סקס, סטייל ורוקנרול: התלבושות פורצות הדרך של פרדי מרקורי

סולן להקת קווין, שמת מאיידס לפני 27 שנה, מגיע למסך הגדול בסרט "רפסודיה בוהמית". מאוברולים נוצצים ועד השפם ובגדי העור – חזרנו אל מורשת האופנה שלו

איתי יעקב

|

01.11.18 | 09:33

"פרדי הבין את חשיבותה של אופנה. הוא היה תיאטרלי מאוד", אומר ג'וליאן דיי, מעצב התלבושות של הסרט החדש. בתמונה: מרקורי ב-1986 (צילום: rex/asap creative)
"פרדי הבין את חשיבותה של אופנה. הוא היה תיאטרלי מאוד", אומר ג'וליאן דיי, מעצב התלבושות של הסרט החדש. בתמונה: מרקורי ב-1986 (צילום: rex/asap creative)
ההנאה מאופנה בלטה בכל הופעה. 1986 (צילום: rex/asap creative)
ההנאה מאופנה בלטה בכל הופעה. 1986 (צילום: rex/asap creative)
מלבד סמל לתקופה ולהלך רוח, הסטייל סייע למתג את פרדי מרקורי. 1982 (צילום: rex/asap creative)
מלבד סמל לתקופה ולהלך רוח, הסטייל סייע למתג את פרדי מרקורי. 1982 (צילום: rex/asap creative)
סגנון הגלאם רוק של להקת קווין בשנת 1976 (צילום: GettyimagesIL)
סגנון הגלאם רוק של להקת קווין בשנת 1976 (צילום: GettyimagesIL)
מלתחה שהצליחה להיות בו זמנית טרנדית ופורצת דרך. 1982 (צילום: Hulton Archive/GettyimagesIL)
מלתחה שהצליחה להיות בו זמנית טרנדית ופורצת דרך. 1982 (צילום: Hulton Archive/GettyimagesIL)
"הוא היה מוביל אמיתי בפירוק הגבולות באופנה". 1984 (צילום: GettyimagesIL)
"הוא היה מוביל אמיתי בפירוק הגבולות באופנה". 1984 (צילום: GettyimagesIL)
"כשאתה מתלבש כמו פרדי, כל יום מרגיש כאילו הוא הולך להיות כיף". ראמי מאלק בתפקיד פרדי מרקורי בסרט "רפסודיה בוהמית"
"כשאתה מתלבש כמו פרדי, כל יום מרגיש כאילו הוא הולך להיות כיף". ראמי מאלק בתפקיד פרדי מרקורי בסרט "רפסודיה בוהמית"
איך נראתה העבודה על הסרט "רפסודיה בוהמית"? לחצו להצצה מאחורי הקלעים
יח"צ

פרדי מרקורי אמר פעם כי כל הרעיון מאחורי להקת קווין היה להיות מקוריים, אותו מושג חמקמק שאמנים, מוזיקאים ומעצבים רבים מבקשים מדי יום לנכס לעצמם. מרקורי, שמת ממחלת האיידס לפני 27 שנים החודש, בגיל 45, הצליח לעמוד מאחורי אותה הצהרה פומפוזית. בדמותו ובכישרונו, סיפק סולן להקת קווין למעריציו ולתרבות הפופולארית מוצר שלם וייחודי, שכלל יצירות מוזיקליות עם עיבודים מרהיבים וקול אופראי, אישיות ססגונית, ומלתחה מפוארת שהצליחה להיות בו זמנית טרנדית ופורצת דרך. מלבד סמל לתקופה ולהלך רוח, הסטייל סייע למתג את מרקורי הצעיר, בדומה למוזיקאים כמו דיוויד בואי, מיק ג'אגר ואלטון ג'ון.

 

לפני השפם: פרדי מרקורי, 1977 (צילום: Hulton Archive/GettyimagesIL)
    לפני השפם: פרדי מרקורי, 1977(צילום: Hulton Archive/GettyimagesIL)
     

     

    "כשאתה מתלבש כמו פרדי, כל יום מרגיש כאילו הוא הולך להיות כיף", אמר עליו בראיון השחקן ראמי מאלק, שמגלם את מרקורי בסרט הקולנוע החדש "רפסודיה בוהמית", שעולה לאקרנים בישראל היום (חמישי). מאלק שם דגש בסרט על שפת הגוף של מרקורי (כמו הנפת יד מאוגרפת על הבמה) וצעדי ריקוד טווסיים שאפשר לזהות מהופעות מוקלטות של הלהקה. הפקת הסרט נתקלה בקשיים לכל אורך העבודה עליו, שהחלה כבר ב-2010. לפני שמונה שנים דווח כי השחקן והקומיקאי הבריטי סשה ברון כהן צפוי לגלם את דמותו של מרקורי, אך לאחר חילוקי דעות עם חברי הלהקה, הוא ויתר על התפקיד. עלילת הסרט מתרחשת באנגליה בשנות ה-70, עם הצטרפותו של מרקורי הצעיר ללהקת קווין, ומסתיימת בהופעת הלהקה בלייב אייד ב-1985 באצטדיון וומבלי בלונדון בפני 72 אלף איש, שש שנים לפני מותו של מרקורי.

     

    השינויים בלבוש של מרקורי היו חלק בלתי נפרד מחקר המיניות האישי שלו. 1979 (צילום: Colin Davey/GettyimagesIL)
      השינויים בלבוש של מרקורי היו חלק בלתי נפרד מחקר המיניות האישי שלו. 1979(צילום: Colin Davey/GettyimagesIL)
       

       

      במאי הסרט בריאן סינגר העביר אל המסך את המופע המפורסם, עם עיצוב תלבושות מדויק של ג'וליאן דיי, שכלל את סימני ההיכר של מרקורי באותה תקופה: מכנסי ג'ינס דהויים בגזרה גבוהה של חברת רנגלר, שתפרה עבור הסרט את המכנסיים מחדש; גופייה לבנה חושפת ידיים שריריות; נעליים של אדידס, שנוצרו גם הן מחדש על ידי המותג לטובת הצילומים; וצמיד ניטים שנקשר בחוזקה על ידו. הצמיד נלקח מאסתטיקת הסאדו-מאזו, שאותה אימץ בזמנו מרקורי ואשר באה לידי ביטוי בחלק מהופעותיו, ובקליפ לשיר Don't Stop Me Now, בו לבש מכנסי וז'קט עור, וחולצה שחורה של מועדון ה-BDSM הנודע Mineshaft, שפעל בשנים 1985-1976 ברובע המיטפאקינג במנהטן.

       

       

       

      הסרט "רפסודיה בוהמית" הוא אומנם עלילתי, אך בכל הקשור לתלבושות הוא משקף נאמנה את סגנונו של מרקורי, ואת השינויים שחלו בלבושו משנות ה-70 לשנות ה-80, כמעין יומן חזותי – מסגנון הגלאם רוק שבו התהדרה הלהקה בתחילת הדרך, עם אוברולים צמודים מפאייטים, ועד למראה ה"גברי" שדבק במרקורי, עם מכנסי ג'ינס צמודים, בגדי עור והשפם המאצ'ואיסטי. "פרדי הבין את חשיבותה של אופנה. הוא היה תיאטרלי מאוד", הסביר דיי בראיון למגזין טאטלר, "במובנים רבים, הוא היה חלוץ של כמה מגמות שהיום לא היינו חושבים עליהן פעמיים: בשנות ה-70 הוא דגל באנדרוגיניות, ובשנות ה-80 הביא את סצנת מועדוני הפטיש למיינסטרים עם אביזרי העור, הכובעים, החגורות וצמידי הזרוע. הוא היה מוביל אמיתי בפירוק הגבולות באופנה".

       

      המלך של קווין. 1986 (צילום: rex/asap creative)
        המלך של קווין. 1986(צילום: rex/asap creative)

         

        את הדואליות הזו ניתן לראות גם בסרט החדש. באחת הסצנות המוקדמות רואים את מרקורי נכנס לבוטיק ביבה בלונדון, בו עבדה כמוכרת מארי אוסטין, מי שלימים תהפוך לאשתו בשנים 1976-1970. אוסטין זורקת למרקורי הערה על כך שהבגדים מיועדים לנשים, אך באותה תקופה ביבה, שהיה אחד המותגים שניסחו את האופנה הלונדונית, אומץ גם על ידי גברים שביקשו לעצמם שחרור מגדרי. בסצנה אחרת, רואים את השינוי שחל במרקורי לאחר שנפרד מהשיער הארוך לטובת שיער קצר ושפם שהסתיר את שיניו הבולטות. השינוי החיצוני הגדיר גם את הפרידה של מרקורי מאוסטין ואת תחילת היציאה האיטית שלו מהארון, קודם בפני עצמו וחבריו, ולאחר מכן גם בפני הקהל.

         

        ראמי מאלק בתפקיד פרדי מרקורי ב"רפסודיה בוהמית"
          ראמי מאלק בתפקיד פרדי מרקורי ב"רפסודיה בוהמית"

           

          מרקורי, 1984 (צילום: rex/asap creative)
            מרקורי, 1984(צילום: rex/asap creative)

             

            בראיון ל-Another Magazine הוסיף דיי – שחתום על עיצוב התלבושות בסרטים מוזיקליים רבים כמו "קונטרול" על סולן להקת ג'וי דיוויז'ן איאן קרטיס, והסרט על אלטון ג'ון שצפוי לצאת ב-2019 – כי השינויים בלבוש של מרקורי היו חלק בלתי נפרד מחקר המיניות האישי שלו, כפי שבא לידי ביטוי גם בסרט. "כשפרדי הגיע לניו יורק וגילה את מועדון הלילה לגייז מיינשאפט, היה בכניסה שלט שאסר ללבוש בגדי ספורט או להיכנס כשעליך בושם. זה היה מקום של בגדי עור", הוא אומר, "ופרדי נכנס לזה. הוא אימץ משם את מגבעת העור ואת הפטיש לבגדי עור, והוציא אותם בגלוי אל המיינסטרים".

             

             

            "הוא היה חלוץ של כמה מגמות שהיום לא היינו חושבים עליהן פעמיים". מרקורי, 1986 (צילום: rex/asap creative)
              "הוא היה חלוץ של כמה מגמות שהיום לא היינו חושבים עליהן פעמיים". מרקורי, 1986(צילום: rex/asap creative)

               

              הצפייה בסרט חושפת לא מעט פריטי לבוש איקוניים, שמעוררים מיד זיכרונות אצל כל מי שצפה בקליפים ובהופעות מוקלטות של קווין, כמו אוברול המעוינים, בגדי העור, וגלימת "המלאך" הלבנה שלבש מרקורי. "כמעט אין חומרים ויזואליים מהשנים הראשונות של קווין. הארכיון בביתו של בריאן מיי עזר לנו, ולקחנו מתוכו 60 אחוז מהבגדים לסרט, בעוד 40 האחוז הנותרים הם עותקים של פריטים שראינו מתוך חומרים ויזואליים", הסביר דיי.

               

               

               

              באחד מביקוריו בארכיב הבגדים של גיטריסט הלהקה בריאן מיי, שבו פריטים רבים של המעצבת הבריטית זנדרה רוס, הוא מצא את ז'קט המלאך הלבן של מרקורי. "מתברר שפרדי ביקר אצל זנדרה רוס, שבדיוק עיצבה שמלת כלה", מגלה דיי, "הוא ראה את המקטורן בצורת כנפי מלאך, ואמר לה שהוא חייב את זה. היא חתכה את השמלה לשני חלקים, ונתנה לו את החלק העליון. האם זה נכון? אני לא יודע, אבל זאת האגדה".

               

              מרקורי בעיצוב של זנדרה רוס, 1974 (צילום: rex/asap creative)
                מרקורי בעיצוב של זנדרה רוס, 1974(צילום: rex/asap creative)

                 

                _______________________

                 

                 

                ומה גילינו בארון של נערת ישראל במיל', ד"ר ענת כרם אנג'ל?

                בארון ובבריכה של ענת כרם אנג'ל: "נשים היום קיבלו אומץ וביטחון". לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: ענבל מרמרי)
                בארון ובבריכה של ענת כרם אנג'ל: "נשים היום קיבלו אומץ וביטחון". לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: ענבל מרמרי)

                 

                 
                הצג:
                אזהרה:
                פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד