אתמול (רביעי) נחשף הקמפיין המלא של בית האופנה בלנסיאגה, ובו משתתפת גם הדוגמנית הישראלית ליתאי מרכוס. בתמונה מופיעה מרכוס לבושה מעיל אוברסייז כחול ולרגליה מגפי פלטפורמה לבנים, ובתמונה נוספת, היא מצולמת כשגבה למצלמה לבושה מעיל פוך אדום. מאחורי הבחירה בדוגמנית הישראלית הצעירה לקמפיין של בית האופנה הנחשב עומדת הסטייליסטית לוטה וולקובה, 32, שחתומה בשנה האחרונה על העבודות של המותגים והמעצבים המדוברים של הרגע: גושה רובצ'ינסקי, Vetements ובלנסיאגה – שני האחרונים בעיצובו של דמנה ווסאלייה הגיאורגי.
וולקובה אחראית על הסטיילינג בתצוגות האופנה של שלושת המותגים (ואף דגמנה בשלוש התצוגות האחרונות של Vetements), על קמפיינים ושיתופי פעולה עם מגזינים, ומשמשת גם כמוזה ויועצת בתשלום. בנוסף, היא פועלת כסטייליסטית בהפקות אופנה של מגזינים חשובים הפונים בעיקר לקהל מקצועי, כמו System Magazine, Re-Edition ו-c032. הסגנון שלה משלב בין אופנת רחוב להשפעות של תת תרבויות כמו פאנק וסקינהדס, יחד עם פריטי לבוש קלאסיים ושאלות על הגבול שבין טעם רע לטעם טוב.
>> מוזמנים לעשות לנו לייק בפייסבוק
"פגשתי את ליתאי בקסטינג לתצוגת האופנה של Vetements בפברואר האחרון", מספרת וולקובה בראיון בלעדי ל-Xnet. "אני חושבת שהמראה שלה מאוד מיוחד. היא משלבת בין נשיות חזקה למראה שברירי – ניגודים שהיא מכילה בצורה יוצאת דופן".
וולקובה ליהקה את מרכוס גם לתצוגות של Vetements ובלנסיאגה שהתקיימו במרץ האחרון, וכן לתצוגה של Vetements שפתחה את שבוע ההוט קוטור בפריז בחודש שעבר, וצילמה אותה להפקת אופנה גדולה במגזין System ולשער והפקת אופנה בת 30 עמודים במגזין הגרמני 032c.
בנוסף הצטלמה מרכוס בחודש שעבר בלונדון להפקה עם צלם האופנה דיוויד סימס למגזין Re-Edition, שוולקובה משמשת עורכת האופנה שלו. "אני מאוד אוהבת לעבוד עם ליתאי. היא נוחה לעבודה ומביאה איתה לסט אנרגיה מאוד רגועה. היית מאמין שהיא חיילת בצבא?! זה לא נתפס. כשהיא סיפרה לנו את זה, כמעט התעלפנו. מי היה מאמין שהבחורה עם המראה השברירי הזה משרתת בצבא הישראלי".
"לרוסים יש חוש סטייל מאוד מסוים"
חודשיים לפני פרסום הקמפיין, פגשנו את וולקובה בשבוע האופנה לגברים בלונדון. חיוך ממזרי עולה על פניה כשהיא חולצת את הפקק מבקבוק שמפניה מואט & שנדו ומרימה אותו מול 15 האנשים שהגיעו לשמוע אותה משוחחת עם לו סטופארד, עורכת האתר SHOWstudio. בין האורחים ניתן לזהות את מעצב הכובעים סטיבן ג'ונס, מעריץ ותיק של הסטייליסטית הכי מדוברת כיום בענף האופנה, שמנסחת בדמותה ובסגנונה את המגמה הפוסט-סובייטית.
על אף השעה המוקדמת בסוף השבוע, וולקובה נראית ערנית במיוחד. בערב הקודם היא חגגה עם חברה הקרוב, מעצב האופנה גושה רובצ'ינסקי, ועם חבורת הנערים שהביא איתו ממוסקבה ללונדון לטובת השקת קולקציה חדשה של ולנטין פופבוו, מעצב רוסי צעיר ובן טיפוחיו של רובצ'ינסקי, הפועל תחת שם המותג doublecheeseburgervf בחלל בית הכלבו הנחשב דובר סטריט מרקט.
עד שהפכה לדמות הנשית המשפיעה ביותר במהפכה הפוסט-סובייטית באופנה, עברה וולקובה דרך ארוכה. היא גדלה ונולדה בוולדיווסטוק שבמזרח רוסיה, לא רחוק מהגבול עם קוריאה הצפונית וסין, ובגיל 17 עברה ללונדון, שם למדה אמנות בסנטרל סנט מרטין. עד אז היא נחשפה למערב בעיקר בזכות אביה הימאי, שהיה חוזר לרוסיה ממסעותיו ביפן ובגרמניה עם מתנות ומזכרות. עם זאת, בשיחה איתה היא מספרת כי מי שהשפיעה עליה רבות היתה אמה, חובבת אופנה שהיתה רוכשת בגדי מעצבים כמו ויויאן ווסטווד, אלכסנדר מקווין ומרטין מרג'יאלה בנסיעותיה ללונדון ולפריז.
"לרוסים יש חוש סטייל מאוד מסוים: אנחנו אוהבים אדום, לבן ושחור", צוחקת וולקובה. "אבל ברצינות, אני רואה בזה קול חדש שמגיע מנקודת מבט שונה, ממקום של להסתכל על משהו שאנחנו לא בהכרח רואים אותו כ'יפה'. אני לא מעוניינת בהכרח בטעם רע או בקיטש, פשוט בנקודת מבט אחרת".
עם זאת, היא לא מפרידה בין עלייתה של המגמה לקאמבק לשנות ה-90 שמציף את עולם האופנה. "יש קשר לאנרגיה המתפרצת מחדש של שנות ה-90, שאליה נחשפו באותן שנים הרבה צעירים שגדלו בברית המועצות לשעבר", אומרת וולקובה. "אני זוכרת שכנערה פתאום גיליתי להקות מטאל חדשות, דוגמניות ובני הזוג המוזיקאים שלהן, ערוצים כמו פאשן TV ו-MTV, שעד סוף שנות ה-90 היו מחוץ לחוק ברוסיה. אתה יודע מה זה לראות את ז'אן פול גוטייה בתוכנית 'יורו טראש' מראיין אנשים עירום על עץ? זה היה משוגע! דבר שלא ראיתי קודם! באותו רגע הבנתי שאני רוצה להיות חלק מזה".
"אנחנו מאמינים בלעשות בגדים שתרצה ללבוש"
עם תום לימודיה בלונדון, פנתה וולקובה לעיצוב אופנה ובשנת 2004 הקימה את המותג Lotta Skeletrix, שסומן במהרה על ידי מובילי דעת קהל באנגליה ומצא את דרכו לחנות דובר סטריט מרקט של ריי קוואקובו בלונדון. סגנון הבגדים עיבד לכדי שפה אחת את שלל השפעותיה של וולקובה מהנעורים ברוסיה ועד חיי הלילה בלונדון, בהם היתה דמות פעילה.
לאחר שנתיים נוספות באנגליה, חזרה וולקובה לרוסיה. משם עברה לפריז, בה היא מתגוררת בעשור האחרון עם בעלה, איש יחסי הציבור אלבן אדם (כיום מנהל יחסי הציבור של דיזל בצפון אירופה). "זאת עיר עם אנרגיה מתחדשת. כל החברים שלי הם צעירים בני 24 שעברו לעיר ויוצרים בה", אומרת וולקובה. לפני שנה הכירה את ווסאליה, ומאז הם לא רק חברים קרובים, אלא גם יוצרים יחד את השפה של בתי האופנה Vetements ובלנסיאגה.
"הרעיון מאחורי Vetements היה שדמנה רצה ליצור בגדים לעצמו, לאנשים כמוהו ולחברים שלו. בשנים האחרונות תעשיית האופנה גדלה בקצב לא סביר. יש כל כך הרבה מגזינים וצלמים וסטייליסטים, ואנשים שכחו להכניס לזה כיף. דמנה, שעבד בבתי אופנה גדולים (מרג'יאלה ולואי ויטון, א"י) הרגיש שזה צעד הכרחי עבורו. אנחנו מאמינים בלעשות משהו קול, ולעשות משהו שתרצה ללבוש. אני חושבת שההצלחה נובעת מהתשוקה שיש בבגדים".
כשהיא נשאלת האם היתה רוצה לעצב בעצמה, וולקובה עונה בשלילה ומספרת כי לאחרונה ניסתה לתפור שוב, אבל המחטים נשברו שלוש פעמים לאחר שנתקעו בציפורניה – סימן משמיים. "כרגע אני מעוניינת לעזור לדמנה וגושה ברעיונות שלהם", היא אומרת. "הקולקציה של דמנה לבלנסיאגה היתה עם גזרות ארכיטקטונית, כאלה שאין לי אפילו את היכולת לחשוב עליהן. אולי יום אחד ארגיש חזקה מספיק ליצור בגדים. אני מבינה שזה הזמן שלי, והזמן הזה הוא לא לנצח. ככל שהדיבור סביבי גדל – ליותר אנשים יימאס ממני. זה נורמלי, כי זאת כל הפואנטה של החיים: לעשות משהו ולהמשיך הלאה".
מה עוד גילינו על המהפכה הפוסט-סובייטית באופנה?