


פחות זה לפעמים יותר, ואת זה מבינים כבר לא מעט רוכשי רכב, אפילו ישראלים, אפילו כאלה שפעם, לפני לא הרבה שנים, בחרו את המכונית שלהם לפי האורך. ב-2018, כשהכבישים צפופים ופקוקים, וכשמקום חניה הופך לעניין נדיר, האורך הופך לחיסרון.
מיצובישי ASX קצר יותר מאחד המתחרים הפופולריים שלו, קיה ספורטז', בכמעט 12 ס"מ. זה נשמע לכם כמעט כלום, רק מעט יותר מאורכה של סיגריה אלגנטית, אבל נראה אתכם מכניסים עוד 12 ס"מ לחניה צפופה במקום מבוקש בלב תל-אביב או בירושלים. כאמור, פחות זה לפעמים יותר.
ה-ASX גם זול יותר. את גרסת הפתיחה הבסיסית, Intense, תוכלו לקבל תמורת 133 אלף שקל. ספורטז' Urban הסופר-פופולרי (אפילו בגרסת הפתיחה הבסיסית, עם מנוע 1.6) עולה יותר. שלא לדבר על כך שאת הקיה אתם רואים בכל פינה, ושלמרות העיצוב הנאה והזורם שלו – הוא כבר הפך למעייף משהו. ה-ASX עדיין נדיר פה (לא פלא, הוא עשה עלייה רק לאחרונה), והעיצוב שלו בהחלט מושך את העין ומסקרן. פחות זה לפעמים יותר.
מבחוץ ומבפנים
מיצובישי ASX (שבכמה שווקים בעולם קוראים לו "אאוטלנדר ספורט") אינו חדש. הוא הוצג כבר בשנת 2010 (על בסיס השלדה של מיצובישי לאנסר המשפחתית), ואלינו הוא מגיע אחרי מתיחות פנים ושדרוגים, אחרי שהיצרן הפיק בעבור השוק הישראלי גרסה בעלת מנוע 2 ליטרים ותיבת הילוכים אוטומטית ועדכן באבזור בטיחות חשוב כמו התראת סטייה מנתיב, בלימה אוטונומית עד מהירות 80 קמ"ש, עמעום אורות גבוהים, מצלמת רוורס ו-7 כריות אויר. חשוב לציין כאן: ב-2011, לפני כשש שנים, זכה ה-ASX ב-5 כוכבי בטיחות במבחן הריסוק של EuroNCAP . מעניין בכמה כוכבים היה זוכה כיום, אחרי שארגון הבטיחות האירופאי העלה את הרף. הספורטז' למשל, זכה ב-5 הכוכבים שלו במבחן שנערך ב-2015. בעימות ביניהם בנושאי בטיחות ייקח הספורטז' בהליכה, גם בגלל אבזור מקורי עשיר ומתקדם בהרבה.
עיצוב הפנים פונקציונאלי: לא מתוכם מדי, לא מהודר מדי. מערכת המולטימדיה שימושית וטובה, והיא מצוידת בערכת ה-Connected Car שפיתח היבואן הישראלי. יש בה מגוון אפליקציות שימושיות - מחיבור בלוטות' לטלפון, דרך גישה ל-Waze ול"עמוד ענן" ועד תחנות רדיו אינטרנטיות וספר רכב דיגיטלי, והיא מקפיצה את חלל הנוסעים הוותיק דור קדימה.
נתון חשוב נוסף: תא המטען נגיש ומרווח, אבל נפחו – 393 ליטר – אינו מלהיב. להשוואה: לספורטז' למשל, 466 ליטר. אפילו להונדהHRV , הקטנה יותר, תא מטען מכיל 431 ליטר; לעומת זאת, זה של טויוטה CVR מכיל רק 297 ליטר.

על הכביש
מנוע ה-2 ליטרים (150 כוחות סוס ב-6,000 סל"ד, 20.1 קג"מ ב-4,200 סל"ד) של ה-ASX נראה טוב על הנייר, אבל תיבת ההילוכים האוטומטית-רציפה מסרסת במשהו את ביצועיו. בהתאם מאכזבת גם צריכת הדלק: רק כ-10-9 ק"מ לליטר בעיר, רק כ-12 ק"מ לליטר מחוץ לעיר.
התנהגות הכביש סבירה: לא ספורטיבית מדי, לא אגרסיבית, אבל נשלטת ונוחה. בנסיעות ארוכות תרגישו כמו בבית, עם מושבים רחבים ותומכים ועם מתלים על גבול הרכים, ועם תנוחת ישובה גבוה מאוד יחסית.
הגובה, אגב, הוא אלמנט חשוב ב-ASX, אם תשתמשו בו כרכב משפחתי, ותבקשו לחגור ילדים מאחור, וגם אם אתם מבוגרים יותר, כאלה שקצת מתקשים להתכופף למושב נהג נמוך.
ביתרון מעניין תזכו אם תרדו מהכביש לשביל (שביל, לא שטח של ממש): מרווח הגחון של ה-ASX מגיע ל-21.5 ס"מ, כמעט כמו זה של סובארו XV, רכב שמרגיש בשטח מאתגר כמעט כמו בבית.

אז למי ה-ASX מתאים?
כאמור, ה-ASX עולה כמו משפחתית-קומפקטית ממוצעת. 136-133 אלף שקל לגרסאות הבסיסיות, שכבר מציעות את מערכות הבטיחות המקוריות (החשובות שבהן: התראת סטייה מנתיב ובלימה אוטונומית), לצד אבזור נאה ומערכת מולטימדיה טובה. ובהתלבטות בין משפחתית ל"פנאי" – נראה שהפנאי מנצח עקב ניראות ושימושיות, למרות המחיר: צריכת דלק גבוהה יותר.
אגב: 143 אלף שקל תעלה גרסת הפרימיום, שמציעה בעיקר שלוש תוספות: גג שקוף, התנעה ללא מפתח וחימום למושב הנהג. המלצה: אפשר לוותר.

בעד: אבזור, נוחות, מיצוב, מחיר.
נגד: מזדקן, עיצוב על סף רטרו, תיבת הילוכים, צריכת דלק.
שורה תחתונה: במחיר של משפחתית ממוצעת תקבלו רכב פנאי שבהחלט עושה את העבודה.