>> ערוץ האופנה הישראלי ב-HOT - צפו בכל התוכניות
מעצבת האביזרים אמנדה קרמר מגבעת שמואל מאמינה שגם לגברברי המגזר הדתי מגיע להתהדר במותגי אופנה יוקרתיים, בזמן שהם מתייחדים בבית הכנסת עם בורא עולם ועסוקים בעבודת שמיים. לפני כחמש שנים עיצבה קרמר, ילידת אנטוורפן, לאביה עטרה לטלית (החלק הקדמי של הטלית המונח על הראש), ציצית, כיסוי לטלית וכיסוי לסידור - כולם עשויים מהבד האיקוני של מותג היוקרה האנגלי ברברי, וסדרה נוספת לאחיה, בדוגמת המונוגרמה המפורסמת של מותג היוקרה הצרפתי לואי ויטון.
מה שהתחיל כרעיון חתרני של קרמר ובני משפחתה, והוביל להרמת גבות בבית הכנסת באנטוורפן בו הם מתפללים, הפך לקו יודאיקה אופנתי, החביב על גברים במגזר הדתי-חרדי בגבעת שמואל ובאנטוורפן - הקו עליו חיה קרמר ופועלת. "לקח מספר שנים עד שבבית הכנסת התרגלו לטלית הברברי", היא אומרת בראיון ל-Xnet. "בהתחלה זה היה שוק, אבל לאט לאט יתר המתפללים נפתחו לרעיון, והיום גם הם רוצים".
קרמר, 36, נשואה ואם לחמישה בנים ובת אחת, גדלה במשפחה חרדית בבירת האופנה אנטוורפן. לדבריה, ההתבגרות באנטוורפן השפיעה מאוד על בחירתה להיות מעצבת ועל התפישה האסתטית שלה. בין היתר, היא מצביעה על המעצב הבלגי הנודע דריס ואן נוטן והמותג Essentiel כמי שהשפיעו עליה רבות. לישראל עלתה בשנת 1998, ונחתה היישר בלימודי אמנות במכללת אמונה שבירושלים. לפני כעשור החלה בעיצוב אביזרים לתינוקות כמו שמיכות, כיסויים לעגלה, ובהמשך גם מטפחות ראש לנשים ובגדי ים "כשרים", המורכבים מחולצה עם שרוולים עד המרפקים וחצאית תואמת שמתחתיה מכנסונים צמודים. כמו מעצבות אחרות בנות דורה, קרמר פנתה לעיצוב לאחר שלא מצאה סט כלי מיטה שרצתה בעבור בנה הבכור. את חופשת הלידה היא העבירה בעיצוב אביזרים משלימים עבורו, והקימה את המותג Amanda K. כאמור, לפני כחמש שנים נכנסה גם אל תחום היודאיקה.
למרות שהיא מעצבת פעילה ומוכרת בתחום האביזרים לנשים, עבודתה המסקרנת באמת של קרמר היא במוצרי היודאיקה, בעיקר לגברים, כמו כיסויים לטלית ותפילין, ציציות וטליתות מעוטרות, כיסויים לסידור ולמחזור לימים טובים, תיק מעוצב עם כיסוי לסידור לבנות המצווה, ואפילו כיסויי בד מעוצבים לבקבוקי יין לשבת. אחד הלקוחות המרוצים שלה הוא לא אחר מאיש העסקים לב לבייב, שהזמין מקרמר 100 יחידות של כיסוי לבקבוק יין עבור לקוחות ה-VIP של סניף התכשיטים הניו יורקי של המותג Leviev.
את הבדים והאריגים רוכשת קרמר בעיקר בביקוריה באנטוורפן, אבל על פי הזמנה מיוחדת תוכלו לקבל גם כיסוי לטלית ותפילין עשוי בדים ועורות של מותגי אופנה יוקרתיים כמו גוצ'י, לואי ויטון וברברי. מה שנראה כמו גימיק בלבד הפך להצלחה וסמל סטטוס שגברים רבים מאמצים לחיקם. מצד שני, יש מי שמאמינים שתפילות נשמעות טוב יותר עם טלית פשוטה שאפשר לקושש באחת מחנויות היודאיקה. "הטליתות והכיסויים שאני עושה פונים בעיקר לגברים מהזרם הדתי-לאומי או לחרדים מודרנים שמחפשים משהו מעניין ואוהבים מותגים", מסבירה קרמר. "זה לא לחרדים הנוקשים מבני ברק".
את יכולה לאפיין את הקהל?
"אלו מוצרים לא זולים, בין 900-500 שקל לכיסוי טלית ותפילין, אז מן הסתם זה פונה לאוכלוסייה ממעמד סוציו-אקונומי גבוה. הגברים שרוכשים אותם הם בדרך כלל צעירים בני 25-40, בעיקר כאלה שמחפשים מוצר ייחודי ולא קונבנציונלי".
אני מאמין שקיבלת תגובות רבות לכאן ולכאן. לא ביקרו אותך על כך שאת הופכת מותג אופנה, משהו שמזוהה עם חילוניות ונהירה אחר הבלים, לפריט קודש?
"אני לא רואה בזה בעיה הלכתית. יש מי שמעדיף את המוצר הקונסרבטיבי, ואני מקבלת את זה. אין פסול להכניס מעט צבע ושוני לפריט קלאסי כמו כיסוי טלית או ציציות".
חשבת להציע את רעיון הטליתות למותגי האופנה הגדולים? בהרמס, למשל, מייצרים כבר שנים חיג'אבים יוקרתיים לנשות האמירויות במפרץ.
"חשבתי, אבל הם לא צריכים אותי כדי לעשות את זה. אולי רק כדי לקחת את הרעיון".