אבן יהודה בסגנון תעשייתי: עיצוב פנים חדש לבית שנבנה בבנייה קלה

שלד מתכת, לוחות צמנט, פח גלי וקיר נגרות מרכזי: ''בדירה הראשונה שלנו הכל היה צבעוני, בדירה השנייה כבר היה יותר רגוע, ופה היינו מוכנים למשהו שיהיה נכון לתמיד''

אביטל ברוידא

|

25.07.19 | 09:01

הבית, ששטחו 350 מ"ר, תוכנן על ידי משרד האדריכלים "החדר", ונבנה בבנייה קלה של שלד מתכת מעל מרתף בטון, וקירות של לוחות צמנט. הבעלים החדשים שמרו על המעטפת התעשייתית, אך התאימו את הפנים לצורכי המשפחה. "ידענו בדיוק מה אנחנו רוצים. ביקשנו שהבית יהיה פונקציונלי לילדים ונוח לאירוח"   (צילום: יואב גורין)
הבית, ששטחו 350 מ"ר, תוכנן על ידי משרד האדריכלים "החדר", ונבנה בבנייה קלה של שלד מתכת מעל מרתף בטון, וקירות של לוחות צמנט. הבעלים החדשים שמרו על המעטפת התעשייתית, אך התאימו את הפנים לצורכי המשפחה. "ידענו בדיוק מה אנחנו רוצים. ביקשנו שהבית יהיה פונקציונלי לילדים ונוח לאירוח" (צילום: יואב גורין)
מדרכי בטון מובילים מהרחוב אל הכניסה הראשית. כאן נראית היטב ההגבהה של קומת הקרקע מעל מפלס הגינה. הדשא הוחלף ביריעות סנטטיות, העצים נשמרו, והוויטרינות מאפשרות הרחבה של הפנים כלפי חוץ עם אותן איכויות של חלל וחומר. לבית עוד קומת מרתף, שבה חדרים פתוחים לחצר אנגלית (צילום: יואב גורין)
מדרכי בטון מובילים מהרחוב אל הכניסה הראשית. כאן נראית היטב ההגבהה של קומת הקרקע מעל מפלס הגינה. הדשא הוחלף ביריעות סנטטיות, העצים נשמרו, והוויטרינות מאפשרות הרחבה של הפנים כלפי חוץ עם אותן איכויות של חלל וחומר. לבית עוד קומת מרתף, שבה חדרים פתוחים לחצר אנגלית (צילום: יואב גורין)
כדי  לא לפגוע במעטפת הקיימת ובחומריות הייחודית שלה, בחרה מעצבת הפנים רוני קרן להשתמש באלמנט מרכזי אחד: קיר נגרות מפורניר אלון בהיר שחוצה את קומת הכניסה לשניים. דלת נסתרת מובילה באמצעו מהאזור הציבורי לחלק הפרטי של הבית, שבו - פונים לאחור - חדרי השינה של ההורים והילדים (צילום: יואב גורין)
כדי לא לפגוע במעטפת הקיימת ובחומריות הייחודית שלה, בחרה מעצבת הפנים רוני קרן להשתמש באלמנט מרכזי אחד: קיר נגרות מפורניר אלון בהיר שחוצה את קומת הכניסה לשניים. דלת נסתרת מובילה באמצעו מהאזור הציבורי לחלק הפרטי של הבית, שבו - פונים לאחור - חדרי השינה של ההורים והילדים (צילום: יואב גורין)
דלת הכניסה נראית מימין. בסלון שולבו בקיר הנגרות מדפי ברזל לספרים ולצעצועים, ובגבם קיר של בלוקים חשופים. התקרה כוסתה בפח גלי, שמעליו עוברות מערכות החשמל ומיזוג האוויר. הריהוט נרכש אצל המעצב אריק בן שמחון (צילום: יואב גורין)
דלת הכניסה נראית מימין. בסלון שולבו בקיר הנגרות מדפי ברזל לספרים ולצעצועים, ובגבם קיר של בלוקים חשופים. התקרה כוסתה בפח גלי, שמעליו עוברות מערכות החשמל ומיזוג האוויר. הריהוט נרכש אצל המעצב אריק בן שמחון (צילום: יואב גורין)
באזור המטבח הוטמעו בקיר הנגרות המזווה, המקרר והתנורים. מעל משטח העבודה חלון סרט הפונה אל צד הבית ובמרכז אי לעבודה, אכילה ואחסון. "אני מעדיפה שהבית ייראה כמו קטלוג", מנמקת בעלת הבית את הצמצום הצבעוני והחומרי. "זה עושה לי נעים ורגוע"  (צילום: יואב גורין)
באזור המטבח הוטמעו בקיר הנגרות המזווה, המקרר והתנורים. מעל משטח העבודה חלון סרט הפונה אל צד הבית ובמרכז אי לעבודה, אכילה ואחסון. "אני מעדיפה שהבית ייראה כמו קטלוג", מנמקת בעלת הבית את הצמצום הצבעוני והחומרי. "זה עושה לי נעים ורגוע" (צילום: יואב גורין)
יחידת ההורים רחבה ומוארת באור טבעי רב. "רצינו חדר מפנק", מודים בני הזוג. "ביקרנו בהרבה מלונות בעולם ושאבנו רעיונות שרצינו ליישם כאן"  (צילום: יואב גורין)
יחידת ההורים רחבה ומוארת באור טבעי רב. "רצינו חדר מפנק", מודים בני הזוג. "ביקרנו בהרבה מלונות בעולם ושאבנו רעיונות שרצינו ליישם כאן" (צילום: יואב גורין)
המיטה עשויה מעץ בהיר ונשענת על קיר של בלוקים חשופים. "היתה חשובה לנו מיטה גדולה, כי אנחנו ישנים לפעמים יחד עם הילדים", מספרת האם (צילום: יואב גורין)
המיטה עשויה מעץ בהיר ונשענת על קיר של בלוקים חשופים. "היתה חשובה לנו מיטה גדולה, כי אנחנו ישנים לפעמים יחד עם הילדים", מספרת האם (צילום: יואב גורין)
גם חדר הרחצה של ההורים גדול, ועם שני כיורים ("כולם מתארגנים בבוקר יחד"). החדר ממוסגר במערכת חלונות ודלתות מפרופיל בלגי, בשילוב בלוקים חשופים. הוא מרוצף אריחים בדוגמה של אדרת דג והקירות כוסו בטיח דמוי בטון (צילום: יואב גורין)
גם חדר הרחצה של ההורים גדול, ועם שני כיורים ("כולם מתארגנים בבוקר יחד"). החדר ממוסגר במערכת חלונות ודלתות מפרופיל בלגי, בשילוב בלוקים חשופים. הוא מרוצף אריחים בדוגמה של אדרת דג והקירות כוסו בטיח דמוי בטון (צילום: יואב גורין)
בחדר הילדים ארון נישה שנשמר מהבית המקורי ורק נצבע מחדש (צילום: יואב גורין)
בחדר הילדים ארון נישה שנשמר מהבית המקורי ורק נצבע מחדש (צילום: יואב גורין)
מימין: מבט ממורד המדרגות אל חדר המשחקים. משמאל: גרם המדרגות נותר כשהיה בבית המקורי  (צילום: יואב גורין)
מימין: מבט ממורד המדרגות אל חדר המשחקים. משמאל: גרם המדרגות נותר כשהיה בבית המקורי (צילום: יואב גורין)
מימין: גב הבית. במקום גינה - חצר חפורה, שמספקת אור ואוויר לחדרים בקומת המרתף. משמאל חדר המשחקים המואר במרתף (צילום: יואב גורין)
מימין: גב הבית. במקום גינה - חצר חפורה, שמספקת אור ואוויר לחדרים בקומת המרתף. משמאל חדר המשחקים המואר במרתף (צילום: יואב גורין)
 

לאחר ששבו משהות ממושכת בניו יורק, החליטו בני זוג - הייטקיסטים בני ארבעים, הורים לבן שבע ובת ארבע - שהם רוצים לגור בבית עם גינה גדולה, בסביבה קהילתית עם שירותי חינוך טובים. תחילה התגוררו בשכונת עיר ימים שבנתניה, וכשבנם הלך לגן באבן יהודה, מצאו שם את מה שחיפשו.

 

"אהבנו את הקהילתיות והחינוך", מספר אב המשפחה, "והתחלנו לחפש בתים באזור. הרבה זמן ראיתי על הבית הזה, ברחוב ראשי ותיק ביישוב, מודעה 'למכירה'. פעם אחת פשוט עצרתי את האוטו ונכנסתי להציץ. הבית היה תוהו ובוהו והגינה הרוסה, אבל אהבתי את האופי התעשייתי שלו וראיתי את הפוטנציאל, רק שבהתחלה אשתי לא התלהבה".

 

חצר הבית לפני השיפוץ
    חצר הבית לפני השיפוץ

     

    ואחריו. פינת מנגל לצד שער הכניסה (צילום: יואב גורין)
      ואחריו. פינת מנגל לצד שער הכניסה(צילום: יואב גורין)

       

      בסופו של דבר, כעבור כחצי שנה החליטו בני הזוג לקנות את הנכס: בית בן 350 מטרים רבועים על מגרש של כחצי דונם, הבנוי מקומת קרקע מרחפת בגובה מדרגה מעל הגינה הקדמית, וקומת מרתף עם חצר אנגלית גדולה.

       

      התקרה מחופה בפח גלי

       

      את הבית תיכנן עבור בעליו הקודמים משרד האדריכלים ''החדר", ובעת הרכישה היה בן שמונה שנים בלבד. המבנה מבוסס על שלד מתכת מעל בסיס הבטון של קומת המרתף. הקירות עשויים שכבה של לוחות צמנט חיצונית ושכבת גבס פנימית, וביניהן בידוד. הרצפה היא בטון מוחלק, והתקרה כוסתה כלפי פנים בפח גלי, שמעליו עוברות תשתיות החשמל והמיזוג. "חיפשנו שיטת בנייה קלה ומהירה", מסביר ברד פינצ'וק, מבעלי ''החדר" ואדריכל הבית, "והחומריות, בהתאם, היא ראשונית וברורה, כבסיס לחיים עצמם".

       

      משרד האדריכלים ''החדר'' תיכנן בית שמרחף בגובה מדרגה מעל הגינה (צילום: יואב גורין)
        משרד האדריכלים ''החדר'' תיכנן בית שמרחף בגובה מדרגה מעל הגינה(צילום: יואב גורין)

         

        בני הזוג החליטו לא לשנות את המסגרת האדריכלית המקורית, אך להתאים את החלוקה ועיצוב הפנים לצורכיהם. לשם כך פנו למעצבת הפנים רוני קרן. "אחרי שתי דירות שתכננו בעצמנו", הם מספרים, "החלטנו שכאן המשימה דורשת בעל מקצוע אמיתי. ידענו בדיוק מה אנחנו רוצים וזה הקל מאוד: סגנון תעשייתי שיתאים לאדריכלות הקיימת, אבל עם תוספות של עץ, שיכניס חום. ביקשנו שהבית לא יהיה קר ומנוכר; שיהיה פונקציונלי לילדים ונוח לאירוח, כי זה משמעותי בחיים שלנו". 

         

        כדי לעצב מחדש את הפנים מבלי לפגוע במעטפת הקיימת או בחומריות הייחודית שלה, בחרה קרן להשתמש באלמנט מרכזי אחד: קיר נגרות עם פורניר אלון בהיר, שחוצה את קומת הכניסה לשניים - לאזור ציבורי ואזור פרטי.

         

        תוכנית קומת הכניסה, שנחצתה לשניים באמצעות קיר נגרות (המקביל לגרם המדרגות מטה) (תוכנית: סטודיו רוני קרן)
          תוכנית קומת הכניסה, שנחצתה לשניים באמצעות קיר נגרות (המקביל לגרם המדרגות מטה)(תוכנית: סטודיו רוני קרן)

            

          הקיר מנותק מהתקרה ומקירות המעטפת. הניתוק מגדיר את הגבול בין האדריכלות המקורית לעיצוב הפנים המחודש, ומעניק לחלל מראה יותר קליל. "הרעיון היה ליצור ניגוד בין המעטפת המחוספסת לפנים היותר מעודן", אומרת קרן, "אבל להישאר באותו מנעד חומרים".

           

          מבט מהסלון אל המטבח (צילום: יואב גורין)
            מבט מהסלון אל המטבח(צילום: יואב גורין)

             

            אזור האירוח נמצא בקדמת הבית, וקיר הנגרות משמש לו כרקע. הסלון והמטבח ממוקמים לאורכו, פתוחים אחד כלפי השני ואל המרפסת הקדמית, שאליה מובילות ויטרינות גדולות. המרפסת היא רמפה צפה עשויה בטון מוחלק, שממשיכה את מפלס הפנים של הבית באותו גובה. הפרגולה שמעליה היא המשך ישיר של גג הבית, ועשויה כמוהו מקורות ברזל מחופות פח גלי. פתיחת הוויטרינות מאפשרת הרחבה של הבית כלפי חוץ, עם אותן איכויות של חלל וחומר.

             

            מבט מהסלון אל הגינה הקדמית (צילום: יואב גורין)
              מבט מהסלון אל הגינה הקדמית(צילום: יואב גורין)

               

              קיר הנגרות, שבמרכזו דלת כניסה "נסתרת" לחלק הפרטי, מגדיר את הגבולות של כל אחד מאזורים. במטבח הוא משמש לארונות גבוהים וסגורים שבתוכם מוטמעים המקרר, התנורים והמזווה. קיר אחורי צבוע בשחור מדגיש כאן את את הניתוק מהקיר החיצוני. את המטבח משלים פס ארונות שחורים עם משטח עבודה תואם, הפונה אל חלון סרט אורכי בצד הבית. במרכז אי גדול לעבודה, לאכילה ולאחסון, שנעטף במשטח דקטון דקיק בשחור.

               

              דלת המעבר אל החדרים הפרטיים משתלבת בקיר הנגרות (צילום: יואב גורין)
                דלת המעבר אל החדרים הפרטיים משתלבת בקיר הנגרות(צילום: יואב גורין)

                 

                בסלון נעשה קיר הנגרות קליל יותר: לתוך מסגרת ארונות הפורניר הוכנסו מדפי ברזל דקיקים, המשמשים כמדפי ספרים וצעצועים. קיר בלוקים חשוף משמש להם ולמסך טלוויזיה כגב. הריהוט בסלון נרכש אצל המעצב אריק בן שמחון. ספה ארוכה מעור ירוק, שתי כורסאות מעור אפור ורגלי ברזל דקיקות, וספה נוספת בגוון קרם. במרכז הסלון, על גבי שטיח מפוספס, שולחן נמוך המורכב משני משטחי עץ מושחר, על רגלי ברזל. "הצבעוניות והחומריות חוזרות על עצמן בכל הבית", אומרת קרן, "רק עם ניואנסים קטנים".

                 

                בביקור בבית היו המדפים מלאים ספרים וצעצועים (צילום: יואב גורין)
                  בביקור בבית היו המדפים מלאים ספרים וצעצועים(צילום: יואב גורין)

                   

                  "אני מעדיפה שהבית ייראה כמו קטלוג", מנמקת בעלת הבית את הצמצום הצבעוני והחומרי. "זה עושה לי נעים ורגוע. הצעצועים נמצאים ואין לי בעיה עם זה, אבל אני רוצה שמסביב יהיה נקי ומסודר". ובעלה מוסיף: "בדירה הראשונה שלנו הכל היה צבעוני, בדירה השנייה כבר היה יותר רגוע, ופה הבנו שאנחנו מוכנים למשהו שיהיה נכון לתמיד".

                   

                  בחדר ההורים רעיונות מבתי מלון בעולם

                   

                  החלק הפרטי של הבית מנותק פיזית מהחלל הציבורי, אך ממשיך סגנונית את אותו קו צבעוני וחומרי. גרם המדרגות לקומת המרתף, שנשמר בתכנונו המקורי, חוצה את האזור הפרטי לרוחבו ויוצר מעין אזור ביניים, לפני הכניסה לחדרי השינה.

                   

                  בחדר הילדים (צילום: יואב גורין)
                    בחדר הילדים(צילום: יואב גורין)

                     

                    חדרי ההורים והילדים נמצאים בחלקו האחורי של הבית, ולכל אחד מהם יציאה אל הגינה. הילדים חולקים חדר אחד גדול, שבו שתי מיטות בגוונים בהירים ומערכת ישיבה - שולחן וכיסאות עץ - של המותג הישראלי pieces. ארון הקיר בנישה היה בבית המקורי, ורק נצבע מחדש. על הקיר טפט גרפי באפור בהיר. חדר הרחצה הסמוך, המשמש גם כשירותי האורחים, עוצב על טהרת הלבן: הקירות כוסו פסיפס משושים, וארון הכיור עשוי עץ עם משטח עליון מקוריאן.

                     

                    חדר הרחצה המרכזי (צילום: יואב גורין)
                      חדר הרחצה המרכזי(צילום: יואב גורין)

                       

                      יחידת ההורים רחבה ומוארת באור טבעי רב."רצינו חדר מפנק", מודים בני הזוג. "ביקרנו בהרבה מלונות בעולם ושאבנו רעיונות שרצינו ליישם כאן. היתה חשובה לנו מיטה גדולה, כי אנחנו ישנים לפעמים יחד עם הילדים, וגם שני כיורים, כי כולם מתארגנים בבוקר ביחד".

                       

                      את החדר הרחב סוגרים כלפי חוץ שני קירות ויטרינה - אחד הוא זה שנמשך מהסלון ומאפשר להביט מהמיטה אל החצר האנגלית; והשני נפתח אל החצר האחורית. הפתחים הגדולים מכניסים לחדר שפע של אור, ותריסי רפפה חשמליים מחשיכים במידת הצורך.

                       

                      חלונות משלושה כיוונים בחדר ההורים (צילום: יואב גורין)
                        חלונות משלושה כיוונים בחדר ההורים(צילום: יואב גורין)

                         

                        בקיר הרביעי ארון גדול, שעיצובו תואם לשידה הנמוכה ולמדפים שמול המיטה (צילום: יואב גורין)
                          בקיר הרביעי ארון גדול, שעיצובו תואם לשידה הנמוכה ולמדפים שמול המיטה(צילום: יואב גורין)

                           

                          מבט מחדר הרחצה שבגב המיטה (צילום: יואב גורין)
                            מבט מחדר הרחצה שבגב המיטה(צילום: יואב גורין)

                             

                            על הקיר השלישי בחדר, הקיר האטום היחיד, ניצב ארון בגדים שחור שרץ לכל אורכו ולכל גובהו של החדר. בקצה, לפני החלון, הוא נפגש בשידה נמוכה שנפרשת לרוחב הוויטרינה ומשמשת כמדף טלוויזיה, ספסל ישיבה ומקום אחסון נוסף. בקצהו מערכת מדפים דקורטיבית על רקע קיר שחור.

                             

                            המיטה הזוגית עשויה עץ בהיר ונשענת על קיר נמוך מבלוקים חשופים. חדר הרחצה הצמוד נמצא נמצא מאחורי הקיר, ממוסגר במערכת חלונות ודלתות מפרופיל בלגי, בשילוב בלוקים חשופים. הוא גדול מספיק להכיל כמה משתמשים בו בזמן, מואר ופתוח כלפי חדר השינה, אך יכול לספק פרטיות חלקית.

                             

                            מקלחון שחור בחלק האחורי והאטום של חדר הרחצה (צילום: יואב גורין)
                              מקלחון שחור בחלק האחורי והאטום של חדר הרחצה(צילום: יואב גורין)

                               

                              אריחים דמויי פרקט מושחר וברזל שחור על לבנים חשופות (צילום: יואב גורין)
                                אריחים דמויי פרקט מושחר וברזל שחור על לבנים חשופות(צילום: יואב גורין)

                                 

                                חדר הרחצה רוצף אריחים בדוגמת אדרת דג, בטקסטורה של פרקט מושחר. הקירות האטומים חופו בטיח דמוי בטון. ארון כיור מעץ מושחר נמשך לרוחב החזית השקופה, ועליו משטח בטון אפור עם שני כיורים אינטגרליים. על המשטח עומדת מראה ניידת קטנה. האזור האחורי והאטום של החדר נחלק למקלחון גדול מחופה אריחים שחורים, ולחדרון שירותים סגור. כמו מכל חדר בבית, גם מכאן יש דלת יציאה (מזכוכית חלבית) לגינה שמקיפה את הבית, שמוסיפה עוד אור ואוורור טבעי לחדר הכהה.

                                 

                                חדר משחקים במרתף; בגינה דשא סינטטי

                                 

                                גרם המדרגות למרתף חולף מאחורי קיר הבלוקים החשוף של הסלון, ויוצר ציר תנועה עם מקור אור טבעי בשני קצותיו. בקומת המרתף נשמרה חלוקת החדרים המקורית, שכוללת ממ"ד, שני חדרים, חדר רחצה וחלל מרכזי פתוח. לעת עתה, רק שני החדרים שפונים אל החצר האנגלית עוצבו מחדש ומשמשים את בני המשפחה.

                                 

                                תוכנית קומת המרתף (תוכנית: סטודיו רוני קרן)
                                  תוכנית קומת המרתף(תוכנית: סטודיו רוני קרן)

                                   

                                  החלל המרכזי הפך לחדר משחקים, שרוהט בפשטות עם מערכת מדפים מודולרית מברזל, ספה קטנה ופוף רביצה. החדר השני הוא חדר העבודה הביתי של בני הזוג, והממ"ד הפך לחדר הכביסה.

                                   

                                  גב הבית, שבו ירידה לחצר האנגלית המאירה את קומת המרתף (צילום: יואב גורין)
                                    גב הבית, שבו ירידה לחצר האנגלית המאירה את קומת המרתף(צילום: יואב גורין)

                                     

                                    בחצר שמקיפה את הבית נמשכת השפה החומרית והבסיסית של האדריכלות המקורית, והיא נשארה כפי שהיתה: מדרכי בטון גדולים מובילים מהרחוב אל המרפסת המרחפת והכניסה הראשית לבית, וביניהם משתלב גינון ועצי נוי ופרי. על כל שטח הגינה נפרס דשא סינטטי ("מה לעשות, זה הרבה יותר פרקטי לתחזוקה"), ומטבח חוץ קטן מותאם לאירוח ("אנחנו מארחים כמעט כל שבוע לפחות 15 אנשים לברביקיו").

                                     

                                    -------------------------------------------

                                    לחצו על התמונה ועקבו אחרי Xnet עיצוב ואדריכלות באינסטגרם:

                                     

                                    לחצו ועקבו אחרינו באינסטגרם (הדמיה: Studio Precht)
                                    לחצו ועקבו אחרינו באינסטגרם (הדמיה: Studio Precht)

                                     

                                     
                                    הצג:
                                    אזהרה:
                                    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד