הון-סגנון, גרסת תחילת המאה ה-20: הכירו את הרוזנת גרפול הצרפתייה

תערוכה חדשה בפריז מספקת הצצה למלתחה המרהיבה של אשת האצולה הזוהרת, שגרמה למרסל פרוסט להתחנן לתמונתה והפכה למוזה עבור מעצבי אופנה

אילנה אפרתי ואור רוזנבויםפורסם: 09.03.16 13:38

האוויר קר, יבש ופריך. זו לא עונת תיירות בוערת, ובכל זאת המוזיאונים בפריז הומים מקהל סקרן, מקומי ברובו, שמגיע סתם כך באמצע השבוע לחקור את המוצגים. התערוכות השונות במוזיאונים חושפות את התרבות המקומית על גווניה השונים. לאופנה יש מקום של כבוד, כי באמצעותה מספרים הצרפתים את הסיפור הרחב יותר.

 

>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק

 

ההערצה אליה נבעה לא רק מנוכחותה הפיזית רבת החן, אלא גם מהיכולת שלה לכשף את הסובבים במבט בוחן ובמילים חדות. הרוזנת גרפול (צילום: Otto / Galliera / Roger-Viollet)
    ההערצה אליה נבעה לא רק מנוכחותה הפיזית רבת החן, אלא גם מהיכולת שלה לכשף את הסובבים במבט בוחן ובמילים חדות. הרוזנת גרפול(צילום: Otto / Galliera / Roger-Viollet)

     

    אליזבת' דה קאראמן שימה, הידועה כרוזנת גרפול (Greffulhe), היתה אחת הנשים הנערצות בפריז בחצי הראשון של המאה ה-20. היא היתה מוזה לציירים, מלחינים וסופרים, וביניהם מרסל פרוסט, שכתב אליה על ערש דווי והתחנן שתשלח לו צילום שלה למזכרת. היא עוררה עניין כאשת תרבות שאירחה בסלונה את היוצרים הנחשבים ביותר ואף תמכה בהם ומימנה את עבודתם. היא היתה שנונה ומתוחכמת, אשת שיחה מלומדת שראתה עולם והכירה היטב את תרבות צרפת ואירופה. אך עיקר פרסומה הגיע בזכות הגרדרובה המדהימה שלה, שכללה מלבושים מרהיבים ביופיים שעוצבו על ידי מעצבי האופנה המובילים של תקופתה.

     

      (צילום: Pierre Antoine)
      (צילום: Pierre Antoine)

       

      כעת חושפת תערוכה חדשה במוזיאון גליירה בפריז את דמותה לקהל העכשווי, כשאוצרות המלתחה שלה מוצגים במלוא זוהרם. אחד הפריטים הנודעים ביותר הוא שמלה ביזנטית שלבשה לכבוד חתונת בתה היחידה אלין, שנערכה בכנסיית המדלן בפריז. השמלה הכסופה, רקומה בחרוזים ובפאייטים, היתה כבדה ומרשימה, ונראתה כמו שריון ביזנטי. כל עיני האורחים בחתונה, ערב מלחמת העולם הראשונה, היו נעוצות בה.

       

      משמאל למעלה, עם כיוון השעון: שמלה למסיבת גן של Worth משנת 1894, שמלת יום של Soinard משנת 1887, מעיל ערב של Babani משנת 1920, שמלת ערב של Bauchez משנת 1900 (צילום: R. Briant et P. Ladet, Julien Vidal / Galliera / Roger-Viollet)
        משמאל למעלה, עם כיוון השעון: שמלה למסיבת גן של Worth משנת 1894, שמלת יום של Soinard משנת 1887, מעיל ערב של Babani משנת 1920, שמלת ערב של Bauchez משנת 1900(צילום: R. Briant et P. Ladet, Julien Vidal / Galliera / Roger-Viollet)

         

        איך אפשר לפצח את סוד הקסם של הרוזנת? מבט בצילומים המתעדים אותה או ברישומים של "צייר החצר" שלה, מגלה אישה צעירה ונאה, בעלת יופי מעודן אך לא מהפנט, לא יוצא דופן. צווארה הארוך נדמה חינני יותר בזכות התסרוקת התקופתית שאספה את השיער האדמוני מעלה. אפה הישר, היווני, ושפתיה המעודנות רמזו על יופי קלאסי, קל לעיכול. את ייחודיותה של הרוזנת ניתן למצוא בעיניה הכהות, בעלות המבט הנוקב והחודרני, חסר הבושה. עיניה חשפו את אופייה יוצא הדופן. היא היתה אישה החלטית ומקורית, חזקה אך נדיבה. היופי שלה נבע מהכוח הנשי שלה, ההערצה אליה נבעה לא רק מנוכחותה הפיזית רבת החן אלא גם מהיכולת שלה לכשף את הסובבים במבט בוחן ובמילים חדות.

         

        התעניינה באופנה כדי שלא תצטרך להתמסר אליה. הרוזנת גרפול (צילום: Nadar / Galliera / Roger-Viollet)
          התעניינה באופנה כדי שלא תצטרך להתמסר אליה. הרוזנת גרפול(צילום: Nadar / Galliera / Roger-Viollet)

           

          מעניינים במיוחד היו היחסים שניהלה הרוזנת עם מעצבי האופנה והחייטים שתפרו את בגדיה. בן דודה רובר דה מונטסקייה היה רק אחד ממעריציה הרבים, שראו בה מובילת דעת קהל. היא, האישה האופנתית – הוא כתב ביומנו – רק מתעניינת באופנה כדי שלא תצטרך להתמסר לה, אלא כדי שתוכל להפוך לאופנה בעצמה. 

           

          משמאל למעלה, עם כיוון השעון: שמלת ערב של Worth משנת 1896, שמלה ביזנטית של Worth משנת 1914, שמלת תה של Stéphane Piera, שמלת ערב של ז'אן לנבן משנת 1937 (צילום: L. Degrâces et Ph. Joffre, Stéphane Piera, P. Joffre et C. Pignol / Galliera / Roger-Violle)
            משמאל למעלה, עם כיוון השעון: שמלת ערב של Worth משנת 1896, שמלה ביזנטית של Worth משנת 1914, שמלת תה של Stéphane Piera, שמלת ערב של ז'אן לנבן משנת 1937(צילום: L. Degrâces et Ph. Joffre, Stéphane Piera, P. Joffre et C. Pignol / Galliera / Roger-Violle)

             

            כשמעצבי האופנה הגיעו לאחוזתה כדי להציג בפניה את הדגמים החדשים שעיצבו, היא הניחה להם להראות לה מופע מהמם של דוגמניות ומלבושים. בסופו, נהגה לומר להם כי הם יכולים לעצב עבורה כל מה שירצו, רק לא את הדגמים האלה! האתגר שהציבה בפני המעצבים היה אדיר, אך זו היתה דרכה לפרוץ את מחסום הטרנד ולגרום להם להמציא בגדים חדשים, ייחודיים לה, שמשקפים את העדפותיה ואת האישיות יוצאת הדופן שלה. היא הפכה לאופנתית על ידי התנגדות לאופנה.

             

              (צילום: Pierre Antoine)
              (צילום: Pierre Antoine)

               

              התערוכה שמוצגת במוזיאון האופנה גליירה בפריז (נעילה: 20 במרץ) חושפת את המלתחה של הרוזנת לצד צילומים, אביזרים, ציורים ומכתבים שכתבה. יופיים של הפריטים ניכר גם היום, כמעט 60 שנה אחרי מותה.

               

                (צילום: Pierre Antoine)
                (צילום: Pierre Antoine)

                 

                  (צילום: Pierre Antoine)
                  (צילום: Pierre Antoine)

                   

                   
                  הצג:
                  אזהרה:
                  פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
                  אילנה אפרתי מעצבת בגדים בתל אביב וחיה בכפר איטלקי. ד"ר אור רוזנבוים חוקרת היסטוריה בקיימברידג' ובבולוניה