אופנת המחאה של המותג הולילנד סיביליאנס: "אי אפשר יותר לשתוק"

ההפגנות שמציפות את ישראל השנה עם קריאות חברתיות, כלכליות ופוליטיות, הפכו כעת גם לפרויקט של מותג האופנה הישראלי עם אמנים ויוצרים. "לא היתה צנזורה"

איתי יעקב

|

31.12.20 | 09:01

"יש הפגנות בכל פינה וקשה להתעלם ממה שקורה. אנחנו לא בהכרח מציגים עמדה פוליטית של ימין או שמאל – אלא עמדה שקוראת למוסר ולצדק". חולצות מפרויקט The Civilian's Art Protest
"יש הפגנות בכל פינה וקשה להתעלם ממה שקורה. אנחנו לא בהכרח מציגים עמדה פוליטית של ימין או שמאל – אלא עמדה שקוראת למוסר ולצדק". חולצות מפרויקט The Civilian's Art Protest

חולצות טי עם כיתובי מחאה היו מאז ומתמיד אמצעי להעברת מסר מהיר, בהיר וחד, מצע קנבס המאפשר למעצבים, אמנים ופעילים פוליטיים להפיץ רעיון המונח על גוף הלובש. בעוד מודעה בעיתון או שלט על נתיבי איילון אינם נעים במרחב, חולצת טי היא מוצר זמין וזול, נטול מגדר, המאפשר מקום רב ונוח להעברת מסר בתנועה. ראינו זאת בצורה חסרת תקדים בשנת 2005 עם גל המחאה נגד "ההתנתקות", אנחנו רואים את זה שוב בימים אלה.

 

המחאה החברתית-כלכלית-פוליטית של 2020 מאז חודש מרץ, חושפת יבול גדול של "חולצות גרילה" שאנשים פרטיים וארגונים חברתיים יצרו עם שלל סיסמאות, כמו "עני זה חרטא" (בהשראת האמירה השנויה במחלוקת של השר ללא תיק צחי הנגבי, שאמר בתוכנית "אופירה וברקו": "השטויות האלה שלאנשים אין מה לאכול זה חרטא"), "צדק לסלומון", "חזירים הביתה" ועוד. כעת משיק גם מותג האופנה הולילנד סיביליאנס את פרויקט The Civilian's Art Protest, אשר מציג התייחסות למחאה עם חולצות טי שעליהן עבודות של אמנים, מעצבים ויוצרים ממגוון תחומים: ציור, צילום, שירה, עיצוב גרפי, פיסול.

 

"קשה לנו לצאת להפגין בירושלים, אז כמותג בגדים גייסנו את הקהילה שלנו, מעגל שמלווה ועוקב אחרינו". דור חן וענת משולם (צילום: דודי חסון)
    "קשה לנו לצאת להפגין בירושלים, אז כמותג בגדים גייסנו את הקהילה שלנו, מעגל שמלווה ועוקב אחרינו". דור חן וענת משולם(צילום: דודי חסון)

     

    "יש הפגנות בכל פינה וקשה להתעלם ממה שקורה. אנחנו לא בהכרח מציגים עמדה פוליטית של ימין או שמאל – אלא עמדה שקוראת למוסר ולצדק. הרגשנו שאי אפשר יותר לשתוק", אומר דור חן, מבעלי המותג. "קשה לנו לצאת להפגין בירושלים, אז כמותג בגדים גייסנו את הקהילה שלנו, מעגל שמלווה ועוקב אחרינו".

     

    "התגובות שקיבלנו היו תומכות בלבד. אנשים התרגשו מהפרויקט, גם אם הם לא שותפים לו בצורה ישירה", מוסיפה ענת משולם, בת זוגו בחיים ובמותג. מחיר החולצות אחיד ועומד על 190 שקל, כשכל הרווחים ממכירתן ייתרמו לארגון "תרבות של סולידריות".

     

    "התגובות שקיבלנו היו תומכות בלבד" (צילום: Dede bandaid, Holyland civilians)
      "התגובות שקיבלנו היו תומכות בלבד"(צילום: Dede bandaid, Holyland civilians)

       

      העבודות המוצגות על חולצות הטי מגוונות. חן ומשולם מספרים כי הקול הקורא היה פתוח למגוון מדיומים ועבודות. "לא היתה צנזורה", הם מדגישים. בזירה הגרפית אפשר למצוא, בין היתר, את הכיתוב WE ARE ONE של עודד בן יהודה בשחור על לבן; איור של פלסטר בצורת לב של אמן הגרפיטי Dede Bandaid; דוגמה של ורד בצורת אגרוף של האמן עזרא בידרמן.

       

      מחיר החולצות אחיד ועומד על 190 שקל, כשכל הרווחים ממכירתן ייתרמו לארגון "תרבות של סולידריות" (צילום: Nitzan Mintz, Holyland civilians)
        מחיר החולצות אחיד ועומד על 190 שקל, כשכל הרווחים ממכירתן ייתרמו לארגון "תרבות של סולידריות"(צילום: Nitzan Mintz, Holyland civilians)

         

        התייחסות ישירה להפגנות אפשר לראות בשני תצלומים של צלם עיתון "הארץ" תומר אפלבאום, האחד מהפגנה בתל אביב, השני מכיכר פריז בירושלים – צילום איקוני שבו רואים מפגינים יושבים כשבידיהם פרחים סביב ניצב משנה קובי יעקובי ממשטרת ירושלים, שפניו, כמו של יתר המשתתפים, טושטשו. "החלטנו לטשטש את הפנים של כולם כדי להגן על עצמנו משפטית", אומר חן.

         

        "אנשים התרגשו מהפרויקט, גם אם הם לא שותפים לו בצורה ישירה" (צילום: Guy Tamam, Holyland civilians)
          "אנשים התרגשו מהפרויקט, גם אם הם לא שותפים לו בצורה ישירה"(צילום: Guy Tamam, Holyland civilians)

           

          הולילנד לא לבד במערכה. לפני מספר שבועות השיק בית האופנה הישראלי קום איל פו, הידוע בקמפיינים הפוליטיים-חברתיים שלו לאורך השנים, קמפיין חדש בכיכובם של פעילי מחאה ואקטיביסטים שצולמו ברחבי ירושלים, וביניהם קטי בר, ממקימות ופעילות "אימהות נגד אלימות משטרתית", והשחקן ואמן הספוקן וורד יוסי צברי, הגבר היחיד בקמפיין. פרויקט נוסף בהשראת המחאה יצרה מעצבת התכשיטים מיכל אורן, עם סיכות ועגילים במראה של דגלים שחורים.  

           

           

             

            ואיך הפכה פרנסס מקדורמנד לכוכבת אופנה בגיל 63 ובלי איפור?

            פרנסס מקדורמנד לא נכנעת לתכתיבים מבחוץ. לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: AP)
            פרנסס מקדורמנד לא נכנעת לתכתיבים מבחוץ. לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: AP)

             

             

             
            הצג:
            אזהרה:
            פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד