שנתיים עברו מאז פגשתי לראשונה את גדי, שותף בחברת נדל"ן משפחתית (ואדריכל בהשכלתו), ואב לשני בנים בני 14 וחצי. השלושה התכוננו לעבור מבית פרטי ושכור במושב בשרון לדירה שכורה וזמנית בפתח תקווה, עד שמשכנם החדש והקבוע – פנטהאוז בבניין חדש בשכונת עין גנים שבמרכז העיר – יהיה מוכן. גדי ביקש ממני לעצב את הדירה, למרות זמניותה, כך שתרגיש כמו בית, ולעשות זאת מתוך מחשבה קדימה, על תחנת הסיום של תהליך המעבר. מורכבות הפרויקט והזמן הרב שארך הפכו אותנו לחברים ושותפים למסע, שבו קיבלתי יד חופשית כמעט בבחירת הצבעים, החומרים והרעיונות.
בראש ובראשונה עמדה לנגד עיני העובדה שגדי וילדיו עזבו וילה רחבת ידיים (עם בריכה) ועברו לדירה. אמנם פנטהאוז גדול – 170 מ''ר ועוד 90 מ"ר של מרפסות – אך עדיין קטן בהרבה מנקודת המוצא. לכן ביקשתי ליצור בו תחושת נוחות, יוקרה ומרחב. אחר כך פניתי ללמוד כמה שיותר פרטים על האדם העומד מולי, כדי לנסות להתאים לו ככל האפשר את הבית. על גדי למדתי שהוא איש העולם הגדול, אחד שחווה לימודים וחיים מעבר לים, איש תרבות, אינטלקטואל, דובר שפות, חם, מצחיק ,צבעוני ובעל סגנון אישי מובהק. בשל כל אלה ביקשתי לבדל את עיצוב הפנים של הפנטהאוז מהסביבה בה נמצא הבניין החדש – בשכונת "עין גנים" הפתח תקוואית – וליצור בו אווירה אורבנית וצבעונית. כמובן שתהליך של מעבר שני בתים בשנתיים כרוך בהוצאה כספית גדולה, שכן גדי, שרצה להקל את המעבר על ילדיו, לא רצה להתפשר על איכות חייהם בדירה השכורה. כדי לצמצם את ההוצאות, כל בחירה שעשינו לפני שנתיים נעשה גם מתוך מחשבה על הפנטהאוז. כמו שתראו בפירוט שלפניכם, רבים מהחפצים שולבו מחדש בדירת הקבע – לא תמיד באותו מקום, לא תמיד באותו הצבע. אני מאמין שלפני שזורקים – כדאי לשים לב: אם לא מתאים בחדר אחד, אולי יתאים בחלל אחר בבית? הדירה נמצאת בקומה השישית והאחרונה של הבניין ויש בה חמישה חדרים – סלון וארבעה חדרי שינה. זוהי דירת קבלן שכמעט לא עשינו בה שינויים מבניים: החלפנו חיפויים ורצפה, "הלבשנו" וצבענו אותה. התקציב הכולל הסתכם בכ-300 אלף שקלים, כשבכל החללים ערבבנו פריטים יקרים וזולים.אז מה עשינו?
בשלב הבנייה מצאתי שכדאי להעביר את המטבח מהמיקום המקורי שלו בתוכנית הבנייה – מול דלת הכניסה, במקום שבו הצבנו ספרייה ופינת אוכל – אל הקיר הארוך בגב הסלון. יצרנו מטבח צבעוני, שמח וייחודי, שמשתלב בחלל ומאפשר למקם את פינת האוכל בחלל פתוח ומרווח. עוד דבר שהחלטתי לשנות בשלב הבנייה היה חדר הרחצה המרכזי של הבית (המשמש גם כשירותי אורחים): ויתרנו על מרפסת השירות וכך הרווחנו עוד מרחב, הכנסנו את החלון לתוך החלל ויכולנו לבחור אמבטיה גדולה ומפנקת במיוחד.
אני אוהב לשמור על מתח בין מינימליזם לקישוטיות ולהשתמש בחומרים ופריטים מ"שפות" שונות בעיצוב, כך שתיווצר קומפוזיציה ייחודית אך הרמונית. את ארונות המטבח ("אביבי מטבחים") עיצבנו בקו נקי אך בצבעוניות רעננה של תכלת וצהוב חלבי (הדלתות נצבעו בגימור של 100% ברק). את חיפוי הקיר "שאלנו" מעולם חדרי הרחצה – אריחים בעבודת יד איטלקית, בסגנון לבנים ובגימור מבריק ("ויה ארקדיה"). כדי להעניק למטבח מראה אורבני מטפס החיפוי עד תקרת החלל.
בדירות קבלן נהוג לרצף את הרצפה בגרניט-פורצלן ולהנמיך את התקרה לטובת תעלות המיזוג. רציתי לברוח ממראה דירת השיכון המוצעת ולכן ויתרתי על הנמכת הגבס וחשפתי את צינור המיזוג, שנשאר במראה תעשייתי אך נצבע לבן. את הגרניט-פורצלן החלפנו בפרקט תלת שכבתי עשוי מעץ אירוקו בגוון חום-אדמדם ("א.ח שטיחים ופרקטים"). מאחר שהדירה היא היחידה בקומה, המשכנו את הפרקט מחוץ לדלת הכניסה, עד למעלית. את המרפסות חיפינו באריחי איפאה.
לאחר שהשתלטנו על השינויים הגדולים בדירה התחלנו לרדת ברזולוציה ולטפל בכל אחד מששת הפרמטרים הקבועים בתהליך הלבשת הבית: צבע, תאורה, ריהוט, טקסטיל, אמנות ואביזרי נוי (כולל עציצים).צבע: בניגוד לדירה השכורה של גדי, שבה צבענו את הקירות בסגול-אפרפר בהיר (גוון שהילדים לא התחברו אליו), החלטנו הפעם לבחור באפור-אבן nwc040 של "נירלט". מבחינתי זה גוון מנצח, שמשרה אווירה נקייה, צעירה אך חמימה (בניגוד ללבן שלג). קירות המרפסת טויחו בכחול כהה, שמשמש כרקע יפה לעציצים ולמרקיזה שגווניה צהוב ושמנת, ומשלים את הגוון החום של רצפת האיפאה. בחדר רחצה המרכזי צבענו את הקירות מעל האריחים בגוון כחול בגימור אוניאור על בסיס מים. בחדר הרחצה הצמוד לחדר השינה של גדי נצבעו הקירות בצהוב חלמון, אף הוא בגימור אוניאור על בסיס מים.
תאורה: את מרבית חדרי הבית הארנו במנורות מ"קמחי תאורה" – בסלון ספוטים של לד על פסי צבירה, במבואה לחדרי השינה מנורות קיר מבית "delta light" הבלגית. המנורה המרכזית בחלל – הנברשת מעל פינת האוכל, מעין הפשטה של מנורת שנדליר קלאסית – היא של חברת "schonbeck" האמריקאית (חברה בת של "סברובסקי" האוסטרית), שאותה משווק "ילון".
ריהוט: בסלון בחרנו ספת ר' בגוון אדום-ורוד, שמורכבת מיחידות מודולריות. מלבד הגוון הייחודי, מה שקסם לי בספה הם תיפוריה הלבנים הגסים. את הספה רכשנו ב"קסטיאל As Is", יחד עם שולחנות הקפה בצורת חלוקי נחל, העשויים מעץ אלון בגוון טבעי, ושולחן האוכל האובאלי שעשוי מאלון צבוע לבן עם רגלי פלדה לבנות. לשולחן התאמתי כסאות ירוקים עם "שמלת" ריפוד ייחודית בגוון גרז' (קיצור לגריי+בז') עם תפרים גסים באדום (את הכיסאות והלבשת הריפוד רכשנו ב"איקאה", מתוך הקולקציה החדשה). שידת הטלוויזיה היא שידה אדומה בגימור מבריק ("מיי הום פייג'"), שקישטה את חדר השינה של גדי בדירה הקודמת השכורה.
את ההפרדה בין החלל הציבורי למבואת חדרי השינה עשינו בעזרת כוורת מדפים פשוטה ("איקאה") שלתחתיתה חיברנו פלטת פלדה וארבעה גלגלים במראה תעשייתי. במבואת חדרי השינה השתמשנו בעיקר ברהיטים מהדירה הקודמת, אך נתנו להם פרשנות מעט שונה, כדי שיתאימו לחלל החדש באופן מדויק. את ספסל העץ שהיה בסלון צבענו ב"מצבעת רמו" בצהוב בגימור אפוקסי 30% ברק. שידת-מראה שהייתה בגלגולה הקודם בסגנון עתיק קיבלה טוויסט מצועצע וצעיר. השארנו גם את הכורסה שנרכשה ב"ביתילי", ורופדה בבד רקמה עם דוגמה מציוריו של הצייר האוסטרי המפורסם גוסטב קלימט.
בחדר השינה של גדי נשארו הרהיטים הבסיסיים – מיטה ושני סולמות מדפים העומדים לצידיה ומשמשים כשידות לילה. את ההבדל עושים פריטי הטקסטיל שהוחלפו, ושידת נצרים שנצבעה בטורקיז.
טקסטיל: ככלל העדפתי הפעם יותר שטיחים עם דוגמאות גיאומטריות ופחות שטיחים אתניים. בסלון פרשנו שטיח פסים בשחור-לבן שנרכש ב"איקאה". מאחורי הספה שני שטיחים אוזבקיים שקישטו את חדר השינה של גדי בדירה הקודמת (ונרכשו בזמנו ב"שטיחי מתריב"). את השטיח בפינת האוכל – קילים מרהיב בגוונים של אדום ובז' – בחרנו ב"קסטיאל". השטיח במבואת חדרי השינה נרכש אף הוא לפני שנתיים ב"איקאה" (100% צמר), וקישט את הסלון בדירה השכורה. לסיום בחרנו לחדר השינה של גדי שטיחים חדשים ב"איקאה".
כל הווילונות בבית ("ילון") נתפרו מאותו בד סינתטי לבן, במראה כותנתי אך בסגנונות תפירה שונים: בחדרי השינה ובפינת אוכל וילונות רומאיים וביציאות למרפסות וילונות קפלים שנוגעים ברצפה.
כריות הנוי על הספה בסלון הותאמו ונתפרו בהזמנה אישית. על הבד, שנרכש ב"רנבי הום קוטור", דמויות וסיפורי עם מונגוליים. תפרנו אותן יחד עם הווילונות במתפרה של "ילון", כדי להוזיל עלויות. על הספסל הצהוב במבואת חדרי השינה הנחנו מזרון כחול בתפירה בסגנון ערבי ("וילה מרוק"), שלו התאמנו שתי כריות בסגנון רטרו, שרכשנו לפני שנתיים ב"גלריה ארביטמנ'ס" בתל אביב. כיסוי המיטה וכריות הנוי בחדר השינה נתפרו בהזמנה ב"וילה מרוק".
אמנות: העברנו מהדירה הקודמת את הצילומים הנפלאים בשחור-לבן, שהוצאנו מתוך ספר של הצלם רוברט מייפלתורפ ומסגרנו אצל טלי מ"פריים ארט". את יתר עבודות האמנות שהיו בסלון הדירה, ושאותן קנינו לפני שנתיים ב"איקאה", העברנו ללובי הקומה.
אביזירי נוי: גדי הוא איש ספר, ולכן הספרייה שחוצצת בין האזור הציבורי לפרטי מלאה ספרים שמעניקים מראה חמים לחלל. את קערת הקרמיקה הצהובה, בקוטר 60 ס"מ, רכשנו ב"לקט אביזרים" של קסטיאל, והיא מיובאת מאיטליה. את האגרטלים השקופים בגוני ירוק וטורקיז בחרנו מתוך הקולקציה החדשה של "איקאה". מלבד הגרברות היפות (בילי היימן מ"זר אהבה") שבאגרטל הלבן ("פוקס הום") מקשטים את הבית פרחי משי ("קאזנובה" בקניון רמת אביב). בחדר השינה יש תיק לבד כתום לאחסון עיתונים ומגזינים, עוד פריט עיצובי מ"לקט" של קסטיאל. כיסא הבר הירוק נרכש בשוק הפשפשים והוא משמש כמעמד לעציץ. את עציצי הפלסטיק הצבעוניים הפזורים בבית ומעטרים גם את שולחן העץ במרפסת רכשנו אצל "cmilia". לוח המודעות שעשוי זכוכית אדומה, שהיה תלוי במטבח בדירה הקודמת, נתלה כאן מאחורי דלת הכניסה.
חדרי הרחצה שניהם עוצבו בסגנון אפר-איסט-סייד ניו יורקי (סטייל שארלוט מ"סקס והעיר הגדולה", אך מעט קליל יותר). את האריחים הלבנים ופסי הגימור, כמו את האסלות ואריחי הרצפה, רכשנו ב"חזי בנק". הכיורים ("Old England"), הברזים והפרזול היפה נרכשו ב"ויה ארקדיה".
לאחר מסע משותף של יותר משנתיים נשארנו חברים טובים, ובכל פעם שאני מתארח בביתו של גדי אני שמח בתוצאה.
>> לכתבה המלאה על עיצוב הדירה השכורה של גדי, כולל טיפים לעיצוב דירות שכורות
>> לאתר של גילי אונגר
>> לבלוג של אפרת לוזנוב