בניגוד לנעשה בעולם, מעטים המוזיקאים הישראלים שהלכו רחוק עם המראה שלהם, והעיזו להציג חזות פורצת דרך. במדינה שבה מוזיקאי זוכה להערצת ההמונים דווקא על בסיס היותו רגיל או "כמו כולם", דוגמת רמי קליינשטיין וקרן פלס, מרבית הפרפורמרים חוששים כי התעוזה בלבוש תהפוך אותם לפרסונות שנויות במחלוקת. תשאלו את עדי אולמנסקי, שזכתה להרמות גבה על צבעי השיער שלה, עד שלאחרונה החליטה לחזור לצבע הטבעי, או את אביב גפן של שנות ה-90, עם האיפור הכבד וחצאיות הקטיפה, שנזנחו לטובת מראה זרוק לכאורה, המבקש להסתיר את ההתברגנות בווילה בשכונת היוקרה צהלה.
אל תוך שממת הלבוש נטולת ההשראה הזאת, פרץ בשנה האחרונה הצמד המוזיקלי סטטיק (לירז רוסו) ובן אל תבורי, והפך במהירות למרענן הרשמי של הזירה. מילים רבות כבר נכתבו על להיטי הפופ של השניים ("כביש החוף", "ברבי", "סלסולים", "סתם"), ועל ההצלחה הגדולה, אך רובן ככולן התעלמו מהמהפכה החזותית שהם מנהיגים בהצלחה.
עוד בערוץ האופנה
- עקבו אחרינו באינסטגרם
- מצלמה נסתרת: כל המכשולים בשופינג עם כיסא גלגלים
- מה עובר על משפחת קרדשיאן-ג'נר-ווסט?
- איך נראים המעילים היפים לחורף?
מי שמוביל את השינוי המשמעותי ביותר מבין השניים הוא תבורי, 24, שכל אאוטפיט שהוא מציף ברשתות החברתיות מחלק באחת את הפיד לשני מחנות: אלה שרואים בו "איש אמיץ ובעל אריזה אמינה", כפי שמציינת הסטייליסטית ליאת אשורי, ואלה שמרגישים כי מדובר ב"בדיחה, אוסף של קלישאות וטרנדים, שיוצרים מראה מצועצע וחסר טעם", כפי שאמר ל-Xnet, לא לייחוס, אחד מבכירי הסטייליסטים בארץ.
אוהבים או מתעבים, לא ניתן להתעלם מתבורי, בנם של הזמר שימי תבורי, שעמו הוא לא מתקשר, ואשתו לשעבר אביבה, כיום פרידמן - המתלבש השנוי ביותר במחלוקת שיש לסצנת המוזיקה המקומית להציע, מה שהופך אותו לדמות מעניינת ועגולה, גיבור שמנסח את עצמו באמצעות מוזיקה ובגדים.
גם הרקע שממנו מגיע תבורי הצעיר תורם לאלמנט ההפתעה - צעיר ממוצא מזרחי, בן של זמר עבר מפורסם שחזר לכותרות בענק בשל נישואיו ליהודית באומן והסאגה המשפחתית הענפה שנפתחה בעקבותיהם בתקשורת, שאת גופו מפארים קעקועים, שיערו מוחלק, מחומצן ומעוצב בתסרוקות שהפכו למודל חיקוי עבור ילדים בני 5 ומבוגרים בני 50. לבושו משחק על הגבול הדק שבין גבריות לנשיות, בין טווסיות מוחצנת שמזכירה את זו של כוכבי הזמר הים תיכוני בישראל הישנה, לגרוטסקיות קרקסית שהופכת אותו לכוכב ה"שוק" הגדול של מדורי האופנה.
תבורי עצמו סירב לקחת חלק בכתבה זו, אך מקורביו מספרים כי הוא מתייחס ללבוש ככלי משמעותי בבניית התדמית שלו כאמן, ולשם כך הוא נעזר באנשי מקצוע. על הלבשת הצמד המוזיקלי בקליפים אחראית הסטייליסטית לירון שמעוני ("סתם", "סלסולים"), ואת הלבוש להופעות ולאירועים ציבוריים מעצב, בין היתר, מעוז דהאן ממותג בגדי הגברים נובוריש דוג, שילביש את השניים גם בעונה הקרובה של "הכוכב הבא לאירוויזיון", בה ישמשו כשופטים.
לדברי שמעוני, מעבר לקליפים שעליהם היא חתומה כסטייליסטית, תבורי לא נעזר בה בבחירת מלבושיו לאירועים וליומיום, שבהם מה שאתם רואים זה תבורי וטעמו האישי במאת האחוזים - הוא הקובע, המחליט והמוציא לפועל, שמלביש את עצמו לבד ללא עזרה חיצונית.
כשזה קורה, הכוונות הטובות הופכות פעמים רבות לתאונת אופנה. לפני שבועיים הגיע תבורי לפרמיירה של הסדרה "אורי ואלה", ונראה כמו חתול המנופף בידו בכניסה למסעדה אסיאתית זולה: טוניקה לבנה מכופתרת, מכנסיים אדומים המסתיימים בקרסוליים, מעיל אופנועים אדום מעור, ולקינוח - סניקרס בצבע זהב. לפני שנה, במסיבה של מגזין בלייזר, בחר במראה אחר שגרם לנו לכאב עיניים, שאותו מיחזר ממסיבה של הסדרה "גולסטאר" חודשיים קודם לכן: מכנסיים שחורים, חולצה א-סימטרית בהדפס דקלים, ומעליה וסט סריג שחור שנסגר בכפתור אחד. המראה שהתקבל העלה אסוציאציה של תרגיל בגיאומטריה, כשהציון אותו קיבל תבורי היה נכשל.
"בן אל תבורי הוא הליידי גאגא של ישראל", קובע בהגזמה דהאן, כמי שעומד מאחורי שני עיצובים מפורסמים ומקוריים שלבש תבורי בעת האחרונה, ועוררו סקרנות עד כדי כך, שלידו נראו ראפרים כמו סאבלימינל והצל כמו צמד הדודאים. לאירוע השקת הפסטיגל, בו משתתפים השניים, לבש תבורי טוניקה ללא שרוולים בצבע בורגונדי עם בד משובץ לבן משני צדיה, בשילוב מכנסי סקיני תואמים המסתיימים בקרסוליים. במקרה אחר יצר דהאן אוברול פרחוני באורך ברמודה עם שרוולים קצרים - מראה שגרם לנו בעיקר לחשוב איך לעזאזל אפשר ללכת עם אאוטפיט כזה לשירותים. "הרעיון הוא לייצר שיח בתקשורת ולהכניס אותם לתודעה", אומר דהאן. "להפתעתי, כל לוק שלהם מוביל ל-5,000 תגובות בעד ונגד, משהו שלא ציפיתי לו".
מהם הקווים האדומים שלכם בכל הנוגע ללבוש?
"אין קווים אדומים. בן אל מוכן להתפרע ומאפשר לי כמעצב להשתגע, וליצור טוטאל לוק אחר בכל פעם. כן חשוב לי להתאים לו צבעוניות מחמיאה".
מי מביניהם יותר פאשן פורוורד, סטטיק או תבורי?
"שניהם מעיזים, אבל כל אחד מהם מאופיין שונה. סטטיק הוא יותר הראפר הקלאסי, בן אל הוא הראפר הלטיני. אגב, מי שהביא את בן אל אליי היה סטטיק, שהגיע לחנות ורכש לעצמו את כל הפריטים מהתצוגה שלי בשבוע האופנה האחרון. על סטטיק הלוק יושב יותר טבעי, בן אל בונה לעצמו תדמית חדשה".
אתם מדברים על התגובות שהלבוש שלהם מעורר?
"בן אל 'דאסנט גיב א-פאק' על מה שאנשים חושבים, אבל הוא מבין שביקורת היא חלק ממה שבונה אותו. לא יודע אם התגובות מדליקות אותו, אבל הוא לא חושש לקחת סיכונים בלבוש, ועל הבמה זה נראה מגניב ואחר מכל מה שיש לסצנת הפופ המקומית להציע".
עד כמה לדעתך זה משפיע על הרחוב?
"בצורה אבסולוטית. אם לפני חמש שנים כתבו על איתי תורג'מן שהוא השתגע, כי הוא יצא מהבית עם טוניקה, היום טוניקה לגברים זה המיינסטרים, והיא נמכרת ברשתות מסחריות כמו הודיס ו-H&M".
במקרה או שלא במקרה, עולה שמו של תורג'מן גם בשיחה עם הסטייליסטית ליאת אשורי, שאחראית על הלבשתם של מוזיקאים וכוכבים גדולים, ובראשם אייל גולן. "כשתורג'י הגיע לחתונה שלי בשמלה שחורה הוא נבהל מהתגובות, ומאז הוא נרגע", היא צוחקת. "במקרה של תבורי זה הרבה יותר בועט. זה דור אחר, צעיר יותר, נועז יותר. זאת בחירה מודעת לבדל את עצמך מהמיינסטרים, ובכך לייצר פרסונה מיוחדת".
אז אם תורג'מן מתח את הקצה, תבורי בעצם עוקף אותו בסיבוב.
"אני חושבת שזה קשור לזה שהוא פעיל בישראל. אם הוא היה שר באנגלית, זה היה נראה לך יותר הגיוני, אבל הוא תימני שגדל בראשון לציון, והוא הבן של שימי תבורי, אז אתה ישר ממקם אותו במשבצת מסוימת. בישראל לא אוהבים לראות מישהו שמצליח בזכות עצמו. הדרך שהוא עשה בשנה האחרונה מעניינת: זה לא לבוש חד פעמי, אפיזודה, אלא סגנון אישי שהוא בנה בכוחות עצמו".
______________________________________________________
ואיפה נמצאת היום בריז'יט בארדו?