>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק
בשנת 2009 פרסמה חברת הלנז'רי הידועה בעולם ויקטוריה'ס סיקרט קמפיין חדש למוצרי הלבשה תחתונה מכותנה אורגנית המיוצרת ב"סחר הוגן" - שם קוד לשיטת מכירה המצמצמת את פערי התיווך בין היצרן לצרכן ומעניקה ליצרנים, לרוב חקלאים או בעלי עסקים קטנים, אחוז גבוה יותר מהמחיר הסופי לצרכן. בהסכם שנחתם בין ויקטוריה'ס סיקרט ליצרן כותנה בבורקינה פאסו, מדינה במערב אפריקה, רכשה ממנו החברה כותנה אורגנית לייצור חזיות ותחתונים שהתהדרו בכיתוב: "טוב לנשים, טוב לילדים התלויים בהן", רמז לפעילות הפילנתרופית של החברה במדינה הנחשלת.
אולם היום מתברר כי מאחורי הכנפיים הצחורות של המלאכיות של ויקטוריה'ס סיקרט, המטופפות בחן על מסלול התצוגה השנתי והפופולרי של החברה, מסתתר סיפור קשה של ניצול ילדים, שנחשף בימים אלה לראשונה.
על החשיפה חתום העיתונאי הוותיק קאם סימפסון מהמגזין הכלכלי המקוון Bloomberg, שבילה במשך שישה שבועות לצדה של קלאריס קאמבירה בת ב-13, אשר גוללה בפניו את סיפורי הזוועה שעברה בשנה האחרונה בעבודה בשדות הכותנה האורגנית.
קאמבירה, שהחלה לעבוד אצל חוואי מקומי בגיל 12, סיפרה כי מדי יום היא מתעוררת בשעות הזריחה ועובדת במשך שעות רבות בזריעה ובקציר של שדות הכותנה. בכל יום עבודה נאלצת הילדה לחפור כ-500 שורות לזריעת כותנה - עבודה שמתאימה יותר לביצוע על ידי שור, אילו רק יכול היה האיכר להרשות לעצמו אחד כזה. במקרים בהם האיכר חושב שתפוקתה של קאמבירה איטית מדי, היא חוטפת מכות. "כל בוקר אני מתעוררת בזריחה במכות", סיפרה לסימפסון. "אם אני איטית מדי במהלך העבודה, אני מקבלת מכות עם ענף של עץ. אני כל יום חושבת איך הוא יתחיל לצעוק עליי ולהכות אותי שוב".
לחשיפת סיפורה של קאמבירה ישנה השפעה ניכרת על מותגים וחברות אופנה המתפארים באטיקטים של "סחר הוגן". בשנים האחרונות מפרסמות חברות אופנה כמו גאפ או נייקי דו"ח אחריות סביבתית, ליצירת שקיפות מוחלטת על הנעשה בחברה ובשלוחותיה בכל שלבי הייצור, ובו הן מבקרות במידת הצורך את פעילותן שלהן. בישראל פועלת בשיטה זו גם חברת קום איל פו.
החשיפה על המתרחש בשדות הכותנה של ויקטוריה'ס סיקרט מצטרפת לביקורת נוקבת שהושמעה בחודשים האחרונים גם על רשת האופנה Forever 21, שנוחתת בימים אלה בישראל, המעסיקה ילדים בגידולי כותנה באוזבקיסטן. חשוב לציין כי בשני המקרים מדובר בקבלני משנה של החברות, ומכאן שרשתות האופנה עצמן אינן המעסיקות הישירות של הפועלים בשדה. כך או כך, החוזה עליו חתומה חברת ויקטוריה'ס סיקרט כלקוח ראשי מעמיד אותה כאחראית מרכזית להעסקת הילדים.
בתגובה להאשמות שפורסמו בכתבה אמרה תמי רוברטס מאיירס, סמנכ"ל התקשורת של ויקטוריה'ס סיקרט, כי עד לחשיפת התחקיר לא היה בידם מידע על העסקת ילדים בבורקינה פאסו. לדבריה, "הטענות המוצגות בכתבה מתארות התנהגות מנוגדת לערכים של החברה ולקוד העבודה שלנו".