עם כל הכבוד לשמלה, לבר האלכוהול וגם למגנטים עם התמונות שמחלקים בחתונות, הדבר הכי חשוב בחתונה הוא, ללא ספק, התקציב. זה כל ההבדל בין חתונה מתוכננת היטב שכולם נהנים בה והחתן והכלה אפילו יוצאים עם רווח קטן, לבין חתונה מלאה בלחץ ובעצבים שהחתן והכלה מסיימים אותה עם חוב של מאות אלפי שקלים. וכן, אל תסתכלו עלי ככה, יש גם סיפורים כאלה, והרבה יותר ממה שאתם חושבים.
יש כאלה שיודעים שיש להם תקציב גדול, והם הולכים למקומות היקרים. אבל האוכלוסייה הרגילה, שזה רובנו, עושה את החתונות בגני האירועים והאולמות הרגילים. ולזה, למרות שזה נראה נורא סטנדרטי, צריך להתכונן.
אחרת, כפי שכבר הבנתם, זה עלול להיגמר רע מאוד.
צ'ק ואפון הפלא
אז איך מתכוננים? קודם כל חושבים על כל ההוצאות האפשריות. אולם, אוכל, תאורה, הגברה, בר אלכוהול, צלם, עיצוב חופה, רכב, שמלת כלה, איפור, אטרקציות, חליפת חתן, הפעלות, הזמנות. זה הרבה דברים, אבל להכין תקציב משמעותו לא להיות מופתעים משום דבר.
הדבר הראשון שעושים הוא לגלות מה יהיו ההוצאות הקבועות, בניגוד להוצאות משתנות. צלם ותקליטן, למשל, זה לא משהו שישתנה. תצטרכו אותם גם אם יהיו לכם מאה אורחים וגם אם יהיו לכם אלף. כנ"ל לגבי שמלת כלה וחליפת חתן.
השלב השני הוא לחשוב מה יהיה סכום הצ'ק הממוצע שתקבלו. כמובן שלא מדובר במדע מדויק, אבל אתם מכירים את האורחים שלכם ויודעים לאיזה מעגל סוציו אקונומי הם משתייכים. הממוצע, סתם שתדעו, נע בין 250 ל-350 לאדם. אם, נניח, לקחנו את החציון של הממוצע והלכנו על 300 שקל לבן אדם, המלצתי היא להוריד 50 שקלים מהסכום הזה, וזה יהיה התקציב שלכם. כלומר, אם הזמנתי 400 איש, אז 400 כפול 250 (300 פחות 50, כפי שחישבנו) זה התקציב שלכם. ככה אין מצב להפסיד, כי מניסיוני האורחים תמיד מביאים יותר.
אם אתם בונים על להרוויח מהחתונה, ובכן, זה אפשרי, אני לא הייתי בונה על זה. אם תקחו אולם רע של 100 שקל למנה ברור שתרוויחו, אבל יש לי הרגשה שרוב הזוגות לא יעשו את זה. אני מכירה זוגות שההורים מכל צד הביאו 80,000 שקל והחתן והכלה יצאו עם רווח נקי גדול, אבל חתונות שמתבססות על הכסף מהאורחים בדרך כלל לא יסתיימו ברווח. למעשה, אם תסיימו עם מינוס של כמה אלפי שקלים זה אחלה. לבוא ולהרוויח? זה נדיר מאוד.
יותר משחשוב לנחש כמה האורחים שלכם יביאו בממוצע, חשוב מאוד לדעת אם האורחים שלכם באים. לא לנחש, לדעת. בגלל זה אישורי הגעה הם קריטיים לתקציב. אם יש לכם 400 מוזמנים והתחייבתם על 400, אל תביאו 300. קורה לי לא מעט שזוגות סוגרים על 200 מוזמנים ואז פתאום חברים שלהם מתקשרים ועושים להם רגשות אשם שהם לא הזמינו אותם. בסוף הם מדווחים על 300, ומגיעים 230. אנשים נוטים לדבר, אבל לא להגיע. חור בתקציב של 70 איש זה הפסד עצום, וזה גובל בחוסר אחריות. עצה שלי? תמיד תורידו 20 אחוז מכמות האורחים, ועל זה תתחייבו. להוסיף תמיד אפשר, אפילו יומיים לפני. אבל להוריד? זה כבר חתיכת בלגן.
אחרי כל זה, יש לנו את ההוצאות המשתנות. תחת הכותרת הזו נכנסים עיצוב שולחנות (משתנה בהתאם לשולחנות), בר תוצרת חוץ, אוכל, אולם, בר אקטיבי, איפור כלה, טיפים למלצרים ועוד שלל הוצאות אחרות.
טבלת אש
אם רוצים לשמור על תקציב מאוזן, חובה לנהל רשימה, עד לרמת הטיפים. 300-400 שקלים הולכים בממוצע על טיפים למלצרים. יש עוד טיפים לרב, לברמן, למנהל האירוע. בסוף טיפים יכולים להגיע ל-3,000 שקל בקלות. אם הולכים לבית מלון ביום האירוע, ויש לא מעט כלות שעושות את זה, אז זה עוד 1,500 שקל.
תכנון נכון של חתונה יביא לכך שלא יהיו הוצאות בלתי צפויות. יש לי חברה, למשל, שמתחתנת היום, וכל פעם משהו אחר עולה לה לראש. פתאום היא רוצה במות מסתובבות, פתאום היא רוצה להקה וזיקוקים וכנריות ובועות אלכוהול וקרח יבש וכל הגימיקים שרק אפשר. אבל זה לא חנות. לא באים ולוקחים. אם לא יודעים בדיוק כמה עולה כל דבר מגיעים לסכום מטורף.
זוג מחושב צריך להכין טבלה ולדעת בדיוק לאן הולך כל שקל, אחרת, ואני לא מגזימה, אפשר גם לפשוט רגל. צריך לעשות הערכת מחירים מסודרת, לבצע סקר שוק מקיף. למחמירים הייתי מציעה להוסיף אלף שקל לכל סעיף (אולם, מנות, טיפים, ברמן, דיג'יי, צלם וכו'), כי רק ככה אפשר להבטיח שלא תחרגו. זה אולי קצת פחות ספונטני וקצת פחות מרגש, אבל זכרו: כל מה שיישאר יהיה רווח נקי שלכם.
נטלי קולדנוב היא מפיקת חתונות בכירה. פרטים נוספים תוכלו לגלות באתר הבית שלה