אחת הקלישאות השחוקות המחלקות את העולם למגדרים טוענת כי נשים אוהבות בגדים בעוד גברים אוהבים מכוניות. זו הסיבה שעולם האופנה נחשב לתחום נשי בעיקרו, ואילו מגזיני הרכב מיועדים ברובם לגברים, שעל פי רוב אוהבים קרבורטורים רועמים, מנועים מחרחרים ודוושות גז פועמות. ובכל זאת, רבים ממעצבי האופנה הגדולים אינם מסתפקים בשליטה על מסלולי התצוגות ועוברים אט-אט לכיבוש הכבישים.
ג'ורג'יו ארמאני, טומי הילפיגר, בטסי ג'ונסון, שאנל וגוצ'י כבר התנסו בעבר בעיצוב כלי רכב. בשנים האחרונות אפשר להצביע על מותג האופנה הנשי מיס סיקסטי, שעיצב את דגם Twingo של רנו, על מעצב האופנה גדעון אוברזון – שבחר ללכת על הקלאסיקה המשלבת מכוניות עם דוגמניות מעורטלות למחצה ולהציג את קולקציית בגדי הים שעיצב לקיץ 2007 בחלל התצוגה של מרצדס, ועל יצרנית הרכב אופל, שבשבוע האופנה שהתקיים בלונדון לפני חודשים ספורים חשפה את הקולקציות של מעצבים צעירים בולטים על מסלול תצוגה ייחודי שהותקן על גבי שלוש מכוניות Opel Corsa.
כמו בשיתופי פעולה מסחריים אחרים, גם החיבור של מעצבי אופנה עם יצרניות כלי הרכב עובד טוב בשביל כולם: המכוניות (לרוב במהדורה מוגבלת) זוכות באפיל מושקע ושיקי במיוחד, המעצבים מחזקים עוד יותר את מעמדם כסלבס וזוכים לרענון שגרת העבודה, והצרכנים קונים מוצר ייחודי המתפקד גם כסמל סטטוס יוקרתי. אז לכל מי שמתעניין בחידושים האחרונים בתחום – קבלו את חמשת שיתופי הפעולה החדשים, ארבעה בינלאומיים ואחד עם גאווה מקומית.
דיסקוורד עם BMW
בשבוע שעבר נחשף שיתוף הפעולה בין צמד התאומים הקנדים דין ודן קאטן מהמותג דיסקוורד (Dsquared²) לבין ענקית הרכב BMW. הצמד עיצב את Life Ball MINI – דגם במהדורה מוגבלת שנוצר כחלק מפרויקט ממושך להעלאת המודעות לאיידס (בעבר עיצבו לפרויקט גם דונטלה ורסצ'ה, מיסוני, ג'יאנפרנקו פרה ודיזל). זהו עיצוב מחודש והרפתקני יותר לדגם ה-MINI Cooper S, הכולל שינוי של הפגוש הקדמי ותוספת של פנסי ראלי גדולים, חלונות כהים וגלגל רזרבי התלוי מאחור. גם בתוך המכונית הקפידו האחים על כל פרט ופרט: הרכב מאובזר במצפן ובשטיחים פנימיים מאלומיניום – אביזרים שאמורים להקל על המטיילים האמיצים. וכמובן, אי אפשר בלי חותמת: צדה הפנימי של כל דלת מעוטר בסמל עלה המייפל משולב עם הלוגו של דיסקוורד.
מיסוני עם טארגט
בדומה ל-BMW, גם רשת טארגט ידועה בשיתופי הפעולה שלה עם מעצבי אופנה. בעונה שעברה שיתפה החברה פעולה עם המותג ליברטי אוף לונדון, שעיצב עבורם אופניים אשר אזלו במהירה מהמלאי. העונה עובדת טארגט עם בית האופנה האיטלקי מיסוני, שיעצב עבורה את האקססורי העירוני: אופניים במהדורה מוגבלת במחיר של כ-400 דולר. אין עדיין תמונות של האופניים, אשר יושקו רשמית ב-13 לספטמבר, וגם עיצובם חסוי כרגע. אפשר רק לנחש שההדפס המזוגזג, שהפך לסימן ההיכר של בית האופנה, יופיע במינון כזה או אחר.
דיזל עם דוקאטי
מותג האופנה דיזל וחברת האופנועים דוקאטי חברו לאחרונה לפרויקט מעניין תחת תו הייצור "תוצרת איטליה". במסגרת שיתוף הפעולה יתנוסס הראש מעוטר המוהיקן, הלוגו של דיזל, על אופנועי דוקאטי המשתתפים בתחרות האופנועים החשובה MOTOGP 2011, ועל מדי הרוכבים המובילים ולנטינו רוסי וניקי היידן. בהמשך יתפתח החיבור בין שתי החברות לפרויקטים נוספים, שיצאו לאור במהלך השנה ושנה הבאה. זה אינו שיתוף הפעולה הראשון של דיזל עם חברת כלי רכב – רק לפני חודשים ספורים איחד המותג כוחות עם פיאט ועיצב את הדגם הספורטיבי פיאט 500 במהדורה מוגבלת (כ-10,000 מכוניות בלבד).
כריסטופר קיין עם וודאפון
שיתוף הפעולה בין המעצב הבריטי כריסטופר קיין לבין חברת התקשורת וודאפון יצר מהפך אופנתי של כ-100 מוניות לונדוניות שחורות, אשר הושקו בשבוע שעבר ומככבות כרגע בכבישי העיר. קיין יצר על המוניות הדפס של דגל אנגליה המשולב בדוגמאות גלקטיות שנלקחו מקולקציית הריזורט האחרונה שלו. חברת וודאפון, מצדה, ציידה כל מונית מעוצבת במכשירי טעינה לטלפונים ניידים. ולמי שנגמר בדיוק הכסף לשלם למונית נמצא פתרון יצירתי – אפשרות לתשלום באמצעות הודעת סמס. הבחירה בקיין לפרויקט המושקע אינה מפתיעה, שכן המעצב הסקוטי הצעיר, 29, כבר זכה בפרס המעצב המבטיח ונחשב לאחד מטובי המעצבים באנגליה כרגע.
יוסף עם פיאט
ויש גם שיתוף פעולה בתחום בישראל, אך הפעם מכיוון קצת שונה. במקרה הזה, מדובר במיני-קולקציה שיצר מעצב האופנה יוסף בהשראת ארבעה דגמים של מותג הרכב פיאט – פיאט פונטו, פיאט בראבו, פיאט 500 ופיאט 500 קבריולט. יוסף נבחר על ידי החברה ללוות את השקת דגמי הרכבים החדשים בישראל, באירוע שכלל תצוגת אופנה. הבגדים שעיצב בהשראת המכוניות אינם נמכרים או מוצגים בחנויות, ובמסגרת יצירתם למד יוסף את העיצוב והמבנה של כל רכב, את אופיו ואת קהל היעד שלו. "זה שיתוף פעולה מדליק ולכן הסכמתי מיד כשהציעו לי", אומר יוסף. "שיתופי פעולה זה טרנד מבורך. בעבר עשיתי זאת עם המשביר לצרכן ועכשיו עם פיאט. יש כאן אינטרס ויחסי ציבור, אך זה מעניק במה למעצב והתוצאה יפה מאוד. בפיאט מאוד התלהבו, ואולי נשתף פעולה גם בקמפיין עתידי".