הווילה הזו, ברחוב ותיק ביישוב בשרון, לא נראית מכאן. היא לא לבנה, היא לא קובייה, והפנים שלה רוהט בפריטי אספנות שנקנו ברחבי העולם – רהיטים שאינם "עכשוויים" ואינם שגרתיים בישראל. אין זה פלא, משום שגם בעליה אינם ישראלים: לא משפחת רחמינוב, הבעלים המקוריים, שעבורם תיכנן בשנות ה-70 האדריכל יעקב רכטר את הווילה, וגם לא בעליה החדשים, שקנו אותה אחרי 40 שנה, במצב מוזנח למדי.
היא גם יוצאת דופן בין בנייניו של רכטר, זוכה פרס ישראל לאדריכלות: הוא אהב להשתמש בבטון חשוף (בית המשפט בתל אביב ומוזיאון הרצליה, למשל), וכאן הבית מחופה בלבנים חומות. המבנים שלו התאפיינו בדרך כלל בגיאומטריה אורתוגונאלית (קווים ישרים שניצבים זה לזה, כמו במלון הילטון בתל אביב, למשל), וכאן המבנה שבלולי ומעוגל.
עבודות פיתוח מסיביות נעשו בגינה, שהיתה מוזנחת. אבריאל מכנה אותן "מעשה של קליפות". כבוגרת המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, היא ממפה את אזורי החוץ כ"שטיחים", שכל אחד מהם מיועד לפעילות אחרת – מנוחה, אירוח וכו'. קווי המתאר של כל "אריג" מקבילים לקשתות הקירות הפנימיים בבית.
הבריכה הוקפה באבן ליימסטון. המסגרת – 30 ס"מ רוחבה – מדגישה את הקווים העגולים של הבית, וסביבה קורות עץ טיק (אבן וטיק: ''PARQUETEAM''). עוד מרחב פתוח למנוחה נמצא בצדו האחר של הבית (ראו תוכנית למטה): מדרגות מעוגלות מובילות לחלל מוצל שרוצף בסגנון פורטוגזי, ושאותו מכנים אבריאל ורייזקינד "הציפור", בגלל צורתו ממבט על.
את פני הנכנסים מקדם גרם מדרגות ספירלי, שמוביל למרפסת פנימית המשקיפה על חלל הסלון הגדול, שמעליו תקרת עץ חשופה וגבוהה. חדרי הבית נמצאים כולם במפלס הקרקע, סובבים סביב פטיו שמוגדר בעמודי בטון חשוף, מהחומרים הבולטים ביצירתו של רכטר.
מערך החדרים והקירות נותר כשהיה. הרהיטים וגופי התאורה – חלקם מזכירים פסלים – נקנו במסע משותף של המתכננים ובעל הבית ללונדון, סנט פטרסבורג ומוסקבה, במכירות פומביות ואצל אספנים, בסגנונות שונים: מבארוק ורוקוקו ועד באוהאוס.
יוכנס לרשימת השימור?
הווילה הזו לא דומה לשום פרויקט אחר של רכטר. מריבת בנייניו עוטים בטון ומורכבים ממשחקים בגיאומטריה אורתוגונאלית, ואילו כאן מערך חללים לא שגרתי, בקווים מקושתים. את הקווים העגולים שמאפיינים את הבית מצאנו גם ב"בית הקשיש", שתיכנן רכטר מול עיריית הרצליה שנתיים לפני הווילה הזו.
>> לאתר של אבריאל-רייזקינד אדריכלים.
>> וילה מיוחדת בהרצליה פיתוח, עם תקרה מצוירת, שמיועדת להריסה
>> ואיך הופך בית ההבראה המפורסם שתיכנן רכטר בזכרון יעקב למלון פאר?