"וואו, איזה אנשים מגניבים יש פה" - וגם נוף מהפנט ו-51 מעלות בקיץ

לגור במדבר, כשהסוּפּר הכי קרוב במרחק 40 דקות נסיעה: ברוכים הבאים לאבנת, התנחלות אחרת, רחוקה מפוליטיקה. היישובים הקטנים בארץ, כתבה שלישית בסדרה

משפחה באבנת. "מה שאתה רואה כאן, זה מה שיש. אין דאווינים, אין כיסויים. פה אתה יכול להיות פשוט, בלי שופוני, בלי קניות, בלי מעמדות" (צילום: אוהד צויגנברג)
משפחה באבנת. "מה שאתה רואה כאן, זה מה שיש. אין דאווינים, אין כיסויים. פה אתה יכול להיות פשוט, בלי שופוני, בלי קניות, בלי מעמדות" (צילום: אוהד צויגנברג)
בניכוי המאחזים והגבעות למיניהם, אבנת הוא היישוב היהודי הקטן ביותר מעבר לקו הירוק (צילום: אוהד צויגנברג)
בניכוי המאחזים והגבעות למיניהם, אבנת הוא היישוב היהודי הקטן ביותר מעבר לקו הירוק (צילום: אוהד צויגנברג)
אביגיל דגן-חדד. "הקהילה פה זה משהו בין חברים, לשותפים רוחניים, לשכנים טובים, לאנשים לחגוג איתם את החגים ולגדל איתם את הילדים" (צילום: אוהד צויגנברג)
אביגיל דגן-חדד. "הקהילה פה זה משהו בין חברים, לשותפים רוחניים, לשכנים טובים, לאנשים לחגוג איתם את החגים ולגדל איתם את הילדים" (צילום: אוהד צויגנברג)
"זה מקום שאנשים נמצאים בו במסע רוחני, אבל הוא לא חונק. אנשים מחפשים להתחבר למהות, פחות מדקדקים בשאלה אם שמת כיסוי ראש" (צילום: אוהד צויגנברג)
"זה מקום שאנשים נמצאים בו במסע רוחני, אבל הוא לא חונק. אנשים מחפשים להתחבר למהות, פחות מדקדקים בשאלה אם שמת כיסוי ראש" (צילום: אוהד צויגנברג)
דברים שרואים משם. "לאורך החוף יש אדמה שאי אפשר לעמוד עליה. אין מה שיחזיק אותה, היא פשוט שוקעת" (צילום: יוחאי חדד)
דברים שרואים משם. "לאורך החוף יש אדמה שאי אפשר לעמוד עליה. אין מה שיחזיק אותה, היא פשוט שוקעת" (צילום: יוחאי חדד)
 

אביגיל דגן־חדד נתקעה ביישוב אבנת, פשוטו כמשמעו. "לפני שלוש שנים הגענו לכאן לסיור היכרות", היא נזכרת. "זה היה יום חם, אביך, ולא ממש עפנו על המקום. אבל כשהגיע הזמן לחזור הביתה, לירושלים, לא מצאנו את המפתחות של האוטו". הערב כבר התחיל לרדת, החיפוש אחר המפתחות התארך, וכך גם הצל שהטילו ההרים של מדבר יהודה. שלושת הילדים נעשו רעבים ועצבנים, וירושלים נראתה רחוקה מתמיד. "לא ידענו מה לעשות", משחזרת דגן-חדד את חוסר האונים. "ואז מישהי הזמינה אותנו להצטרף למדורה. אחרי זה חצי מהיישוב הציע לנו את הרכב שלו כדי שניסע חזרה הביתה. היה כיף. אמרנו: 'וואו, איזה אנשים מגניבים יש פה'".

 

>> תאהבו אותנו גם בפייסבוק

 

עוד בערוץ אנשים:

 

 

עד סוף הערב נמצאו המפתחות, אבל את הנעשה לא ניתן היה להשיב: חודשיים מאוחר יותר עברה משפחת דגן־חדד, על שלושת ילדיה, לגור במקום הנמוך ביותר על פני כדור הארץ. "מה שמשך אותנו לפה זה האנשים", מבהירה אביגיל. "רק אחרי שפרקנו את הרהיטים, הסתכלנו מסביב והבנו שהגענו למקום הכי יפה בעולם".

 

אנחנו משקיפים על עינו הכחולה של ים המלח. מולנו מתנשאים הרי מואב, ומאחורינו צונח המפל היבש של נחל מזין. לפני כמה ימים, כשהיו כאן שיטפונות, זרם המפל במלוא הדרו, והגֵּב מתחתיו התמלא בתושבי אבנת, שלא מחמיצים הזדמנות להתקלח במי שיטפונות טריים. הנוף מהפנט, אבל כמו שאומרת אביגיל דגן-חדד, כוחו של אבנת טמון באנשיו: 32 משפחות מתגוררות כאן על מדרגה בסלע - הסופרמרקט הקרוב ביותר במרחק 40 דקות נסיעה – צמודות לגבולה המזרחי של ישראל ובאזור שבו הטמפרטורות בקיץ עוברות את ה-50 מעלות — ומה שיש להן, פרט למזגן, זה אחת את השנייה. "הקהילה פה זה משהו בין חברים, לשותפים רוחניים, לשכנים טובים, לאנשים לחגוג איתם את החגים ולגדל איתם את הילדים", פוסקת דגן-חדד.

 

היא בת 35, היום כבר אם לארבעה. מטפחת מכסה ברישול את שיערה השחור. נולדה בירושלים למשפחה חילונית, התחברה לדת, התחתנה עם יוחאי חובש הכיפה, למדה מחשבת ישראל וגם קול ותנועה, חיפשה את עצמה. "בנפש שלנו יוחאי ואני קצת נוודים, ועניין אותנו להתנסות בכל מיני אורחות חיים", היא מספרת. הם הרחיקו עד לנגב, חזרו לירושלים, חיו אצל ההורים, ואז החליטו שהם מוכנים להשתקע. אבנת, יישוב קטן, נידח, שלא שמעו עליו מעולם, לא היה בתכנון. אבל אז אבדו להם המפתחות. היום הם חיים בקרוואן, כמו מרבית תושבי אבנת, ובסך הכל סבבה להם עם זה. היא מתפרנסת מהדרכת כלות ("יוצא לי לפגוש הרבה נשים צעירות ברגע הזה בחיים, שבו הן נכנסות לעולם חדש של הלכות, אבל בעיקר לעולם חדש של מיניות"), ומלמדת נערות מיניות ונשיות במכינה קדם־צבאית. בעבר ניהלה תוכנית משותפת לסטודנטים דתיים וחילוניים במדרשת עין פרת. לפני שנה הקימה באבנת את "פתח האוהל": יוּרְט, אוהל מונגולי שאליו היא אוספת "את כל המעגלים שאני קשורה אליהם: הדתי, החילוני, השכל והגוף".

 

צפו: הקמת היורט, ינואר 2018

צפו: הקמת היורט, ינואר 2018

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

אבנת היא התנחלות. בניכוי המאחזים והגבעות למיניהם, זהו היישוב היהודי הקטן ביותר מעבר לקו הירוק, אבל התחושה היא שרוב התושבים כאן לא הגיעו מתוך אידיאולוגיה פוליטית, אלא משום שסחפה אותם הרוח. כמו כל דבר באבנת, גם היורט של דגן-חדד מביט מלמעלה על ים המלח, ומזוזה בצבע תכלת מותקנת על משקוף דלתו. בפנים היא מארחת מפגשי טנטרה, מדיטציה, סדנאות אימפרוביזציה ואפילו הדרכות למלווים של חולים סופניים. "בהתחלה לא הבינו מי יבוא עד לכאן", היא אומרת. "היום הפכנו להיות מרכז. אנשים מירושלים באים לפה לנשום. מתברר שהעיר צריכה אותנו, את הפריפריה".

 

יש משהו מטשטש באבנת, שמגדיר עצמו כ"יישוב דתי פתוח מגוון", ולא מדובר רק בַחום: ערפול הגבולות בין הדתי לחילוני, סדנאות הטנטרה באוהל המונגולי שליד בית הכנסת, אביגיל דגן-חדד בכיסוי הראש שלוחצת את ידי, הים והמדבר. "יש פה סקאלה רחבה", אומרת דגן-חדד. "זה מקום שאנשים נמצאים בו במסע רוחני, אבל הוא לא חונק. אנשים מחפשים להתחבר למהות של הדבר, ופחות מדקדקים בשאלה אם שמת כיסוי ראש".

 

הכירו את אבנת:

 

 

 

גם רש"י, גם יהונתן גפן

 

מי שאחראי לטשטוש הגבולות הנעים של אבנת הוא אריאל סוקולוב. ב־2003 הוא הקים את "יפתח", פנימייה חינוכית־טיפולית לנערים דתיים שהתקשו להשתלב במסגרות החינוכיות המסורתיות. משום מה הוא חשב שיהיה נכון לשכן את 45 הנערים השובבים הללו על גדות ים המלח, רחוק מהכל. כמה שנים אחר כך צמח סביב הפנימייה שלו יישוב שלם.

 

גם הוא ירושלמי, בן 48, אב לשישה, שמתגורר באחד מבתי הקבע היחידים באבנת. על ראשו כיפה קטנה, על מדפי הספרים שלו רש"י ויהונתן גפן, וליד דלת הכניסה תלוי צרור שום יבש, על כל צרה שלא תבוא. כמו הדי.אן.אי של אבנת, הוא מדבר לפעמים ללא מסגרת: אם תשאל אותו שאלה ממוקדת, יפליג למחוזות רחוקים, עד שלפתע תשמע אותו מדבר על ילד שרוכב על סוסים במקום שייכנס לשיעור מתמטיקה. איש של רצפים, של חיבורים, של שבירת מוסכמות.

 

"אבנת הוא מקום מפלט שנותן מענה לציבור מדויק מאוד. באים לכאן אנשים שלא רצו לשמוע את ה'תעשה ככה', את המיינסטרים הכבד של הציבור הדתי"

אחרי שירות כלוחם ביחידה 669 של חיל האוויר החל ללמוד בישיבה והשלים הכנסה כמדריך טיולים. בשלב מסוים נפלו לחיקו כמה נערים דתיים שהגמרא לא ממש עניינה אותם, "כאלה שהגיעו מההארד־קור של ההתיישבות בגב ההר והתגלגלו לכיכר החתולות בירושלים". בראשית שנות ה־2000, לפני שהמונח "נוער הגבעות" השתרש בלקסיקון, לא ידעו בציבור הדתי־לאומי איך להתייחס לתופעה הזו. "היה הלם", אומר סוקולוב. "והייתה הכחשה". הוא הבין שהנערים הללו דורשים התייחסות אחרת. "אתה לא יכול להניח מישהו כזה במסגרת חילונית", הוא מסביר. "הזהות הפנימית שלהם היא דתית, וכך גם קהילת האם שהם רוצים להשתייך אליה. מצד שני, כשאתה עושה להם קבלת שבת, הם שרים בעל פה את כל השירים, ואז יוצאים החוצה לעשן סיגריה". באינטואיציה הבריאה ובאוטודידקטיות שלו, החל סוקולוב לפתח מסגרת חינוכית שתדע להכיל גם את שירי השבת וגם את הסיגריה.

 

החזון החינוכי שלו השתלב בחזון של החטיבה להתיישבות. ב־2002 חברו שני הצדדים זה לזה, ולסוקולוב התאפשר להקים את הפנימייה שלו בהיאחזות נח"ל נטושה ליד ים המלח, 20 ק"מ מעבר לקו הירוק. "לא היה כלום", הוא מספר. "המים הגיעו במכליות, והחשמל מגנרטור. השנים הראשונות היו קשות". את המים והחשמל אירגנה החטיבה להתיישבות, אבל הייתה לה גם דרישה - שבנוסף לפנימייה יוקם כאן גם יישוב. "ביקשתי מהם שנתיים", אומר סוקולוב. ממש על סף הדד־ליין הצליח לשכנע כמה מהמחנכים בפנימייה לעבור להתגורר במקום עם משפחתם באופן קבוע. כדי לארגן להם מגורים, ובצל הקפאת הבנייה בשטחים באותם ימים במסגרת תוכנית מפת הדרכים, הוא נאלץ לבקש סיוע מזאב חבר (זמביש), מראשי מועצת יש"ע. עד מהרה נחתו כאן קרוואנים באישון ליל, ומאז לא התפנו. ככל שחלפו השנים, עברו עוד ועוד משפחות של עובדי "יפתח" לאבנת, ובשנים האחרונות הגיעו לכאן גם כאלו שלא קשורים למוסד החינוכי. לאחרונה זלגו חלק מהתושבים מהקרוואנים אל בתי הקבע המרווחים והחדשים, שהמרפסת שלהם פונה מזרחה.

 

אריאל סוקולוב. "המים הגיעו במכליות, והחשמל מגנרטור" (צילום: אוהד צויגנברג)
    אריאל סוקולוב. "המים הגיעו במכליות, והחשמל מגנרטור"(צילום: אוהד צויגנברג)

     

    חלוצים בעל כורחם

     

    בשעת השקיעה אנחנו חוזרים לשכונת הקרוואנים, הלב הפועם של אבנת. הכחול והחום מתמזגים לאדום. את יובל דיטש אנחנו תופסים בדרך לתפילת מנחה. הוא בן 30, אב לשניים, שהגיע לאבנת במסגרת עבודתו בפנימיית "יפתח". לאחר שנתיים עזב את הפנימייה, אבל נשאר ביישוב. "כשבאנו לכאן, לא חשבנו שנגור כאן, אבל פשוט נשארנו. אני בן אדם שקצת קשה לו לעזוב", הוא מסביר. "לא עניין אותי להקים יישוב, אבל יצא ככה".

     

    גילית את הציונות שבתוכך, בלי להתכוון.

    "בלי שאני אפילו רוצה", הוא מושך בכתפיו. "אני מרגיש הרבה פעמים שאנחנו חלוצים בעל כורחנו".

     

    את הקרוואן הוא שוכר מהחטיבה להתיישבות ומשלם 24 שקלים למ"ר. זה גם משתלם, וגם לא כל כך נורא. "אני דווקא אוהב לגור בקרוואן", הוא אומר. "באופן מפתיע, הוא סופג קור, וזה חשוב בקיץ. למרות זאת, כשאנחנו נוסעים לסופ"ש, אנחנו משאירים שעון שבת כדי שלא נחזור הביתה ונמות מחום".

     

    כמו דיטש, וכמו אשתו שעוסקת בתרפיה במוזיקה, רבים מתושבי אבנת עוסקים בחינוך או באמנות. כמעט כל מי שפגשתי כאן דיבר על "מסע רוחני", על "התפתחות אישית", על "כוחה של הקהילה". אך ככל שהלך היישוב והתפתח, נוספו אליו גם תושבים מסוג אחר. נדמה שמה שמייחד את כולם הוא הרצון לחיות בקהילה דתית בלי להיות מחויבים לכללים הנוקשים של הדת. קצת כמו הנערים של "יפתח", אלה אנשים שיכולים להכיל את שירי השבת עם הסיגריה. "אבנת הוא מקום מפלט שנותן מענה לציבור מדויק מאוד", אומר לי אחד התושבים, שלא לייחוס. "באים לכאן אנשים שלא רצו לשמוע את ה'תעשה ככה', את המיינסטרים הכבד של הציבור הדתי".

     

    חנה ונתנאל בורדמן עם בתם רז. "החלטנו לעשות ריסטרט לחיים שלנו" (צילום: אוהד צויגנברג)
      חנה ונתנאל בורדמן עם בתם רז. "החלטנו לעשות ריסטרט לחיים שלנו"(צילום: אוהד צויגנברג)
       

       

      את חנה ונתנאל בורדמן אני תופס רגע לפני המקלחות. בתם רז בת השנה וחצי מתרוצצת בין הרגליים, והילד הבכור, שקד, יחזור עוד מעט מפעילות שאירגן אחד מחברי הקהילה. הם מארחים אותי בקרוואן המסודר שלהם, מרחק יריקה מבית הכנסת והג'ימבורי. שניהם יפים וחייכנים, משלימים זה לזו את המשפטים. הוא בן 29, במקור מההתנחלות מעלה חבר; היא בת 27, מהיישוב היהודי בחברון. היא עובדת במשאבי אנוש במשרד העבודה והרווחה, והוא מסיים לימודי הנדסה. לפני חודשיים עברו לכאן מבית שאן אחרי שגרו שם במשך שבע שנים. "החלטנו לעשות ריסטרט לחיים שלנו", אומרת חנה. "בבית שאן היו לנו חיים אינטנסיביים, אני התחלתי קריירה, ואז פתאום הבית איכשהו זז הצידה, והחלטנו שאנחנו עושים קאט ומחפשים מקום עם שקט, עם רוגע".

       

      נתנאל בורדמן: "אנחנו דתיים, אבל לא בצורה שהחברה מכתיבה. ההלכה שמוכרים לך היא לא באמת מה שאלוהים אמר. מה שאלוהים רוצה קודם כל, זה שתהיה בן אדם"

      נתנאל: "היינו באינטנסיביות של להצליח, ושכחנו קצת את עצמנו".

       

      הם חיפשו יישובים דתיים בגולן, אבל נשלחו מוועדת קבלה למבחני מיון. עד שהיישוב אבנת, שאחת משאיפותיו בימים אלה היא לגדול, קפץ להם בפייסבוק. "למחרת הגענו לפה", מספרת חנה. "ופה תהליך הקליטה היה שונה", ממשיך אותה נתנאל. "מסתכלים על הבן אדם, מתרשמים ממך, מי אתה". הם התקבלו בלי מבחנים ובלי ראיונות. "איך שעברנו לכאן, אנשים התחילו להביא לנו אוכל, שאלו מה אנחנו צריכים. התקבלנו בחיבוק גדול".

       

      דווקא נראה לי שהגולן מאוד מתאים לכם.

      נתנאל: "זה גם מה שאנחנו חשבנו, אבל גילינו שאנחנו אוהבים את המדבר. מה שאתה רואה בו, זה מה שיש. אין דאווינים, אין כיסויים. פה אתה יכול להיות פשוט, בלי שופוני, בלי קניות, בלי מעמדות".

       

      חנה אולי מגיעה מחברון, אבל אין לה כיסוי ראש, והיא לא שומרת נגיעה. "גדלתי במשפחה מאוד דתית", היא אומרת. "אני בת של רב, מגיעה מלב ההתנחלות, מהלב של המגזר הדתי־לאומי, אבל עם השנים עברתי תהליכים עם עצמי והגעתי למסקנה שאני בונה את עצמי מבפנים החוצה, לא להפך. בכל מקרה, מבחינתי אני דתייה לגמרי".

       

      נתנאל: "אנחנו דתיים, אבל לא בצורה שהחברה מכתיבה. למדתי עשר שנים בישיבה, וכשאתה לומד ברצינות, אתה מגלה שההלכה שמוכרים לך היא לא באמת מה שאלוהים אמר. ההבנה שלי זה שמה שאלוהים רוצה קודם כל, זה שתהיה בן אדם, שיהיה לך טוב. יש קשת רחבה של מה שאלוהים מאפשר לך, וכולנו יכולים להיכנס לתוך הרצף הזה".

       

      דן ועטרה סודרי עם שניים מילדיהם. "לקום בבוקר, להגיד 'בוקר טוב', ואז כלום" (צילום: אוהד צויגנברג)
        דן ועטרה סודרי עם שניים מילדיהם. "לקום בבוקר, להגיד 'בוקר טוב', ואז כלום"(צילום: אוהד צויגנברג)

         

        כוכב הילדים של המגזר

         

        דתיים חדשים, דתיי הרצף, רוחניקים, מגניבים, מעבירי סדנאות, לא שומרים נגיעה: תקראו להם איך שתקראו, אם מאבנת תצא המהפכה הרוחנית הבאה, זו לא תהיה הפעם הראשונה.

         

        עטרה ודן סודרי הגיעו לכאן ב־2007, המשפחה ה־13 של אבנת. היא בת 37, גדלה במשפחה דתית ביישוב חיספין בגולן, אבל היום חפה מכל סממן הלכתי - לוחצת יד והולכת עם שיער פזור. "יש הרבה דתיים כמוני, פשוט לא מזהים אותם, אז לא יודעים שהם דתיים", היא מסבירה. היום היא משמשת כרכזת הקליטה של היישוב, מלקטת משפחות חדשות שיסכימו לרדת לאבנת למרות החום והריחוק, אולי גם בגללם. הוא בן 39, על ראשו קסקט אופנתי במקום כיפה. גדל בשדרות להורים דתיים שעלו ממרוקו, ועוד זוכר "את חיים אוליאל מתקלט במקלט, ואת קובי אוז עושה לו אורגן מאחורה", וגם "את כנסיית השכל, החילונים הראשונים של שדרות, מחללים שבת עם כפכפים מעץ ושיער ארוך". הוא סופר ("זמן אויר", הוצאה עצמית), שחקן תיאטרון שמסתובב בכל הארץ עם מופע האימפרוביזציה "פלייבק", מטפל בפסיכודרמה וגם כוכב טלוויזיה שמשתתף בכמה סדרות של ערוץ מאיר, שפונה לבני נוער מהמגזר הדתי. "יש שכונות בירושלים שאני לא יכול ללכת בהן", הוא אומר. "קופצים עליי ילדים מכל פינה".

         

        כך נראה ערב ההשקה לספרו:

         

         

        הם הגיעו לאבנת בעקבות עטרה, שהייתה עובדת סוציאלית ב"יפתח". "בשבת הראשונה שעשינו פה היו 51 מעלות", נזכר דן. "נחרכו לי הגבות כשיצאתי מהאוטו". בכל שנה באוגוסט אמרו שהם חייבים לעבור דירה, אבל אחרי האוגוסט העשירי החליטו שהם נשארים. כעת הם גרים עם ארבעת ילדיהם באחד מבתי הקבע של אבנת, ערסל בחצר וחלל כתיבה לדן במרתף, שאותו הם גם משכירים ב־Airbnb. "המגורים פה התיישבו לי בדיוק על שני חלקי הנדנדה בתוכי", אומר דן בזמן שהוא מכרסם צלחת פירות. "כשחקן, אני מחובר לאורבניות, לאנשים, לעשייה. אבל השהות פה חיברה אותי לעולם של הנפש, הטיפול והכתיבה. יש אזור שעוד לא חקרנו בתור ישראלים — השקט: לקום בבוקר, להגיד 'בוקר טוב', ואז כלום. בהתחלה הייתי מסתובב פה, וההד שהייתי שומע זה החצץ שנרמס מתחת לרגליים שלי. הייתי שומע את הבפנים שלי על 180 קמ"ש, טרפת. זו מודעות אחרת, שהתחילה לקלף ממני שכבות".

         

        בלילות של ירח מלא הוא מתעורר ומתיישב לכתוב. היצירה פורצת ממנו כמו שיטפון. אבל קילוף השכבות לא קשור רק ליצירה, אלא גם לממד הדתי. "יש פה הקשבה מחדש", מסביר דן. "אם תחשוב על זה, פה התחילו הנביאים. אני לא רוצה להפחיד אף אחד, אבל המג'נונים הסתובבו כאן. הדת הייתה שייכת תמיד למרחב של עיר, ורק כשאתה מגיע לפה, אתה מגלה פתאום שיש אפשרות אחרת".

         

        "יש פה הקשבה מחדש", מסביר דן סודרי. "פה התחילו הנביאים. המג'נונים הסתובבו כאן. הדת הייתה שייכת תמיד למרחב של עיר, ופה אתה מגלה פתאום שיש אפשרות אחרת"

        הממסד הדתי לא אוהב גמישות.

        "בגלל זה, בשבילי המקום הזה הוא התחלה של מהפכה. מהפכה שקטה, בלי דגל. הדת כאן הופכת מ'חוק וסדר' חזרה לחתיכת חיים. מישהו אומר מותר, מישהו אומר אסור, וכולם חיים עם זה בשלום".

         

        וכשאתה קם בבוקר ולא בא לך ללכת לבית כנסת?

        "אז לא בא לי, ואני לא מתפלל, והחבר שלי יודע שאסור לו לדפוק בדלת ולהעיר אותי. אבל הוא כן בא אחרי התפילה לשתות קפה".

         

        מהמרפסת שלהם אפשר לראות את ים המלח מתייבש בקצב של מטר בשנה, ומדי פעם הם יורדים עם הילדים לטייל לאורך החוף הנעלם שלו. "יש כאן אסון אקולוגי", מזהיר דן. "בטיולים שלנו אנחנו רואים תופעות טבע מבהילות".

         

        למשל?

        "לאורך החוף יש אדמה שאי אפשר לעמוד עליה. אין מה שיחזיק אותה, היא פשוט שוקעת".

         

        אני נפרד ממשפחת סודרי ופונה אל הכביש העולה לירושלים, חזרה אל גובה פני הים, אל האדמה היציבה.

         

         

           

          רוצים להכיר עוד אנשים מעניינים שחיים ביישוב קטן ומבודד? הקליקו על התמונה:

           

          "היתרון הוא שאין כאן פשע, אז אנחנו לא דואגים כשהילדים מסתובבים לבד". הקליקו על התמונה (צילום: אביהו שפירא)
          "היתרון הוא שאין כאן פשע, אז אנחנו לא דואגים כשהילדים מסתובבים לבד". הקליקו על התמונה (צילום: אביהו שפירא)

           

           
          הצג:
          אזהרה:
          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד