען בספר כי היתה מכורה להרואין, הספר חושף כי ניקולא סרקוזי, עד לאחרונה נשיא צרפת, חזר בו מרכישת דירה לו ולזוגתו ברוני מכיוון שג'אגר החזיק דירה באותו בניין. "סרקוזי מקנא במיק ג'אגר", סיפר חבר של ברוני. סוג של הוכחה לכריזמה של ג'אגר: אפילו הגבר שנשוי לאחת הנשים היפות בעולם – חושש ממנו (צילום: gettyimages)