בתוך 24 שעות זכה צלם האופנה הישראלי יניב אדרי לחשיפה מרשימה מעבר לים, לאחר ששלושה בתי אופנה מובילים ושונים בסגנונם, שיתפו את עבודותיו בחשבונות האינסטגרם שלהם. ביום שבת היה זה דמיר דומה, מהמעצבים האוונגרדיים המשפיעים כיום בענף האופנה, ששיתף תצלום בשחור-לבן של אדרי מתוך הפקת אופנה שפורסמה בגיליון ספטמבר של מגזין ווג אוקראינה, עבורו מצלם אדרי בקביעות עם הצוות המלווה אותו: הסטייליסט סיימון אלמלם ומעצב השיער יניב זאדה. ביום ראשון בבוקר היה זה בית האופנה גוצ'י, ששיתף תצלום של אדרי מתוך הפקת אופנה במגזין HERO העצמאי הפועל בלונדון, ולפנות ערב פרסם המותג הצרפתי המוערך זאדיג אנד וולטר שלוש תמונות של הדוגמנית הישראלית העולה ליתאי מרכוס שצילם אדרי במיוחד עבור המותג.
>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק
תמונות אלו מצטרפות לגוף עבודות רחב של אדרי בעולם. בשנה האחרונה הוא זוכה לנסיקה, עם צילומים בשיתוף המחלקה המסחרית של הווג הבריטי, ביניהם הפקה של שיתוף הפעולה בין המותג יוניקלו והמעצב כריסטוף למאר שפורסמה במגזין ותודפס גם לפוסטרים בחנוית, וכן בהפקות אופנה למגזינים עצמאיים כמו LUI עם הדוגמנית והמוזיקאית חן יאני, ו-Under Pressure בכיכובן של הדוגמניות סופיה מצטנר ודורית רבליס. בחודש מאי התארח אדרי גם בתצוגת הקרוז של בית האופנה לואי ויטון שנערכה בריו, שם צילם עבור גיליון ספטמבר של המגזין הצרפתי MIXte, שמציין החודש 20 שנה להיווסדו.
אדרי אינו צלם האופנה הישראלי היחיד שעושה חיל בחו"ל, אם כי לאחרונה הוא בהחלט מסתמן כייצוא הבולט ביותר בזירה האופנתית. גם צלם האופנה אייל נבו זוכה לנראות גוברת של עבודותיו בחו"ל, עם שערים במגזינים מארי קלייר הצ'כי ו-Elle הספרדי – בין השאר כתוצאה מעבודה צמודה עם בר רפאלי. הצלם גלעד סספורטה, שעזב לפני שמונה שנים לפריז וכיום פועל בלוס אנג'לס, מציג גם הוא מגוון עבודות אדיטוריאליות ומסחריות, וכעת גם דודי חסון מצטרף למגמה, עם קמפיין סתיו-חורף 2016 של מעצבת האופנה האמריקאית מארה הופמן שצילם לאחרונה, ותמונות ראשונות מתוכו פורסמו בשבועות האחרונים ברשתות החברתיות שלו ושל המעצבת.
הבחירה של צלמים ישראלים לפנות לחו"ל נובעת, בראש ובראשונה, מגודלו המצומצם של ענף האופנה המקומי. בישראל יש מקום מוגבל מאוד לעבודה אמנותית בתחום, כך שעיני כולם נשואות אל שוק המגזינים הבינלאומי, שבו קיימים מגזינים עצמאיים ומסחריים המפרסמים הפקות אופנה על פני עשרות עמודים. כפי שיודע כל צלם – המקפצה לקמפיינים הגדולים מתחילה בהפקות אופנה במגזינים, דרכן ניתן ללכוד את עיני המפרסמים.
גורם נוסף המקל, במקצת, על חדירתם של הצלמים לענף האופנה העולמי הוא הצלחתן של דוגמניות ישראליות כמו בר רפאלי, סופיה מצטנר וליתאי מרכוס – איתן יכולים הצלמים לעבוד בארץ ולשווק את הפקות האופנה לחו"ל. עד לא מזמן, השילוב בין דוגמניות לא מוכרות לקולקציות שהגיעו באיחור לבוטיקים המקומיים, מנע מצלמים רבים את האפשרות להתאים את עצמם לדרישות של השוק הבינלאומי. כעת, משהוסרו מכשולים אלה, רק הכישרון שלהם עמד למבחן, וכפי שמוכיחות התוצאות בשטח – הם זוכים להערכה גדולה.
ואיך הפכו הנמשים לטרנד החם של הסתיו?