מה לתלות? תלוי איך: המדריך המלא לתלייה נכונה של אמנות בבית

איך בונים קומפוזיציה ל''קיר אמנות''? מה גובה התלייה הנכון מעל רהיט? איך תעזור מסגרת פספרטו גדולה למקבץ שלכם ומתי נכון דווקא לשבור את הכללים?

אורן פרבמן

|

22.04.20 | 07:37

דוגמה לקומפוזיציה אישית אמיצה. עיצוב: עמית ורבר. לחצו לכתבה המלאה (צילום: שירן כרמל)
דוגמה לקומפוזיציה אישית אמיצה. עיצוב: עמית ורבר. לחצו לכתבה המלאה (צילום: שירן כרמל)

תמונה שווה אלף מלים, והתמונה שתלינו בתמימות על הקיר מדברת גם בלי שרצינו בכך. היא מספרת איזו אמנות אנחנו אוהבים, אילו גוונים אנחנו מעדיפים, האם אנחנו נוטים לעומס או למינימליזם, האם אנחנו אוהבים קווים נקיים או קישוטיות, חושבים בתוך המסגרת או מוכנים לפרוץ אותה. הרבה מידע שבכלל לא התכוונו למסור, הרי רק חשבנו שהיא נעימה לעין.

 

בתערוכות, אנחנו נוטים להתמקד ביצירות, ולא באופן ההצגה והתלייה שלהן. כשאנחנו ניגשים לתלות עבודת אמנות בבית, צצה השאלה איך לעשות זאת נכון מבחינת גובה, תאורה וקומפוזיציה. אז אנחנו מגלים שגם תליית אמנות היא סוג של אמנות.

 

עכשיו, כשהעולם מחוץ לבית עדיין מתנהל בהילוך איטי, אפשר להקדיש את הזמן הדרוש ולהבין איך להוציא את המיטב מהעבודות המעטרות את הבית. זה גם הזמן להרים את אלה שנשענות אל הקיר במחסן או מאחורי הארון, ישנות ונשכחות, ולהתבונן בהן מחדש. אולי עכשיו נמצא להן את המקום המתאים או הקומפוזיציה הנכונה על הקיר.

 

הטיפ הראשון לתליית תמונה בודדת הוא לתלות כשמרכז העבודה נמצא בגובה העיניים, כך שהתבוננות בה לא תדרוש מאמץ, הרמה של הסנטר ומבט לגובה. 

 

נכון: כמה סנטימטרים מעל הספה (עיצוב: הנקין שביט). אבל מה עושים כשרוצים לתלות יותר מתמונה אחת? (צילום: אסף פינצ'וק)
    נכון: כמה סנטימטרים מעל הספה (עיצוב: הנקין שביט). אבל מה עושים כשרוצים לתלות יותר מתמונה אחת?(צילום: אסף פינצ'וק)

     

    כשיש קיר ריק, ללא אילוצים. עיצוב: מרב גלן. לחצו לכתבה (צילום: עמית גרון)
    כשיש קיר ריק, ללא אילוצים. עיצוב: מרב גלן. לחצו לכתבה (צילום: עמית גרון)

     

     (שרטוט: אורן פרבמן)
      (שרטוט: אורן פרבמן)

       

      תלייה של אמנות על קיר שאליו צמודים רהיטים מצריכה התחשבות בסוג הרהיט ובשימוש שלו. תמונה גדולה מעל ספה או מיטה כדאי שתהיה במרחק של סנטימטרים בודדים מעליהן (בהנחה שהמשענת מרחיקה מעט את הראשים מהקיר). אותו דבר נכון גם לגבי שתי תמונות התלויות כצמד, קרובות זו לזו ומיושרות בקו התחתון. 

       

      שתי עבודות מיישרות קו מעל הספה. עיצוב: שרה ונירית פרנקל. לחצו לכתבה המלאה על הבית (צילום: גלעד רדט)
      שתי עבודות מיישרות קו מעל הספה. עיצוב: שרה ונירית פרנקל. לחצו לכתבה המלאה על הבית (צילום: גלעד רדט)

       

       (שרטוט: אורן פרבמן)
        (שרטוט: אורן פרבמן)

         

        תליית תמונות בהיסט ממרכז הרהיט, או בגדלים שונים, מפרה את הכללים הקלאסיים ולכן יוצרת אווירה מעודכנת ושובבה יותר. בחדרי שינה זה מומלץ במיוחד, כי החדר מטבעו נוטה לסימטריה מופרזת.

         

        אם התמונה מעל המיטה קטנה יחסית, ויש חשש שהיא ''תלך לאיבוד'', אפשר לחזק את הנוכחות שלה באמצעות פריט דקורטיבי תלוי מסוג אחר. 

         

        עיצוב: שרה ונירית פרנקל. לחצו לכתבה  (צילום: איתי בנית)
        עיצוב: שרה ונירית פרנקל. לחצו לכתבה (צילום: איתי בנית)

         

        צמד בגדלים שונים. עיצוב: ורד בונפיליולי ופנינית שרת אזולאי (צילום: איתי בנית)
          צמד בגדלים שונים. עיצוב: ורד בונפיליולי ופנינית שרת אזולאי(צילום: איתי בנית)

           

          חיזוק בעזרת פריט דקורטיבי מסוג אחר. עיצוב: גליה ואנונו (צילום: שירן כרמל)
            חיזוק בעזרת פריט דקורטיבי מסוג אחר. עיצוב: גליה ואנונו(צילום: שירן כרמל)

             

            הכללים דומים לגבי תמונות מעל שידה. גם כאן חשובה תשומת הלב לפרופורציה נעימה בין גודל השידה לגודל התמונה. גם חפצים המונחים על השידה כדאי להביא בחשבון כחלק מקומפוזיציה שכוללת גם אותם וגם את האמנות התלויה.

             

            התמונות לא מיישרות קו עם השידה, וזו הסיבה שנשאר מקום לצמחים וא-סימטריה מעניינת. עיצוב: סטודיו סקאלה. לחצו לכתבה (צילום: לימור הרצוג אהרוני)
            התמונות לא מיישרות קו עם השידה, וזו הסיבה שנשאר מקום לצמחים וא-סימטריה מעניינת. עיצוב: סטודיו סקאלה. לחצו לכתבה (צילום: לימור הרצוג אהרוני)

              

            כשאין חפצים על הספרייה או השידה, ניישר את התמונות התלויות לפי קו תחתון. עיצוב: הלנה מור. לחצו לכתבה (צילום: גדעון לוין)
            כשאין חפצים על הספרייה או השידה, ניישר את התמונות התלויות לפי קו תחתון. עיצוב: הלנה מור. לחצו לכתבה (צילום: גדעון לוין)

              

            גובה התלייה נגזר מגובה החפצים המונחים על הרהיט שמתחת. עיצוב: לינדה דקל. לחצו לכתבה המלאה (צילום: שירן כרמל)
            גובה התלייה נגזר מגובה החפצים המונחים על הרהיט שמתחת. עיצוב: לינדה דקל. לחצו לכתבה המלאה (צילום: שירן כרמל)

             

            גם בתמונה הבאה גובה התמונות מתייחס לחפצים על השידה. הקומפוזיציה משלבת תלייה והנחה, ומסך הטלוויזיה הוא חלק ממנה. התמונות מעל הפסנתר אינן ממורכזות; יחד עם התמונה שמימין לטלוויזיה הן סדרה. זוהי קומפוזיציה שמרכזת כמה עקרונות נכונים, מצביעה על תכנון ומחשבה ומלאה צניעות שובת לב. שאפו!

             

            עיצוב: דיאנה סטארק. לחצו לכתבה המלאה (צילום: הגר דופלט)
            עיצוב: דיאנה סטארק. לחצו לכתבה המלאה (צילום: הגר דופלט)

             

            קיר גלריה הוא כינוי לקיר שיש עליו מקבץ של עבודות אמנות – לרוב תמונות, אבל לא רק. היתרון של קיר כזה הוא שלא חייבים לבחור את ה-תמונה: אפשר להוסיף ולהעשיר את הקומפוזיציה עד שמרכיבים אמירה אישית רחבה יותר, כי קורה לא מעט שאנחנו מחבבים גם וגם. אולי זאת הסיבה שקיר גלריה שורד את גלי הטרנדים שבאים והולכים.

             

            הצעד הראשון הוא לאסוף תמונות, דימויים וחפצים שמהם אנחנו רוצים לייצר את התמונה הכללית. פתרון פשוט הוא להיצמד לסכמה סימטרית של מלבן, ריבוע או שורה. רובן של הדוגמאות הבאות מציגות סדרה הממוסגרת באופן זהה.

             

            סדרת הדפסים מלבניים יוצרים תמונה מלבנית גדולה יותר. עיצוב: וינטג' by נדוניה (צילום: באדיבות ''בית חדש'')
              סדרת הדפסים מלבניים יוצרים תמונה מלבנית גדולה יותר. עיצוב: וינטג' by נדוניה(צילום: באדיבות ''בית חדש'')

               

              סדרה בשורה היא פתרון מעולה למסדרונות. עיצוב: Studio TD (צילום: הילה עידו)
                סדרה בשורה היא פתרון מעולה למסדרונות. עיצוב: Studio TD(צילום: הילה עידו)

                 

                אם רוצים לפרוץ מסגרת גיאומטרית מוגדרת בלי לשבור את הראש יותר מדי, אפשר להיעזר בתבניות מוכנות מראש, שנמצאות ברשת. פשוט מגגלים gallery wall ומקבלים אינסוף פריסות אפשריות. יש גם אתרים שמציעים סדרת תמונות מוכנה, שמגיעה עם המלצות למיקומי תלייה.

                 

                אך אם אנחנו מבקשים לתלות יחד תמונות שנמצאות ברשותנו, ואין אפשרות להשפיע על גודלן - המקרה מורכב יותר. כשלב מקדים מומלץ לשחק עם קומפוזיציה שלהן על הרצפה עד שזה נראה "נכון" (ודאו ששטח הפריסה מתאים לגודל הקיר המיועד), לחשב, לסמן, ורק אז להתחיל לנעוץ מסמרים ולהעתיק את הפריסה לקיר. אם רוצים לעשות את הסימולציה על הקיר אפשר לחתוך קרטון בגודל התמונות ולהצמיד לקיר עם סלוטייפ, לתקן ולדייק מיקומים ורק אז לתלות.

                 

                אפשר להשתמש בפספרטו (מסגרת פנימית, העשויה בדרך כלל מקרטון) כדי לשחק עם הגודל הסופי של התמונה. אם היא קטנה, ולקומפוזיציה שלנו אנו זקוקים לתמונה גדולה יותר, אפשר להוסיף לה פספרטו נדיב. ההמלצה נכונה לקיר גלריה אקלקטי, כשיש ריבוי של סוגי מסגרות וסגנונות חזותיים, ואינה מומלצת לקירות גלריה בעלי קו סגנוני אחד מובהק, כמו הסגנון הסקנדינבי.

                 

                שלל תבניות של פריסת תמונות תמצאו בשפע ברשת. עיצוב: שיר שטייגמן. לחצו לכתבה (צילום: איתי בנית)
                שלל תבניות של פריסת תמונות תמצאו בשפע ברשת. עיצוב: שיר שטייגמן. לחצו לכתבה (צילום: איתי בנית)

                    

                דוגמה לקומפוזיציה אישית ומשחקי פספרטו. עיצוב: סטודיו הולה. לחצו לכתבה (צילום: Daniel Auslebrook)
                דוגמה לקומפוזיציה אישית ומשחקי פספרטו. עיצוב: סטודיו הולה. לחצו לכתבה (צילום: Daniel Auslebrook)

                 

                תלייה על קיר שאינו לבן תעשה עם האמנות הביתית חסד. אם לא אוהבים קירות בצבעוניות דומיננטית אפשר להסתפק ברקע בהיר, אבל אל תוותרו על הניסיון. אותו עיקרון נכון לגבי קיר עם מרקם, כמו בטון, טיח ולבנים.

                 

                שילוב של שעונים, צלחות, מסכות, מדפים, אריגים, מקרמה – בקיצור, כל מה שהוא בר תלייה ומשתלב היטב – יעשיר את המראה, בעיקר אם אתם מחוברים למה שאתם תולים.

                 

                מדפים ופריטים אהובים כחלק מקיר אמנות שאינו לבן. עיצוב: פטר איפוליטו ושטפן גאבל (צילום: Eric Laignel)
                  מדפים ופריטים אהובים כחלק מקיר אמנות שאינו לבן. עיצוב: פטר איפוליטו ושטפן גאבל(צילום: Eric Laignel)

                   

                  קיר לבנים שעליו שילוב של תמונות ישנות, צמחייה ופסלונים. עיצוב: דנה ברוזה. לחצו לכתבה המלאה (צילום: איתי בנית)
                  קיר לבנים שעליו שילוב של תמונות ישנות, צמחייה ופסלונים. עיצוב: דנה ברוזה. לחצו לכתבה המלאה (צילום: איתי בנית)

                   

                  "קשה לראות את כל התמונה כאשר אתם נמצאים בתוך המסגרת", כתב ארווין ד. יאלום בספרו "כשניטשה בכה". צאו מהמסגרת. דעו את הכללים, כדי שתוכלו לשבור אותם. אל תתלו, תניחו. או הורידו את התמונה מגובה העיניים, אפילו מעט מעל לרצפה. תלו תמונות מלוא הקיר, מרצפה לתקרה. תלו תמונות ללא מסגרות, או מסגרות ללא תמונות. שלבו את הבלתי צפויים לשילוב. ה"וואו" הוא בתעוזה, זה בדוק.

                   

                  מונח באגביות אלגנטית. עיצוב: רוני אלרואי (צילום: עמית גרון)
                    מונח באגביות אלגנטית. עיצוב: רוני אלרואי(צילום: עמית גרון)

                     

                    תלייה בגובה הרצפה בגלריה ''אנה פורטה'' בחיפה (צילום: אילן נחום)
                      תלייה בגובה הרצפה בגלריה ''אנה פורטה'' בחיפה(צילום: אילן נחום)

                       

                      וקיר ''מנותק'' שכולו גלריה. תכנון: יואב אנדרמן. לחצו לכתבה המלאה על בית האוספים (צילום: עמית גרון)
                      וקיר ''מנותק'' שכולו גלריה. תכנון: יואב אנדרמן. לחצו לכתבה המלאה על בית האוספים (צילום: עמית גרון)

                       

                       
                      הצג:
                      אזהרה:
                      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד