אתר Ikea Hackers יגרום גם לאלה שלא ממש מעריצים את תפיסת העיצוב השבדית לחובבים של רהיטי איקאה. Ikea Hackers, כפי שמעיד עליו שמו, הוא מאגר מדליק במיוחד של יצירות עצמאיות המבוססות על פריטי ריהוט של איקאה, אולם בשינוי של הפונקציונליות או העיצוב המקורי שלהם. חלק מה'האקים' האלה - אותם שפצורים עצמאיים ומלאי דמיון של רהיטים קיימים - יכולים להיות פשוטים ומובנים מאליהם, כמו תוספת של קישוט או תאורה, בעוד האחרים דורשים ״הרבה מאוד כושר המצאה״ ושימוש בציוד חשמלי וסביבת עבודה מקצועית.

את האתר הכה-חביב הזה הקימה במאי 2006 ג׳ולס יאפ, קופירייטרית מקואלה למפור, בירת מלזיה, שחיפשה באינטרנט את הצירוף ״IKEA Hacks״ וגילתה תופעה מעניינת: גולשים מכל העולם מעלים לרשת תמונות ותיעוד של פרויקטים מעוררי השראה, שכולם מבוססים על פריטי הריהוט המוכרים לכולנו. "היה נפלא לרכז ולמצוא את כל הרעיונות האלה במקום אחד, חשבתי, ובתוך שלוש שניות החלטתי להקים את האתר", מספרת יאפ בעמוד האודות. "אחרי כמה לילות ללא שינה כבר היה אתר בסיסי. הייתי די מרוצה ממנו אף שלא היה זוהר במיוחד, אבל מאז הוא גדל והתפתח בצורה שמפתיעה אותי בכל יום״.

בראיון ל-Xnet מודה יאפ שהיא לא ממש מתעניינת ב-DIY, אבל התנסתה בעבר בכמה 'שפצורי איקאה' פשוטים שעשתה לביתה. ״הוספתי דלתות לארון מקלחת וקישטתי את החלק האחורי של הספריה שלי״, סיפרה. ג׳ולס, אגב, אינו שמה האמיתי, אלא כינוי שאימצה אחרי שחקרה לעומק את הקטלוג של איקאה. ״ראיתי שם כיסא בשם Jules, חמדתי אותו, והתחלתי לחתום בשם הזה. מאז זה נדבק״.

ביקיני מאיקאה???

IKEA Hackers כולל אינספור פרויקטים של שפצורי רהיטים שביצעו אנשים מרחבי העולם, המוצגים בחלוקה לשני מסלולים: שפצורים (Hacks), או רעיונות (Ideas). יש פריטים שאפשר למצוא בשני המסלולים, כאשר לרוב ההבדל נעוץ בתחכום הכולל וברמת הקושי. אפשר גם למצוא רעיונות או שפצורים בחיפוש פשוט לפי השם האיקאי של הפריט.

אף שכמה מהרעיונות היצירתיים נראים כמעט-דמיוניים (נניח, ביקיני ממוצרי איקאה), יש שם כמה פרויקטים מבריקים ממש. הנה רק דוגמאות מקצה-קצהו של קרחון:

זהירות - יש סיכונים

יאפ מסבירה מדוע היא מכנה "האקינג" את שדרוגי הרהיטים: "כל פרויקט כזה פורץ את קוד ההרכבה של רהיטי איקאה, מאתגר ועושה שימוש מחדש במוצר, ומביא תוצאות מפתיעות. כמו בהאקינג טכנולוגי, גם כאן יש סיכונים - הרהיט עלול להישבר בתהליך, או שהמבנה ותקני הבטיחות שלו יהיו נתונים בסכנה. שלא תגידו שלא הזהרתי אתכם״.

יש כללים לשדרוג, מלבד החובה להשתמש במוצרי איקאה?

״אין שום כללים ׳רשמיים׳, אבל יש כמה חוקים לא כתובים שכולם מכבדים, כמו איסור לפרסם תמונות שמתעדות שיפצורים מסוכנים. כעורכת האתר אני גם מוותרת על פרסום של שפצורים לא מקוריים או פשוטים מדי״.

למה דווקא איקאה?

״כי הרעיון הזה כבר מובנה במערכת של איקאה; אפשר לשלב ולהתאים ידיות, מגירות ורגליים. ההאקינג לוקח את זה צעד אחד קדימה, לטריטוריות חדשות: שימוש מחדש למטרות אחרות, או התאמה אישית לבית, לטעם שלכם או לעיצוב שלכם. חוץ מזה, רהיטי איקאה זולים יחסית לרהיטי מעצבים, ולכן הלב שלכם לא יישבר אם תקצצו אותם לחלקים״.

יש שפצור שאת אוהבת במיוחד?

"הרבה. מדי שנה אני מפרסמת את עשרת השפצורים הטובים ביותר, ומזמינה את הגולשים לדרג אותם. אחד המועדפים עלי בכל הזמנים הוא הזוכה של שנת 2012: שולחן קפה KNUFF שעשוי משילוב של ארבעה פריטים: תיקיות עץ, כיסא מתכוונן, שרפרף עץ ומגש".

הרשימה האחרונה היא של שנת 2013, וגם שם יש כמה רעיונות ממש מדליקים.

יש מצב שאיקאה תאמץ יום אחד פרויקט מהאתר?

״אני יודעת שמעצבי המוצרים של איקאה נכנסים לאתר ומחפשים השראה, או סתם מתעניינים לראות מה עושים אנשים עם היצירות שלהם. יכול להיות שהשפצורים נותנים להם מושג וכיוון לגבי מה שהמשתמשים רוצים או צריכים בבתים שלהם, וזה, לעצמו, עשוי להעלות כמה רעיונות לפיתוח מוצרים. עם זאת, עדיין לא ראיתי שהחברה אימצה פרויקט האקינג במלואו״.

הסכם שלום עם איקאה

יאפ, כיום בלוגרית במשרה מלאה, מתפרנסת מעט מהפרסומות באתר, אבל מדגישה שהיא מפעילה ומתחזקת את האתר דווקא כמי שמעריצה את מוצרי הענק השבדי. חשוב לה להבהיר שהיא לא פועלת מטעם איקאה בשום צורה ואופן, ולא רק שאינה מקבלת תמיכה כספית - לאחרונה אף נקלעה למוקד של סכסוך משפטי סביב האתר שלה: שמונה שנים אחרי שהושק, דרשה ממנה המחלקה המשפטית של איקאה להפסיק להשתמש בשם המותג, משום שהדבר מהווה הפרה של סימן מסחרי.

כבלוגרית נטולת משאבים היא גייסה לעזרתה את הגולשים והמשתמשים, והצליחה לגרום לחברה לחזור בה ולנהל איתה משא ומתן. נכון להיום, אחרי מספר ביקורים במטה איקאה בהולנד, שם קיימה דיונים עם נציגיה - יאפ והקהילה שלה יכולים להמשיך בשלהם. "ההסכמה שהתקבלה אחרי כל השיחות היא ש-IKEAhackers יישאר אתר מעריצים עצמאי, עם רשות להשתמש בסימן המסחרי של איקאה בשם המתחם, כל עוד הוא אינו פוגע במותג (כלומר, בלי פורנוגרפיה, עירום או סמים). זה התנאי היחיד שהחברה הציבה״, דיווחה יאפ.