רואי (איקו) עוזרי
אז יש לנו זוכה, מורן מזור, שתשיר את "רק בשבילו" באירוויזיון בשבדיה. ההחלטה נפלה אחרי חמישה משדרים של קדם אירוויזיון ששודרו בשבועיים האחרונים בערוץ 1 בניסיון להחזיר עטרה ליושנה ולהפוך את תחרות השירים למותג בולט ומוביל. עד כמה הניסיון הצליח? זה הזמן לבדוק.
הזמרים.
מבין ה-30 שהשתתפו בתחרות, בלטו מאוד האמנים שהתפרסמו בתוכניות ריאליטי, ובראשם הזוכה, מורן מזור, זאת שאייל גולן קורא לה. מזור סיפקה הופעה טובה, אבל היו בעיות בתלבושת ובתסרוקת שבוודאי ייפתרו לקראת ההופעה באירוויזיון. לצידה הופיעו ובלטו שתי מתמודדות אחרות יוצאות ריאליטי - קטלין רייטר, זוכת "The Voice", וליהיא גרינר , יוצאת "האח הגדול". מורן אחרת שהשתתפה בתחרות, מזוז, היא פליטת "כוכב נולד", כמו גם הדר עוזרי, שנתנה הופעה שלא נחרטה בזיכרון יותר מדי והודחה מיד. גם ולדי בלייברג, רון ויינריך ואדיר גץ הפציעו לראשונה במסגרת המותג שהמציא את נינט טייב, ואילו ג'ולייטה ושרית אביטן היו נציגות "חי ב-LA LA לנד".למתמודד נוסף, מייקל הרפז, היה ייחוס מסוג אחר – יוצא להקת הבנים היי פייב. עמיתו יהודה גברה השתתף בעבר בלהקת בנים קצת שונה – להקת הרבנות הצבאית – אבל לנוכח הסגנון הבימתי והמוזיקלי שהפגין, לא נתפלא אם הוא יחזור בעתיד ללהקת בנים יותר קונוונציונלית. גברה, שעלה לגמר משלב גלגל ההצלה, הביא שיר קליט וקצבי שהזכיר מאוד את "מצאנו אהבה" של ריהאנה. בשביל הופעה טלוויזיונית ראשונה הוא עבר לגמרי לא רע.
השופטים. אחת הבעיות שהתעוררו סביב התחרות היתה העובדה שחלק מהשופטים עבדו בעבר עם אמנים שהתחרו, מה שעורר חשד שהשיפוט שלהם לא אובייקטיבי. על כך אמר משה קפטן, במאי המופע, בראיון ל"ערב טוב עם גיא פינס": "אנחנו תעשייה קטנה, והסיכוי שאחד השופטים לא יכיר אף אחד מהמתמודדים הוא קלוש". אני מסכים איתו. ועכשיו לתפקוד שלהם. אורי פסטר נראה כמי שמתלהב מכס השיפוט במיוחד ונתן ניקוד שבדיעבד התברר כדומה לאס-אם-אסים של הקהל. אילנית הוותיקה נמנעה מלהביע דעות נחרצות יתר על המידה, אולי בניסיון לא לפגוע באף אחד. דפנה דקל עדיין נראית טוב, וזה פחות או יותר הדבר היחיד שבלט אצלה. משה דץ השתדל לא רק להחמיא למתמודדים אלא גם לספק שורות מחץ כמו "אם לרון שחר היתה שמלה, הייתי מחמיא גם לו". מירה עווד שפטה במשדרים המוקדמים ונעדרה מהגמר, משום מה, ובמקומה קיבלנו שלושה שופטים חדשים – צביקה פיק, אלדד שריםושרון חזיז, שלא הופיעה באירוויזיון מעולם כך שלא ברור מה היא עשתה שם.
הבאז. אי אפשר לקחת מקדם אירוויזיון 2013 את הרעש התקשורתי שהוא הצליח ליצור. זה התחיל בסטטוסים ברשתות החברתיות ונמשך בהשמעת כל השירים באתר ynet. כדי להבין בדיוק את הפורמט המסובך היה צריך לסיים תואר אקדמי, אבל משהו בקדם השנה גרם לתקשורת להתעסק בו. בהתחלה כולם דיברו על ליהיא גרינר, הגימיק התורן, ואחרי שהיא הודחה עברה המדיה לדון בקטלין רייטר ובפרישתה הדרמטית יום לפני הגמר. אפילו "ארץ נהדרת" התייחסה השבוע לקדם אירוויזיון, כך שבכל מה שקשור לבאז, מארגני התחרות יכולים לסמן לעצמם "וי" גדול.
הרייטינג. הגמר הגדול היה די קטן, מתברר: רק 8.4 אחוזים, ופיק של 11.2 ברגע ההכרזה על מורן מזור כזוכה. ברשות השידור ציפו ליותר. ייאמר לזכות ההפקה שהמשדרים עברו בצורה חלקה, כמעט ללא תקלות. וייאמר לזכות הערוץ הראשון שהתלתלים של משה דץ נראים ב-HD ממש טוב.