הכיני רכבך לקיץ: דגשים חשובים שכדאי ליישם לפני העונה החמה

כיצד תאריכי את חיי המצבר של הרכב ובעזרת איזו בדיקה פשוטה תדעי אם מערכת הקירור שלך תקינה? טיפים חשובים שיעזרו לך לצמצם נזקים בימים החמים

הקפידי לפתוח את מיכל המים או את פקק הרדיאטור רק כשהמנוע קר (צילום: Shutterstock)
הקפידי לפתוח את מיכל המים או את פקק הרדיאטור רק כשהמנוע קר (צילום: Shutterstock)

לכאורה, נהיגה בעונות האביב והקיץ קלה, פשוטה ובטוחה: הרי אין גשם, הכבישים יבשים, הערפילים נדירים, שעות האור ארוכות יותר והכל נראה קל וברור יותר. אבל דווקא הקיץ, ועוד זה הישראלי – החם, הלח, והשטוף בקרינת שמש חזקה – גורם למכונית שלכם לעבוד קשה יותר, וכדאי בהחלט להכין אותה לעונה החמה. הנה דברים שכדאי לבדוק, להחליף, ולשפר במכונית ממש בימים אלה.

 

המצבר

אומרים, שהמצבר עובד קשה יותר בחורף, ושבגלל הטמפרטורות הנמוכות הוא מתאמץ יותר בהתנעה, כשהמנוע קר, ולכן גם נוטה יותר "למות" בעונה הקרה. אבל, זה לא ממש מדויק. דווקא בקיץ עובדת מערכת החשמל במכונית קשה יותר, בגלל המזגן - שפועל כמעט ללא הרף - ומעמיס מאוד על המצבר ועל המערכת שטוענת אותו.

 

מה לעשות?

בדקי את התאריך המוטבע על המצבר (או מודבק עליו): אם גיל המצבר הוא בין 20-18 חודש או יותר, דעי שהוא לקראת סוף ימיו, ושקיים סיכוי סביר שבוקר אחד, באמצע הקיץ, הרכב לא יניע. האפשרות היקרה אך הבטוחה היא לרכוש מצבר חדש כבר כעת, עוד לפני תחילת העונה החמה, ובכך לזכות בשקט נפשי לשנתיים הבאות.

 

דווקא בקיץ עובדת מערכת החשמל במכונית קשה יותר, בגלל המזגן - שפועל כמעט ללא הרף - ומעמיס מאוד על המצבר ועל המערכת שטוענת אותו (צילום: Shutterstock)
    דווקא בקיץ עובדת מערכת החשמל במכונית קשה יותר, בגלל המזגן - שפועל כמעט ללא הרף - ומעמיס מאוד על המצבר ועל המערכת שטוענת אותו(צילום: Shutterstock)

     

    מחירו הממוצע של מצבר רגיל למכונית פרטית או לרכב פנאי קטן או בינוני נע בין 500 ל-700 שקל, והחיסכון ב"גרירת" ההחלפה עד שהמצבר ימות בתוך חודשיים או שלושה – זניח יחסית (במכונית בה קיימת מערכת "עצור וסע", המדוממת את המנוע כשהרכב עומד, המצבר יקר מעט יותר).

     

    אינך רוצה להוציא כסף לפני שהמצבר ימות מעצמו?

    אפשר לנסות להאריך במשהו את חייו: למשל, לנקות היטב – באמצעות סקוטש או מטלית דומה – את קטבי המצבר ואת הכבלים שמחברים בינו לבין מערכת החשמל ברכב; כדאי גם לבדוק האם חסרים מים (מזוקקים בלבד) בתאי המצבר (במידה ומדובר במצבר הנדרש לתוספת מים).

     

    אם אינך יודעים כיצד לעשות זאת נכון ובטוח, פני לחשמלאי רכב. הוא יוכל להעריך מה מצבו האמיתי של המצבר הקיים, להחליף אותו אם צריך, או לטפל בו על-מנת להאריך את חייו. החשמלאי יוכל גם לבדוק את תקינות מערכת טעינת החשמל ברכב (האלטרנטור) ואת הרצועות השונות המפעילות את המערכת (ראו להלן).

     

    מערכת הקירור (הרדיאטור)

    במכוניות מודרניות, מערכת הקירור סגורה ואטומה לגמרי. המים המתחממים עד סף רתיחה בתהליך קירור המנוע אינם "בורחים" מהמערכת. לכן, במידה וחסרים מים, הרי שמדובר בתקלה, והוספת מים לא תעזור.

     

    איך בודקים אם חסרים מים?

    מעיפים מבט מפעם לפעם במיכל העודפים הפלסטי השקוף הנמצא בתא המנוע. מפלס המים צריך להימצא בין הקווים המסמנים את המינימום והמקסימום המותרים (אינך יודעת היכן המיכל הזה נמצא?תשאלי מכונאי או מישהו שמבין, או בדקי בספר הרכב).

    למה חשוב לעשות זאת בעיקר בקיץ? ברור, כי בעונה החמה, המנוע חם עוד יותר, ומערכת הקירור חייבת להיות תקינה לגמרי.

    נראה לך שחסרים מים, או לחילופין – יש יותר מדי? פני למוסך לבדיקה.

     

    נראה לך שחסרים מים, או לחילופין – יש יותר מדי? פני למוסך לבדיקה (צילום: Shutterstock)
      נראה לך שחסרים מים, או לחילופין – יש יותר מדי? פני למוסך לבדיקה(צילום: Shutterstock)

       

      טיפ 1: בעת נהיגה, היי ערנית לגבי נורות או זמזומי התראה ברכב. אם יש תקלה והמנוע מתחמם כתוצאה מתקלה (ולכן נשמעת ההתראה או נדלקת נורה בלוח השעונים), יש לעצור מיד, אחרת ייגרם למנוע נזק בלתי הפיך.

       

      טיפ 2: לעולם אל תפתחי את מיכל המים או את פקק הרדיאטור עצמו כשהמנוע חם. לעולם גם אל תניחי לאותם חאפרים העומדים בתחנות הדלק, ושואלים אותך "לבדוק שמן או מים?" – לגעת ברכב שלך. מסוכן לפתוח את הרדיאטור כשהמנוע חם, גם אין בכך כל תועלת. להפך.

       

      הרצועות

      מערכות מסוימות ברכב מונעות בעזרת רצועות גומי, המחוברות למנוע באמצעות גלגיליות שונות. מדובר בעיקר במערכת טעינת החשמל, במערכת הקירור ובמזגן. מטבען, נוטות רצועות הגומי הללו להתבלות עם השנים, להתייבש ולהיקרע. כדאי, לפני הקיץ, להעיף בהן מבט, בעיקר אם מדובר במכונית שאינה חדשה, כמו גם ברכב שעומד זמן ממושך בשמש החמה (שגורמת לחלקי פלסטיק וגומי ברכב להתייבש במהירות). אם הרצועות נראות יבשות או סדוקות – מומלץ לפנות למוסך כדי להחליף.

       

      כדאי להקפיד ולהעיף מבט על הרצועות לפני הקיץ, ולפנות למוסך אם הן נראות יבשות או סדוקות (צילום: Shutterstock)
        כדאי להקפיד ולהעיף מבט על הרצועות לפני הקיץ, ולפנות למוסך אם הן נראות יבשות או סדוקות(צילום: Shutterstock)

         

        הצמיגים

        בעת נהיגה ביום חם, על כביש לוהט, נוטים צמיגי הרכב להתחמם מאוד. כתוצאה מכך, עולה לחץ האוויר בתוך הצמיג, ואם הוא ישן, מרופט או מעט קרוע, הוא עלול להתפוצץ במהלך הנסיעה.

         

        כשפיצוץ שכזה מתרחש בעת נסיעה בכביש מהיר, התוצאה עלולה להיות אובדן שליטה ותאונה. תאונות כאלה, חלקן קטלניות, מתרחשות מדי קיץ, בעיקר בכבישים שבהם מתבצעות נסיעות ארוכות במהירות גבוהה, כמו כביש הערבה או כביש חוצה ישראל (כביש 6).

        כדי למנוע זאת, מומלץ לבדוק את צמיגי הרכב לפני הקיץ. אם הצמיגים ישנים ושחוקים – חובה להחליפם. מומלץ גם לבדוק את לחץ האוויר בצמיגים לעתים קרובות, ורצוי מאוד לעשות זאת לפני נסיעה ארוכה.

         

        מומלץ גם לבדוק את לחץ האוויר בצמיגים לעתים קרובות, ורצוי מאוד לעשות זאת לפני נסיעה ארוכה (צילום: Shutterstock)
          מומלץ גם לבדוק את לחץ האוויר בצמיגים לעתים קרובות, ורצוי מאוד לעשות זאת לפני נסיעה ארוכה(צילום: Shutterstock)

           

          טיפ: אם את יוצאת לנסיעה ארוכה בכביש מהיר, הימנעי מלעשות זאת בשעות הכי חמות של היום. אם אין לך ברירה – עצרי להפסקה באמצע הדרך, והניחי לצמיגים להתקרר.

           

          המגבים

          בדרך כלל לא יורד גשם בקיץ הישראלי, אבל כדאי בכל זאת שהמגבים ברכב יהיו תקינים, ושמיכל מי שטיפת החלונות יהיה תמיד מלא, כדי שתוכלי לשטוף את אבק הקיץ מהחלון.

           

          תמיד כדאי שמיכל מי שטיפת החלונות יהיה מלא (צילום: Shutterstock)
            תמיד כדאי שמיכל מי שטיפת החלונות יהיה מלא(צילום: Shutterstock)

             

            האורות

            בישראל חובה לנהוג באורות דרך דלוקים רק בחורף, בין החודשים נובמבר למרץ, אבל מומלץ לעשות זאת כל השנה, כדי שניתן יהיה להראות את המכונית שלך מרחוק וביתר קלות. חשוב במיוחד לנהוג באורות דרך דלוקים בעת נסיעה בכבישים בינעירוניים בשעות הצהריים, שבהן האור בוהק ומסנוור, עד כי לעתים קשה להבחין ברכב מתקרב.

             

            בדקי שכל אורות הרכב פועלים כראוי (צילום: Shutterstock)
              בדקי שכל אורות הרכב פועלים כראוי(צילום: Shutterstock)

               

              מה לעשות לפני הקיץ? לבדוק שכל האורות ברכב פועלים כראוי.

               

              מה כדאי להחזיק ברכב, כדי להיערך לקיץ?

              • כיסוי לשמשה הקדמית. היא לא תמנע מהרכב להתחמם בשמש, אבל בכל זאת תצמצם את הקרינה באזור חלקי הפלסטיק העדינים סביב מושב הנהג והדשבורד, ותגן במשהו על הרכיבים האלקטרוניים העדינים המותקנים שם.

               

              • בקבוק מי שתייה. צימאון מפחית מהערנות החשובה כל כך בנהיגה, ולכן, בעיקר בקיץ, כדאי להחזיק במכונית בקבוק מי שתייה. רצוי שהבקבוק יהיה מזכוכית או ממתכת עמידה, ולא מפלסטיק זול, שבעת התחממות או קרינת שמש עלול לפלוט חומרים מסוכנים לתוך המים.

               

              צימאון מפחית מהערנות החשובה כל כך בנהיגה, ולכן, בעיקר בקיץ, כדאי להחזיק במכונית בקבוק מי שתייה (צילום: Shutterstock)
                צימאון מפחית מהערנות החשובה כל כך בנהיגה, ולכן, בעיקר בקיץ, כדאי להחזיק במכונית בקבוק מי שתייה(צילום: Shutterstock)

                 

                • מצבר להתנעת חירום. זוכרת את הסעיף הראשון, שעוסק בעייפות המצבר בקיץ? ובכן, מצבר להתנעת חירום יוכל לחלץ אותך מבעיית התנעה. מצבר חירום שכזה אינו יקר (350-200 שקל, תלוי בדגם), רק זכרי לטעון אותו מחדש פעם ב-4-3 חודשים, לשמור עליו במארז המקורי המוגן ובתוך תא המטען, ולקרוא היטב את הוראות השימוש מיד כשאת קונה ולא ברגע האמת, כשתיאלצי להתניע בחניון חשוך.

                 

                 

                 

                 

                הגליון החדש של לאשה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי ארבל, סגנון: ראובן כהן)
                הגליון החדש של לאשה - עכשיו בדוכנים (צילום: שי ארבל, סגנון: ראובן כהן)
                 
                הצג:
                אזהרה:
                פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד