תאגיד המותרות הצרפתי LVMH הכריז ביום חמישי כי מעצבת האופנה קלייר ווייט קלר, המנהלת האמנותית היוצאת של בית האופנה קלואה, תחליף את ריקרדו טישי בבית האופנה ז'יבנשי. ווייט קלר היא האישה הראשונה בתפקיד המעצבת הראשית בבית ז'יבנשי, שכן מאז פרישתו של המייסד הובר דה ז'יבנשי בשנת 1995, מילאו את התפקיד גברים בלבד: ג'ון גליאנו, אלכסנדר מקווין, ג'וליאן מקדונלד וטישי.
עוד בערוץ האופנה
מינויה של ווייט קלר מצטרף למינוי נשי בולט נוסף מהשנה האחרונה ב-LVMH, מריה גרציה קיורי בדיור, שגם היא האישה הראשונה בתפקיד בבית האופנה. אלה כמובן לא הנשים היחידות בתפקיד החשוב בבתי האופנה בעולם, אך מעצם העובדה שהן מהוות חלוצות נשיות בשני מותגים גדולים ובולטים, מעניין לבחון את השינוי שהן יובילו בבגדים עצמם. כפי שאפשר ללמוד משתי התצוגות האחרונות בעיצובה של גרציה קיורי לדיור, התוצאה היא קולקציות פרקטיות יותר, שבאמת מספקות לנשים בגדים שאפשר ללבוש ביום ובערב.
בכתבה שפורסמה בספטמבר האחרון באתר ביזנס אוף פאשן (BOF) נבדק ונמצא כי מתוך 371 בתי האופנה המציגים בארבעת שבועות האופנה הבינלאומיים (ניו יורק, לונדון, מילאנו ופריז), 40.2 אחוז מעוצבים על ידי נשים. תשאלו למה בעולם שקהל היעד שלו הוא בעיקר נשים, העיצוב עדיין נשלט על ידי רוב גברי? אחת הסיבות שעליהן הצביע המחקר היא המחסום המגדרי בו נתקלות נשים בתפקיד התובעני, המצריך שעות עבודה רבות והיעדרויות ממושכות מהבית, כשבנוסף מוטל עליהן תפקיד האימהות וגידול הילדים.
האם הצבתן של מנהלות קריאטיביות חדשות בבתי אופנה בעלי היסטוריה גברית מצביעה על מגמה של שינוי בענף שנשלט על ידי גברים? האם מדובר בהבנה כי בעידן הנוכחי נשים הן מעצבות טובות יותר עבור נשים? או שאולי המגדר בכלל לא משחק תפקיד בשאלת העיצוב?
בימים אלו נכנסה לחנויות בעולם ובישראל הקולקציה הראשונה בעיצובה של גרציה קיורי לדיור. לדברי סילביה שוורצמן, בעלת בוטיק אניגמה וחנות דיור בכיכר המדינה בתל אביב, אין קשר בין המגדר של המעצב לקולקציה עצמה, אם כי היא מוצאת בכתב היד של גרציה קיורי התייחסויות רכות יותר לעיצוב. "מכנסי הג'ינס הפעם עוצבו בגזרה הרבה יותר משוחררת מבעבר, וזה אולי מזכיר את הגזרה שהמעצבת אוהבת ללבוש", אומרת שוורצמן אך מסייגת כי "גם הקולקציות של ראף סימונס היו נשיות, וזה חלק מהדי.אן.איי של בית האופנה. דיור הוא מותג עם סילואטות נשיות מאוד".
דברים דומים אומרת גם הלגה גוטסדינר קוק, בעלת בוטיק "הלגה" בכיכר המדינה, המייצגת את המותגים ז'יבנשי ולנוון. "שינוי בבתי אופנה הוא בדרך כלל לטובה, ואני לא חושבת שהעובדה שהיא אישה תשנה את האופי של בית האופנה באופן קיצוני", היא מסבירה. "עוד מוקדם לומר כיצד תיראה הקולקציה הראשונה של ווייט קלר בז'יבנשי, אבל יש מאחוריה רזומה טוב מאוד".
כיצד השפיעה על העיצובים הכניסה של בושרה ג'ראר ללנוון, לאחר שנים ארוכות של אלבר אלבז בתפקיד?
"המקרה של לנוון שונה, כי הקו של בושרה ג'ראר הוא הרבה יותר 'גברי' מזה של אלבר אלבז. אני חושבת שהיא מצליחה לעשות דברים בעלי שפה מאוד נשית, לצד פריטים בשפה גברית".
האם את רואה השפעה של שינויים כאלה על המכירות?
"אני חושבת שנשים מעצבות בצורה פרקטית יותר לנשים, אבל נשים לא קונות יותר בגלל שבבית האופנה יש אישה מעצבת. אין לזה משמעות. נשים קונות מה שהן אוהבות".
שוורצמן: "רוב הלקוחות לא מתעניינות מי המנהל האמנותי, אלא במותג עצמו, והרוב לא יודעות אם המעצב הוא גבר או אישה, אפילו במקרה של דיור, שזו מהפכה היסטורית".
______________________________________________________
והאם הייתם מוכנים לשלם 1,500 שקל על נעלי קרוקס?