מסונדלים לנוסטלגיה: התנ"כיים
של נימרוד חוזרים לרחובות

מותג הנעליים המיתולוגי מחזיר לחיים את דגמי העבר שהפכו אותו לאבן דרך בסגנון הישראלי. הלכנו למדוד וחזרנו ברגל עד לימי קום המדינה

איתי יעקב

|

16.05.16 | 10:46

מראה שהתקבע בזיכרון כסגנון ישראלי. סנדלים של נימרוד בשנות ה-60 (צילום: נמרוד, כרזות ארכיון)
מראה שהתקבע בזיכרון כסגנון ישראלי. סנדלים של נימרוד בשנות ה-60 (צילום: נמרוד, כרזות ארכיון)
מאז שנות ה-90 סללה החברה את דרכה כיצרנית נעלי ילדים בינלאומית. דגמי הרטרו החדשים (צילום: רון קדמי)
מאז שנות ה-90 סללה החברה את דרכה כיצרנית נעלי ילדים בינלאומית. דגמי הרטרו החדשים (צילום: רון קדמי)

בשלוש השנים האחרונות פוקד את האופנה הישראלית גל נוסטלגיה, שמבקש להחיות מחדש סגנונות עיצוב ארצישראליים מימי ההתיישבות והקמת המדינה – מהשבתו לחיים של בית האופנה "משכית" כמותג יוקרה, ועד ההתעוררות ההיפסטרית של חברת אתא. כעת מגיע גם תורם של סנדלי נימרוד המיתולוגיים, של החברה שנוסדה על ידי משפחת רוזנבליט עוד לפני קום המדינה.

 

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

 

חלי גולדנברג בפרסומת לשיתוף פעולה של נימרוד ודורין פרנקפורט משנות ה-70 (צילום: נמרוד, כרזות ארכיון)
    חלי גולדנברג בפרסומת לשיתוף פעולה של נימרוד ודורין פרנקפורט משנות ה-70(צילום: נמרוד, כרזות ארכיון)

     

    הרוזנבליטים עלו לישראל מהולנד בשנת 1935, וקבעו את מקומם ברחוב דיזנגוף מספר 185 בתל אביב, כאשר הקומה השנייה שימשה למגוריהם, והקומה הראשונה למסחר, בעוד שבחצר הבניין הוקם בית מלאכה לתיקון וייצור סנדלים ונעליים. רק כעבור כעשור הפך העסק המשפחתי הקטן למותג, כשבשנת 1944 נרשם השם נימרוד ברשם החברות הישראלי. הבוקר (שני) תושק באותה כתובת מיתולוגית חנות פופ-אפ של המותג למשך חודשי הקיץ, שתנסה לעורר מחדש את בלוטות הרטרו של הקהל הישראלי, עם דגמי עבר של החברה משנות ה-60 לנשים, גברים וילדים.

     

    נעלי נשים מקולקציית הקפסולה הישנה-חדשה של נימרוד לקיץ 2016 (צילום: נמרוד, קולקציית קפסולה, בהשראת דגמי ארכיון)
      נעלי נשים מקולקציית הקפסולה הישנה-חדשה של נימרוד לקיץ 2016(צילום: נמרוד, קולקציית קפסולה, בהשראת דגמי ארכיון)

       

      בין 15 הדגמים בקולקציית הקפסולה הישנה-חדשה תוכלו למצוא אבני דרך של סגנון ישראלי, כמו סנדלי אצבע שטוחים עם שלוש רצועות עור שחורות המשלבות את הסמלים של שבטי ישראל, או סנדלים תנ"כיים קלאסיים עם רצועות רוחביות ואבזם בקו האצבעות, שלמרות שמם המטעה, אין להם כל קשר לסנדלים שלבשו אבות אבותינו בתקופת התנ"ך.

       

      פרסומות של נימרוד משנות ה-60 (צילום: נמרוד, כרזות ארכיון)
        פרסומות של נימרוד משנות ה-60(צילום: נמרוד, כרזות ארכיון)

         

        על המהלך הנוכחי של החברה אחראית דנה רוזנבליט, מנכ"ל ובעלים משותף של נימרוד, שהצטרפה לחברה בשנת 2004. בשיחה עם Xnet היא מספרת כי הרעיון הבשיל בשנים האחרונות, לאחר שבחברה זיהו דרישה מצד הלקוחות לחזרה לדגמים האיקוניים. מאז שנות ה-90 הפסיקה החברה לייצר סנדלים למבוגרים (למעט שלושה דגמים קבועים), וסללה את דרכה כיצרנית נעלי ילדים בינלאומית. הצלחת חנות הפופ-אפ, אומרת רוזנבליט, תקבע אם נימרוד תחזור לייצר גם לקהל מבוגר בעתיד.

         

        "כשהתחלנו את התהליך ראיתי לנגד עיניי את משכית, שהשתמשו בעבר בסנדלים של נימרוד בקולקציה שלהם" (צילום: רון קדמי)
          "כשהתחלנו את התהליך ראיתי לנגד עיניי את משכית, שהשתמשו בעבר בסנדלים של נימרוד בקולקציה שלהם"(צילום: רון קדמי)

           

          "כשהתחלנו את התהליך ראיתי לנגד עיניי את משכית, שהשתמשו בעבר בסנדלים של נימרוד בקולקציה שלהם (סנדלים שקושטו על ידי צורפים תימניים ונמכרו בחנויות משכית, א"י)", מסבירה רוזנבליט. "ההתפתחות הדורית היתה כזו: נוצרה כאן אופנה ישראלית ייחודית כמו משכית ונמרוד, עד שבשנות ה-90 הדור הצעיר בעט בכל מה שנתפס בעיניו כגלותי. בשנים האחרונות אומר הדור הצעיר, אנחנו רוצים לחזור אל הסגנון הישראלי שהשתרש כאן בשנותיה הראשונות של המדינה".

           

          האם הם יחזרו לייצר נעלי נשים וגברים באופן קבוע? קמפיין עבר של נימרוד (צילום: נמרוד, כרזות ארכיון)
            האם הם יחזרו לייצר נעלי נשים וגברים באופן קבוע? קמפיין עבר של נימרוד(צילום: נמרוד, כרזות ארכיון)

             

            המונח "סגנון ישראלי" רחוק מלהיות חד משמעי, בעיקר מכיוון שישראל היא חברת מהגרים, והסגנון שהחל להתגבש בה החל משנות ה-50 היה ונותר ערב-רב של השפעות וסגנונות, שהובאו אל כור ההיתוך מהפזורה היהודית והלא יהודית. גם במקרה של נימרוד לא מדובר בסנדלים בעלי אופי ישראלי מובהק, אלא בדגמים שהגיעו לכאן, בין היתר מהודו, ועברו התאמה לצורכי הלקוחות הישראלים.

             

            השינוי באופן הייצור מעניק לדגמים אופי עכשווי יותר. קולקציית הקפסולה לקיץ 2016 (צילום: רון קדמי)
              השינוי באופן הייצור מעניק לדגמים אופי עכשווי יותר. קולקציית הקפסולה לקיץ 2016(צילום: רון קדמי)

               

              בספרה "סנדלים: אנתרופולוגיה של סגנון ישראלי" (הוצאת עם עובד) משנת 2014, מסבירה האנתרופולוגית פרופ' תמר אלאור כי "לתוך סנדל נימרוד נמזגו נמרוד האשורי, המצרי, ההשראה שקיבל ארצי (מייסד החברה, יוסף רוזנבליט בן־ארצי, המכונה 'ארצי', א"י) מהדוגמאות ההודיות והציורים באנציקלופדיה תרבות (...) בליל ההשפעות ערב לחכם (של הלקוחות מהמעמד הבינוני בישראל, א"י) יותר מהדיוק. הסחורה עשתה את החיבור, המציאה את עצמה, בנתה את האותנטיות המקומית, את העבריות של רחוב דיזנגוף".

               

              רוזנבליט מסכימה עם האבחנה של אלאור: "הדגמים הראשוניים אכן הגיעו מהודו ומאנציקלופדיה תרבות, אבל הם הותאמו ליכולת הייצור", היא אומרת. "השינוי בעורות ובאופי החיתוך הם אלו שהעניקו להם את הסגנון הישראלי".

               

              ככה מכרו פעם סנדלים. פרסומת של נימרוד משנות ה-70 (צילום: נמרוד, כרזות ארכיון)
                ככה מכרו פעם סנדלים. פרסומת של נימרוד משנות ה-70(צילום: נמרוד, כרזות ארכיון)

                  

                כעת עושה החברה שינוי נוסף באופן הייצור, שמעניק לדגמים אופי אחר, עכשווי יותר. כל הדגמים בקולקציה החדשה מיוצרים במפעל החברה בבאר שבע, כרפליקות לדגמים מהעבר, למעט שינוי אחד - טכנולוגיית PU (פוליאוריתן מוקצף) שפיתחה החברה, המאפשרת יצירה של רפידות בעיבוד צמחי ללא חומרים סינתטיים, אשר סופגות את הזיעה.

                 

                מחירים: ילדים, 239.90 שקל; מבוגרים, 249.90 שקל. להשיג בחנות נימרוד, דיזנגוף 185, תל אביב.

                 

                ואיך נראית הקולקציה החדשה של המותג אתא המתחדש?

                לחצו כאן לכל הפרטים על אתא המחודש (צילום: דודי חסון)
                לחצו כאן לכל הפרטים על אתא המחודש (צילום: דודי חסון)

                 

                 

                 
                הצג:
                אזהרה:
                פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד