




מהפנט, מרתק, מסחרר - כך מגדירים אסטרונאוטים את מראה כדור הארץ מלמעלה, כשהם מקיפים במבט אחד את יופיו ועדינותו השברירית. בשפה המקצועית זה נקרא Overview Effect ("אפקט ההשקפה הכוללת"). ממנו נולד הרעיון של פרויקט מרהיב, שמעלה תמונה מהפנטת אחת ביום, ונקרא dailyoverview. הפרויקט כולל ניוזלטר, פייסבוק וחשבון אינסטגרם, יש לו כחצי מיליון עוקבים, ומי שעומד מאחוריו הוא בנג'מין גרנט (Benjamin Grant), שמגיע בקרוב לישראל וירצה בכנס MAGIC#002, שיתקיים בתיאטרון הבימה ב-29 לחודש. בינתיים ערכתי איתו ראיון וידאו, ממקום מושבו בניו-יורק.
גרנט בן ה-27 מתראיין כשהוא חובש כובע מצחייה הפוך, מאחוריו דירת סטודנטים ניו-יורקית, ובסך הכל נראה שמחולל הקסם הוא אדם חביב מאוד ופשוט, ובעצם, כך נדמה, גם אנחנו יכולים לעשות בקלות את הטריק הזה - בעזרת גוגל earth למשל. טעות.
"אתה לא תצליח לעשות את זה בגוגל earth כי התמונה מוקטנת לרזולציית המסך שלך", מסביר גרנט ומפרט איך עובד הקסם: "אני מקבל תמונות בסיס מחברת הלוויינים DigitalGlobe. כל תמונה מגיעה בחתיכות שונות, ואני מחבר הרבה שכבות, מסובב אותן, חותך אותן ועובד עליהן בפוטושופ".

אפשר להגיד שזה סוג של אמנות. למדת אמנות?
"לא. זה הכל לימוד עצמי, ואני משתפר מיום ליום. כשאני מסתכל אחורה על התמונות שהעליתי בהתחלה, אני כבר לא בטוח אם אני עשיתי אותן", צוחק גרנט, ושולח לי במייל את התמונה הראשונה שהעלה, בדצמבר 2013.

איך אתה מחליט איזו תמונה להעלות?
"מחקר הוא הצעד הראשון. אם, למשל, אני רוצה להתמקד באנרגיה - אחפש מקומות שיש בהם מתקני אנרגיה, אבדק איפה הם ממוקמים, ואז אחפש סיפור לתמונה".


אתה חושב שהתמונות שאתה מעלה יכולות לחולל שינוי?
"כן. אנשים פותחים אותן ולומדים יותר על כדור הארץ, איך הפעילות האנושית עיצבה את הסביבה ואת כדור הארץ שלנו, ואז המודעות הופכת לפעולה. אם אתה יודע מאיפה באים חומרי הגלם למכוניות, אם אתה מסתכל על החקלאות, על מקורות האנרגיה – אם יש לך מידע כזה, זה ישנה את ההתנהגות שלך. אחד הנושאים שהכי מעסיקים אנשים, למשל, הוא בעיית הפליטים. עבדתי על תמונת מחנה הפליטים הסורים בירדן, והראיתי איך הוא משתנה לאורך זמן: ממדבר ביולי 2012 המקום הפך היום לעיר של 80,000 פליטים".

התמונה מירדן היא חלק מקטגוריה שנקראת Juxtapose, שמראה שינוי - תמונה לצד תמונה. בקטגוריה זו ניתן לראות, למשל, את פסטיבל ''ברנינג מן'' ואת פני השטח עם סיומו, שהרי אנשי הפסטיבל דוגלים בהחזרת המדבר למצבו הקודם, ללא השארת סימן וזכר. את התמונות אלה, כמו את כל האחרות, מלווה הסבר תמציתי, ענייני ומרחיב דעת: מה רואים, איפה נמצא המקום (כולל נ.צ. מדויק), ומה מיוחד בו.



את התמונות מציג גרנט לא רק באינטרנט אלא גם בכמה תערוכות ברחבי העולם - החל במינכן, דרך ניו יורק, לוס אנג'לס ופריז ועד נמל התעופה של סן פרנסיסקו, "שזה באמת המקום הכי טוב להציג תמונות כאלה, למי שעולה על מטוס ומסתכל על הכל מלמעלה", אומר גרנט, שמתפרנס ממכירת התמונות כהדפסים גדולים וממכירות הספר האלבומי של מיטב התצלומים, שכבר מכר מעל 65 אלף עותקים ותורגם לשש שפות.

איך אנשים מגיבים לתמונות?
"בתמונות גדולות אנשים רוצים לראות דברים מקרוב, לנסות למצוא רגעים ומקומות שהם מכירים, שגדלו בהם, שהיו בהם. התגובות הכי טובות מבחינתי זה כשאנשים שואלים: מה זה לעזאזל? הם מבולבלים מהתמונה ולא יודעים אם זה צילום אמיתי, או מה בדיוק רואים. זאת הזדמנות ללמד אנשים על כדור הארץ".


ויש בקשות מסוימות, מיוחדות?
"אנשים מבקשים תמונות ממקום הולדתם, מהעיר או מהכפר שבו נולדו. למשל, אתה יכול לשגר לי בקשה על תל אביב".
וכשאתה בא לישראל, למשל, אתה מנצל את הביקור כדי לבחון מקומות לצילום?
"אני אסתכל מהחלון של המטוס, אולי אמצא משהו יפה", צוחק גרנט.
אולי תצלם את הגדר בין ישראל לשטחים?
"זה רעיון טוב, כי יש ניגוד בין שני צדי הגדר".

באתר שלך יש רק שתי תמונות מהארץ: ים המלח ונהלל. איך זה שאין לך עדיין תמונה של ירושלים?
"הסתכלתי הרבה על תמונות לוויין של ירושלים, אבל משום מה, כולן מטושטשות וישנות. הייתי בישראל לפני שנתיים כדי לראות מקרוב את הסכסוך הישראלי-פלסטיני וצילמתי בירושלים. אני כבר לא זוכר למה לא פירסמתי שום דבר".
הרצאות על עבודתו, כמו זו שייתן בתל אביב בעוד שבועיים, הן מה שמעסיק אותו כרגע. "אני רוצה להתמקד בהרצאות ובתערוכות, כדי להפיץ את המסר של התמונות".
ומה בעתיד?
"הלוואי שהייתי יודע. אני רוצה להפוך את הספר שהוצאתי לספר ילדים. אני עדיין בודק איך, לאיזה גיל, ומה יהיה הכי מסקרן בשבילם".

ההרצאה של בנג'מין גרנט ב-29.5 בתיאטרון הבימה: לפרטים לחצו כאן