זוכרים את נעל הקרוקס שחרכה פה את כל המדרכות במשך שנים, עד שהפכה באופן רשמי לנעל הכי מכוערת בעולם? האם הייתם משלמים היום 1,500 שקל בשביל לזכות בגרסה החדשה שלה? זו לא שאלה היפותטית: חצי שנה לאחר שהוצגו על המסלול בשבוע האופנה של לונדון, השבוע יוצאות למכירה נעלי שיתוף הפעולה בין חברת קרוקס למעצב הסקוטי כריסטופר קיין - שישה דגמים שמתבססים על גוש הגומי הגס והכעור ההוא, הפעם בשיבוץ אבני חן במראה של גבישי קריסטל, ובמחיר של 395 דולר לזוג.
שיתוף הפעולה בין המעצב הבריטי הכי לוהט בממלכה לבין מותג הנעליים בעל התדמית המפוקפקת, המשיך גם בקולקציית סתיו חורף 2017-18 של קיין, שהוצגה בחודש שעבר בלונדון. הפעם בחר המעצב לעטר את שולי הנעל בפרוות מינק יוקרתית - התנגשות אסונית בין נעל טבעונית, המונית, זולה ופשוטה למראה, לבין הפרווה המקושרת לפריטי יוקרה של נשים שיעדיפו למות בייסורים מלהיתפס בנעלי קרוקס.
עוד בערוץ האופנה
- עקבו אחרינו באינסטגרם
- מסקס ועד טראמפ: עורכת קוסמופוליטן בראיון בלעדי
- נשיקה צרפתית: הרגעים היפים של שבוע האופנה בפריז
- הגברת הראשונה של האופנה הישראלית: יום הולדת 100 לרות דיין
בראיון לאתר של הווג הבריטי בתום התצוגה הראשונה הסביר קיין כי החיבור עם קרוקס הוא חלק אינטגרלי מעבודתו כמעצב. "אני תמיד עובד עם פריטים ושילובים בלתי צפויים, תוך רצון להפוך פריטים המזוהים עם היומיום לפריטי יוקרה", אמר. "רציתי להביא חותמת אישית לנעל הקלאסית של קרוקס, ולהפוך אותה לפריט מיוחד, באמצעות הדפסי שיש שנותנים לה מראה אדמתי. כשאני חושב על קרוקס אני חושב על אובייקט המחובר לקרקע, והוספת הגבישים מעניקה לנעל סגנון יוקרתי יותר. קרוקס הן ללא ספק הנעליים הנוחות ביותר, ואני אוהב את העובדה שהן נתפסות מביכות או מכוערות. יש להן צורה נאיבית וילדותית, ואני אוהב את המראה המגושם שלהן על הרגל".
הקולקציה של קיין מתפרסמת על רקע דיווחים מהשבוע, על החרפת הקשיים הכלכליים אליהם נקלעה קרוקס. נשיא המותג אנדרו ריס הודיע בתחילת השבוע כי המותג צפוי להתייעל כלכלית ולסגור 158 חנויות עד סוף שנת 2018, על רקע הפסדים מצטברים מהשנים האחרונות. ההצטמצמות הזו מצטרפת ל-100 החנויות שסגרה קרוקס בארצות הברית בשנת 2014, במקביל לפיטורי מאות עובדים.
שיתוף הפעולה הנוכחי עם קיין עלול להתברר ככוסות רוח למת, אולם אין ספק כי עבור קיין מדובר בעסקה שמזכה אותו ביחסי ציבור לא רעים בכלל, כמי שמותח את גבולות השיח על יופי וכיעור, וכמובן שקרוקס מקבלים פה חותמת איכות מאחד המעצבים המוערכים בתעשיית האופנה. האם זה יעבוד גם בקופות? קשה לדעת.
החיבור קרוקס-קיין הוא גם חלק ממגמה רחבה ופורחת בשנים האחרונות, כשמותגי נוחות כמו בירקנשטוק ו-Teva עושים שיתופי פעולה עם ידוענים ומעצבי אופנה, בניסיון לשוות לדגמי הנוחות המגושמים תו תקן אופנתי, אולם זו הפעם הראשונה שהאובייקט הנבחר הוא סמל כה מובהק לאנטי-אופנה.
היחס לנעלי קרוקס בעולם תמיד התחלק לשניים: אלה שאוהבים אותה כי היא פשוט נוחה להם, ואלה שרואים בה סמל לוולגריות וחוסר טעם. יועץ האופנה טים גאן מהריאליטי "פרויקט מסלול" אף כינה אותה ב-2008 כ"נעל שנראית כמו פרסה מפלסטיק, שאי אפשר לקחת ברצינות". בשנים האחרונות היחס בין החובבים למתעבים הלך ונטה לטובת האחרונים. קרוקס הלכה ואיבדה את הפופולאריות שלה, והנעל שהיתה לתופעה חוצת מגדרים וגילאים בתחילת שנות האלפיים הפכה לנפוצה פחות, אפילו בקרב אנשים שהסגנון פחות מעניין אותם מהנוחות.
השנאה לנעלי קרוקס איגדה סביבה מאמינים שהטיפו דרך בלוגים וטמבלרים, כמו I hate Crocs, וגם ביוטיוב אפשר למצוא לא מעט סרטונים הקוראים להשחתתן ולשריפתן של הנעליים המכוערות בעולם.
שלא תטעו, נעלי קרוקס עדיין נמכרות יפה ב-70 מדינות ברחבי העולם, ובהן גם ישראל, אבל הרווח ממכירות ב-2016 העומד על 1.2 מיליארד דולר, מהווה רק חמישית מרווחי החברה בשנת 2007, כשהיתה בשיאה. ב-2008 חוותה החברה את המשבר הראשון שלה עם צניחה של עשרות אחוזים בשווי המניה, וב-2014, כאמור, הגיעה משבר נוסף שלווה בסגירת מאות חנויות ופיטורי עובדים.
אחרי המשבר הראשון, ניתן היה לראות בחנויות הרשת אסטרטגיה חדשה, מעין ניסיון להתרחק עד כמה שניתן מאותו דגם מגושם ומכוער, ולהציע דגמים אחרים מאותו חומר גומי, בעלי מראה אופנתי יותר, כמו נעלי בובה שחורות, נעליים שטוחות עם פתח לאצבעות מבצבצות והדפסים מנומרים, אך זה לא ממש שיפר את מצבה של החברה. כעת נראה כי נבחרה אסטרטגיה הפוכה – לחזור לאותו דגם קלאסי מגונה ולהפוך אותו לאייקון של אופנה.
אל ישראל החלו הנעליים להגיע רק בשנת 2004, דרך היבואן עמוס הורוביץ מחברת "קולנוע חדש", בעלת רשתות הנעליים קרוקס אנד מור, ו-Weshoes. לדברי זוהר בנזינו, מנהלת השיווק של המותג בישראל, שיתוף הפעולה עם קיין הוא חלק מהרצון של המותג להתחבב על קהל חדש ואופנתי. בקרוב מאוד צפוי לצאת קמפיין חדש בכיכובם של השחקנית דרו ברימור והמתאגרף ג'ון סינה, ובחברה שוקדים על שיתופי פעולה נוספים שכרגע נמצאים על הנייר בלבד.
"ישראל היתה המדינה הראשונה בעולם בה שווקו הנעליים מחוץ לארצות הברית, והיא מצליחה כאן בגדול", אומרת בנזינו. "המשבר בחו"ל לא השפיע עלינו, ויש לנו לקוחות מושבעים. הבעיה היתה במדיה התקשורתית ולא בחברה עצמה".
ב-2008 המניה של קרוקס צנחה בעשרות אחוזים. החברה סגרה חנויות ופיטרה המון עובדים – כל זה לא השפיע גם על הנעשה בישראל?
"בישראל לא נסגרו חנויות. להפך, רק פתחנו יותר".
מי הלקוחות של המותג בארץ?
"קהל מכל הארץ, עם נוכחות מיוחדת לצפון ולאילת. אני מניחה שאנשים שיוצאים לחופש קונים קרוקס".
את נועלת קרוקס?
"בטח. אני הולכת לעבודה עם קרוקס וג'ינס".
ואיזה תגובות את מקבלת?
"התגובות מעורבות. אבל זה כל היופי בנעל: היא שנויה במחלוקת ומעוררת דיון בכל מקום שאליו אני מגיעה".
______________________________________________________
ואיך עוברים שנה שלמה בלי קניות?