אייקון מאויר בשבוע: אנה ווינטור, הגברת הראשונה של האופנה, בת 70

היא חובבת רזון ופרוות ידועה, השטן שלובשת פראדה ובעלת הקארה הכי מפורסם, ששולטת במגזין ווג ביד רמה לאורך יותר מ-30 שנה. כך היא הפכה לאגדה בחייה

ארז עמירןפורסם: 01.11.19 10:56
מנשימה ומגשימה את כל הקלישאות המיוחסות למי ש"חיה אופנה". המחווה שלי לאנה ווינטור (איור: ארז עמירן)
מנשימה ומגשימה את כל הקלישאות המיוחסות למי ש"חיה אופנה". המחווה שלי לאנה ווינטור (איור: ארז עמירן)
תוצר של אצולה ואינטלקטואליזם במבטא בריטי, משפחה שמערבבת דם כחול עם עיסוק רב שנים בתחום העיתונות. ווינטור עם פלומה פיקאסו וג'ואן ריברס ב-1991 (צילום: AP)
תוצר של אצולה ואינטלקטואליזם במבטא בריטי, משפחה שמערבבת דם כחול עם עיסוק רב שנים בתחום העיתונות. ווינטור עם פלומה פיקאסו וג'ואן ריברס ב-1991 (צילום: AP)
יש לה כוח עצום, הן בזכות מעמדה המקצועי והן בזכות אישיותה. 2019 (צילום: Clive Brunskill/GettyimagesIL)
יש לה כוח עצום, הן בזכות מעמדה המקצועי והן בזכות אישיותה. 2019 (צילום: Clive Brunskill/GettyimagesIL)
קארה לנצח. ווינטור בשנים 2007-2011 (צילומים: AP, Ian Gavan/GettyimagesIL)
קארה לנצח. ווינטור בשנים 2007-2011 (צילומים: AP, Ian Gavan/GettyimagesIL)

אנה ווינטור

סליחה, במי מדובר? העורכת הידועה של מגזין ווג, ממליכת המלכים ומשפילת העובדים, הברקודה, השטן שלובשת פראדה, אימת הצ'ינצ'ילות ובעלת הקארה הכי מפורסם ביקום – אנה ווינטור תחגוג ב-3 בנובמבר 70 שנים של קיום אנושי (פחות או יותר), שכמעט מחצית מהן התרחשו בין דפי הכרומו של מגזין ווג. משנת 1988 היא משמשת כעורכת הראשית של ווג אמריקה ושולטת בכל האיך, כמה ולמה של האופנה העכשווית.

 

ווינטור היא תוצר של אצולה ואינטלקטואליזם במבטא בריטי, משפחה שמערבבת דם כחול עם עיסוק רב שנים בתחום העיתונות. עם המטען המשמעותי הזה על כתפיה, קשה לדמיין שבאמת היתה לה אפשרות לצעוד בנתיב שונה. בגיל 14 היא כבר אימצה לעצמה מורשת של מרד נגד קוד הלבוש, ואת תסרוקת הקארה שממנה לא נפרדה מאז. מאוחר יותר היא התחילה להתעניין באופנה ובגברים מקושרים, שני תחומים נוספים שמלווים אותה עד היום.

 

מראה מזוהה לאורך שנים. 2002 (צילום: Anthony Harvey/GettyimagesIL)
    מראה מזוהה לאורך שנים. 2002(צילום: Anthony Harvey/GettyimagesIL)

     

    לצד השני של האוקיינוס, וליתר דיוק לניו יורק, היא הגיעה בשנת 1975, אז קיבלה את משרת עורכת האופנה הראשונה שלה במגזין בעל האפיל הקשיש משהו "ויווה". שם היא גם זכתה לתדמית הבוסית מהגיהינום – סטריאוטיפ שאוהבים להדביק לנשים חזקות ודעתניות, למרות שבמקרה הזה יש הטוענים כי מדובר ביותר מרק תדמית. היא עשתה דרך יחסית קצרה וללא ספק דורסנית ממעמד של עורכת זוטרה בירחון לא ממש נחשב ועד למשרה הנחשקת בעולם המגזינים: העורכת הראשית של ירחון האופנה הידוע בעולם.

     

    ווינטור ניסחה את קהל היעד החדש של מגזיני האופנה: "האישה העכשווית מעוניינת בעסקים ובכסף. אין לה כבר זמן לעשות קניות. היא מעוניינת לדעת מה, למה, איפה ואיך". מכאן והלאה היא שעטה קדימה במהירות ובנחישות, והפכה לדמות המזוהה ביותר עם האופנה העילית – לטוב ולרע.

     

    "האישה העכשווית מעוניינת בעסקים ובכסף". 2003 (צילום: Myrna Suarez/GettyimagesIL)
      "האישה העכשווית מעוניינת בעסקים ובכסף". 2003(צילום: Myrna Suarez/GettyimagesIL)

       

      למה אייקון? במקרה שלה, לא צריך לשאול. אנה ווינטור היא תמצית הפאשניסטה שמנשימה ומגשימה את כל הקלישאות המיוחסות למי ש"חיה אופנה". יש לה כוח עצום, הן בזכות מעמדה המקצועי והן בזכות אישיותה, ליצירת היררכיה כמעט בלתי שבירה בתוך עולם האופנה. היא זוכה לכבוד, ואם הוא לא מגיע מעצמו – היא יודעת לדרוש אותו: משכורת של שני מיליון דולר בשנה, מרצדס בנץ עם נהג פרטי, חשבון הוצאות בלתי מוגבל, ומנוי חודשי-חופשי לסוויטת קוקו שאנל במלון ריץ בפריז.

       

      משקפי השמש הגדולים והשחורים שמלווים אותה לכל מקום מאפשרים לה לשמור על ארשת פנים חתומה (איור: ארז עמירן)
        משקפי השמש הגדולים והשחורים שמלווים אותה לכל מקום מאפשרים לה לשמור על ארשת פנים חתומה(איור: ארז עמירן)

         

        מבחינה אופנתית, ווינטור מתחזקת מראה מזוהה מאוד ומוקפד מאוד: חליפות שאנל עם חצאיות מיני, תכשיטים גדולים, חיבה להדפסים פרחוניים ומעילי פרווה. וכמובן, משקפי השמש הגדולים והשחורים שמלווים אותה לכל מקום ומאפשרים לה לשמור על ארשת פנים חתומה.

         

        חיבה עזה לפרווה. 2007 (צילום: AP)
          חיבה עזה לפרווה. 2007(צילום: AP)

           

          עם השנים היא הפכה לאחת הדמויות הכי חזקות בעולם האופנה, וגם לאחת הפחות אהובות. הכפילות הזו כנראה מגיעה עם הטריטוריה. הרי אי אפשר להיות "ראשת העיר הלא רשמית של ניו יורק", כפי שכינה אותה עיתון הגרדיאן, בלי שיקראו לך גם קרה, מתנשאת, בלתי נגישה, סנובית, גסת רוח ומתעמרת בכפופים לה. אני תוהה האם היתה זוכה בשלל התארים האלה גם אם היה מדובר במר ווינטור. כך או כך, ההימצאות בשפיץ של בעלי הכוח, ודאי כשמדובר בתקופה כה ארוכה, מגיעה תמיד עם תג מחיר. אני מניח שמפתח לסוויטה הפריזאית של הריץ מקל קצת על חוסר הפירגון מסביב.

           

          הפכה לאחת הדמויות הכי חזקות בעולם האופנה, וגם לאחת הפחות אהובות. 2011 (צילום:  Pascal Le Segretain/GettyimagesIL)
            הפכה לאחת הדמויות הכי חזקות בעולם האופנה, וגם לאחת הפחות אהובות. 2011(צילום: Pascal Le Segretain/GettyimagesIL)

             

            למה לא? אוי, מאיפה להתחיל – קידום הרזון המופרז של הדוגמניות שמככבות בווג, החיבה היתרה לפרוות של כל חיה אפשרית, הנטייה לשימוש יתר בידוענים על שערי המגזין והסירוב להכיר בקיומן של נשים שאינן הלקוחות הקבועות של מותגי היוקרה. אבל בעיקר כי מריל סטריפ בסרט "השטן לובשת פראדה", עשתה את אנה ווינטור הרבה יותר טוב מאנה ווינטור עצמה.

             

            היא זוכה לכבוד, ואם הוא לא מגיע מעצמו – היא יודעת לדרוש אותו: משכורת של שני מיליון דולר בשנה, מרצדס בנץ עם נהג פרטי, חשבון הוצאות בלתי מוגבל. 2019 (צילום: Neilson Barnard/GettyimagesIL)
              היא זוכה לכבוד, ואם הוא לא מגיע מעצמו – היא יודעת לדרוש אותו: משכורת של שני מיליון דולר בשנה, מרצדס בנץ עם נהג פרטי, חשבון הוצאות בלתי מוגבל. 2019(צילום: Neilson Barnard/GettyimagesIL)

               

              ובכל זאת: אי אפשר שלא להסיר את הכובע (שעלה כמה מאות דולרים לפחות) מול אישה שנמצאת בפסגה של עולם האופנה כל כך הרבה שנים ולא איבדה את הרלוונטיות שלה לרגע. לאנה ווינטור יש את היכולת להיראות כאילו היא חיה בתוך דפי המגזין שלה ולספק הוכחה ניצחת לכך שסגנון החיים של ווג הוא אפשרי עבור אנשים מסוימים. וכמובן, היא גם זו שהצניחה את מיכאלה ברקו לשער הראשון של גיליון ווג שערכה.

               

              שומרת על מקומה בפסגה. 2019 (צילום: Jamie McCarthy/GettyimagesIL)
                שומרת על מקומה בפסגה. 2019(צילום: Jamie McCarthy/GettyimagesIL)

                 

                מה זה אייקון אחד בשבוע?

                עולם הזוהר זוכה ממני בדרך כלל להתייחסות ביקורתית וחשדנית (וגם אני רואה בעצמי לפעמים את המבוגר הממורמר), אך אני חייב להודות שיש בו צדדים שמרגשים אותי בכל פעם מחדש. היוזמה "אייקון אחד בשבוע" משלבת שלוש אהבות גדולות שלי – איור, אופנה וסקרנות, או אפילו אובססיביות, לחייהם של מפורסמים.

                 

                בכל שבוע אבחר דמות אחת שמבחינתי ראויה לתואר המחייב "אייקון אופנה", מקומי או בינלאומי, שאותה אאייר ואשתף כאן. אתם מאוד מוזמנים להציע הצעות משלכם לאייקונים לאיור, או להתווכח עם הבחירות שלי.

                 

                 
                הצג:
                אזהרה:
                פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
                מעצב אופנה, מרצה בשנקר, מאייר, אבא (של גאיה ושירה), מאמין שאופנה היא תרבות שאפשר (ורצוי) לדבר עליה, ולא רק ללבוש, ולא שוכח לרגע שמתחת לבגדים כולנו עירומים