הכנרת בסלון: בית בקצה מושב
מעלה גמלא, תלוי כשפניו אל הנוף

משפחה צעירה הצליחה לבנות את ביתה בתקציב של מיליון שקלים: המטבח יד שנייה, האב עשה בעצמו את הנגרות והמסגרות, והחומרים (אבני הבזלת למשל) מקומיים

אביטל ברוידא

|

25.05.17 | 09:01

הבית נבנה בקצה שכונת ההרחבה, על סף המדרון. הוא נראה בודד בשטח ושונה בעיצובו מיתר הבתים החדשים (צילום: אסף אורן)
הבית נבנה בקצה שכונת ההרחבה, על סף המדרון. הוא נראה בודד בשטח ושונה בעיצובו מיתר הבתים החדשים (צילום: אסף אורן)
בחלקו המזרחי של הבית מוקמו חדרי השינה, והוא יושב על הקרקע. הסלון, פינת האוכל והמטבח תוכננו בחלק שתלוי מעל מורד הוואדי, פתוח מערבה, אל נוף הכנרת (צילום: אסף אורן)
בחלקו המזרחי של הבית מוקמו חדרי השינה, והוא יושב על הקרקע. הסלון, פינת האוכל והמטבח תוכננו בחלק שתלוי מעל מורד הוואדי, פתוח מערבה, אל נוף הכנרת (צילום: אסף אורן)
מימין: מהחניה מוביל שביל אל גשר עץ תלוי, שמסתיים בדלת הכניסה וממנו נפתח המבט אל הכינרת. משמאל: אב המשפחה עיצב ובנה את הכורסה והשידה בסלון (צילום: אסף אורן)
מימין: מהחניה מוביל שביל אל גשר עץ תלוי, שמסתיים בדלת הכניסה וממנו נפתח המבט אל הכינרת. משמאל: אב המשפחה עיצב ובנה את הכורסה והשידה בסלון (צילום: אסף אורן)
לאורך כל החלל ויטרינות גדולות אל הנוף. תקרת הבטון הושארה חשופה והיא מתרוממת בשיפוע אל קצה הוויטרינה (צילום: אסף אורן)
לאורך כל החלל ויטרינות גדולות אל הנוף. תקרת הבטון הושארה חשופה והיא מתרוממת בשיפוע אל קצה הוויטרינה (צילום: אסף אורן)
השיפוע יורד רק בחוץ, כדי להצל על המרפסת הנדיבה (צילום: אסף אורן)
השיפוע יורד רק בחוץ, כדי להצל על המרפסת הנדיבה (צילום: אסף אורן)
בעל הבית, עם תואר שני באמנות, מעצב בשעות הפנאי, בנה אלמנט גדול מברזל שצבע בכחול, והוא חוצה את החלל ומפריד בין הסלון ופינת האוכל לחדרי הילדים והרחצה. מצדו האחד מדפי ספרים, מקום לקמין ותאי אחסון לבולי עץ, ומצדו השני מדרגות היורדות לקומה התחתונה (צילום: אסף אורן)
בעל הבית, עם תואר שני באמנות, מעצב בשעות הפנאי, בנה אלמנט גדול מברזל שצבע בכחול, והוא חוצה את החלל ומפריד בין הסלון ופינת האוכל לחדרי הילדים והרחצה. מצדו האחד מדפי ספרים, מקום לקמין ותאי אחסון לבולי עץ, ומצדו השני מדרגות היורדות לקומה התחתונה (צילום: אסף אורן)
מדרגות חיצוניות מאבן בזלת מקומית מובילות מגשר הכניסה העליון אל הגן ששתלו בני הזוג במפלס הנמוך של המגרש, מסביב לבית כולו. הגן מתפרש עד סוף הנחלה, שם הוא מתחלף בצמחייה הטבעית של מורדות ההר. בקומה התחתונה ממ''ד וסטודיו (צילום: יפתח בלסקי)
מדרגות חיצוניות מאבן בזלת מקומית מובילות מגשר הכניסה העליון אל הגן ששתלו בני הזוג במפלס הנמוך של המגרש, מסביב לבית כולו. הגן מתפרש עד סוף הנחלה, שם הוא מתחלף בצמחייה הטבעית של מורדות ההר. בקומה התחתונה ממ''ד וסטודיו (צילום: יפתח בלסקי)

במורדות רמת הגולן, בקצה שכונת ההרחבה של מושב מעלה גמלא, על סף המדרון, עומד בית שנראה בודד בשטח, מתבלט בעיצובו על רקע בתים בסגנון "בנה ביתך", שעל פניהם חולפים בדרך לכאן. הבית מפנה אל הרחוב חזית נמוכה, מוארכת וסגורה למדי. מהחניה מטפס שביל כורכר לעבר גשר עץ תלוי שמסתיים בדלת הכניסה, וממנו, באחת, נפתח המבט לעבר הכנרת הפרושה ממול. הנוף המרהיב הזה, שמלווה את הבאים, היווה אלמנט מרכזי בתכנונו של הבית.

 

גשר תלוי (משמאל) מוביל אל דלת הכניסה (צילום: אסף אורן)
    גשר תלוי (משמאל) מוביל אל דלת הכניסה(צילום: אסף אורן)

     

    בעלי הבית הם בני זוג בשנות ה-30, הורים לשניים - בן חמש ובן שלוש וחצי. לאחר מגורים במרכז הארץ ותקופת לימודים בניו יורק, החליטו לחזור ולבנות את ביתם במושב ילדותו של בעל הבית, על נחלה בת שני דונמים, המיועדת לבנים חוזרים.

     

    "אדריכלות שמייצרת חוויה", אומר האדריכל, "לא חייבת להיות קשורה ישירות בתקציב" (צילום: אסף אורן)
      "אדריכלות שמייצרת חוויה", אומר האדריכל, "לא חייבת להיות קשורה ישירות בתקציב"(צילום: אסף אורן)
       

       

      אל האדריכלים עודד רוזנקיאר ושחר לולב, בעלי המשרד החיפאי So Architects, הם הגיעו אחרי חיפושים באינטרנט. "חשבנו שלא נוכל להרשות אותם לעצמנו", מספרת בעלת הבית, "מאחר וידענו שהתקציב שעומד לרשותנו הוא רק מיליון שקלים". אבל רוזנקיאר ולולב שכנעו אותם שזה אפשרי, כשהסבירו שטיב האדריכלות אינו בהכרח תלוי בתקציב. "זה עניין שחוזר אצלנו בהרבה פרויקטים", אומר רוזנקיאר, "העניין הוא לדעת במה להשקיע. הבית הזה מראה שבסופו של דבר אדריכלות שמייצרת חוויה לא חייבת להיות קשורה ישירות בתקציב".

       

      לעמידה בתקציב המוגדר בוודאי סייעה העובדה שבעל הבית - חקלאי שעובד במטעי המנגו המשפחתיים, בעל תואר שני באמנות, שעוסק בזמנו הפנוי בעיצוב - היה שותף פעיל בבנייה, ועשה בעצמו את כל עבודות הפיתוח, הנגרות והמסגרות. "היה ברור שהבית יהיה מחוספס ולא מלוקק", אומר רוזנקיאר, והתקדים האדריכלי שבחר היה בתי המגורים של משרד האדריכלים האמריקאי Olson Kundig, שמתאפיינים בשימוש בפלדה, עץ, בטון ואבן.

       

      חצי על הקרקע, חצי באוויר

       

      שטחו של הבית 232 מטרים רבועים - 176 בקומת הכניסה, הראשית, ו-56 בקומת המרתף, שפתוחה גם היא אל הנוף. צורת הצבתו על המגרש הייתה כרוכה בהתלבטות. מצד אחד, בית כפרי ראוי שיהיה מחובר לקרקע. מצד שני, ניתוקו מזכה אותו במבט יוצא דופן כלפי הנוף. לבסוף הוחלט לנסות וליהנות משני העולמות: הבית נבנה על שיפוע רכס הבזלת הטבעי, שמתחתיו "נפילה" של 100 מטרים אל הוואדי. חלקו המזרחי, שבו החדרים הפרטיים, יושב על האדמה ויש ממנו יציאה אל מרפסת דק אחורית קטנה ולמדשאה שבמרכזה מבנה עתיק קטן מאבן (דולמן), שרשות העתיקות דרשה לשמר. החלק המערבי של הבית, שבו הסלון, פינת האוכל והמטבח, מורם מעל פני הקרקע (מתחתיו נבנה המרתף) ופתוח כולו אל נוף מורדות ההר והכנרת. מרפסת הדק הגדולה, בהמשך לסלון, בולטת החוצה מחזית המבנה ומרחפת מעל הגינה אל הנוף.

       

      במבט מדרום נראית בבירור הצבתו של הבית - חלקו על הקרקע וחלקו תלוי על עמודים מעל המדרון (צילום: אסף אורן)
        במבט מדרום נראית בבירור הצבתו של הבית - חלקו על הקרקע וחלקו תלוי על עמודים מעל המדרון(צילום: אסף אורן)

         

        חתך מכיוון צפון (שרטוט: SO ARCHITECTURE שחר לולב ועודד רוזנקיאר)
          חתך מכיוון צפון(שרטוט: SO ARCHITECTURE שחר לולב ועודד רוזנקיאר)

           

          דלת הכניסה לבית, מעשה ידיו של בעל הבית, היא דלת ברזל מאסיבית, צבועה שחור מבחוץ ומחופה עץ כהה מבפנים. החלל המרכזי פתוח, ומעליו תקרה גבוהה ומשופעת לכיוון אחד. התקרה עשויה מבטון חשוף ונשענת על קונסטרוקצייה של עמודי פלדה, שניצבים לאורך החזית.

           

          הגג המשופע מתחיל בחזית המזרחית, שגובהה שלושה מטרים, עולה כלפי מעלה עד שהוא מגיע אל החזית המערבית - שם הוא מסתיים בוויטרינה שגובהה ארבעה מטרים, שנמתחת לאורך כל 12 המטרים, מהמטבח עד הסלון. רק מעל המרפסת המרחפת "מתקפל" הגג ויורד חזרה, בשיפוע זהה, כדי להצל עליה מכיוון מערב.

           

          השיפוע יורד מבחוץ (צילום: אסף אורן)
            השיפוע יורד מבחוץ(צילום: אסף אורן)

             

            מבט מהמרפסת פנימה (צילום: אסף אורן)
              מבט מהמרפסת פנימה(צילום: אסף אורן)

                

              הכחול הגדול בלב הבית

               

              את החלל הפתוח בבית חוצה ספריית ברזל גדולה, צבועה בכחול. היא נבנתה בין שני קירות נמוכים, כחולים אף הם, ומפרידה בין האזור הציבורי לפרטי. בצדה האחורי מוסתר גרם מדרגות שיורד לקומת המרתף, שבה נמצאים ממ"ד וחדר שיהפוך בעתיד לסטודיו של אב המשפחה.

               

              מבט מדלת הכניסה, אל הקיר שתוחם את הספרייה (צילום: יפתח בלסקי)
                מבט מדלת הכניסה, אל הקיר שתוחם את הספרייה(צילום: יפתח בלסקי)

                 

                בחלק הקדמי, הפונה אל פינת האוכל ומסתיים בקמין ברזל, מדפי ספרים ותאי אחסון לעצי בעירה. אלמנט המסגרות הזה מסתיר את הכניסות לחדרי הילדים והרחצה, ומאפשר מרחב זורם ומהלך תנועה פתוח.

                 

                "רצינו שלא תהיה חלוקה אמיתית בין פרטי לציבורי, ושכל החדרים יתנקזו לאותו החלל", מסבירה האם, "האלמנט הכחול מאפשר פרטיות בחלק האחורי, אבל לא הפרדה קלאסית". זוהי נקודת הצבע היחידה בחלל, שמרוצף באריחי פורצלן אפורים. הנגרות עשויה כולה מעץ מלא.

                 

                פינת האוכל ממוקמת בין הספרייה הכחולה לוויטרינות השקופות (צילום: אסף אורן)
                  פינת האוכל ממוקמת בין הספרייה הכחולה לוויטרינות השקופות(צילום: אסף אורן)

                   

                  המטבח המרובע מוצנע בפינת החלל הציבורי, פונה אל הנוף ואל בתי השכונה הרחוקים. משיקולי תקציב נרכש מטבח מיד שנייה בכ-7,000 שקלים, כשמינית ממחירו של מטבח חדש. את ההתאמה של מטבח העץ המלא למיקומו החדש עשה בעל הבית בעצמו.

                   

                  מטבח יד שנייה הותאם לקצה החלל (צילום: אסף אורן)
                    מטבח יד שנייה הותאם לקצה החלל(צילום: אסף אורן)

                     

                    משאריות העץ הוא בנה את הכורסה בסלון. גם שאר הרהיטים בבית (פרט לספות ולכיסאות האוכל) הם מעשה ידיו, וכולם מבוססים על עץ מלא ממוחזר וברזל שהושאר בכוונה בצבעו הבסיסי, כשנקודות הריתוך חשופות. הרהיטים משתלבים עם החומריות של המבנה, ומשלימים את חספוסו.

                     

                    בעל הבית בנה את הרהיטים בעצמו: שילוב של עץ וברזל שנותר בצבעו הטבעי (צילום: יפתח בלסקי)
                      בעל הבית בנה את הרהיטים בעצמו: שילוב של עץ וברזל שנותר בצבעו הטבעי(צילום: יפתח בלסקי)

                       

                      הוא חקלאי  בעל תואר שני באמנות, העוסק בעיצוב בזמנו הפנוי (צילום: יפתח בלסקי)
                        הוא חקלאי בעל תואר שני באמנות, העוסק בעיצוב בזמנו הפנוי(צילום: יפתח בלסקי)

                         

                         

                        חדרי השינה והרחצה ממוקמים בהיקף המבנה והכניסות אליהם נסתרות מהסלון. אזור הילדים פונה אל הגינה האחורית. חדר הילדים תוכנן בגודל כפול, עם שתי דלתות כניסה. כיום שני הבנים גרים בו יחד, אך בעתיד הוא יחולק באמצעות קיר לשני חדרים נפרדים.

                         

                         

                        מבט אל החצר האחורית. במרכז המדשאה "דולמן", מעין שולחן אבן עתיק שרשות העתיקות דרשה לשמר (צילום: אסף אורן)
                          מבט אל החצר האחורית. במרכז המדשאה "דולמן", מעין שולחן אבן עתיק שרשות העתיקות דרשה לשמר(צילום: אסף אורן)

                           

                          רצפת הפורצלן הוחלפה בחדרים הפרטיים ברצפת עץ אורן מלא, שהתקין אב המשפחה. הריהוט בחדר הילדים פשוט ואלמנטרי: שני בסיסי מיטה מאורן, ארון בגדים משותף ויחידות אחסון בסיסיות שמאפשרות לחולל בו שינויים בקלות.

                           

                          חדר הבנים משותף וגדול, ובעתיד יחולק לשניים (צילום: יפתח בלסקי)
                            חדר הבנים משותף וגדול, ובעתיד יחולק לשניים(צילום: יפתח בלסקי)

                             

                            חדר הרחצה צמוד לחדר הילדים, ולידו חדר כביסה מרווח שממנו יש יציאה לאזור אחסון פתוח.

                             

                            חדר ההורים צנוע. החלון משקיף אל הכנרת (צילום: יפתח בלסקי)
                              חדר ההורים צנוע. החלון משקיף אל הכנרת(צילום: יפתח בלסקי)

                               

                              חדר ההורים ממוקם בקצה הבית, מאחורי קיר הסלון ולצד חדר האורחים. גם הוא צנוע, עם חלון המשקיף אל הכנרת. הצבע הכחול חוזר בו בקיר גב המיטה. בחדר מיטה זוגית שעשויה מעץ גושני וארון קיר לבן, שניהם עבודתו של בעל הבית. בחדר הרחצה הצמוד, כמו גם באמבטיית הילדים, נבחרו אריחי קרמיקה דמויי עץ לחיפוי הרצפה והקירות, וארונות כיור לבנים (איקאה).

                               

                              בחדרי הרחצה הרצפה והקירות מחופים באריחי קרמיקה דמויי עץ (צילום: אסף אורן)
                                בחדרי הרחצה הרצפה והקירות מחופים באריחי קרמיקה דמויי עץ(צילום: אסף אורן)

                                 

                                מדרגות חיצוניות מאבן בזלת מקומית מובילות מגשר הכניסה העליון אל הגן ששתלו בני הזוג במפלס הנמוך של המגרש, מסביב לבית כולו. הגן מתפרש עד סוף הנחלה, שם הוא מתחלף בצמחייה הטבעית של מורדות ההר.

                                 

                                מדרגות הבזלת שיורדות מגשר הכניסה אל הגן (צילום: יפתח בלסקי)
                                  מדרגות הבזלת שיורדות מגשר הכניסה אל הגן(צילום: יפתח בלסקי)

                                   

                                  לקומה התחתונה כניסה נפרדת (צילום: יפתח בלסקי)
                                    לקומה התחתונה כניסה נפרדת(צילום: יפתח בלסקי)

                                     

                                    תוכנית קומת הכניסה, העיקרית (שרטוט: SO ARCHITECTURE שחר לולב ועודד רוזנקיאר)
                                      תוכנית קומת הכניסה, העיקרית(שרטוט: SO ARCHITECTURE שחר לולב ועודד רוזנקיאר)

                                       

                                      תוכנית קומת המרתף, שבה ממ''ד וסטודיו, והיא מתחת לחלק המרחף של קומת הכניסה (שרטוט: SO ARCHITECTURE שחר לולב ועודד רוזנקיאר)
                                        תוכנית קומת המרתף, שבה ממ''ד וסטודיו, והיא מתחת לחלק המרחף של קומת הכניסה(שרטוט: SO ARCHITECTURE שחר לולב ועודד רוזנקיאר)
                                         

                                         

                                          (צילום: אסף אורן)
                                          (צילום: אסף אורן)

                                           

                                          • אדריכל אחראי: עודד רוזנקיאר
                                          • צוות: אלחנדרו פיינרמן, צאלה סיון, איתי אפללו, שרול רוטה
                                          • פיקוח: דגן בן צור
                                          • קונסטרוקציה: מריו שוקרון
                                          • אלומניום: אלומזהר
                                          • מיזוג: ששת מיזוג אויר
                                          • ריצוף וכלים סניטריים: קמריקה
                                          • תאורה: נח חשמל

                                           

                                          -----------------------------------------------------------

                                          לחצו על התמונה לעוד בתים עם נוף ישראלי נפלא:

                                           

                                          לחצו לבתים עם נוף ישראלי מרהיב (צילום: עמית גרון)
                                          לחצו לבתים עם נוף ישראלי מרהיב (צילום: עמית גרון)

                                           

                                           

                                           
                                          הצג:
                                          אזהרה:
                                          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד