>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק
בנובמבר האחרון פגשה הדוגמנית סנדי בר את הגיליוטינה. מי שביקר בירושלים באותם ימים ודאי תהה להיכן נעלם ראשה של בר במודעות הפרסום של חברת הוניגמן בעיר. בר הופיעה בשלטי החוצות כרותת ראש, בעוד פרזנטור המותג דאז עתי שולברג, הופיע לצדה בשלמותו, כולל הראש. זהו אינו מהלך שיווקי חדש, אלא כניעה של חברות האופנה והפרסום לדרישות הציבור החרדי בירושלים.
בימים אלו יוצאת תנועת "ישראל חופשית", שמובילה גם את המאבק לתחבורה ציבורית בשבת, בקמפיין ממוקד נגד חברות האופנה הבולטות בישראל, רנואר, גולף וקדס קידס, המשתפות פעולה עם התביעה החרדית להדרת נשים מהמרחב הציבורי. את המאבק הנוכחי מקיימת התנועה בשיתוף עם קבוצת "לא מצונזרת" מתנועת "ירושלמים". בניגוד למאבק הקודם בחברת הוניגמן, שיצא בעיקר נגד חברות השילוט בירושלים שסירבו להציג נשים מחשש להצתות השלטים, הקמפיין החדש תחת השם "והם עוד חושבים שמגיע להם Like", מסמן לראשונה את חברות האופנה כגורם אקטיבי בפעולת ההדרה.
בכרזת הקמפיין היוצאת נגד חברת רנואר מופיעה פרזנטורית המותג, הדוגמנית אור גרוסמן, כשהיא חשופת כתף ולצדה הכיתוב: "אור גרוסמן, ידעת ש-Renuar מדירים אותך משלטי חוצות בירושלים?". כרזת הקמפיין נגד חברת גולף, לעומת זאת, מורכבת מטקסטים בלבד: "איראן זה כאן! גולף מתעלמת מקיומן של נשים ומראה רק גברים בפרסומות שלה בירושלים". ואילו בכרזה נגד חברת קדס קידס, לצד תמונת הילדות מקמפיין החברה, מופיע הכיתוב: "קדס צוחקת על נשים בפנים ומדירה אפילו נערות מהמרחב הציבורי בירושלים". את כל הכרזות סוגר הסלוגן "והם עוד חושבים שמגיע להם לייק".
"ניסיתי להציג בכרזות את הדו-פרצופיות של חברות האופנה הללו", מסביר רותם כהן, מי שיצר את הכרזות ומנהל את עמוד הפייסבוק הסוער של "ישראל חופשית". "חברות האופנה מתיימרות מצד אחד להתכתב עם צעירי ישראל באמצעות קונספטים מודרניים, כמו קמפיינים אינטרנטיים ודפי פייסבוק, אך מצד שני הן נכנעות לכפייה הדתית מהסוג הישן והמכובס ביותר. איך אפשר להיות מילאנו וניו יורק כשמתנהגים כמו טהרן ובגדד?".
"החלטנו להתמקד בחברות האופנה, כי קל יותר להצביע עליהן", מסביר מנכ"ל "ישראל חופשית" מיקי גיצין. "הטירוף הזה של הדרת נשים מלוחות מודעות חייב להסתיים. אנחנו לא קוראים להחרים את אותם מותגים, אלא באים ואומרים שהם מדירים נשים מהמרחב הציבורי בירושלים. כל עוד הדבר הזה יתקיים - נמשיך במאבק".
מצד שני, חברות הפרסום הן אלה שמונעות את הצגת הנשים, ואיפה העירייה בכל הסיפור הזה?
"באופן כללי, העירייה תומכת במאבק שלנו. הבעיה היא חברות הפרסום, שטוענות שאינן רוצות לפגוע ברגשות החרדים. מצד שני, חברות האופנה לא דורשות או נאבקות בחברות הפרסום כדי להציג נשים על לוחות המודעות. למרות הרעש התקשורתי שהיה בחודשים האחרונים, חברות הפרסום ממשיכות בשלהן, כיוון שיש תחושה שהתקשורת כבר התעייפה מנושא הדרת הנשים ועצימת העיניים".
תגובותתגובת חברת רנואר: "המותג רנואר מעודד פלורליזם ואינו מפלה לרעה שום אוכלוסייה מטעמי מין, דת, העדפות אישיות, ו/או מטעמים אחרים. במקרה של קיר הכניסה לירושלים, בחרנו להשתמש בתמונתו של עוז זהבי, שהוא הפרזנטור המוביל של המותג, מבלי לתת את הדעת לכך שציבור כלשהו עלול להיפגע מכך. נושא הדרת נשים לא היה מעולם שיקול בבחירת התמונות אשר ילוו את פרסומי המותג, הפונה לכלל הציבור החי במדינת ישראל, ולא יהיה גם בעתיד. לנוכח התעוררות הנושא והבנתנו את החשיבות שלו עבור הציבור הרחב, איננו רואים כל מניעה משימוש בתמונות של נשים במהלכים השיווקיים הבאים שלנו".
תגובת חברת גולף: "הפרסום נקבע על פי שיקולים מסחריים".
תגובת קדס קידס: "חברת קדס קידס מאמינה בהתחשבות הדדית וסובלנות. בהמשך לתפיסת עולם זו, התקבלה החלטה לא להעלות בירושלים תמונות שעלולות לפגוע ברגשות של ציבור רחב (לאו דווקא דתיים-יהודיים, כנרמז). התמונות שנבחרו לעלות בירושלים הן מתוך הקמפיין שלנו ומופיעות גם באזורים אחרים ברחבי הארץ, כולל תל אביב. הבחירה והחשיבה נעשו תוך התייעצות עם כל הגורמים הרלוונטיים, ובשיתוף פעולה עם כל השותפים האסטרטגיים של חברת קדס קידס".