אם השתתפות בסדרה בתפקיד קבוע היא כמו מערכת יחסים מונוגמית, אז תפקיד אורח באחת שכזו הוא כמו סטוץ. את הסטוצים האלה קשה לשכוח: אופרה ווינפרי כמורה רוחנית ב"רוק ,"30 בריטני ספירס כמזכירה סקסית וסתומה ב"איך פגשתי את אמא", כריסטינה ריצ'י מחוברת לפצצה ב"האנטומיה של גריי," סטיבן הוקינג ב"משפחת סימפסון" ("הרעיון שלך על יקום דמוי דונאט, הומר, מבריק. יכול להיות שאיאלץ להשתמש בו"), ג'ואן ריברס רוצה להחזיר את פניה למה שהיו לפני הניתוחים כדי שתוכל לחזור לצחוק על עצמה ב"ניפטאק" ויש עוד הרבה מאיפה שזה הגיע.
החוקים לסטוץ כזה קבועים וידועים מראש, ולמרות זאת מדובר במפגשים מרגשים שמצליחים להפתיע בכל פעם מחדש. צד א,' להלן הכוכב האורח, קופץ לבקר בפרק או שניים של סדרה מצליחה, הוא מגלם בה דמות המתבססת על הפרסונה הציבורית שלו או לחלופין חושף צד באישיותו כשחקן שהציבור לא מכיר, בתמורה הוא זוכה להערכה רבה ואולי אפילו בגלובוס הזהב או אמי, משדרג את מעמדו ומוכיח שהוא בעל הומור עצמי. צד ב,' להלן, המארח, זוכה להתחכך באבק כוכבים, לזינוק ברייטינג, לניחוח יוקרתי באופן כללי ולסיכויים גבוהים לעונה נוספת. כולם מרוצים. בארצות הברית, שבה חוקי המשחק מתבססים על השילוש הקדוש: רייטינג, רייטינג ורייטינג, אפילו הופעה טלוויזיונית קצרה מז'אנר ה"קפצתי לקחת כפית סוכר ממך/ שכן סקסי העובד כרופא המתמחה בילדים חולי סרטן ואוחז באחלה שרירי בטן/ רוצה לנהל רומן של 21 דקות עד סוף הפרק"? הפך למסורת שראשיתה בעונת ה.Sweeps-
מסורת ה Sweeps-החלה לפני 50 שנה כחלק משיטת נילסן לדירוג רייטינג. במשך שבוע בכל אחד מהחודשים פברואר, מאי, יולי ונובמבר, שני מיליון בתי אב באמריקה מקבלים בדואר יומני צפייה שהם ממלאים בדקדקנות ושולחים בתום שבוע של צפייה מסיבית בטלוויזיה. במהלך השבועות הנ"ל נמדדות במדויק העדפות הצפייה של תושבי ארצות הברית. כדי לפתות את האזרחים לצפות דווקא בתוכנית או ברשת מסוימת, הפכה עונת הסוויפס לתקופה שבה כל תוכנית מציגה לראווה את התותחים הכבדים שלה ובעיקר מגייסת ארטילריה כבדה בדמות שחקני אורח נוצצים.
מי פנוי לקאמבק?
בתחילת העונה עושות הרשתות פרסום מסיבי לסדרות שלהן וחלק ניכר מהעניין הוא הופעות האורח. כשעלתה העונה השלישית של "איך פגשתי את אמא" ב-2007, למשל, בריטני ספירס עדיין היתה בשלב מאוד בעייתי בקריירה שלה. היא אומנם ניסתה להתאושש ולהופיע בטקס פרסי ,MTV אבל רק גרמה לעצה נזק נוסף כיוון שנראתה כמו שילוב של בובת פיתום וערפד שנגס בחולה איידס. כשנפוצה השמועה שבריטני עומדת להשתתף בסדרה, זכו שני הצדדים לשדרוג רציני במעמדם. הפרקים המדוברים של "איך פגשתי" עוררו עניין רב, מכיוון שכולם רצו לראות איך נראית תאונת הרכבת, המכונה בריטני, כשהיא משחקת ובריטני, מאידך, הוכיחה שגם אם היא עדיין צריכה להיפטר משניים-שלושה קילוגרמים, הרי שהיא קומיקאית מעולה. בסוף מפגש הפסגה העולם היה מוכן להשלים עם הקאמבק של בריטני, ו"איך פגשתי" עשתה צעד נוסף בדרך להפיכתה לסדרת קאלט.
גם הופעתה של אופרה ווינפרי למשל, בפרק השני בעונה הרביעית של "רוק ,"30 היה מהלך קידום מכירות מתוכנן היטב. אופרה, שהתכוננה לעלות עם העונה ה23- של תוכניתה, סבלה מירידה מתמשכת בנתוני הרייטינג, שבהם מכרסמת אלן דג'נרס בנחישות, וחוץ מזה היתה מעורבת בכמה פרשיות שהסעירו את הציבור האמריקאי. אחת מהן היתה אי נכונותה לארח אצלה בתוכנית את שרה פיילין, לאחר שהצהירה שהיא תומכת במרוץ של ברק אובמה לנשיאות. ארבע שנים קודם לכן חילקה אופרה בתוכנית הראשונה של העונה ה276 ,19- מכוניות פונטיאק לקהל באולפן, אבל 2008 היתה שנת מיתון וזה לא פוליטיקלי קורקט לעשות את זה. אז מה יותר מתאים מאשר לרכוב על הגל של סדרה אופנתית ולזכות ביחסי הציבור שלהם גם לתוכנית שלך? כולם יוצאים מורווחים. לאורך כל עונה היה דיבור על כך שאופרה תזכה באמי על תפקידה כ... ובכן... כאופרה שיושבת ליד ליז למון (טינה פיי) במטוס. זה אומנם לא קרה בסופו של דבר, אבל גם בלי פרס, נוכחותה בתחילת העונה עזרה להפוך את הפרק לאירוע טלוויזיוני.
המועמדות לאמי היא כמובן גולת הכותרת של הופעות האורח. איפה עוד אתה יכול לזכות בפרס שיעמוד על המדף לנצח בזכות עבודה של חצי יום צילום? ישנן ארבע קטגוריות בטקס האמי שמתייחסות להופעות אורח: הופעה יוצאת דופן של שחקן/ית בקומדיה והופעה יוצאת דופן של שחקן/ית בדרמה. אם האמריקאים מפנים מקום בטקס החשוב ביותר של עולם הטלוויזיה שלהם לתפקידי אורח, אתם ודאי יכולים להבין עד כמה זה חשוב. מדובר בסטוץ משתלם במיוחד, כי האורח לא רק שאינו עובד קשה במיוחד ומקבל יחס של נסיך שירד להתחכך בעם, הוא גם מקבל ארוחת בוקר למיטה ביום שאחרי.
בטי ווייט שולטת!
חוץ מלהקפיץ את הרייטינג, הופעות אורח עשויות היטב, יכולות גם להקפיץ קריירות גוועות. בטי ווייט למשל, לשעבר הזקנה החביבה מ"בנות הזהב," היא היום חתיכת זקנה לוהטת באמריקה. אחרי פרסומת סופרבול אחת סופר מגניבה בה כיכבה ומועמדות לאמי על תפקיד האורח שעשתה בסדרה "קוראים לי ארל" (שמשודרת ב-yes) היא נחשבת לסחורה חמה ומבוקשת. גם כריסטינה אפלגייט ("נשואים פלוס") חווה את תחיית הקריירה שלה לתפקיד אורח שעשתה ב"חברים" ב-2003, שעליו זכתה באמי.
אלק בולדווין הוא דוגמה קלאסית לכוחה של האבולוציה של תפקידי אורח. אם בשנות ה90- הוא היה חתיך שכיכב בקומדיות רומנטיות, הרי שבתחילת שנות האלפיים, מבוגר ושמנמן יותר, הוא שיחק בסרטים גדולים, אבל תמיד בתפקידי משנה. הוא סבל מדימוי עצמי נמוך ואפילו אמר בראיון שהוא יודע שכבר לא יעשה תפקידים ראשיים בקולנוע. ב2002- הוא השתתף בתפקיד אורח ב"חברים" כמאהב הנלהב מדי של פיבי, והציג תצוגת תכלית מצחיקה ומוצלחת גם בהופעותיו החוזרות ונשנות ב"סטרדיי נייט לייב". בזכות התפקידים האלה הוא קיבל תפקיד אורח חוזר כמאהבה של קרן ווקר (מייגן מולאלי) בעונות8-7 של "וויל וגרייס," משם עבר לתפקיד אורח ב"ניפטאק," והדרך לנעליו של ג'ק דונגי, תפקיד ראשי וקבוע ב"רוק 30" נסללה ושינתה את מסלול חייו.
הזוגיות משתלמת
תת קטגוריה בקטגוריית הופעות האורח היא "הבא את בן זוגך לעבודה:" שני אנשים, בדרך כלל יפים עד כדי בחילה, מנהלים מערכת יחסים זוגית. כמוני וכמוכם.
"היי, בייבי, מה את עושה היום."?
"מצלמת פרק בדאון טאון. את?".
"כלום. מאז שגמרתי לצלם את שובר הקופות האחרון שלי אני רק עושה יוגה ומטייל עם הכלב באזור האופנתי החדש."
"רוצה לבוא איתי לעבודה, לראות את הסט? אני אתן לך להגיד כמה שורות, אני מבטיחה".
"יש לי פילינג כימי בשלוש."
"נו, בקטנה."
שיחה מעין זו, אם כי מצונזרת פחות ובהיפוך תפקידים, נערכה בין ג'וליה רוברטס ובנג'מין בראט בסתיו.1999 רוברטס, אז כוכבת הקולנוע הגדולה בעולם, השתתפה בפרק בשם "Empire" בעונה התשיעית של "חוק וסדר," הסדרה שבה כיכב בראט. רוברטס, שבאותה שנה יצא סרטה "תפוס את הכלה," משחקת עדה לרצח, שקשור ללקיחת ויאגרה, שאולי, ואולי לא, קשורה לרצח. הפרק נחשב עד היום פריט לאספנים.
בני זוג נוספים שקפצו לבקר על הסט הם תיאה ליאוני שהשתתפה בפרק של "תיקים באפלה" בה כיכב בעלה דייוויד דוקובני, מנדי מור שהתארחה ב"סקראבס" אצל בן זוגה זאק בראף, דייוויד ארקט שהתארח ב"חברים" אצל אשתו קורטני קוקס, ליסה רינה שהתארחה ב"ורוניקה מארס," הסדרה שבה השתתף גם בעלה הארי המלין, וכמובן, בראד פיט בהופעה בלתי נשכחת ב"חברים," בתקופה שהוא וג'ניפר אניסטון היו הזוג הכי הורס בעולם, הידועה אצל אנתרופולוגים כ"תקופה הטובה של אניסטון."
תו תקן למגניבות
אם בתחילת הדרך סדרות שמבקשות לקדם את מעמדם נעזרות באירוח כוכבים, הרי קיימים גם לא מעט מקרים שבהם המצב מתהפך. יש לא מעט סדרות שלהתארח בהן הפך לסוג של תו תקן וכבוד בהוליווד. איך הופכת סדרה למגנט הופעות אורח? למה "וויל וגרייס," "רוק 30" או "איך פגשתי את אמא" הפכו למגנט כוכבים ו"שניים וחצי גברים" ו"כולם אוהבים את ריימונד" לא? טוב ששאלתם.
להתארח בקומדיית מצבים קלאסית משפחתית כמו "ריימונד" לא יביא לאף אחד את זיקוקי הדינור שהוא מחפש, ובסדרה כזו גם קשה יותר, עלילתית, לשבץ כוכבים המגלמים את עצמם. בנוסף, סוג ההומור המשפחתי והשמרני אינו בדיוק כוס המרטיני האהוב על הכוכבים שאוהבים את הפאנצ'ים שלהם מופרעים ומעט חתרנים. בסדרות בהן הדמויות רווקות, חיות בעיר הגדולה ויכולות לנהל מערכות יחסים רומנטיות, אפשר גם למצוא את הכוכבים. אבל זה לא מספיק כמובן, מה שצריך זה הייפ. והייפ מגיע מכתיבה טובה, משחק מעולה ומידה נכונה של פרסום סמוי. "וויל וגרייס" היא אולי הסדרה בעלת מספר הופעות האורח הגדול ביותר. כולם היו שם: שר, ג'ניפר לופז, ג'נט ג'קסון, רוזאנה ארקט, מאט דיימון, מדונה, אלן דג'נרס, ג'רמי פיבן, קווין בייקון, ניל פטריק האריס ועוד רבים. אחריה נמצאות "סיינפלד", "איך פגשתי את אמא", "רוק 30" ו-"Glee" שמאיימת להפוך לסמן הקוליות החדש, עם הופעות אורח של ניל פטריק האריס, בריטני ספירס וגווינת' פאלטרו.
ובתפקיד אורח: יונית לוי
ומה קורה אצלנו בתחום הופעות האורח? למרבה הצער, זה לא קורה פה וכנראה גם לא יקרה לעולם, והסיבות לכך מגוונות. בארץ קטנה כמו שלנו ההפרדה בין קולנוע וטלוויזיה לא באמת קיימת וכוכבים ענקיים, ברמה של לופז, בריטני ובראד פיט, אין כאן, ומי שיש עושה הכל. איבגי מביים קולנוע, משחק בקולנוע ועושה את "הבורר." גם יהודה לוי, רן דנקר, מיכאל מושונוב, דן שפירא, יהורם גאון, גילה אלמגור, רבקה מיכאלי, נטע גרטי ורבים אחרים עושים קולנוע וטלוויזיה במקביל.
גם אם איתי טיראן, הידוע כשחקן תיאטרון וקולנוע מוערך, ישתתף עכשיו בסדרת טלוויזיה, ספק אם זה יגרום לעלייה בנתוני הרייטינג או ייצר הייפ מסוג כלשהו. הדבר היחיד שיכול לעורר הייפ הוא אם יונית לוי תיפרד מתדמית נסיכת הקרח שלה ותקפוץ לתפקיד אורח בסדרה כמו "אחד העם"101 כשכנה המסטולית, אבל הסיכוי שזה יקרה דומה לסיכוי שצריכת פחמימות תביא לירידה במשקל.
אצלנו גם עדיין אין מסורות כמו פרקי סיום עונה גרנדיוזיים או אירועים טלוויזיוניים כמו החתונה של פיבי, או הפרק האחרון של "סיינפלד." האירועים הטלוויזיוניים הכי מרגשים שלנו הם כששחקן ישראלי שנכשל בהוליווד מקבל תפקיד בסדרה ישראלית אחרי חמש שנים שלא עשה כלום.