(מערכת xo)
בשבוע שעבר פרסמה רשות השידור את שמות האמנים שישתתפו בתחרות הקדם אירוויזיון הקרובה ויתחרו על הזכות לייצג את ישראל באירוויזיון 2013 שיתקיים בשבדיה. 30 זמרים התקבלו לתחרות, שתיערך בסוף פברואר, וביניהם מישהי שהיא לא בדיוק זמרת, לא בדיוק ידועה בזכות הצטיינות בשירה - ליהיא גרינר. כן, יוצאת "האח הגדול", מלכת הטראש, הגברת הראשונה של ההשקות, מבקשת לפצוח בקריירה מוזיקלית על הבמה הנוצצת של הקדם אירוויזיון. מישהי הגזימה כאן? לא בטוח. במשך השנים איכלסה במת הקדם גימיקים רבים שגנבו את ההצגה מהשירים ומשכו את תשומת הלב. לפעמים האמן עצמו היה גימיק, כמו במקרה של גרינר; בהזדמנויות אחרות היו אלה תלבושות יוצאות דופן או העמדה מפתיעה. אז רגע לפני שגרינר ומתחריה מתחילים בחזרות, קבלו לקט של כמה מהרגעים הכי ביזאריים שהיו שם.
1. פנינה רוזנבלום - "תמיד אישה" (1983). כשרוזנבלום התקבלה לקדם, התגובות היו דומות לאלה שעוררה השבוע גרינר: ממתי היא זמרת? מה פתאום היא בקדם? מה יש לה לעשות בתחרות הזו? רוזנבלום היתה אז דוגמנית, נערת זוהר, גיבורת מדורי רכילות, והסקרנות שעוררה הופעתה היתה רבה, עד כדי כך שנדמה שישראלים לא מעטים התיישבו לצפות בתחרות במיוחד כדי לראות מה היא תעשה שם. בסופו של דבר הגיעה רוזנבלום למקום האחרון - את הפסגה היא השאירה לזמרות מקצועיות יותר כמו עפרה חזה (מקום ראשון, "חי") ו ירדנה ארזי (מקום שני, "שירו שיר אמן") - אבל למחרת בבוקר כולם דיברו, כתבו, צחקו וריכלו בעיקר עליה. אפשר שלא?
2. דטנר וקושניר - "שיר הבטלנים" (1987). בתחרות באותה שנה השתתפו זמרים מוכרים כמו יזהר כהן, אילנה אביטל, דודו פישר, אריק סיני ואתי אנקרי, אבל מי שגנבו מהם את ההצגה היו שני שחקני תיאטרון בתחילת דרכם, נתן דטנר ואבי קושניר, שהתחפשו לאחים בלוז ונתנו הופעה הומוריסטית ותיאטרלית שהיתה שונה לגמרי מכל מה שנראה באותו ערב על בימת הסינרמה בתל אביב. השניים כאילו אמרו לקהל: אל תתייחסו אלינו ברצינות, אנחנו האתנחתה הקומית של הערב - אבל הקהל התייחס אליהם ברצינות רבה והעניק להם את המקום הראשון. מכיוון שהתחרות נערכה ב-1 באפריל, היו צופים שחשבו שההודעה על זכייתם היא בגדר מתיחה - אבל זה היה אמיתי לגמרי. כעבור מספר שבועות נסעו דטנר וקושניר לאירוויזיון בבריסל והגיעו למקום השמיני והמכובד.
3. ריטה - "שביל הבריחה" (1986). לא בדיוק ביזאר, אבל גימיק היסטרי, ובוודאי אחד הרגעים הגדולים בתולדות התחרות. כשריטה קלינשטיין עלתה לבימת הקדם אירוויזיון בתיאטרון ירושלים, היא היתה סטודנטית אלמונית בבית הספר לאמנויות הבמה בית צבי, ואיש לא העלה על דעתו שהיא יכולה לגנוב את ההצגה מסטארים כמו צביקה פיק, מירי אלוני, חיים משה ובעז שרעבי, שהשתתפו בתחרות באותה שנה. אבל במהלך הופעתה קרה דבר לא צפוי: הז'קט הצהוב שלבשה, החליק קלות וחשף את כתפיה בזו אחר זו. בישראל השמרנית יחסית של אותן שנים זה נחשב לסנסאציה, וריטה הפכה בן לילה לשם הלוהט ביותר במוזיקה הישראלית. בתחרות עצמה היא הגיעה רק למקום הרביעי, אבל "שביל הבריחה" שלה היה הלהיט הגדול ביותר שיצא מהערב הזה: הוא נבחר לשיר השנה, זיכה את ריטה בתואר זמרת השנה והפך אותה לאחת האמניות הבולטות בארץ - עד היום.
4. שרה'לה שרון - "שירו" (1993). מה לשירה בציבור ולקדם אירוויזיון? מה הקשר בין להיטי פופ קליטים ושירי מולדת? ומה פתאום היא זמרת? כל השאלות הללו נשאלו מהרגע שנודע שהפסנתרנית מעמק הירדן תשתתף בקדם. לקראת התחרות הוקמה להקה בת ארבעה זמרים שלקחו חלק פעיל בביצוע השיר, בעוד שקולה של שרון בקושי נשמע, אבל הקהל הוכיח את אהבתו לדמותה ולתרבות שהיא מייצגת והעניק לה את המקום הראשון ואת כרטיס הטיסה לאירוויזיון באירלנד (שם הגיעה לאחד המקומות האחרונים). "הפרחים לצה"ל!" הכריזה שרון כשקיבלה זר אחרי הזכייה, ונדמה שההכרזה הזו נחרתה בזיכרון יותר מהשיר שלה.
5. דנה אינטרנשיונל - "לילה טוב אירופה" (1995). שלוש שנים לפני "דיווה", שנבחר על ידי ועדה, ביקשה דנה להוכיח שהיא אינטרנשיונל והשתתפה בקדם אירוויזיון. היא היתה אז בתחילת דרכה, כשסיפור חייה עדיין עורר סערה, כך שעצם הופעתה בתחרות היה גימיק לא קטן בפני עצמו. גם התלבושת היתה מעניינת, עם דגלי מדינות אירופה (וישראל) על השמלות של דנה והמלוות. השיר הגיע למקום השני בלבד (הפסיד ל"אמן" של ליאורה) אבל סייע לדנה להשתלב במיינסטרים. ושימו לב לשני המלווים החתיכים - האחד הוא קלוד דדיה, לימים שופט ב"רוקדים עם כוכבים", והאחר הוא אלון ז'אן, שישתתף גם בקדם הקרוב.
6. מיכל אמדורסקי - "לונה" (2001). אופס.
7. איזולירבנד - "כל מי" (1983). שיר שכולו גימיק, החל מהמילים, דרך הכוריאוגרפיה, ועד האופניים שאיתם עלו חברי הלהקה לבמה. כן, אופניים, בתחרות שירים. בהשוואה לדבר הזה, ליהיא גרינר עוד תיראה כמו אסתר עופרים.
8. זהבה בן - "דף חדש" (1992).על פניו, אין כאן שום דבר חריג: הזמרת עומדת ושרה. אבל לקראת הבית השני מתרחשת דרמה גדולה, כשלבמה עולה אתי לוי, אחותה התאומה של בן, ומצטרפת אליה בשירה. הדמיון המדהים ביניהן יצר רגע בלתי נשכח, אבל זה לא ממש עזר: השיר הגיע למקום האחרון. יש לנו הרגשה שגרינר תגיע יותר גבוה.