ביוטי סיטי הוא חגיגה של יופי, טיפוח וקוסמטיקה, אבל כמדי שנה, מעבר לדוכנים עמוסי מוצרים חדשים ומבצעים, בסופר-פארם מבקשים להעניק למבקרות והמבקרים חוויה תרבותית שלמה בניחוח של חו"ל.

אחרי שבשנה שעברה המתחם בגני התערוכה עוצב בהשראת פריז ושמלות קוטור מפוארות כיכבו על מסלולי התצוגות, השנה בחרו דווקא בטוקיו הרחוקה, בירת האסתטיקה העולמית המשלבת בין מסורתי וקלאסי, מודרני וצבעוני ומכתיבה טרנדים רבים.

תצוגות האופנה בביוטי סיטי טוקיו בהפקת מוטי רייף יוקדשו לאופנה היפנית, שהשפיעה ועודנה משפיעה על הטרנדים בעולם כולו. אחד האירועים המרכזיים בביוטי סיטי יהיה שיתוף הפעולה בין הבלט הישראלי ומעצבי אופנה ישראלים מובילים, שיתקבצו יחד למופע מחווה לקימונו – "הבלט הישראלי לובש קימונו".

נעמה בצלאל, לי גרבנאו, אלמביקה, דורין פרנקפורט, ששון קדם, יוסי קצב, ירון מינקובסקי, נסטיה, משכית, שני צימרמן, רונן חן, יואב ריש, רימה רומנו, תמרה סלם, גדעון אוברזון, מיכל נגרין, טובהלה, דורית בר אור, שי שלום, מעוז דאהן ואפרת קליג עיצבו קימונואים במיוחד למופע שיתקיים על במת ביוטי סיטי טוקיו. רקדני הבלט הישראלי, בניהולו של עידו תדמור, יציגו את הקימונו במופע מיוחד בכל יום ב-20:00 בערב. בערב הגאלה של ביוטי סיטי ב-30 ליוני, תצטרף להקת "מיומנה" למופע.

"לפני כשבועיים נסעתי באיילון וקיבלתי שיחה ממוטי רייף", מספר ששון קדם, "הוא סיפר לי על הפרויקט וחשבתי שזה מושלם בשבילי. יצרתי קימונו מסורתי בצבעי מונוכרום, עם אבנט בגב הבגד שמגולגל כמו שק שינה".

"בחרתי בדגם ברוח ספורטיבית מכנסי כותנה סטרץ' עם רשת", מסביר גדעון אוברזון, "זה סוג של מכנס ג'וגינג ועליו מעין ווסט צמוד גוף מכותנה עם שרוולים יפניים ענקיים שחותמים את המראה. זה פיוז'ן של יפני האופי הספורטיבי עם ניחוח האיכות היוקרתית של יפן. יוקרה וספורט משולבים".

"יפן ככלל והקימונו בפרט מעסקים אותי כבר כמה שנים, עוד מתקופת הלימודים בשנקר", מסבירה לי גרבנאו, "כבר בפרויקט הגמר שלי התעסקתי בהשראות יפניות". לקראת האירוע יצרה גרבנאו שמלת ערב דמוית גלביה עם שסע ואפליקציה פרחונית בניחוח יפני.

קימונו: יותר מסתם פריט לבוש

הקימונו, שהוא ההשראה לשיתוף הפעולה, הוא הלבוש היפני המסורתי. בתחילת דרכו, עיצוב הקימונו הושפע לא מעט מסגנונות לבוש סיניים מסורתיים עד שקיבל את צורתו היפנית האופיינית. הקימונו הוא כותנת ארוכה העשויה באופן מסורתי ממשי, צורתה T והיא משולבת בצווארון ובשרוולים ארוכים ורחבים שנשמטים, לעיתים אף עד גובה הקרסוליים. הקימונו נכרך סביב הגוף ונרתם בחלק האחורי באמצעות אבנט המכונה "אובי".

הקימונו לרוב משובץ במיני רקמות, אריגים מודפסים ושלל דוגמאות יפניות מסורתיות מז'אנר הפרחים והציפורים. אגב, ישנה חשיבות רבה לדוגמאות אשר מודפסות על גוף הקימונו, והן אלו אשר מבדילות בין קימונו ליומיום לבין קימונו רשמי איכותי. בנוסף, על פי הדוגמה שעל הקימונו אפשר יהיה לקבוע באיזו עונה לובשים אותו.

ממש כמו בקרב הנשים הדתיות היהודיות שמופרדות באמצעות כיסוי הראש שלהן, באופן מסורתי ישנם גם כן הבדלים בין חלוקי הקימונו שלובשות נשים יפניות נשואות וכאלו רווקות. גברים גם כן לובשים קימונו, בעיקר בטקסים רשמיים וגם מתאבקי סומו מקצועיים לובשים לרוב קימונו, שחלק מדרישות התפקיד שלהם הן ללבוש ביגוד יפני מסורתי בפומבי. ועדיין, מעטות הן הנשים המבוגרות ועוד פחות מכך הגברים אשר ימצאו לובשים את הקימונו על בסיס יומיומי.

מחויטים בטוקיו

אירוע אופנתי נוסף שיתרחש בביוטי סיטי הוא "מחויטים בטוקיו", תצוגת אופנה מיוחדת בהשראת המראה המחויט היפני, בעיצוב סטודנטים מהמחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, שחקרו את ההשראה היפנית על המראה המחויט במערב ועיצוביהם יוצגו בתצוגת אופנה מיוחדת על במת ביוטי סיטי טוקיו.

האירוע מוקדש לאחד השלבים המתקדמים באבולוציה האופנתית היפנית: מעצבי אופנה יפנים דוגמת קנזו טאדאדה ואיסי מיאקי החלו להשתלב בתעשיית האופנה המערבית כבר בסוף שנות ה-60.

שלב נוסף בהתפתחות הסגנון היפני הוא מה שמזוהה גם כהתחלתו של סגנון האוונגרד היפני, מפץ סגנוני שהחל לכבוש את הספרה האופנתית הבינלאומית בתחילת שנות ה-80. הסגנון האינטלקטואלי, מינימליסטי, מובנה אך רפוי ונטול קווי מתאר בהתאם לצורת גוף האישה היווה אז את הניגוד המושלם לתרבות כריות הכתפיים ומכנסי הניילון המבהיקים.

"האופנה היפנית היא שונה. אלו בגדים שלא נכנעים לאף אחד מהתכתיבים של האופנה הסטנדרטית, "קבע מגזין GQ ב-1984, "הם מחפשים למגר את הסטנדרטים האלו. הבגדים תלויים באופן רפוי על הגוף, הם רחבים ובעלי סילואטות בלתי צפויות, והצבעוניות כמעט לחלוטין מונוכרומטית או שחורה".

המבקרים מצאו את עצמם מתקשים להגדיר את האסתטיקה את החדשה או את הסיבה להיווצרותה. חלק האמינו שמדובר באמירה פוליטית וכינו את המראה "פוסט הירושימה שיק". אחרים שהופתעו מהסגנון הפרום הגדירו את הפריטים כאופנה ל"קבצנים".

עם זאת, לא ניתן היה לזלזל באימפקט של המראה החדש. ומדובר באימפקט שעד היום לא גווע, באופנה הבינלאומית וגם בקרב לא מעט מהמעצבים המקומיים שלנו שאימצו את הקווים והאסתטיקה היפנית בשילוב עם מראה לבנטיני תיקני.

ביוטי סיטי טוקיו

מתי: ימים שלישי-שישי, 1-4 ביולי 2014, גני התערוכה בתל-אביב. חנייה בתשלום במקום. ניתן להגיע ברכבת לתחנת תל-אביב האוניברסיטה - מרכז הירידים

שעות הפעילות: ג'-ה' 10:00-23:00, ו' 10:00-17:00

מחיר: לקוחות לייף סטייל: כניסה זוגית חינם. הכרטיס יישלח בדואר; כרטיס זוגי בחינם בכל קנייה מעל 99 שקל בסניפי סופר-פארם (החל מ-19.6); ניתן לקנות כרטיס יחיד בקופת האירוע ב-20 שקלים, או כרטיס זוגי ב-30 שקלים

קלי אוסבורן וקייט בלאנשט מדגימות תלבושות בהשראה יפנית אוונגרדית (צילום: gettyimages)
קלי אוסבורן וקייט בלאנשט מדגימות תלבושות בהשראה יפנית אוונגרדית (צילום: gettyimages)