משפחה עם ילד בן שש, שרכשה לפני כשנה דירה ברחוב אשי בשכונת נווה אביבים בצפון תל אביב, ביקשו מהאדריכלים רענן שטרן ושני טל (RUST Architects) דירה שתתאים להם, אך תהיה גמישה מספיק על מנת להשתנות עם הזמן. הם ביקשו גם חדר עבודה פתוח כלפי הסלון, מטבח שמזמין לעבוד בו יחד עם הבן, ושימת דגש על מקומות אחסון.
שכונת נווה אביבים הוותיקה ברמת אביב מתאפיינת ברחובות רחבים ומוצלים עם שפע חנייה ובנייני מגורים בני שמונה עד 14 קומות, הניצבים על עמודים ומוקפים בגינות מטופחות ובשטחים ציבוריים ירוקים. השכונה, שתוכננה על ידי האדריכל אהרן דורון, נבנתה בעיקרה בשנות ה-70 של המאה הקודמת, והיא נחשבת עד היום "כאחת מפסגות התכנון העירוני בישראל", כפי שתיאר מיכאל יעקובסון בערוץ האדריכלות של Xnet, בכתבה מכונת המגורים המושלמת.
הדירה ממוקמת בקומה השנייה בבניין שנבנה ב-1971. היא בת 95 מטרים רבועים ונחשבת לאחת הקטנות בשכונה הסולידית. מאז שנבנתה, במשך כ-44 שנים, התגורר בה דייר אחד. תהליך התכנון והשיפוץ ארך כחצי שנה, והעלויות הסתכמו בכ-600 אלף שקלים.
בסלון: פרקט כהה וחם וקיר ירקרק-אפרפר
דלת הכניסה נפתחת למבואה עם ארון ומראה גדולה הממוסגרת בברזל שחור. "הול כניסה זה משהו שאנחנו לא מוותרים עליו באף דירה" , אומר שטרן. המבואה פתוחה לכיוון הסלון, ומייצרת את החציצה הדרושה לאזור הפרטי שלה.
אחרי המבואה, המבט נמשך מיד שמאלה אל הוויטרינה הגדולה הפונה אל שטח ציבורי גדול ונטוע עצים וותיקים. בדירה המקורית פנתה אל צמרות העצים מרפסת מקורה, שכעת נפתחה וחוברה אל החלל המרכזי.
את לב הסלון תופסת ספרייה גדולה, המורכבת משלושה אלמנטים: בתחתיתה שידת עץ שעוצבה בסגנון שנות השבעים, כשרגלי הברזל שעליה היא ניצבת מעניקות לה קלילות. במרכז - מעל השידה הכהה - יחידת מדפים לבנה, מודרנית ונייטרלית; ולמעלה, עד התקרה, ארונות לבנים.
במרכז הספרייה ממוקם מסך הטלוויזיה השחור, המשתלב יפה במשחקי השחור-לבן בדירה, ומולה ניצבת הספה - חופשייה בחלל ולא צמודה לקיר. דלת הכניסה לחדר העבודה שמאחורי הספה מסמנת מעין גבול לאזור האירוח.
במטבח: מסגרות בסגנון צרפתי מעדנות את הצבע השחור
בהמשך לסלון ממוקמת פינת האוכל, לצד הוויטרינה הגדולה הפונה לגינה. סמוך אליה, לצד קיר אפרפר, ניצב פסנתר שחור, ומצדה השני - המטבח. את ההפרדה בין הסלון לפינת האוכל והמטבח בחרו האדריכלים להדגיש באמצעות החלפת הריצוף. הבית כולו מחופה בפרקט אלון בדוגמת אדרת דג, המטבח ופינת האוכל רוצפו באריחי גרניט פורצלן דמויי טראצו אפור. לחיבור בין שני סוגי הריצוף הוקדשה מחשבה והוא הותקן בקפידה.
פינת האוכל מרוהטת בשולחן עץ בהיר עם כיסאות שחורים, ומעליהם שתי מנורות של המותג הדני MUUTO. המנורות האלה, ושתי מנורות לצד הפסנתר, הן מנורות האווירה היחידות בבית. מלבדן כל התאורה טכנית ואינה מתבלטת: צילינדרים ופסי צבירה - שחורים בחלל המרכזי ולבנים בחדרי השינה.
המטבח, שממוקם בהמשך לפינת האוכל, אך נסתר מהסלון, הוא חלל מלבני שבשני צדיו פסים מקבילים של ארונות שחורים. מצד אחד, מתחת לחלון, ארונות נמוכים עם משטח עבודה העשוי משיש קיסר דמוי אבן בהירה עם גידים אפורים; מהצד השני ארונות גבוהים ועמוקים, שבהם משולבים מקרר הנירוסטה הכסוף ונישה המשמשת כאזור עבודה נוסף, שמתחתיה ממוקם תנור האפייה.
מסגרות דקורטיביות בסגנון צרפתי על דלתות הארונות מעדנות את הצבע השחור הדומיננטי שלהם, וממשיכות את סגנון פרטי הנגרות המופיעים ביתר חלקי הבית בצבעים נוספים. מעל החלון תלוי מהתקרה, במרחק מהקיר, מדף במסגרת ברזל, המשמש כאלמנט לאחסון ולדקורציה. ריחוקו מהקיר מאפשר את סגירתו של התריס הוונציאני שעל החלון.
בקצה המטבח, בין שתי יחידות הארונות, מובילה דלת אלומיניום שחורה אל חדר כביסה קטן. על הקיר בין המטבח לחדר העבודה מוקמו מדפי עץ אגוז צרים, שעליהם מונחות עבודות אמנות וצעצועים צבעוניים, המוסיפים צבע ואופי אישי לחלל המוקפד. המדפים הדקים גם מרגיעים מעט את המסות השחורות הכבדות.
בחדר השינה: קיר בלוקים חשופים שנצבע בהתזה
בתוכנית המקורית כללה הדירה שני חדרי שינה, חדר רחצה ושירותים משותף, ושירותי אורחים. בתוכנית החדשה נוסף לדירה חדר העבודה ושונו מיקומי החדרים, למעט הסלון. כעת מובילות אל החדרים כניסות מוצנעות. לכל חדר נבחרה דלת שעוצבה על פי הפונקציה שמאחוריה: לחדרי השינה - דלתות עץ לבנות; לחדר הרחצה של הילד (המשמש גם כשירותי אורחים) - דלת שחורה עם חלון ספינה עגול, שדרכו חודר פנימה אור; ולחדר העבודה - דלת מפרופיל בלגי שחור עם זכוכית שקופה, על מנת לאפשר מבט וקשר ישיר בין המבוגרים בסלון לילד המשחק או מכין בחדר שיעורים.
בין חדר השינה הראשי לחדר הרחצה של הילד מפריד קיר בלוקים ייחודי: הבלוקים נותרו חשופים, אך נצבעו לבן בטכניקת התזה, המבטיחה לא רק כיסוי מושלם של הבלוק על כל נקבוביותיו, אלא גם אטימות. התוצאה היא קיר בעל חומריות בולטת אך מעודנת. קיר הבלוקים המולבן מוביל אל חדר השינה ונמשך פנימה, אל מה שהיה פעם מרפסת שירות, וכעת צורף לחדר. לנישה שנוצרה הותאמה במדויק שידת מגירות מעץ אגוז:
במרכז חדר השינה, שממדיו צנועים, ניצבת המיטה ומולה ארון בגדים לבן, גם הוא עם מסגרות דקורטיביות. דלת הזזה מברזל שחור וזכוכית רשת מפרידה בין חלל השינה לחדר הרחצה הקומפקטי, ומאפשרת פרטיות ומעבר של אור.
בחדר הרחצה: הפרקט מתחלף בפסיפס
מקלחון זכוכית חוצה את חדר הרחצה לשניים: מצדו האחד פינת מקלחת מאורכת, המאפשרת תליית מגבות והתארגנות בתוכה; ומצדו השני - אסלה, ארון כיור שחור ומראה גדולה. את הפרקט מחליף כאן פסיפס אבן אפור-חום, והקירות מחופים באריחי חרסינה בדוגמה מעניינת: פאנל שחור בתחתית, מעליו שורת אריחים לבנים אנכיים, ומעליהם המשך החיפוי באותם האריחים, אך בדוגמת "חומה", המזכירה את קיר הבלוקים. מאחורי האסלה חיפוי קיר באריחים בגודל שונה ובגוון כהה.
חדר הילד הסמוך כולל מיטה, ארון בגדים ופינת משחקים (שיעורי בית ואירוח חברים נעשים בחדר העבודה). בחדר הרחצה של הילד יש אמבטיה, והקירות מחופים באריחים לבנים בדוגמת אידרת דג, כמו זו שבפרקט. ארון הכיור עשוי עץ אגוז כהה.
בחדר העבודה ניצלו האדריכלים אילוצים מבניים קיימים לטובת חלוקת החדר. עמוד וקורה מקוריים תוחמים את אזור שולחן העבודה המאורך. פיר מערכות הוסתר בנגרות מצדו השני של השולחן. החדר תוכנן כך שבעתיד יוכל להפוך לחדר שינה נוסף על ידי פתיחת דלת בקיר הגובל במסדרון.
הדירה כולה מהווה דוגמה לשילוב מעניין של צבעוניות סולידית וחומריות מגוונת. הברזל השחור, העץ הכהה בשידות השונות, הדוגמה הדקורטיבית החוזרת בכל פרטי הנגרות, ובמיוחד השימוש בידיות פליז - הידיות פשוטות, אבל הפליז מאחד ומכניס מגע מהודר לארונות. פרקט האלון המוכהה מרכך ומחמם את המראה הכללי, שהושלם בצבעי קיר בארבעה גוונים של אפורים-ירקרקים בגימור משי.
- קבלן - יאיר חומש
- אלומיניום - תריסי הררי
- נגרות - עימד הנגר
- מסגרות - מיכאל ציפר, מלכי הברזל
- זכוכית ומראות - רפאלו זכוכית אדריכלית
- וילונות ותריסים - אידי דקורציה
- תאורה - קרני תכלת
- גופי תאורה מעל פינת האוכל - MUTTO
- צבע - ראלף לורן the paint store
- חיפוי ופרקט - רצף דורון נמל תא
- רהיטים - טולמאנס , בוצ'ר, פיקאפ, גרפיטי
- הדפסים - 1of135
וילה שתיכננה בת לאמה, ללא פשרות ומגבלות. לחצו על התמונה לכתבה המלאה: