פרסומות לניתוחים פלסטיים בקוריאה
קיית' יאנג, 26, פקידת קבלה במלון בדאון טאון סיאול, תפסה אותי על חם נועצת מבטים ממושכים בפניה היפות. כשהסברתי לה שאני נמצאת במשימה עיתונאית העוקבת אחר פולחן הטיפוח בארצה, היא פצחה בשיא האדיבות במונולוג המונה עשרה צעדים בפולחן היומי של הקוריאניות לניקוי והזנת העור ביום ולקראת הלילה. לאוזניי המערביות זה נשמע כמו שגרה מפרכת עד בלתי אפשרית, אבל יאנג מבהירה שאסור לדלג על אף פרט בשיטת עשרת השלבים - מניקוי יסודי, דרך הזנת העור במספר קרמים, ועד קרם עיניים משובח ומסיכת הפנים התורנית.
פריחת הקוסמטיקה הקוריאנית כבר הוכתרה במגזין הנשים האמריקאי מארי קלייר כ"גל הצרפתי החדש", וגם דרמטולוגים מובילים בעולם מסכימים עם הטענה כי קוריאה מקדימה את העולם לפחות בעשור בחדשנות ומחקר מתקדם בטיפוח העור.
עוד בערוץ האופנה
- עקבו אחרינו באינסטגרם
- מה עומד מאחורי הבגדים של בן אל תבורי?
מצלמה נסתרת: כל המכשולים לשופינג בכיסא גלגלים - סופיה מצטנר ודורית רבליס נלחמות בחורף
לא רחוק מהמלון שלי, בשלב שבו כבר נתקפתי בקדחת קנאה בעורן המושלם של הקוריאניות, נסחפתי למסע ברובע התיירותי השוקק מיונג דונג, "גן העדן הקוסמטי". המשימה: לאתר מסיכות וקרמים לעור המזרח תיכוני, העייף והצרוב שלי, ולשאוף להיראות קצת יותר כמו המקומיות. עשרות רשתות קוסמטיקה קוריאניות נפרשות כאן בשורה ארוכה, זו לצד זו. בפתחיהן עומדות נערות חן שמנסות לפתות את העוברים והשבים. לצד חנויות הענק המציעות כל טוב לטיפוח העור, מרצפים את הרחובות גם דוכנים עם שלל סוגי מסיכות פנים, שעל אריזותיהן מתנוססות תמונות של אלילי הפופ הקוריאני יפי הבלורית והעור.
מכת המסיכות המזינות תוקפת אותך מכל כיוון אפשרי - לכל גיל, לכל סוג עור, לכל בעיה, מכל מרכיב שאפשר לדמיין, וגם מאלה שלא. תמציות מירקות, פירות, שורשים שונים, פטריות, אורז ואפילו ריר חלזונות - כולם זוכים לעדנה בתוך אריזות מסוגננות של מסיכות פנים מבד, סיליקון או ג'ל. המסכות הטרנדיות זוכות אפילו לאיורים של דיסני, והלהיט השיווקי התורן - מסיכות חיות.
יש משהו באוויר של קוריאה שסוחף אותך להצטרף לספורט הלאומי הזה, גם אם ברור לך, ללא צל של ספק, שלא תצליח להתמסר לפולחן המתיש הזה בחייך האמיתיים. הקוריאנים, כפי הנראה, ניחנו באופי הצייתני והנחוש הנדרש כדי לעמוד בכללים נוקשים, בין אם מדובר במערכת החינוך ההישגית או בטיפוח העור.
כאן נמצא מעיין הנעורים
ההצלחה המסחררת של מוצרי הטיפוח מחצי האי הקוריאני לא נשארת סגורה בגבולות המדינה, וייצוא מוצרי הקוסמטיקה הקוריאניים שהגיע ב-2015 להיקף של 2.75 מיליארד דולר, ממשיך לעלות בקצב מדהים. היעד הראשון לייצוא הוא השכנה ממזרח, סין, שם הקוריאנים תופסים את המקום הראשון, מותירים מאחור את הקוסמטיקה הצרפתית והיפנית. לא אחת נתקלתי בתיירים סיניים בסיאול הממלאים מזוודות שלמות במוצרי הטיפוח המובילים במדינה.
אחרי הפריצה העולמית של תעשיות הסמארטפונים והמכוניות, הפלישה הקוריאנית לאמריקה היתה רק עניין של זמן, ובחמש השנים האחרונות החלה חדירה מסיבית לשוק האמריקאי. מי שסלל את הדרך לשם היה קרם ה-B&B הקוריאני, שהקדים את זמנו וסיפק במקביל הזנה, הגנה מפני השמש, מיצוק העור, כיסוי מייק-אפ חלקי וקליל יחסית, ומראה אחיד ורענן – הכול בתכשיר אחד. הנשים הקוריאניות גילו אותו כבר לפני 30 שנה, וכיום הוא הפך למוצר בסיסי בתיק האיפור של האמריקאיות, שרוכשות את הגרסה הקוריאנית המקורית, או את אחד החיקויים שצמחו למקור באמריקה ובעולם כולו.
סיור ברחובות העיר, בחנויות ובסאבוויי מספק הצצה מרתקת לשיגעון השימור וטיפוח העור בקרב נשים וגברים, רובם ככולם יפים בצורה מעוררת קנאה.
"חוקרי התופעה טוענים כי השאיפה לשלמות מצויה בתרבות הקוריאנית עצמה, כשהעיסוק האובססיבי ביופי מתבטא בעדויות כתובות עוד משנת 700 לפני הספירה. לדברי מספר פסיכולוגים קוריאנים, מלבד הרדיפה אחר השלמות החיצונית, שבבסיסה טמונה גם ההשוואה ל"אחר", הקוריאנים שואפים תמיד להיות טובים יותר מבני גילם הסובבים אותם"
נערות ונשים שחלפו על פניי בקצב מסחרר שלפו את תכשירי האיפור מתיקיהן, ללא כל עכבות ובמיומנות רבה, לטובת ביצוע טאץ' אפ בכל מקום אפשרי - בחנות הירקות, ברכבת התחתית, ברחוב וכמובן בחדרי השירותים המטופחים של סיאול. נתקלתי בפאשניסטות מצודדות רבות, שעוטפות את עצמן בבגדים ההולמים את גזרתן הדקיקה עד להחוויר, ותהיתי עד כמה הן מוכנות להרחיק לכת לטובת שדרוג נוסף?
ובכן, הן מוכנות בהחלט, והן לא מסתפקות לשם כך רק בתכשירי טיפוח ואיפור. החל משנת 2009 הפכה דרום קוריאה לשיאנית עולם במספר הניתוחים הפלסטיים לנפש. נכון ל-2015, מדובר בכ-20 פרוצדורות כירורגיות ל-1,000 איש, לעומת ארצות הברית עם יחס של 13 ל-1,000.
כדי להכיר מקרוב את התופעה, אי אפשר לדלג על סיור באזור שזכה לכינוי "חגורת היופי של קוריאה", הלוא הוא רובע גנגנאם בסיאול, העשיר ביותר בדרום קוריאה. הרובע השיקי, שזכה לפרסום בינלאומי בשיר שסחף מאות מיליונים ("גנגנאם סטייל"), מאכלס לא פחות מ-500 מרכזים אסתטיים לטיפולים וניתוחים קוסמטיים, ונחשב לצפוף ביותר בעולם מבחינה זו. ברחוב אחד מניתי כ-25 קליניקות לניתוחים קוסמטיים, בנוסף לעשרות קליניקות לטיפולי לייזר וכדומה. ולא רק גנגנאם נראית כמו קמפיין מטורף לשימור הנעורים - העיר סאול כולה מוצפת שלטי חוצות ופוסטרים שמעודדים את האוכלוסייה להצטרף לטרנד, עם מגוון תמונות "לפני-אחרי" מעוררות השתאות.
חוקרי התופעה טוענים כי השאיפה לשלמות מצויה בתרבות הקוריאנית עצמה, כשהעיסוק האובססיבי ביופי מתבטא בעדויות כתובות עוד משנת 700 לפני הספירה. לדברי מספר פסיכולוגים קוריאנים, מלבד הרדיפה אחר השלמות החיצונית, שבבסיסה טמונה גם ההשוואה ל"אחר", הקוריאנים שואפים תמיד להיות טובים יותר מבני גילם הסובבים אותם. זה נכון לגבי מערכת החינוך ההישגית בצורה קיצונית, ובמילים אחרות, להיות ילד בקוריאה זו משימה לא פשוטה. כאן לא מדברים על בחירה חופשית או על אושר פנימי. המטרה: להצטיין, וההישגים מתבטאים בתפוקה, בביצועים ובצייתנות.
יופי הוא מקור פרנסה
"רוב המנותחות הקוריאניות עוברות התערבות כירורגית כי זה מגדיל את הסיכויים שלהן למצוא עבודה טובה", טוען ג'וני קים, עובד בכיר בחברת יחסי ציבור בסיאול. "התחרות כאן גדולה במיוחד, ולקורות חיים מצרפים לרוב גם תמונה". קים מציין גם את כניסתן של הנשים לשוק העבודה. "האימהות לא נשארות בבית עם הילדים, ולא מפסיקות את הקריירה שלהן, כפי שהיה נהוג בעבר. הן ממשיכות לעבוד, כי יש צורך בהכנסה נוספת לצד הבעל, כדי לעמוד בתחרות האיומה למימון ילדים במערכת החינוך הקוריאנית התובענית. רוב ההורים שולחים את הילדים למסגרות לימודיות עד שעות הערב, שעולות כסף רב".
למרות הביקורת הנשמעת בקוריאה כלפי האובססיה לניתוחים קוסמטיים, לא מעטים רואים בתופעה השקעה משתלמת, ולא רק הדוניזם ורדיפה אחר "המראה הנכון" בסטנדרטים מערביים. תופעה מעניינת וייחודית לקוריאה היא של הורים המעודדים את ילדיהם לעבור ניתוחים פלסטיים, כדי להגדיל את סיכוייהם בשוק העבודה. במהלך הכנת הכתבה, נתקלתי ברובע גנגנאם באימהות ובנותיהן שפוקדות יחד את הקליניקות. הרושם שהתקבל היה שהן מבלות זמן איכות משותף.
בנות עשרה שפגשתי סיפרו לי בגאווה שלקראת סיום לימודי התיכון נהוג לקבל מההורים במתנה ניתוח עפעפיים. כמובן שמלבד הצעירות, רבים בגיל העמידה ואף בגיל מבוגר יותר עוברים ניתוחים מכל הסוגים, כולל מייקאובר כללי. מדריכת התיירים הדינמית מסיאול, סמייל קים בת ה-58, אינה מנסה להסתיר ממני או מקבוצת התיירים שלה את העובדה שעברה מספר "פרוצדורות קוסמטיות". היא אכן נראית צעירה מאוד לגילה, ולדבריה החיפוש אחר מעיין הנעורים הפך למקובל מאוד בקרב חבריה.
ג'וני קים, עובד בכיר בחברת יחסי ציבור בסיאול: "רוב המנותחות הקוריאניות עוברות התערבות כירורגית כי זה מגדיל את הסיכויים שלהן למצוא עבודה טובה. התחרות כאן גדולה במיוחד, ולקורות חיים מצרפים לרוב גם תמונה"
בקליניקה המפוארת HERSHE בגנגנאם קיבלה את פניי פקידת קבלה יפהפייה ודוברת אנגלית שוטפת, ונסה או שמה, שתפקידה לקשר ולתאם בין התיירים שמגיעים מרחבי העולם למכה של הניתוחים הפלסטיים בסיאול - גנגנאם. בחדר המתנה בסגנון ויקטוריאני מפואר חיכתה אישה דוברת רוסית לבעלה החבוש כולו, שערך זה עתה מייקאובר כללי בפניו. "כן, הוא הגיע מרוסיה", מספרת ונסה. "בן 58 שרוצה להיראות 20 שנה צעיר יותר. באים אלינו מיפן, סין, סינגפור, מלזיה, אינדונזיה, הפיליפינים, וגם מאירופה וארצות הברית. יש גידול של כ-60 אחוז במספר הלקוחות מסין מדי שנה. הם מעדיפים את ידי המנתחים המקצועיים בקוריאה, שיצא להם שם בינלאומי יוקרתי", היא מדגישה בגאווה.
המנתח הבכיר והמנכ"ל של הקליניקה היוקרתית, ד"ר ג'אנג יאנג צ'או, מסביר שטרנד הניתוחים הפלסטיים פורח גם בעקבות הגל הניתוחי שמובילים הסלבס, בעיקר נושאי הדגל של הפופ הקוריאני (KPOP) והדרמות הטלוויזיוניות המקומיות, שרכשו מיליוני מעריצים ברחבי העולם.
קירות הקליניקה היוקרתית מלאים בתמונות של הדוקטור הפופולארי לצד אלילי נוער, להקות ושחקנים. "זה ללא ספק משפיע על הדור הצעיר, שרוצה לחקות את 'המראה הנכון'", אומר הדוקטור, ומבטיח כי המחקר של תאי גזע בנוגע לטיפול אסתטי צובר תאוצה, וצפויות פריצות דרך נוספות בתחום מדע היופי וההצערה.
את מצעד הניתוחים הפופולאריים בקוריאה מוביל ניתוח העפעפיים. עובדה לא מפתיעה נוכח אידיאל היופי המתבטא בעיניים גדולות, עור לבן וחלק, סנטר קטן ואף קטן מחודד וסולד. אחריהם צועדים הניתוחים להגדלת חזה, שאיבת שומן ועיצוב לסתות. ד"ר צ'או מציין שיש גם מי שמרחיקות לכת ודורשות עיצוב מחדש של מבנה הפנים. "זה כולל שיוף ושבירה של עצמות הפנים, וזה ניתוח מאוד פולשני ודי מסוכן. למרות הסיכונים, יש בנות שמוכנות לעבור אותו כדי לזכות במראה מערבי יותר", מדגיש המנתח.
תיירות פלסטית בשיטת הכול כלול
התיירים הרפואיים שהחלו לזרום לקוריאה מתחילת שנות האלפיים זוכים לחבילות פינוקים בשיטת "הכול כלול" - מהסעה משדה התעופה, דרך השהייה בקליניקה או בבית החולים, ועד חדרים במלונות פאר בתקופת השיקום שלאחר הניתוח. לא מעטים מגיעים לניתוחי עסקת חבילה, הכוללים מספר ניתוחים בעת ובעונה אחת.
המחירים לניתוחים הקוסמטיים זולים בכ-30 אחוז מהמחירים בארה"ב, יפן, סינגפור ואוסטרליה, ונחשבים איכותיים יותר מהניתוחים בתאילנד. השם שקנו להם המנתחים הפלסטיים הקוריאנים הביא לעלייה במספר התיירים הרפואיים, הממשלה הקוריאנית קלטה את הפוטנציאל הכלכלי, וגם היא מעודדת את התיירות הקוסמטית, שמכניסה לקופת המדינה כסף לא מבוטל.
וכשברקע של כל אלה ניצב סיפור ההתעצמות הכלכלית המטאורית של דרום קוריאה, שהפכה ממדינה חבולה כתוצאה ממלחמה קשה בתחילת שנות ה-50, עם תוצר לאומי גולמי של 100 דולר, למעצמת אלקטרוניקה בינלאומית עם תוצר לאומי גולמי של 30,000 דולר – אפשר כבר לומר שלא רחוק היום שבו היא תהיה חתומה גם על המראה החיצוני הרווח ברחבי העולם.
______________________________________________________
ומה הסתירה עדי אולמנסקי מאחורי האיפור?