אם אתם הורים לילדים ואתם נוהגים לערוך טקס ליל סדר ארוך מעשר דקות, יש להניח שהאסוציאציות הנפוצות שלכן לצמד המילים "ליל הסדר" כוללות – בלגן, עצבנות, שעמום, חוסר-סבלנות... לא בדיוק מרשם מנצח לערב מהנה.

האם ליל הסדר אמור להיות מהנה בעיניכם? האם מדובר בכורח שמוטל על כתפיכם ובלית ברירה, נאלצים גם הילדים לשאת בנטל? כך או כך, גם אם התשובה שלכם שונה משתי אלה, אפשר לעזור לילדים ליהנות מהאירוע.

מהי משמעות הטקס בעיניכם? מדוע אתם עורכים אותו? אם אתם מייחסים לו משמעות דתית, יהיה לכם אולי קל יותר להסביר אותה לילדים (ולעצמכם). רבים, לעומת זאת, עורכים סדר פסח שלא מסיבות דתיות ובכל זאת חשוב להם לקיים אותו. אם אתם משקיעים זמן ומאמץ בקיום טקס ארוך ותובעני – כדאי מאוד להבין מדוע אתם עושים זאת. אפשר בהחלט לשתף את הילדים גם בתהייה ולא רק בתשובה המוגמרת שאליה (יש לקוות) תגיעו. מה דעתם? מה הטעם בקיום טקס עתיק-יומין? האם כדאי לקיים אותו ואם כן, איך: האם באותו אופן שבו התקיים לפני דורי-דורות או בהתאמה לתקופתנו ולתפישות שלכם? אילו תפישות מייצגת ההגדה? האם הן מקובלות עליכם?

כדאי מאוד להקדיש קצת זמן, במהלך החופשה שלפני ליל הסדר, לעיון בהגדה. אילו רעיונות עולים ממנה, האם אתם מסכימים איתם? ההגדה כוללת סיפורים, כך שניתן בהחלט לעניין את הילדים בהם, גם אם לא בדיוק במילים המקוריות של ההגדה. כאשר הילדים מגיעים לסדר לאחר היכרות עם תוכן ההגדה, אפשר לעניין אותם מדי פעם בהצטרפות לקריאה, כאשר הם מבינים על מה, בעצם, מדובר.

עוד פעילויות לחופשה:

ביתר הזמן, רעיון מצוין יהיה לצייד אותם בהגדה משלהם: בין אם הכינו במהלך החופשה הגדה אישית או לא, כמתואר בטור הקודם, כדאי להכין חוברת – או להוסיף להגדה שלהם דפים – שיעסיקו אותם במהלך הערב ויאפשרו להם וליתר האורחים ליהנות יותר.

מה אפשר להוסיף בדפים אלה? הרשת מלאה ברעיונות ובדפים להורדה בחינם וכדאי לנצל זאת. אפשר לחפש דפי עבודה לפסח ואפשר גם להכין לבד וליהנות כפליים. כדאי שלא להקדיש זמן רב מאוד להכנת הדפים, כדי לא להגיע לקצה גבול הסבלנות של הילדים עוד בטרם החל ליל הסדר. הטוב ביותר יהיה להכין את הדפים בבוקר הסדר, כדי שפתרון המשימות יהווה המשך ישיר להכנתן או, לחלופין – מספר ימים לפניו, כדי לא לעייף ולשעמם בעיסוק יום אחר יום באותם הדפים.

מבוכים: ההתנסות בציור מבוך מאתגרת לא פחות מפתרון מבוך. יש להקפיד על כך שישנה דרך מוצא מן המבוך. אם רוצים, אפשר לקשר את נושא המבוך לפסח ("עזרו לדני להגיע אל האפיקומן").

עזרו לדני להגיע לאפיקומן (צילום: אדוה שביב)
עזרו לדני להגיע לאפיקומן (צילום: אדוה שביב)

צפנים: בין היתר, הורישו לנו המצרים את כתב החרטומים, שנראה דווקא ברור בהרבה מכתבי-יד רבים מימינו אלה. השתמשו בציורים מן הרשת או המציאו ציורים או סימנים משלכם והכינו זה לזה צפנים לפענוח.

בניית פירמידה: גם כאן אפשר להיעזר ברשת, אם כי מאתגר יותר יהיה לנסות לשרטט עצמאית פריסה של פירמידה. במהלך ליל הסדר (זכרו לקחת אתכם מספריים, דבק וצבעים!) יוכלו הילדים לגזור את הפירמידה ששרטטו, לצבוע ולהדביק.

בובות לתיאטרון קטן: מציירים את משה הקטן או את משה הבוגר, את פרעה, את ארבעת האחים או כל דמות אחרת, צובעים, גוזרים ומדביקים כל דמות למקל ארטיק (ניתן לקנות בשקלים בודדים חבילה גדולה של מקלות ארטיק בכל חנות יצירה) או לשיפוד עץ קטן.

לבסוף, בנוסף להגדות שהכינו הילדים וכל התוספות לפעילות (דפי הפעילות, הצבעים, המספריים, הסלוטייפ, מקלות הארטיק) – אל תשכחו להצטייד במשחק קופסא אהוב / צעצוע אהוב / ספר קריאה לכל ילד, לרגע בו כלים כל הקיצים. חג שמח!