אופנה
ערוצים

הנשים בראש: איך החליפו המעצבות את הגברים בבתי האופנה הגדולים

אחרי שמריה גרציה קיורי עשתה היסטוריה בדיור, קלייר ווייט קלר היא האישה הראשונה בתפקיד המעצבת הראשית של ז'יבנשי. האם נשים הן מעצבות טובות יותר עבור נשים?

קלייר ווייט קלר. מאז פרישתו של המייסד הובר דה ז'יבנשי עמדו בראש בית האופנה גברים בלבד (צילום: Gettyimages)
קלייר ווייט קלר. מאז פרישתו של המייסד הובר דה ז'יבנשי עמדו בראש בית האופנה גברים בלבד (צילום: Gettyimages)
סגנון נשי ומעודן. הקולקציה של קלייר ווייט קלר לקלואה (צילום: Gettyimages)
סגנון נשי ומעודן. הקולקציה של קלייר ווייט קלר לקלואה (צילום: Gettyimages)
גופיית קרופ עם כתפיות ספגטי
מחיר רגיל: 80
מחיר מבצע: 45
קלאצ' קשיח בגימור מטאלי
מחיר רגיל: 159
מכנסי טייץ עם חגורת גומי
מחיר רגיל: 150
מחיר מבצע: 39
חולצת אוברסייז עם כפתרה
מחיר רגיל: 59
נעלי סניקרס ללא שרוכים
מחיר רגיל: 250
מחיר מבצע: 179
תבנית סיליקון להכנת חלה
מחיר רגיל: 99

תאגיד המותרות הצרפתי LVMH הכריז ביום חמישי כי מעצבת האופנה קלייר ווייט קלר, המנהלת האמנותית היוצאת של בית האופנה קלואה, תחליף את ריקרדו טישי בבית האופנה ז'יבנשי. ווייט קלר היא האישה הראשונה בתפקיד המעצבת הראשית בבית ז'יבנשי, שכן מאז פרישתו של המייסד הובר דה ז'יבנשי בשנת 1995, מילאו את התפקיד גברים בלבד: ג'ון גליאנו, אלכסנדר מקווין, ג'וליאן מקדונלד וטישי.

 

עוד בערוץ האופנה

 

האישה הראשונה שמונתה למעצבת הראשית של בית דיור. מריה גרציה קיורי (צילום: Gettyimages)
האישה הראשונה שמונתה למעצבת הראשית של בית דיור. מריה גרציה קיורי(צילום: Gettyimages)

 

מינויה של ווייט קלר מצטרף למינוי נשי בולט נוסף מהשנה האחרונה ב-LVMH, מריה גרציה קיורי בדיור, שגם היא האישה הראשונה בתפקיד בבית האופנה. אלה כמובן לא הנשים היחידות בתפקיד החשוב בבתי האופנה בעולם, אך מעצם העובדה שהן מהוות חלוצות נשיות בשני מותגים גדולים ובולטים, מעניין לבחון את השינוי שהן יובילו בבגדים עצמם. כפי שאפשר ללמוד משתי התצוגות האחרונות בעיצובה של גרציה קיורי לדיור, התוצאה היא קולקציות פרקטיות יותר, שבאמת מספקות לנשים בגדים שאפשר ללבוש ביום ובערב.

 

בגדים שנשים באמת יכולות ללבוש. דיור בעיצובה של מריה גרציה קיורי (צילום: Gettyimages)
בגדים שנשים באמת יכולות ללבוש. דיור בעיצובה של מריה גרציה קיורי(צילום: Gettyimages)

 

בכתבה שפורסמה בספטמבר האחרון באתר ביזנס אוף פאשן (BOF) נבדק ונמצא כי מתוך 371 בתי האופנה המציגים בארבעת שבועות האופנה הבינלאומיים (ניו יורק, לונדון, מילאנו ופריז), 40.2 אחוז מעוצבים על ידי נשים. תשאלו למה בעולם שקהל היעד שלו הוא בעיקר נשים, העיצוב עדיין נשלט על ידי רוב גברי? אחת הסיבות שעליהן הצביע המחקר היא המחסום המגדרי בו נתקלות נשים בתפקיד התובעני, המצריך שעות עבודה רבות והיעדרויות ממושכות מהבית, כשבנוסף מוטל עליהן תפקיד האימהות וגידול הילדים.

 

"רוב הלקוחות לא מתעניינות מי המנהל האמנותי, אלא במותג עצמו". הלגה גוטסדינר קוק וסילביה שוורצמן (צילום: ענבל מרמרי)
"רוב הלקוחות לא מתעניינות מי המנהל האמנותי, אלא במותג עצמו". הלגה גוטסדינר קוק וסילביה שוורצמן(צילום: ענבל מרמרי)

 

האם הצבתן של מנהלות קריאטיביות חדשות בבתי אופנה בעלי היסטוריה גברית מצביעה על מגמה של שינוי בענף שנשלט על ידי גברים? האם מדובר בהבנה כי בעידן הנוכחי נשים הן מעצבות טובות יותר עבור נשים? או שאולי המגדר בכלל לא משחק תפקיד בשאלת העיצוב?

 

בימים אלו נכנסה לחנויות בעולם ובישראל הקולקציה הראשונה בעיצובה של גרציה קיורי לדיור. לדברי סילביה שוורצמן, בעלת בוטיק אניגמה וחנות דיור בכיכר המדינה בתל אביב, אין קשר בין המגדר של המעצב לקולקציה עצמה, אם כי היא מוצאת בכתב היד של גרציה קיורי התייחסויות רכות יותר לעיצוב. "מכנסי הג'ינס הפעם עוצבו בגזרה הרבה יותר משוחררת מבעבר, וזה אולי מזכיר את הגזרה שהמעצבת אוהבת ללבוש", אומרת שוורצמן אך מסייגת כי "גם הקולקציות של ראף סימונס היו נשיות, וזה חלק מהדי.אן.איי של בית האופנה. דיור הוא מותג עם סילואטות נשיות מאוד".

 

"הקו של בושרה ג'ראר הוא הרבה יותר 'גברי' מזה של אלבר אלבז", אומרת גוטסדינר קוק על הקולקציה של לנוון (צילום: Gettyimages)
"הקו של בושרה ג'ראר הוא הרבה יותר 'גברי' מזה של אלבר אלבז", אומרת גוטסדינר קוק על הקולקציה של לנוון(צילום: Gettyimages)

 

דברים דומים אומרת גם הלגה גוטסדינר קוק, בעלת בוטיק "הלגה" בכיכר המדינה, המייצגת את המותגים ז'יבנשי ולנוון. "שינוי בבתי אופנה הוא בדרך כלל לטובה, ואני לא חושבת שהעובדה שהיא אישה תשנה את האופי של בית האופנה באופן קיצוני", היא מסבירה. "עוד מוקדם לומר כיצד תיראה הקולקציה הראשונה של ווייט קלר בז'יבנשי, אבל יש מאחוריה רזומה טוב מאוד".

 

כיצד השפיעה על העיצובים הכניסה של בושרה ג'ראר ללנוון, לאחר שנים ארוכות של אלבר אלבז בתפקיד?

"המקרה של לנוון שונה, כי הקו של בושרה ג'ראר הוא הרבה יותר 'גברי' מזה של אלבר אלבז. אני חושבת שהיא מצליחה לעשות דברים בעלי שפה מאוד נשית, לצד פריטים בשפה גברית".

 

האם את רואה השפעה של שינויים כאלה על המכירות?

"אני חושבת שנשים מעצבות בצורה פרקטית יותר לנשים, אבל נשים לא קונות יותר בגלל שבבית האופנה יש אישה מעצבת. אין לזה משמעות. נשים קונות מה שהן אוהבות".

שוורצמן: "רוב הלקוחות לא מתעניינות מי המנהל האמנותי, אלא במותג עצמו, והרוב לא יודעות אם המעצב הוא גבר או אישה, אפילו במקרה של דיור, שזו מהפכה היסטורית".

 

______________________________________________________

 

והאם הייתם מוכנים לשלם 1,500 שקל על נעלי קרוקס? 

איך חזרו הנעליים השנויות במחלוקת לאופנה? לחצו על התמונה לכל הפרטים (צילום: Gettyimages)
איך חזרו הנעליים השנויות במחלוקת לאופנה? לחצו על התמונה לכל הפרטים (צילום: Gettyimages)

 

 

 
הצג:
כל התגובות לכתבה "הנשים בראש: איך החליפו המעצבות את הגברים בבתי האופנה הגדולים"
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ביגדיל
RUNY