101 שנים של עריכה נשית במגזין ווג בריטניה הגיעו ביום שלישי בבוקר לסיומן, עם הידיעה כי הסטייליסט אדוארד אנינפול יחליף בתפקיד את העורכת היוצאת אלכסנדרה שולמן, החל ב-1 באוגוסט. אנינפול אינו רק הגבר הראשון שיערוך את המגזין הבריטי, הוא גם השחור הראשון שמונה לתפקיד עורך ווג בכל מהדורות המגזין בעולם. איך זה קרה רק עכשיו לראשונה, בשנת 2017? זו כנראה שאלה שצריך להפנות לכל מי שטוען שאין באמת גזענות בתעשיית האופנה.
עוד בערוץ האופנה
- עקבו אחרינו באינסטגרם
- ציפורה סלומון: תיקון עולם דרך אופנה
- עשינו סדר פסח בארון של לינור אברג'יל
- בגיל 49, פמלה אנדרסון בקמפיין הלבשה תחתונה
אנינפול, 45, יליד גאנה שהיגר עם משפחתו לבריטניה בילדותו, הוא מהדוברים הבולטים נגד גזענות בתעשיית האופנה. בראיון לטלגרף הבריטי בינואר 2016, עם קבלת עיטור הכבוד OBE (מסדר האימפריה הבריטית) מידיה של מלכת אנגליה אליזבת ה-II, דיבר אנינפול בנושא גזע וגזענות: "אני מכיר בעובדה שמזלי שיחק לי יותר מכל, שבגיל 16 סומנתי, ילד שחור ממעמד נמוך מלדברוק גרוב (אזור בדרום-מערב לונדון, א"י)", התייחס אנינפול לימי תחילת דרכו כדוגמן. "אבל כיום אנו צריכים יותר גיוון: מבתי הספר ועד התמחויות בתעשיית האופנה והמגזינים. קל מאוד לומר: 'אה, יש דוגמנית שחורה אחת על המסלול ודוגמנית שחורה או אסיאתית בפרסומת, אז מילאנו את המכסה'. לא, זה צריך להיות דיאלוג מתמשך. זה אפילו לא צריכה להיות בעיה מבחינתי. יופי הוא יופי".
את דרכו בתעשיית האופנה סלל אנינפול בשלושת העשורים החולפים. בגיל 16 סומן על ידי הסטייליסט סיימון פוקסטון, שבשנות ה-80 וה-90 ניסח את הסגנון הבריטי במגזינים כמו i-D, The Face ו-Arena, ובחר באנינפול למספר הפקות אופנה. אנינפול התברג בסצנת האנדרגראונד של לונדון, ושנתיים לאחר מכן כבר הפך לעורך האופנה של מגזין i-D. בשנת 1998 הוא הוזמן לעבוד כסטייליסט בווג איטליה, ושמונה שנים לאחר מכן הצטרף גם לצוות עורכי האופנה של מגזין ווג אמריקה. בסרט התיעודי "גיליון ספטמבר" ניתן לראות את אנינפול עומד נבוך מול החלטותיה הקרות של ווינטור, שפוסלת את עבודתו והחלטותיו האמנותיות, ואת האנרגיה והביטחון העצמי שמחדירה בו גרייס קודינגטון, לעומתה. החל מ-2011 משמש אנינפול כמנהל האופנה והסטיילינג של מגזין W.
במהלך הקריירה שלו היה אחראי על עשרות, אם לא מאות, דימויים מפורסמים שהשפיעו ועדיין משפיעים על עולם האופנה. בין עבודותיו הידועות ניתן לסמן את השער של קייט מוס במגזין i-D מאפריל 2003, לבושה באוברול חתולי ומנומר; את השער המפורסם של ווג איטליה מיולי 2005 על טירוף הניתוחים הפלסטיים, ואת השערים האחרונים שיצר למגזין W ובראשם, הצילום המרהיב של ריהאנה מספטמבר 2016.
עבודתו מתאפיינת בדימויים חזקים, פרובוקטיביים ואקטואליים מאוד, המבקשים להעביר מסרים נוספים מלבד דיון חד-ממדי ביופי ובגדים, כמו ביקורת על התעשייה ועל העידן בו אנו חיים. מדובר בעבודות שמגיבות למציאות ומציבות את האופנה כעיסוק בתרבות.
מינויו של אנינפול מצביע על מגמה מסקרנת בבית ההוצאה לאור קונדה נאסט, לאחר שלאחרונה מונה גם לתפקיד עורך ווג איטליה עורך גבר חדש, עמנואלה פרנטי, שהשיק בחודש מרץ את גיליון הביכורים בעריכתו. שני עורכים גברים במהדורות בינלאומיות חשובות - איטליה ובריטניה - ודאי יובילו לשינוי ויזואלי ותפיסתי של עולם האופנה בשנים הקרובות.
מאז הוכרז שמו של אנינפול כמחליפה של שולמן, שפרשה לעשות לביתה לאחר 25 שנה כעורכת בעלת דימוי אליטיסטי, הוא זוכה לתמיכה ברשתות החברתיות. מי שגאה בו יותר מכל היא חברתו הקרובה, דוגמנית-העל נעמי קמפבל, שכתבה בחשבון האינסטגרם שלה: "מעולם לא חשבתי שהיום הזה יגיע. אין בי מילים לתאר כיצד אני מרגישה היום בשבילך". "כשהכרתי אותו לראשונה זה היה ממש כמו לפגוש משפחה", סיפרה קמפבל בראיון לפני כשנה. "השמיים הם הגבול של אדוארד. הוא ממתין בסבלנות לזמנו, וזה הזמן שלו. הוא הכריח את עצמו להיות במקום בו הוא נמצא בזכות עבודה קשה, ועל כך אני כל כך גאה בו".
______________________________________________________
ואיך מרגיש דוגמן בן 17 שמבקש מקלט בישראל?