>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק
בלילה שלאחר הצפייה בפרק הבכורה של תוכנית הטלוויזיה "הסטייליסטים – קרב אופנה" (מראשון הקרוב, 22:30, ערוץ HOT בידור ישראלי) חלמתי שאיבדתי את מאור עיניי.
בעיוורוני מלביש אותי הסטייליסט הצעיר עידו קקון, 26, מקרית מוצקין ("אני שליח שמביא את בשורת הסטיילינג לצפון") בחליפת טורקיז איומה – זהה לזו שבחר ללבוש בתוכנית ושהיתה, למרבה הצער, גדולה עליו בחצי מידה. "פפיון זה סמל!", שמעתי את קולו מהדהד בשנתי. "סמל לאלגנטיות וסמל לרוקיסטיות".על דבר אחד אני מסכים עם קקון: "גם טעם רע זה סטיילינג", הוא טען בהחלטיות ובצדק. השאלה, כמובן, אם הוא האדם הנכון לעמוד מאחורי קביעה הזו.
"הסטייליסטים – קרב אופנה", בהנחייתה החיננית של הדוגמנית רותם סלע, מציגה בפני הצופים 16 פרקים שבכל אחד מהם נערך דו-קרב בין שני סטייליסטים צעירים המתחרים על מקום בשלב הבא. הטוענים לכתר מתבקשים לעמוד במשימות שונות, כמו הלבשת זוג תאומות זהות לדייט ראשון, סטיילינג לצילומי אופנה ועוד. פאנל השופטים כולל את מעצב האופנה יוסף פרץ, הסטייליסטית ליאת אשורי ומפיקת האופנה והסטייליסטית מיטל ברונר – שלישייה משעשעת המנסה להעביר באמצעות הביקורת למשתתפים גם טיפים שאפשר לאמץ בבית.
"הסטייליסטים – קרב אופנה" היא הניסיון האחרון של תעשיית הטלוויזיה הישראלית לייצר תוכניות שעוסקות בתחום האופנה ופונות לקהל הרחב. למרות שנראה כי עולם האופנה מושך אליו תשומת לב תקשורתית רבה, נראה שעדיין לא נמצאה הנוסחה המנצחת להעביר רעיונות אלו למסגרת של תוכן בטלוויזיה הישראלית.
אחת מחלוצות הז'אנר היתה תוכנית האופנה "מהפך" בהנחייתה של אורנה דץ, שעלתה לשידור בסתיו 2001 אצל זכיינית ערוץ 2 קשת. בכל תוכנית השתתפו שני אנשים שביקשו לעבור מהפך חיצוני וצוות מומחים שסיפקו לצופה ההדיוט הצצה אל אחורי הקלעים של תעשיית היופי והסטיילינג. שם פגשנו את סטייליסטית הבית סנדרה רינגלר, שליוותה את התהליך בקריאות "מאממם" ו"שיווווו", את מעצב השיער מיקי בוגנים, ואת הסטייליסט גדי אלימלך, שלימד אותנו איך להרכיב "לוק הוליוודי" עם פריטים מהקניון הקרוב לביתנו. הצצות נוספות לעולם האופנה הזוהר סיפקו כתבת השטח לימור זילברמן, שהראתה לנו כיצד מצלמים הפקת אופנה, וסלבריטאים מתחלפים שחשפו בפני דץ פריטים מארונם.
כאמור, בשנה האחרונה חודרת בכל זאת האופנה את חומות הרייטינג ומשתלחת ללב הפריים טיים הישראלי. כתבות על אופנה משודרות בתוכניות כמו "לילה כלכלי" של ערוץ 10, תוכנית הטלוויזיה "טריני וסוזנה עושות את ישראל" נמצאת בדרך לעונה שנייה, ופינת ביקורת האופנה של דורין אטיאס ב"ערב טוב עם גיא פינס" חוגגת את שנתה התשיעית.
בימים אלו סיימה אטיאס לצלם גם פיילוט לתוכנית חדשה שתנחה לצדו של איציק זוהר, שאותה היא מגדירה כ"משטרת אופנה משודרגת". תוכנית טלוויזיה נוספת שנמצאת רגע לפני היציאה לצילומים מציגה צמד מוזר אחר – דפנה לוסטיג וקובי פרץ. בכל תוכנית יציע כל אחד מהם תלבושות למשפחה העומדת בפני אירוע חגיגי, כאשר בני המשפחה יוכלו לבחור אם להתלבש לפי האופציה שבחרה עבורם לוסטיג הפאשניסטה או פרץ חובב הגלאם.
"פתאום מעכלים את העובדה שאופנה היא תרבות. בניגוד לאמנות פלסטית או מחול, שאין בהם כסף, אופנה היא מיזוג של תרבות אינטלקטואלית ותרבות פופ של סלבס", מסבירה לוסטיג – חובבת אופנה ותיקה המפעילה גם בלוג של אופנת ילדים ותינוקות – את העניין בתוכניות בנושא אופנה.
ד"ר לירז לסרי, מרצה לשיווק בתכניות המנהלים של אוניברסיטת תל אביב ומרצה בפני מנהלים בחברות וארגונים, מסבירה שהטלוויזיה עונה בעצם על צורך של הצופים בבית. "תוכניות כמו 'טריני וסוזאנה' מלמדות אותנו אופנה דרך ניסוי וטעייה של אנשים אחרים, ותוכנית כמו 'הסטייליסטים' מנגישה את האופנה לקהל בבית", מסבירה ד"ר לסרי, "זה דומה למה שקרה עם תוכניות הבישול: תחילה צפינו בשף מבשל, והיום אהרוני עובד על תוכנית שבה הצופים בבית יבשלו במקביל. אוכל ואופנה הפכו לנגישים יותר. כבר אין היררכיה של סוכני מידע כמו עיתונאים או מגזינים. היום כל אחד יכול להסתכל על אופנה ולהבין מה זה אומר עליו".
"השאלה לא צריכה להיות מדוע יש כיום פריחה טלוויזיות של התייחסות לאופנה, אלא למה לא היתה התייחסות לז'אנר קודם", מדייקת אטיאס. "עד היום הגשתי חמישה פיילוטים לתוכניות אופנה, וכולם נפלו כי זה לא היה מספיק צהוב, או כי לא הצלחנו לגייס חסות. אנחנו מדינה קטנה ותמיד יש חשש לשחרר תקציבים לתוכניות נישה, כשהאופציה השנייה היא להיות כבול לספונסר. 'צו האופנה', שבה הייתי אחת המרואיינות, היא תוכנית שלא היתה יכולה להיות משודרת בערוץ 2, כי שם צריך להביא רייטינג ששווה כסף. וזו, בעצם, השורה התחתונה".