אופנה

    היפה והחיה: מה הקטע של עולם האופנה עם דוגמניות וסוסים?

    מיעל בר זוהר בצילום של מיכה קירשנר, ועד הפרסומת עם בר רפאלי הקנטאור; משער ווג ב-1927, ועד הקמפיין החדש של ורסאצ'ה – למה עולם האופנה לא יורד מהסוס

    איתי יעקב

    |

    22.12.16 | 15:02

    אווירה רומנטית יותר מאשר סקסית. שלומית מלכה לפדני (צילום: יניב אדרי)
    אווירה רומנטית יותר מאשר סקסית. שלומית מלכה לפדני (צילום: יניב אדרי)
    הדימוי שעורר סערה. יעל בר זוהר בת ה-15 (צילום: פרופ' מיכה קירשנר)
    צועדים יחד אל האופק. בר רפאלי והסוס בקמפיין לרשת אירית (צילום: רון קדמי)
    מאז ומתמיד הסעיר הדימוי של נשים וסוסים את דמיונם של ההמונים. מירי בוהדנה (צילום: ירדן הראל)
    הגרסה הפסטורלית. שלי גפני לאריסטו שמט (צילום: שי יחזקאל)
    יותר נחמד מבראד פיט? אנג'לינה ג'ולי בקמפיין לסנט ג'ון
    כששתי דוגמניות פוגשות סוס. ורסאצ'ה
    מי צריך בגדים לרכיבה? ג'יזל בונדשן בקמפיין לדיוויד יורמן

    באביב 2006 יצאה רשת האופנה אירית בקמפיין טלוויזיוני ראשון עם הפרזנטורית בר רפאלי, שביים וצילם צלם האופנה רון קדמי. בעלילה הקצרה: רפאלי, השכובה על הקרקע בתחתונים בהירים וז'קט ג'ינס קצר, מתעוררת משנתה לאחר שסוס מלקק את בטנה. מערכת היחסים עם הסוס מתהדקת, ורפאלי משקה אותו במים מכפות ידיה, ובפריים הבא היא שרועה על גבו, כשרק זוג תחתונים מפריד ביניהם. הטוויסט בעלילה מגיע בסיום, כאשר השניים צועדים יחד אל האופק, ורפאלי מטלטלת מצד לצד את זנב הסוס בגוון שיערה השטני שהוצמד לאגנה, כמעין קנטאור מודרנית המחברת בין רכות נשית לחייתיות אצילית. התקשורת, מצדה, סערה על ה"רומן" שנרקם בפרסומת בין הצעירה לחיה. "זה דימוי רגשי ופחות שכלתני, שפוגע לך ישר בבטן ומעורר אותך", אומר היום הסטייליסט ראובן כהן, שהופקד על הסטיילינג בפרסומת, בעוד קדמי, שחתום על הדימוי, מודה כי "היום היו שוחטים אותי על קמפיין כזה. פעם היה לנו חופש אמנותי, היום זה לא היה עובר את הרשות השנייה".

     

     

    מאז ומתמיד הסעיר הדימוי של נשים וסוסים את דמיונם של ההמונים, למשל, באגדה המפורסמת שנקשרה בשמה של ליידי גודייבה במאה ה-11, לפיה ריחמה ליידי גודייבה על תושבי עירה קובנטרי, אשר קרסו תחת עול המסים הכבד שהוטל עליהם בידי בעלה. לאחר שכל פניותיה אליו להקל על התושבים נענו בשלילה, הסכימה ליידי גודייבה להיענות לדרישתו של בעלה, ולרכוב על סוס עירומה ברחובות העיר. תעשיית האופנה חובבת השערוריות אימצה לחיקה את הדימוי האיקוני, ויצרה לו לאורך השנים שלל מחוות ושכפולים. אחד המוקדמים שבהם הוא שער גיליון ספטמבר 1927 של מגזין ווג האמריקאי, ובו איור של האמן הצרפתי פייר בריסאוד: אישה במעיל ארוך בצבע שזיף ומגבעת שחורה, ועליה צעיף משי ירוק, אוחזת בידה האחת ברתמותיו של סוס חום עם כתמים לבנים, ובידה השנייה שוט.

     

    עוד בערוץ האופנה

     

    A photo posted by Carrie Macy (@carriemacy5) on

     

    הסוס מעולם לא יצא מהאופנה או, אם תרצו, האופנה מעולם לא ירדה מהסוס, ולאורך השנים צלמי אופנה רבים הדגימו את הקשר האמיץ בין דוגמניות לסוסים - מריצ'ארד אבדון, שצילם ב-1957 את הדוגמנית כרמן דלאורפיצ'ה לדיור עבור מגזין הרפר'ס באזאר, ועד ברוס וובר בצילומים בלתי נשכחים לווג איטליה באוקטובר 2012 עם הדוגמנית הבריטית סטלה טננט, רכובה על סוסים בחוותה שבסקוטלנד.

     

    הסוסים מככבים על שערי המגזינים לאורך השנים
      הסוסים מככבים על שערי המגזינים לאורך השנים

       

      וובר חתום גם על קמפיין אביב-קיץ 2017 של בית האופנה האיטלקי ורסאצ'ה, בכיכובן של אידי קמפבל ואנה אוורס, שיחד עם קמפיין הריזורט החדש של גוצ'י מחזיר לדיון את שאלת הקשר ההדוק בין דוגמניות, אופנה, מותגים וסוסים. באחת התמונות שהופצו עד כה מתוך הקמפיין של ורסאצ'ה, קמפבל רוכנת יחפה על סוס, אשר אחת מרתמותיו מחוברת לתיק המותג. באופן כללי, הקמפיין שיצר וובר לורסאצ'ה מפתיע באופיו הכפרי ובאווירה הפסטורלית שלו, בעיקר משום שמדובר בבית אופנה שהסקסיות משמשת עבורו כדגל מראשית ימיו.

       

      A photo posted by Dudi Hasson (@dudihasson1) on

       

      "סוס הוא חיה אצילית מצד אחד, וחזקה מצד שני", אומר כהן. "אישה רכובה על סוס, או מחזיקה ברתמה של סוס, מייצרת דימוי מיני של שליטה בחיה ובחייה". כהן גם מבחין בין הדימוי שמתקבל כשהגבר נמצא על הסוס לזה של אישה: "דימוי של גבר עם סוס, כמו בפרסומת הוותיקה למרלבורו, הוא דימוי של גבר עמוק, מתבודד, בעוד אצל נשים זה מתחבר לחופש, פראיות, פמיניזם. צריך לזכור שלפני הכול סוסים היו כלי תחבורה, ואישה שדוהרת לחופשי, לוקחת את המושכות לידיה באופן מילולי וסימבולי".

       

      דוהרות אל החופש. אלכסנדר מקווין, גוצ'י, לואי ויטון, אייסברג, הרמס וקלואה
        דוהרות אל החופש. אלכסנדר מקווין, גוצ'י, לואי ויטון, אייסברג, הרמס וקלואה

         

        אלא שבעוד כהן מדבר על חופש ופמיניזם, רבים מהדימויים שנוצרו על ידי צלמים גברים עוסקים במיניות בעלת מאפיינים של שליטה. דוגמאות לא חסר: קמפיין אביב-קיץ 2012 למעצב הרווה לאז'ה בכיכובה של הדוגמנית הסומאלית פטימה סאיד, שהצטלמה כדומינה שחורה לצידו של סוס לבן, או הקמפיין של חברת היוקרה הצרפתית הרמס, המתמחה במוצרי רכיבה מקצועיים, ובו הדוגמנית סטלה טננט לבושה גלימה שחורה, מובילה סוס על מעבר חצייה, כשבידה שוט שחור, המרמז על יחסי סאדו מאזו. "מבנה הגוף החשוף של הסוס דומה לצילום של גבר עירום ושרירי", מסביר קדמי, שמלבד הפרסומת ההיא לאירית, סוסים הם מוטיב חוזר בעבודתו - החל מצילומים באווירה גברית עם הדוגמנית יעל רייך, שהולבשה כבוקרת בסגנון אמריקאי, וכלה בצילום נועז שהופיע בספרו מ-2008 Full Frontal, ובו הרקדנית והשחקנית רונה לי שמעון מצולמת טופלס, כשידיה קשורות ורגליה נעוצות ברצפה, ושוב, לאגנה מחובר מחוך וזנב סוס.

         

         

        מה הפלא, אם כן, שכאשר הדוגמנית היא קטינה, העולם מזדעק מהקונוטציה שנוצרת מהחיבור בינה לבין הסוס. אחד הדימויים הבלתי נשכחים בהיסטוריה של הצילום בישראל הוא זה של מיכה קירשנר מ-1995 למוסף סופשבוע של מעריב, ובו שכובה יעל בר זוהר בת ה-15 עצומת עיניים ולבושה שמלה צהובה, על גבו של סוס ערבי המביט למצלמה. בשיחה עם Xnet השבוע אומר קירשנר כי הצילום היה מעין תגובת נגד שלו לאופן הסקסיסטי בו צולמה בר זוהר לקמפיין בגדי הים של "פלפל" שנה קודם לכן. "באתי לברך ויצאתי מקלל", הוא אומר. "לקחו ילדה בת 14 והפכו אותה ללוליטה, כמו אחת מהבנות בצילומים של דיוויד המילטון, שלאחרונה הסתבר שהיה פדופיל".

         

        כיף בחווה. בר רפאלי, ליהי אלון ואנה באומן (צילום: שאול גולן)
          כיף בחווה. בר רפאלי, ליהי אלון ואנה באומן(צילום: שאול גולן)

           

          קירשנר מודה כי הבחירה בסוס כדימוי מיני היתה מודעת, אך הוא רצה ליצור דימוי נוגה של בר זוהר. לדבריו, הוא דאג לכסות אותה, ודרש כי אחד ההורים ישהה על הסט בחוות הסוסים בשפיים. דימוי הילדה הצעירה והתמה שהושכבה על סוס גדול ופראי הפך מהר מאוד לשיחת היום, וקירשנר הואשם בניצול. "נוצרה מהומה, וקיבלתי טלפון מאביה של בר זוהר, ששאל באיזה רשות צילמתי ככה את בתו. אבל אדוני היה בצילומים, ואף ראה פולארויד", אומר קירשנר. "היום אני יודע שיעל חיה עם הדימוי הזה בשלום".

           

          פוטוגניים גם בשחור-לבן. דוגמניות וסוסים
            פוטוגניים גם בשחור-לבן. דוגמניות וסוסים

             

            האם אפשר בכלל לייצר דימויי אופנה של דוגמניות וסוסים שגם נשים יכולות לחיות איתם בשלום? התשובה בעיני המתבונן. בית האופנה הצרפתי קלואה, למשל, יצר קמפיין פסטורלי של נשים וסוסים, המתכתב עם הבגדים הבוהמיינים של החברה, ואילו חברת האופנה פדני הישראלית צילמה לפני כשנה וחצי את הדוגמנית שלומית מלכה לצדו של סוס ערבי שחור, באווירה שנראית יותר רומנטית מאשר סקסית. גם אם מסתכלים בתמונות שצילמה ירדן הראל את מירי בוהדנה עם סוסתה הפרטית סטאר, אפשר לזהות מערכת יחסים שאינה מושתתת על ניצול או מיניות, מה שגם מחליש את התוצאה נטולת הסקס אפיל.

             

            A photo posted by Melanie Peres (@melaviv) on

             

            "העולם מנוהל על ידי גברים, ותעשיית האופנה מכוונת למכור סקס אפיל לעיניים גבריות", אומרת מלאני פרס, דוגמנית לשעבר וכיום בעלת חוות סוסים, שבעמוד האינסטגרם שלה ניתן לצפות בתצלומים רבים שלה עם סוסתה האנרגטית סלמה, בתמונות של צלם האופנה דודי חסון. "לטעמי, סוסים הם היצורים היפים ביותר שיש", מוסיפה פרס, "ותעשיית האופנה מטבעה חותרת לייצר דימויים של יופי. על זה אתה כבר יכול להוסיף את הפרשנויות שלך: הרצון לשלוט על החיה, החוזק של הגוף, הגבריות מול הנשיות וכדומה. אבל בבסיס, כשאתה מסתכל על תצלום של סוסים ודוגמניות, אתה רואה שילוב בין יופי ופראיות, שיחד יוצרים דימוי חד פעמי".

            ______________________________________________________

             

            ומיהי הישראלית שכבשה את המסלול של סאן לורן בפריז? 

            לחצו על התמונה כדי לגלות (צילום: גורן ליובוביץ')

             

             

             
            הצג:
            כל התגובות לכתבה "היפה והחיה: מה הקטע של עולם האופנה עם דוגמניות וסוסים?"
            אזהרה:
            פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד