כמו בלב פארק: בית על מגרש של ארבעה דונמים, שפונה כולו החוצה

בתכנון המגרש הגדול במושב בגוש דן הושקעו הרבה זמן ומחשבה. הבית נבנה במפלס אחד ובצורת האות Z, שבקצותיה שני חדרי שינה הפוערים אל הנוף חלון גדול

שרון היבש

|

01.03.18 | 08:00

החצר האחורית והבריכה, שאליהן אפשר לרדת בשתי מדרגות גם מהסלון וגם מחדר השינה של בעלי הבית (צילום: עמית גרון)
החצר האחורית והבריכה, שאליהן אפשר לרדת בשתי מדרגות גם מהסלון וגם מחדר השינה של בעלי הבית (צילום: עמית גרון)
שטח הבית 450 מטרים רבועים, והוא נבנה במפלס אחד ובצורת האות Z על המגרש, ששטחו 4 דונמים. הבריכה תוכננה בהמשך לסלון, והחלק הציבורי מחבר בין שני אגפי השינה. שני חדרים גדולים יוצאים בקצות הבית אל הנוף. תקריב של תוכנית הבית תוכלו לראות בהמשך הכתבה (תוכנית: רוני אלרואי אדריכלים)
שטח הבית 450 מטרים רבועים, והוא נבנה במפלס אחד ובצורת האות Z על המגרש, ששטחו 4 דונמים. הבריכה תוכננה בהמשך לסלון, והחלק הציבורי מחבר בין שני אגפי השינה. שני חדרים גדולים יוצאים בקצות הבית אל הנוף. תקריב של תוכנית הבית תוכלו לראות בהמשך הכתבה (תוכנית: רוני אלרואי אדריכלים)
החזית הפונה אל הרחוב. האדריכלית רוני אלרואי בחרה בטיח לבן ובסרגלי עץ אווריריים כדי לחבר את הבית עם הסביבה, שבה עדיין הרבה בתים פשוטים. גם שיפוע המגרש, המתנמך ממפלס הרחוב, תרם לצללית הנמוכה והלא בולטת של המבנה (צילום: עמית גרון)
החזית הפונה אל הרחוב. האדריכלית רוני אלרואי בחרה בטיח לבן ובסרגלי עץ אווריריים כדי לחבר את הבית עם הסביבה, שבה עדיין הרבה בתים פשוטים. גם שיפוע המגרש, המתנמך ממפלס הרחוב, תרם לצללית הנמוכה והלא בולטת של המבנה (צילום: עמית גרון)
שביל של מדרכי בטון מוביל בין עצי הגן אל דלת הכניסה, ששולבה בחזית עץ אחידה וממוסגרת בלבן. משמאל חדרו של הבן הבוגר (צילום: עמית גרון)
שביל של מדרכי בטון מוביל בין עצי הגן אל דלת הכניסה, ששולבה בחזית עץ אחידה וממוסגרת בלבן. משמאל חדרו של הבן הבוגר (צילום: עמית גרון)
מבט מתוך החדר אל הגינה הקדמית. יש לו מרפסת ממוסגרת ומעין חצר אינטימית שנחפרה לתוך הקרקע, נתמכת בקיר/ספסל נמוך מבטון חשוף (צילום: עמית גרון)
מבט מתוך החדר אל הגינה הקדמית. יש לו מרפסת ממוסגרת ומעין חצר אינטימית שנחפרה לתוך הקרקע, נתמכת בקיר/ספסל נמוך מבטון חשוף (צילום: עמית גרון)
האדריכלית תכננה כאן רהיט שמאפשר לסובב את מסך הטלוויזיה, כך שניתן לצפות בו מהמיטה, או מפינת הישיבה (צילום: עמית גרון)
האדריכלית תכננה כאן רהיט שמאפשר לסובב את מסך הטלוויזיה, כך שניתן לצפות בו מהמיטה, או מפינת הישיבה (צילום: עמית גרון)
המטבח פתוח אל הסלון, אך נראה כחלק ממנו בזכות שידת עץ ארוכה ונמוכה שנמתחת מקצה אל קצה, ובה שולבו - מוסווים כמעט - הכיור והמדיח. בארון גבוה מעץ שולבו המקרר והתנור. לצד הכיור יש דלת הזזה לבנה, שמסתירה מזווה ואת המשכו של משטח העבודה ונפתחת בעת הצורך (צילום: עמית גרון)
המטבח פתוח אל הסלון, אך נראה כחלק ממנו בזכות שידת עץ ארוכה ונמוכה שנמתחת מקצה אל קצה, ובה שולבו - מוסווים כמעט - הכיור והמדיח. בארון גבוה מעץ שולבו המקרר והתנור. לצד הכיור יש דלת הזזה לבנה, שמסתירה מזווה ואת המשכו של משטח העבודה ונפתחת בעת הצורך (צילום: עמית גרון)
השידה הארוכה עשויה ארונות מעץ אלון, בין תאים עם מדפי ברזל דקים. בניצב לה הוצבו כשני מקבילים שולחן האוכל והאי, שבו חלק גבוה ולבן לעבודת הבישול, וחלק נמוך לישיבה. החלון הגדול צופה אל קדמת הבית (צילום: עמית גרון)
השידה הארוכה עשויה ארונות מעץ אלון, בין תאים עם מדפי ברזל דקים. בניצב לה הוצבו כשני מקבילים שולחן האוכל והאי, שבו חלק גבוה ולבן לעבודת הבישול, וחלק נמוך לישיבה. החלון הגדול צופה אל קדמת הבית (צילום: עמית גרון)
לפינת האוכל והסלון נבחרו רהיטי עץ ובדי ריפוד בגוון טבעי, בהמשך לקו העיצובי האווירי שנבחר לבית. המרחב הציבורי מחבר בין שני אגפי השינה, ובו בני המשפחה נפגשים. משמאל, בקצה הסלון, המעבר שמוביל לפטיו ולחדר הבן הגדול (צילום: עמית גרון)
לפינת האוכל והסלון נבחרו רהיטי עץ ובדי ריפוד בגוון טבעי, בהמשך לקו העיצובי האווירי שנבחר לבית. המרחב הציבורי מחבר בין שני אגפי השינה, ובו בני המשפחה נפגשים. משמאל, בקצה הסלון, המעבר שמוביל לפטיו ולחדר הבן הגדול (צילום: עמית גרון)
את דלתות הזכוכית שמפרידות בין הסלון למרפסת אפשר לאסוף לקצה החלל, כדי לטשטש את ההפרדה וליצור מרחב רציף לאירוח (צילום: עמית גרון)
את דלתות הזכוכית שמפרידות בין הסלון למרפסת אפשר לאסוף לקצה החלל, כדי לטשטש את ההפרדה וליצור מרחב רציף לאירוח (צילום: עמית גרון)
מבט מאזור המטבח אל המסדרון שבסופו חדר ההורים. מימין חדר עבודה עם דלתות הזזה שנאספות לתוך הקיר, ובתווך חדר שינה נוסף (צילום: עמית גרון)
מבט מאזור המטבח אל המסדרון שבסופו חדר ההורים. מימין חדר עבודה עם דלתות הזזה שנאספות לתוך הקיר, ובתווך חדר שינה נוסף (צילום: עמית גרון)
כמו בחדר השינה בקדמת הבית, גם כאן קירות המבנה נמשכים החוצה ויוצרים מרפסת שמפרידה מהחוץ, ובה אזור ישיבה מוצל. לפי הצורך יורדים על החלון הגדול וילונות פנימיים חשמליים ורפפות חיצוניות (צילום: עמית גרון)
כמו בחדר השינה בקדמת הבית, גם כאן קירות המבנה נמשכים החוצה ויוצרים מרפסת שמפרידה מהחוץ, ובה אזור ישיבה מוצל. לפי הצורך יורדים על החלון הגדול וילונות פנימיים חשמליים ורפפות חיצוניות (צילום: עמית גרון)
המבנה מתרומם מעל השיפוע הטבעי של המגרש, ולכן המרפסת המקורה מרחפת מעט מעל הקרקע (צילום: עמית גרון)
המבנה מתרומם מעל השיפוע הטבעי של המגרש, ולכן המרפסת המקורה מרחפת מעט מעל הקרקע (צילום: עמית גרון)
שתי מדרגות יורדות אל הגינה. האדריכלית לא שינתה את הטופוגרפיה הטבעית של המגרש, אלא בחרה להשתמש בה (צילום: עמית גרון)
שתי מדרגות יורדות אל הגינה. האדריכלית לא שינתה את הטופוגרפיה הטבעית של המגרש, אלא בחרה להשתמש בה (צילום: עמית גרון)

תכנונו של הבית הזה התחיל במגרש שסובב אותו – ארבעה דונמים במושב בגוש דן. בזכות המרחב הזה, שאינו נפוץ, בחרו בו הרוכשים, ולכן גם ביקשו מהאדריכלית רוני אלרואי לתכנן להם בית שבו ירגישו את החיבור לחוץ גם כשהם נמצאים בפנים, והשקיעו בפיתוח המגרש הרבה זמן ואנרגיה.

 

גודל המגרש והבקשה המפורשת הניעו את אלרואי לגשת לפרויקט כאל תכנון פארק שמקיף בית. היא תכננה את המבנה, 450 מטרים רבועים במפלס אחד, בצורת

האות Z, כך שמתוך הבית ניתן להביט החוצה מכל כיוון. "היחס בין השטח הבנוי לשטח הפתוח שונה מהיחס בפרויקטים אחרים, שבהם בדרך כלל השטח הבנוי גדול יותר. במקרה הזה הנוף הוביל את התכנון והיה הדומיננטי", אומרת אלרואי.

 

כדי לחבר את הבניין לרחובות הכפריים סביב, שבהם עדיין יש בתים פשוטים רבים יחסית, חיפתה אלרואי את החזית בטיח לבן ובסרגלי עץ אווריריים. "לטיח יש מראה קליל יחסית לבטון, למשל. הבחירה בו נועדה ליצור בית מחובר לסביבה, ולא דומיננטי", היא מסבירה.

 

גם העובדה שהמגרש משופע ומתנמך ממפלס הרחוב תרמה לצללית הנמוכה והלא בולטת של הבית. מדרכי בטון שולבו בין עצי הגן והשיחים, ויצרו שביל מדורג המוביל אל דלת כניסה מחופה בסרגלי עץ, המשתלבת בחזית עץ אחידה וממוסגרת בלבן. מסגרת הבטון של המבנה נמשכת מעבר לגבולות הבית והופכת לפרגולה שמצלה על מבואה חיצונית רחבת ידיים.

 

דלת הכניסה שולבה מימין, בחזית סרגלי העץ. לאגף הקדמי יש דלת כניסה נוספת (צילום: עמית גרון)
    דלת הכניסה שולבה מימין, בחזית סרגלי העץ. לאגף הקדמי יש דלת כניסה נוספת(צילום: עמית גרון)

     

    הדלת נפתחת לחלקו הציבורי של הבית, שנפרש לרוחב המגרש, אל מול חלונות זכוכית גדולים ורחבים, שדרכם נראית החצר האחורית.

     

    מצד אחד של הדלת הסלון ומצדה השני מטבח ופינת אוכל. בארון גבוה מעץ מלא שולבו מקרר אינטגרלי, תנור ומדפים פתוחים, שמוסיפים עניין וצבע לחזית נקיית הקווים. מאחורי דלת הזזה לבנה, לצד הכיור, מוסתר מזווה ומשטח עבודה נוסף. כשצריך, אפשר להשאיר אותה פתוחה ולהשתמש בכל אורכו של דלפק העבודה.

     

    מימין דלת הכניסה הגבוהה, שחופתה בעץ (צילום: עמית גרון)
      מימין דלת הכניסה הגבוהה, שחופתה בעץ(צילום: עמית גרון)

       

      המדיח והכיור שולבו – הוסוו כמעט – במעין שידה ארוכה, שתוכננה מתחת לחלון הפונה לגינה הקדמית. היא מורכבת מיחידות עץ אלון סגורות, תלויות בין תאים פתוחים עם מדפי ברזל דקים. אלה שוברים את הרצף הארוך של הארונות ומציגים כלים, חפצי נוי וספרים. פריט הנגרות הזה מלווה גם את פינת האוכל והסלון, ומחבר בין החלקים השונים של המרחב הפתוח.

       

      חלונות שקופים בכל צדי הבית. מבט מהמרפסת האחורית פנימה (צילום: עמית גרון)
        חלונות שקופים בכל צדי הבית. מבט מהמרפסת האחורית פנימה(צילום: עמית גרון)

         

        האי במטבח תוכנן בשני גבהים: הבישול מתבצע עם הפנים לסלון, על משטח עבודה לבן וגבוה, ומשטח עץ נמוך משמש לאכילה. שולחן אוכל הוצב במקביל לו, ושניהם מנותקים מהשידה הארוכה והנמוכה שבקיר הניצב להם.

         

        לפינת האוכל והסלון נבחרו רהיטי עץ מרופדים בגוון טבעי, שממשיכים את הקו העיצובי האוורירי שנבחר לבית. את דלתות הזכוכית שמפרידות בין הסלון למרפסת אפשר לאסוף לקצה החלל, כדי לטשטש את ההפרדה וליצור מרחב רציף לאירוח.

         

        סידור פינת הישיבה הציב דילמה (צילום: עמית גרון)
          סידור פינת הישיבה הציב דילמה(צילום: עמית גרון)

           

          אלרואי מספרת שכאשר הגיעה השעה להציב את הרהיטים, החלונות הרחבים הציבו אתגר. "לא היה ברור לאן צריך להפנות את פינת הישיבה. מצד אחד, הבריכה תוכננה בהמשך לפינת הישיבה, והגיוני להציב ספה שתאפשר להביט בה. מצד שני, החלל רחב מספיק כדי להציב אותה בכיוון אחר. כך או כך, בחרנו בריהוט נמוך שישמור על שדה ראייה פתוח, בגלל שחדרי השינה ממוקמים בקצות הבית, והמפגש של בני המשפחה מתקיים בחלל המרכזי, בזמן הארוחות, הצפייה בטלוויזיה ובשעת אירוח", היא מסבירה.

           

           (צילום: עמית גרון)
            (צילום: עמית גרון)

             

            האגף הציבורי מחבר בין שני האגפים הפרטיים של הבית – שבקצותיו בולטים שני חדרי שינה גדולים ופעורים בוויטרינה גדולה החוצה. בין הסלון לחדרו של הבן הבוגר, שפונה לכיוון הרחוב, מפרידים פטיו וחדר כושר. אלרואי תכננה את כל הרהיטים בחדר, כולל גב המיטה השקוע בקיר, השידות הא-סימטריות לצדה, ורהיט שמאפשר סיבוב של מסך הטלוויזיה, כך שניתן לצפות בו מהמיטה או מפינת הישיבה.

             

            פינת עבודה וחצר פרטית, חפורה מעט (צילום: עמית גרון)
              פינת עבודה וחצר פרטית, חפורה מעט(צילום: עמית גרון)

               

              חדר הרחצה שבגב המיטה הוא חלק מהחדר, ובמבואת האגף – שיש לו גם דלת כניסה נפרדת – תוכנן מטבחון. מחדר השינה יש יציאה לחצר שנחפרה לתוך הקרקע, וכך נוצר אזור אינטימי, מופרד מעט מהחוץ.

               

              בין המטבח לחדרי השינה בצד השני של הבית, הפונה לחצר האחורית ולבריכה, מפריד חדר עבודה שניתן לסגור בדלתות הזזה או להשאיר פתוח, מאחר שהן נבלעות בתוך הקיר. כל אחד משני חדרי השינה שבהמשך כולל גם חדר רחצה.

               

              מבט מחדר הרחצה שבגב חדר השינה (צילום: עמית גרון)
                מבט מחדר הרחצה שבגב חדר השינה(צילום: עמית גרון)

                 

                המיטה עוצבה כשגבה שקוע מעט בקיר (צילום: עמית גרון)
                  המיטה עוצבה כשגבה שקוע מעט בקיר(צילום: עמית גרון)

                   

                  שירותי האורחים (צילום: עמית גרון)
                    שירותי האורחים(צילום: עמית גרון)

                     

                    חדרם של בני הזוג גדול במיוחד ופונה צפונה. כמו בחדר השינה בקדמת הבית, גם כאן קירות המבנה נמשכים החוצה ויוצרים מרפסת שמפרידה מהחוץ, ובה אזור ישיבה מוצל. לפי הצורך יורדים על החלון הגדול וילונות פנימיים חשמליים ורפפות חיצוניות. המבנה מתרומם מעל השיפוע הטבעי של המגרש, ולכן המרפסת המקורה מרחפת מעל הקרקע ומשקיפה אל הנוף. שתי מדרגות מובילות ממנה אל הגינה.

                     

                    מרפסת פרטית לחדר השינה (צילום: עמית גרון)
                      מרפסת פרטית לחדר השינה(צילום: עמית גרון)

                       

                      הבריכה שתוכננה בחצר האחורית ממשיכה את ציר הסלון, ומים זולגים על דופנותיה, ברווח שנוצר בינה לבין שיפוע המגרש. אלרואי שילבה בפיתוח החוץ מדרגות, מדרכים וספסלים מבטון חשוף, והקפידה לא לשנות את הטופוגרפיה הטבעית של המגרש, אלא לנצל אותה לטובת התכנון.

                       

                      המדרגות וקירות התמך הנמוכים במגרש המשופע נבנו בבטון חשוף (צילום: עמית גרון)
                        המדרגות וקירות התמך הנמוכים במגרש המשופע נבנו בבטון חשוף(צילום: עמית גרון)

                         

                         (צילום: עמית גרון)
                          (צילום: עמית גרון)

                           

                          תוכנית הבית (תוכנית: רוני אלרואי אדריכלים)
                            תוכנית הבית(תוכנית: רוני אלרואי אדריכלים)

                             

                            • צוות תכנון: שני ששון, אורי ורשאי, אלון ראודור
                            • עיצוב נוף: מורן גבעון
                            • פיקוח: אסף ליפמן
                            • נגרות חוץ ומסגרות: אייל פטאל
                            • נגרות פנים: עולם העץ
                            • בטון: פלס
                            • בריכה: צלול
                            • חלונות: וינטק
                            • משתלה: הסוכה

                             

                             
                            הצג:
                            אזהרה:
                            פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד