בינואר 2012 שב בית האופנה האיטלקי ולנטינו לעצב בגדי גברים והשיק קולקציה שהוקדשה לשני אייקונים איטלקיים: העיר רומא, שהיא גם מקום מושבו של בית האופנה, והשחקן מרצ'לו מסטרויאני, הפנים של הקולנוע האיטלקי, ומקור השראה על זמני לסגנון לבוש גברי.
את התצוגה פתח דוגמן במעיל טרנץ' עם כתפיים שמוטות, שהזכיר את הופעתו של מסטרויאני בסרט הקולנוע "רומן חשאי ביותר" משנת 1962, לצדה של בריז'יט בארדו, ומיד אחריו עלה אל המסלול דוגמן בחליפה שחורה מחויטת ומעיל צמר פריך מעל, בדומה למראה הבלתי נשכח של מסטרויאני מ"לה דולצ'ה ויטה", סרטו הנודע של פדריקו פליני משנת 1960. משקפי השמש הכהים שכיסו את עיניהם של חלק מהדוגמנים על המסלול, התכתבו עם דגם 649 הנודע של פרסול, המותג שעיטר בקביעות את פניו של הכוכב.
עוד בערוץ האופנה
- עקבו אחרינו באינסטגרם
- איך נראים הסרטים של בתי האופנה לחג המולד?
- המגפונים הכי יפים, לכל סגנון ולכל כיס
- שלומית אזרד: איבדה את בעלה, אך מלבישה כלות
מחר (שני) יציינו בעולם 20 שנה למותו של מסטרויאני בגיל 72 ממחלת הסרטן. בסינמטק תל אביב, למשל, יציגו במהלך השבועיים הקרובים 16 מסרטיו הנודעים, ביניהם "ג'ינג'ר ופרד" לצדה של ג'ולייטה מאסינה, או "נישואים נוסח איטליה" ו"יום מיוחד" - שניהם לצדה של הפרטנרית הקבועה סופיה לורן. סרטם האחרון של לורן ומסטרויאני יחד, "פרט א-פורטה" מ-1994 של רוברט אלטמן, אומנם נפקד מהרטרוספקטיבה, אך הוא המייצג מכולם את הקשר ההדוק בין מסטרויאני לאופנה, מכיוון שעלילתו מתרחשת מאחורי הקלעים של שבוע האופנה בפריז.
מותה של דמותו בסרט, שנתיים בלבד לפני את העולם, היה מעין שיר פרידה של מסטרויאני מעולם האופנה, שתמיד ראה בו אייקון של סטייל גברי לא מתאמץ. מלבד ולנטינו, יצרו במהלך השנים עוד בתי אופנה רבים קולקציות במחווה לדמותו, כמו החליפות של קנאלי מקיץ 2011, בשעה שבחברת פרסול השיקו בהשראתו את סדרת המשקפיים 649, עם שלושה דגמים של משקפי ראייה ושמש מתקפלים, לאחר שבשנת 1961 הרכיב מסטרויאני את הדגם הזה בסרט "גירושים נוסח איטליה".
חוקרי אופנה וקולנוע ניסו לאורך השנים לפצח את הקסם המסטרויאני שניסח את דמותו של הגבר החדש, פוסט מלחמת העולם השנייה, שלבושו וגינוניו היו תו תקן לחיים הטובים. מעבר לחליפות המשי השחורות, העניבות הצרות, משקפי השמש הכהים והמכוניות המעוצבות, אפפה את דמותו הנהנתנית מעין נונשלנטיות גברית מלווה במצ'ואיזם איטלקי, שהפכה אותו למודל לחיקוי באיטליה ובעולם כולו.
על אף שהיה נשוי משנת 1948 ועד מותו לאותה אישה, השחקנית פלורה קרבלה, ניהל מסטרויאני רומנים מתוקשרים עם השחקניות מוניקה ויטי, פיי דאנאוויי וקתרין דנב, שאיתה אף הביא לעולם את בתו, השחקנית קיארה מסטרויאני. בשנת 2000 סיפרה יהודית באומן כי גם היא בתו (השלישית) של מסטרויאני, אך לאחרונה הכחישה את הדברים.
מסטרויאני עצמו הבין את כוחו כשחקן ביצירת דימוי גברי בולט ומשפיע, אולם מדבריו עולה כי הוא לא נתן לכך להשפיע על התנהלותו. "אני זוכר שב'לה דולצ'ה ויטה' נהגתי במכונית בריטית, וזה נהיה אופנתי. כך גם לגבי המשקפיים שהרכבתי", סיפר בראיון ל"אינדיפנדנט" ב-1994. "קיבלתי מכתבים מכמה ג'נטלמנים אמריקאים ששאלו איזה שעון ענדתי. זה היה טירוף. חלקם גם שלחו מכתבים לסופיה לורן כדי לשאול אותה. אבל לא הענקתי לזה יותר מדי חשיבות. פשוט אהבתי לעשות סרטים יפים, סרטים שאני מאוד אוהב".
ואיך הפכה סלינה גומז למעצמת האופנה הגדולה בעולם?