חג החירות מתרגש עלינו, אבל את עיקר ההתרגשות גורפת... החופשה. שלושה וחצי שבועות של טיפוס על הקירות. איך מתמודדים? החופשה הארוכה הזו יכולה להוות דווקא הזדמנות לעזור לילדים לרכוש יסודות בְּחֵירוּת אמיתית: השליטה על זמנם ועל השימוש שיעשו בו.

אמנם הילדים בחופשה, זמן-כיף וזה נהדר. ובחופשה מותר ורצוי לבחור כיצד לנצל את הזמן, אבל חופש אמיתי – חירות – אינו מתבטא דווקא באפשרות ליהנות, לישון, להתבטל או לעשות כל דבר אחר, אלא באפשרות לבחור ובחירה אמיתית היא מודעת ונשלטת. כאשר יושבים במשך שעות מול הפייסבוק מפני ש"אי אפשר להתנתק" – לא בהכרח מפגינים חירות.

האם המחשב, אם כן, פוגע בחירותנו או בחירות ילדינו? וודאי שלא. הבחירה היא בידינו. הנה כמה רעיונות כיצד ללמד את ילדינו על חירות ולממש אותה – בין היתר – גם בעזרת המחשב דווקא.

עוד הצעות לפעילות? הכתבה הראשונה בסדרה.

שלב ראשון: לא חייבים תוכניות גרנדיוזיות

ראשית, הורידו מעצמכם את תפקיד "מחפשי התעסוקה". בין אם מדובר בפעוט בן שלוש, בילדה בת שבע או במתבגרים צעירים – יש להם היכולת להעסיק את עצמם. שאלו אותם, ראשית, מה היו רוצים לעשות בחופשה. תתפלאו (לפעמים) לשמוע שהציפיות קלות מאוד ליישום ואינן דומות לתכניות הגרנדיוזיות שחשבתם שמחובתכם לערוך.

כדאי להתחיל מהעלאת כל החלומות על הכתב (הילדים עצמם או אתם, אם הכתיבה עדיין אינה שגורה בידם). בשלב זה לא כדאי להגביל. כל חלום ראוי להעלאה על הכתב, גם אם הוא יקר מדי, בלתי-ישים או מזיק (שלושה שבועות בדיסני-וורלד, פטור מצחצוח שיניים, בליסת חמש חפיסות שוקולד ביום?).

שלב שני: התאמות

בשלב הבא, עברו על הרשימה וחלקו אותה לסעיפים: דברים שניתן ליישם בקלות; דברים שלא ניתן ליישם כלל; דברים שאפשר ליישם לאחר התאמה. החלוקה הזו – וזה עיקר מטרתה, תתבצע בשיתוף מלא של הילדים. אין ספק שיש להם מושג טוב למדי לגבי הדברים שניתן ולא ניתן ליישם. יהיו להם, סביר מאוד להניח, רעיונות טובים מאוד, גם ביחד להתאמות ויהיה להם גם קל בהרבה לקבל התאמות שהציעו בעצמם, לעומת התאמות שהצעתם אתם (גם אם תציעו בדיוק את אותו הדבר). קל לשער, למשל, שבמקום טיסה לדיסני-וורלד, ישאלו הילדים אם אפשר לפחות לבלות בלונה-פארק וגם לזה ימצאו בעצמם תחליף פשוט וזול יותר, אם יידרשו לכך.

קצת על תוכניות וחירות

הרשימות שיתקבלו – "לפני" ו"אחרי" – מהוות בסיס מצוין לדיון ולהבנה של רעיון החירות, על כל הכרוך בו: חירות מוחלטת לעולם אינה בהישג ידינו ולא תמיד זה רע. חלק מהמגבלות אנחנו מטילים על עצמנו. אם נאכל כמויות גדולות של ממתקים או נמנע מצחצוח שיניים, נסבול מאוחר יותר מקלקול השיניים. אם נוציא סכום כסף גדול על בילוי יקר, לא יוותר לנו כסף לבילויים אחרים בהמשך החופשה.

הרכבת סדר עדיפויות אינה משימה פשוטה כלל ועיקר, אבל היא הכרחית לכל אורך חיינו ואין סיבה שלא להתנסות בה מגיל צעיר. לילדים בוגרים דיים ניתן אפילו לספק הערכת תקציב לבילויים במהלך החופשה ולהציע להם לחלק אותה כך שתספיק לכלל החופשה. כך יהיה להם קל יותר לראות ולשפוט, למשל, אם הקצבת הסכום הנדרש לבילוי יום בלונה-פארק מצדיקה וויתור על בילויים בימים אחרים.

כמה רעיונות שתוכלו לתרום לרשימה:

חפש את המטמון: גם בתוך הבית אפשר לארגן משחק מלהיב. כל ילד יכין מספר רמזים, בכתב או בציור. אתם תכינו רמז אחד (האחרון) ומטמון כלשהו (אפשר, להגדלת השמחה, להכין משחק "חבילה עוברת" בתוך עיתונים ולהטמין את החבילה העטופה בתור המטמון). הילדים יגישו לכם להטמנה את הרמזים שהכינו ואתם תחביאו אותם בהתאם למסומן. הרמז האחרון – שלכם – יצביע על מקום המטמון. מקומות המחבוא יכולים להיות: בתוך הארון, מתחת למיטה, במגירת השולחן. גם שטח קטן יכול להניב מקומות מחבוא רבים.

מסלול הרפתקאות / אתגרים: מסדרים רהיטים ואביזרים מכל הבא ליד ויוצרים מסלול למעבר: לזחול מתחת לשולחן נמוך מבלי לגעת בו; להניח על הרצפה מקלות (מטאטא, מגב, כמה דוּקים?) במרחקים משתנים ולקפוץ לרוחק מעבר למקלות; לעבור סלאלום בקפיצות (בקבוקי פלסטיק יוכלו בקלות למלא את תפקיד המכשולים) וכן הלאה, לפי הדמיון.

וכמובן... משחקי אגוזים: אפשר לשחק בהם כמו בגולות – מנסים להזיז אגוז אחד על ידי פגיעה בו בעזרת אגוז אחר וכד'. אפשר לשמור גלילי נייר שונים, להדביק אותם זה לזה וליצור מסלול גלגול לאגוזים. אפשר גם לקחת פלסטלינה ולהפוך בעזרתה את האגוזים לחיות שונות. אפשר לחדד את החושים, לבחור אגוז אחד לילד, למשש אותו היטב ואז להכניס 3-4 אגוזים לתוך שקיק אטום ולנסות – בעזרת המישוש בלבד – לזהות את האגוז "שלכם" (כל ילד יסמן את האגוז בצבע כלשהו לפני ההכנסה לשקיק, כדי לגלות אם ניחשו נכונה).

גם המחשב, שהזכרנו לעיל, יכול למלא תפקיד יצירתי בהרבה מאשר גלישה ברשתות חברתיות ובמשחקים מסוימים. ארחיב על כך באחד הטורים הבאים. בהקשר לחופשת הפסח, אפשר לרתום אותו להכנת הגדה אישית (או משפחתית) מעוצבת תוך שימוש בתוכנת עיבוד תמלילים, תוכנה גרפית וגוגל (לאיתור תמונות ואיורים מתאימים וכן נוסח ההגדה עצמו). אפשר להוסיף תמונות של בני המשפחה, תוכן אישי (מקום לרישום בקשות לאפיקומן?) וכן הלאה.

חופשה נעימה!