במעבר חד: בדרך מהמושב אל העיר, המשפחה עברה לסגנון תעשייתי

את הבית במושב בצפון החליפו בפנטהאוז דו קומתי שנבנה כתוספת על בניין תל אביבי ישן, והשאירו מאחור את הרומנטיקה הכפרית לטובת חומריות קשוחה יותר

שרון היבש

|

03.10.17 | 07:01

מבט מהמרפסת הקדמית אל תוך הבית. דלת הכניסה נפתחת אל החלל הציבורי, והדירה מקיפה אותה סביב (צילום: אביעד בר-נס)
מבט מהמרפסת הקדמית אל תוך הבית. דלת הכניסה נפתחת אל החלל הציבורי, והדירה מקיפה אותה סביב (צילום: אביעד בר-נס)
הספרייה בסלון עוצבה במיוחד לדירה. על הקיר הניצב לה ציור של אילנה גל, והטלוויזיה בפינה אחרת של החלל, לצד המטבח (צילום: אביעד בר-נס)
הספרייה בסלון עוצבה במיוחד לדירה. על הקיר הניצב לה ציור של אילנה גל, והטלוויזיה בפינה אחרת של החלל, לצד המטבח (צילום: אביעד בר-נס)
האי שבמרכז המטבח מפנה אל הסלון חזית שחופתה בפלטת פח. מדפי הברזל שמעליו מרותכים לצינורות שהופכים למדרכי הרגליים של היושבים לצד האי. מימין למטבח פינת הטלוויזיה, עם כריות רביצה שהונחו על במה מעץ ליבנה שנצבע באפור  (צילום: אביעד בר-נס)
האי שבמרכז המטבח מפנה אל הסלון חזית שחופתה בפלטת פח. מדפי הברזל שמעליו מרותכים לצינורות שהופכים למדרכי הרגליים של היושבים לצד האי. מימין למטבח פינת הטלוויזיה, עם כריות רביצה שהונחו על במה מעץ ליבנה שנצבע באפור (צילום: אביעד בר-נס)
מבט מפינת הטלוויזיה. ארונות המטבח הגבוהים צבועים באפור גרפיט - והנמוכים שבהמשכם עשויים נירוסטה. בקצה האי - מקרר יין (צילום: אביעד בר-נס)
מבט מפינת הטלוויזיה. ארונות המטבח הגבוהים צבועים באפור גרפיט - והנמוכים שבהמשכם עשויים נירוסטה. בקצה האי - מקרר יין (צילום: אביעד בר-נס)
במרפסת הקדמית נוף לשכונה הוותיקה והמגדלים החדשים שצצים בה, פינת אוכל ופינת רביצה. רצפת הבטון גולשת מהסלון החוצה. "בני הזוג", מספרים המעצבים דנה גוטמן ורותם סולרצ'יק, "הגדירו את סגנון העיצוב שהם רוצים כביתי, אבל ביקשו שלא יהיה כפרי כמו בביתם שבמושב"   (צילום: אביעד בר-נס)
במרפסת הקדמית נוף לשכונה הוותיקה והמגדלים החדשים שצצים בה, פינת אוכל ופינת רביצה. רצפת הבטון גולשת מהסלון החוצה. "בני הזוג", מספרים המעצבים דנה גוטמן ורותם סולרצ'יק, "הגדירו את סגנון העיצוב שהם רוצים כביתי, אבל ביקשו שלא יהיה כפרי כמו בביתם שבמושב" (צילום: אביעד בר-נס)
לצד דלת הכניסה ספסל שעוצב במיוחד. התשתיות חשופות: צינורות הספרינקלרים אדומים, צינורות החשמל אפורים. על הקיר ציור של טל ירושלמי  (צילום: אביעד בר-נס)
לצד דלת הכניסה ספסל שעוצב במיוחד. התשתיות חשופות: צינורות הספרינקלרים אדומים, צינורות החשמל אפורים. על הקיר ציור של טל ירושלמי (צילום: אביעד בר-נס)
מימין: המסדרון בקומה הראשונה, שמוביל מהסלון אל חדר ההורים ומסתיים בפינת עבודה צנועה. משמאל: המסדרון המחבר בין חדרי הילדים במפלס העליון מואר בחלונות סקיי-לייט. המעצבים נכנסו לתמונה עוד לפני שהחלה הבנייה, וכך התאפשרו החלטות שאינן מקובלות בשלבים מאוחרים יותר (צילום: אביעד בר-נס)
מימין: המסדרון בקומה הראשונה, שמוביל מהסלון אל חדר ההורים ומסתיים בפינת עבודה צנועה. משמאל: המסדרון המחבר בין חדרי הילדים במפלס העליון מואר בחלונות סקיי-לייט. המעצבים נכנסו לתמונה עוד לפני שהחלה הבנייה, וכך התאפשרו החלטות שאינן מקובלות בשלבים מאוחרים יותר (צילום: אביעד בר-נס)
בחדר ההורים ארונות קיר לבנים עם מגרעות משובצות פח שחור. על הקיר בגב המיטה עבודה של יעל בלבן   (צילום: אביעד בר-נס)
בחדר ההורים ארונות קיר לבנים עם מגרעות משובצות פח שחור. על הקיר בגב המיטה עבודה של יעל בלבן (צילום: אביעד בר-נס)
בחדר הרחצה של ההורים ארון כיור שהוזמן מבמבוק. במראה נשקפת השידה שמול המיטה הזוגית, שנצבעה בטרקוטה   (צילום: אביעד בר-נס)
בחדר הרחצה של ההורים ארון כיור שהוזמן מבמבוק. במראה נשקפת השידה שמול המיטה הזוגית, שנצבעה בטרקוטה (צילום: אביעד בר-נס)
בחדרה של הבת, שעוצב יחד איתה, יש מדפים קופסתיים בגוון זית. שולחן הכתיבה ממוקם מתחת לחלון  (צילום: אביעד בר-נס)
בחדרה של הבת, שעוצב יחד איתה, יש מדפים קופסתיים בגוון זית. שולחן הכתיבה ממוקם מתחת לחלון (צילום: אביעד בר-נס)
מחדר הרחצה של הילדים, במפלס העליון, יש יציאה למרפסת האחורית, שבה נבנתה בריכת השחייה  (צילום: אביעד בר-נס)
מחדר הרחצה של הילדים, במפלס העליון, יש יציאה למרפסת האחורית, שבה נבנתה בריכת השחייה (צילום: אביעד בר-נס)
עץ האיפאה מחפה את המרפסת וגם דפנות הבריכה, שעשויה פח ומצופה פי.וי.סי בהיר (צילום: אביעד בר-נס)
עץ האיפאה מחפה את המרפסת וגם דפנות הבריכה, שעשויה פח ומצופה פי.וי.סי בהיר (צילום: אביעד בר-נס)

במשך כמה שנים השתעשעו בני זוג, הורים לשלושה בני עשרה, ברעיון לעבור מהמושב הצפוני שבו התגוררו לתל אביב. כשנוצרה הזדמנות מתאימה, רכשו דירת פנטהאוז בבניין שטופל במסגרת תמ"א 38. לבניין בן ארבע הקומות, בצפון הישן של העיר, נוספו שתי קומות ובהן שלוש דירות. הפנטהאוז שרכשו המושבניקים מתפרש על פני 170 מטרים רבועים בשני חצאי קומה על שני מפלסים, ונהנה משתי מרפסות - מלפנים ומאחור – ששטחן הכולל 90 מטרים רבועים.

 

את מעצבי הפנים דנה גוטמן ורותם סולרצ'יק (סטודיו 37) ערבו בני הזוג כבר בשלב המשא ומתן עם היזם. "הם הגדירו את הסגנון שהם רוצים כביתי", מספר סולרצ'יק, "אבל ביקשו שלא יהיה כפרי כמו בביתם שבמושב".

 

נוף עירוני מהמרפסת הקדמית. הבר המותקן על המעקה פונה מערבה, ומאפשר צפייה נוחה בשקיעה. עציצי התבלינים מזכירים את השורשים במושב  (צילום: אביעד בר-נס)
    נוף עירוני מהמרפסת הקדמית. הבר המותקן על המעקה פונה מערבה, ומאפשר צפייה נוחה בשקיעה. עציצי התבלינים מזכירים את השורשים במושב (צילום: אביעד בר-נס)

     

    "תכננו את הדירה כך שתהיה פתוחה לעיר ולנוף שהיא מציעה", אומרת גוטמן, אבל יותר מהנוף העירוני ניכר בדירה הניסיון לתרגם את החספוס העירוני לבייתיות חמה, במה שאפשר לכנות "מסגרת תעשייתית".

     

    תשתיות חשופות יוצרות מראה גרפי על התקרה  (צילום: אביעד בר-נס)
      תשתיות חשופות יוצרות מראה גרפי על התקרה (צילום: אביעד בר-נס)

       

      הרצפה עשויה מיציקת טראצו, התקרה לא טויחה, והתשתיות שבדרך כלל מוטמעות בה נשארו חשופות. צינורות אדומים של ספרינקלרים, צינורות אפורים של חשמל ותעלת מיזוג אוויר מפח מגולוון מעניקים לתקרה מראה גרפי. "לא רצינו להנמיך את התקרה כדי להטמיע את התשתיות", אומרים המעצבים, "וכדי שישאר מרקם מחוספס צבענו אותה בלי טיח".

       

      המדרגות למפלס העליון, לצד פינת הטלוויזיה (צילום: אביעד בר-נס)
        המדרגות למפלס העליון, לצד פינת הטלוויזיה(צילום: אביעד בר-נס)

         

        בקומת הכניסה מוקמו החלקים הציבוריים של הבית ויחידת ההורים. הדלת נפתחת למרחב שפונה אל המרפסת הקדמית וכולל סלון בצד אחד, פינת אוכל במרכז, ומטבח בצד השני. בהעדר מבואה, מיקמו המעצבים ליד הדלת ספסל שעיצבו במיוחד לדירה ומעליו תלו עבודה של האמנית טל ירושלמי. בעומק הקומה, יש שירותי אורחים, יחידת הורים, פינת עבודה קטנה ופינת טלוויזיה.

         

        מוטות ברזל הופכים למדרך לרגליים

         

        המטבח תוכנן כשני קווים מקבילים. חזית אחת כוללת ארונות גבוהים באפור גרפית וארונות נמוכים מנירוסטה, שממוקמים מתחת לחלון מוקף באריחי קרמיקה לבנים. במרכז המטבח - אי. אל המטבח הוא מפנה חזית מעץ אורן קרוליינה (ללא עיניים), עם ידיות אינטגרליות שתוכננו בהשראת מטבחים תעשייתיים; אל הסלון מפנה האי חזית מצופה בפלטת פח מוחלדת; עבור היושבים לצדו הותקן דלפק גבוה, מואר בשלוש מנורות צהובות, שהמוט שלהן צבוע בהדרגה והופך מלבן לאוקר.

         

        ארונות המטבח בסגנון תעשייתי, ובעומק התמונה פינת הטלוויזיה (צילום: אביעד בר-נס)
          ארונות המטבח בסגנון תעשייתי, ובעומק התמונה פינת הטלוויזיה(צילום: אביעד בר-נס)

           

          בין האי לסלון שולחן אוכל עגול (צילום: אביעד בר-נס)
            בין האי לסלון שולחן אוכל עגול(צילום: אביעד בר-נס)

             

            מעל משטח העבודה של האי הותקנו מדפים מרותכים לצינורות ברזל חשופים, שמתקפלים כלפי מטה והופכים למדרך רגליים עבור היושבים לצד האי. שולחן פינת האוכל עגול ומואר בשתי מנורות עם אהילי רטאן.

             

            בסלון יש ספה אפורה, כורסה אדומה, שטיח שנרכש באנתרופולוג'י ניו יורק וספת רביצה שתכננו המעצבים עם כריות ניידות. מערכות הישיבה פונות לכיוון ספרייה שעוצבה במיוחד - בחלקה העליון והתחתון דלתות הזזה מעץ, ובמרכזה מדפים מפח ומחיצות רשת שמסתירות חלקית את תכולתה. בין שני חלונות צרים וארוכים תלוי ציור של אילנה גל.

             

            עבודת אמנות גדולה בין שני חלונות צרים וארוכים (צילום: אביעד בר-נס)
              עבודת אמנות גדולה בין שני חלונות צרים וארוכים(צילום: אביעד בר-נס)

               

              בספרייה שילוב של ארונות עץ, מדפי ברזל ורשתות (צילום: אביעד בר-נס)
                בספרייה שילוב של ארונות עץ, מדפי ברזל ורשתות(צילום: אביעד בר-נס)

                 

                קיר המסדרון, שמוביל לחדר ההורים, הוא קיר בטון חשוף. בקצה המסדרון פינת עבודה אינטימית, שבה מוקמו המערכות השונות של הקומה, והיא מוארת באמצעות חלון עגול שמחדיר אור מכיוון חדר השינה.

                 

                שידה בגוון טרקוטה עם רגליים שגולפו בצורות שונות (צילום: אביעד בר-נס)
                  שידה בגוון טרקוטה עם רגליים שגולפו בצורות שונות(צילום: אביעד בר-נס)

                   

                  מבט מהמיטה למסדרון. החלון העגול פונה לפינת העבודה הקטנה (צילום: אביעד בר-נס)
                    מבט מהמיטה למסדרון. החלון העגול פונה לפינת העבודה הקטנה(צילום: אביעד בר-נס)

                     

                    חדר ההורים פונקציונלי: מיטה, ארון קיר עם ידיות מגרעת משובצות בפח שחור, שידה בצבע טרקוטה עם רגליים שעוצבו בחריטות שונות, ועל הקיר עבודה של יעל בלבן.

                     

                    פינת האוכל מול דלת הכניסה חוצצת בין המטבח לסלון. מימין: קצה המסדרון המוביל ליחידת ההורים. במרכז, מעבר לגרם המדרגות, פינת הטלוויזיה   (צילום: אביעד בר-נס)
                      פינת האוכל מול דלת הכניסה חוצצת בין המטבח לסלון. מימין: קצה המסדרון המוביל ליחידת ההורים. במרכז, מעבר לגרם המדרגות, פינת הטלוויזיה (צילום: אביעד בר-נס)

                       

                      פרטים בפינת הטלוויזיה (צילום: אביעד בר-נס)
                        פרטים בפינת הטלוויזיה(צילום: אביעד בר-נס)

                         

                        במרפסת הקדמית, שפונה לרחוב ומחופה ביציקת בטון שנמשכת מהחלל הציבורי, יש פינת אוכל חיצונית, בר ישיבה הפונה לכיוון מערב, כך שאפשר לצפות ממנו בשקיעה, ואזור לרביצה. ברצועת דקה של עציצים נשתלו צמחי תבלין וירקות. פינת הטלוויזיה שמול המדרגות למפלס העליון כוללת במה מעץ ליבנה צבוע באפור, עם כריות רביצה. על הקיר שלושה תחריטים של אמן הרחוב dede .

                         

                        מדרכי אלון בשילוב פח מכופף, ותחתיהם ארונות אחסון (צילום: אביעד בר-נס)
                          מדרכי אלון בשילוב פח מכופף, ותחתיהם ארונות אחסון(צילום: אביעד בר-נס)
                           

                           

                          גרם המדרגות עשוי מפח מכופף משולב במדרכים מעץ אלון, והוא תחום בין קיר בטון חשוף למעקה ממוטות ברזל. "בני הזוג עודדו אותנו להשתמש בחומרים שונים", מספרים המעצבים. "הם הקפידו על כל פרט ויחד אתם ניסינו להגיע למתח הרצוי שנוצר משילוב של חומרים קשוחים עם עדינות ואלגנטיות. בגרם המדרגות מתקיים לטעמנו מפגש עוצמתי בין חומרים". החלל שמתחת למדרגות מנוצל לטובת ארונות אחסון.

                           

                          מחדרה של הבת יש יציאה לבריכה במרפסת

                           

                          במפלס העליון, שבו חדריהם של שלושת הילדים (אחד מהם ממ''ד), חדר רחצה ופינת כביסה, ביקשו המעצבים ליצור רגיעה. הרצפה מבטון מוחלק, הקירות לבנים והמראה מעט נזירי. המסדרון שמחבר בין חדרי הילדים, שחופו בפרקט, מואר באמצעות חלונות גג המוטמעים בקוביות שיוצרות מקצב אסתטי. ארון גדול בגוון הקיר נבנה לאורכו.

                           

                          בחדרה של הבת (צילום: אביעד בר-נס)
                            בחדרה של הבת(צילום: אביעד בר-נס)

                             

                            חדרה של הבת עוצב יחד אתה. פלטה פינתית מפורמייקה אפורה במסגרת של במבוק הוצמדה לחלקו התחתון של שולחן כתיבה מאיקאה. מול המיטה ארון בגדים עם ידיות מגרעת בצורת פלוס; מדפים פתוחים בכחול, ומגירות שלהם ידיות עשויות מחבל. לצד המיטה שתי ספריות פתוחות בירוק זית.

                             

                            בריכת השחייה במרפסת האחורית מחופה בעץ איפאה   (צילום: אביעד בר-נס)
                              בריכת השחייה במרפסת האחורית מחופה בעץ איפאה (צילום: אביעד בר-נס)

                               

                              מחדרה של הבת יש יציאה ישירה לבריכה במרפסת האחורית. הבריכה עשויה מפח ומצופה פי.וי.סי בהיר, שמעניק למים גוון טורקיז עדין. דפנותיה חופו בעץ איפאה.

                               

                              בחדר הרחצה של ההורים ארון כיור עשוי במבוק  (צילום: אביעד בר-נס)
                                בחדר הרחצה של ההורים ארון כיור עשוי במבוק (צילום: אביעד בר-נס)
                                 

                                 

                                בחדר הרחצה של הילדים ארון הכיור לבן  (צילום: אביעד בר-נס)
                                  בחדר הרחצה של הילדים ארון הכיור לבן (צילום: אביעד בר-נס)

                                   

                                  חדרי הרחצה בבית רוצפו בטראצו בגווני שחור-לבן-ורוד (אצל ההורים) ושחור-לבן-אפור (אצל הילדים). ארון הכיור אצל ההורים עשוי עץ במבוק, והותאמו לו ידיות פליז צבועות בשחור. אצל הילדים נצבע הארון בגוון הקיר.

                                   

                                  בשירותי האורחים כיור שעוצב מגליל נירוסטה וארון עם דלתות פח מחורר. מעל מאיר חלון סקיי-לייט (צילום: אביעד בר-נס)
                                    בשירותי האורחים כיור שעוצב מגליל נירוסטה וארון עם דלתות פח מחורר. מעל מאיר חלון סקיי-לייט(צילום: אביעד בר-נס)

                                     

                                    שירותי האורחים מוארים באמצעות חלון סקיי-לייט. בולט בהם ארון עם דלתות מחופות בפלטת פח. בחיתוכי לייזר שנעשו בפלטה הושחלו חוטי צמר, יצירה שעליה הופקדה בת המשפחה. הקיר נצבע בשיטה ייחודית היוצרת מראה טקסטילי, ואת כיור הנירוסטה יצרו המעצבים מגליל נירוסטה שאותו הניחו על פלטת עץ.  

                                     

                                    פינת ישיבה לצד הבריכה (צילום: אביעד בר-נס)
                                      פינת ישיבה לצד הבריכה(צילום: אביעד בר-נס)

                                       

                                      תוכנית הדירה. שני מפלסים שיחד מכסים קומה שלמה (תוכנית: סטודיו 37)
                                        תוכנית הדירה. שני מפלסים שיחד מכסים קומה שלמה(תוכנית: סטודיו 37)
                                         

                                         

                                        • יזם הבניין: אגם שביט יזמות בנדל"ן
                                        • קבלן: מאיר לוי א.ש.ל הנדסה בניה וגמר
                                        • נגר: הצריף של רוני הנגר
                                        • עבודות ברזל : ארז - ארד סדנא לברזל
                                        • גינת מאכל מרפסות : אייל אנגלמאייר- בוסטניקה גינות מאכל בעיר
                                        • ריהוט ואביזרים: טולמנס אאוטלט, הביטאט, סטורי, גלוריה מונדי, פרימיטיב+
                                        • מטבח: רגבה
                                        • רצפת טראצו, מקלחות וכלים סניטריים: מודי
                                        • דלתות פנים: איה דלתות
                                        • דלת כניסה: חוגלה
                                        • רצפת בטון מיקרו טראצו: סטודיו בטון
                                        • פרקט: יוריסטה
                                        • תאורה: לסרי
                                        • מאווררים: סוהו אייר
                                        • שטיח בסלון: אנתרופולוג'י ניו יורק

                                         

                                        -------------------------------------------------------

                                        מהם עמודי התווך של העיצוב הישראלי הכפרי? לחצו על התמונה לכתבה:

                                         

                                        לחצו למדריך השלם לעיצוב כפרי ישראלי (צילום: שירן כרמל )
                                        לחצו למדריך השלם לעיצוב כפרי ישראלי (צילום: שירן כרמל )

                                         

                                         

                                         
                                        הצג:
                                        אזהרה:
                                        פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד