תצוגת האופנה של המעצב מארק ג'ייקובס ביומו האחרון של שבוע האופנה ניו יורק התקיימה בהשראת רייבים, אותן מסיבות אהבה שנולדו בסוף שנות ה-80. ג'ייקובס, שהיה ועדיין דמות פעילה בחיי הלילה של מנהטן, שיגר אל המסלול שורה ארוכה של טופ מודלס כמו קרלי קלוס וג'יג'י חדיד, שלראשן הותקנו ראסטות צבעוניות באווירה של מסיבת טבע גואה. הבחירה של המעצב בראסטות היא המשך של קמפיין אביב-קיץ 2016 של המותג שלו, בכיכובה של הבמאית הטרנסקסואלית לאנה ואשובסקי, שמסתובבת עם רעמת ראסטות צבעונית על הראש כעניין שבשגרה.
עוד בערוץ האופנה
- עקבו אחרינו באינסטגרם
- הבמה של מישל אובמה: נפרדים מאישה ראשונה עם חוכמת אופנה
- סודות מחדר הארונות של אוולין הגואל
- צפו בשבוע האופנה פריז: קליפ הרגעים היפים
הצעד של ג'ייקובס לא התקבל בעין יפה בכל הגזרות, בטח שלא בקהילה האפרו-אמריקאית שעבורה הפיכת אחד מסמליה המובהקים למופע ראווה על מסלול התצוגה היא ניכוס תרבותי ואקט גזעני. לא רק שג'ייקובס אימץ את הראסטות השחורות ועשה בהן כבשלו, טענו המקטרגים, הוא גם ליהק לתצוגה דוגמניות בהירות שיער ועור, ורק כמה דוגמניות שחורות בודדות. וג'ייקובס הגיב: "מצחיק שאלה שבוכים על 'ניכוס תרבותי' לא מבקרים נשים שחורות על כך שהן מחליקות וצובעות את שיערן", כתב באינסטגרם. "אני לא רואה צבע או גזע - אני רואה אנשים. מצער אותי לקרוא שהרבה אנשים צרי אופקים. אהבה היא התשובה, והשראה מכל מיני מקומות היא דבר יפה".
ג'ייקובס לא לבד בחזית הראסטות הגועשת. במסגרת שבוע אופנת ההוט קוטור ביולי בפריז, שלח גם המעצב ז'אן פול גוטייה אל המסלול דוגמניות עם ראסטות אסופות בסגנון אפריקאי על הראש, ותמונותיה של הדוגמנית הבלונדינית לינדזי וויקסון יוצאת מהתצוגה עם ראסטות זכו לפופולאריות גואה ברשת. בשבוע אופנת הנשים של פריז בחודש שעבר בחר גם המותג הצרפתי האלטרנטיבי KOCHE לאמץ את המגמה, אולם כאן על המסלול צעדו שני דוגמנים ודוגמנית שחורים עם ראסטות, והמסר האסתטי עבר בשקט וללא השמצות.
את תזוזתן של הראסטות מהשוליים למרכז הבמה באופנה ניתן לייחס לחזרתן של שנות ה-90 ותרבות הרייבים שהיתה פעילה מאוד באותו עשור, פסטיבל Afro Punk לתרבות שחורה שהתקיים השנה לראשונה בארצות הברית ובאנגליה וזכה לפופולאריות גדולה, וכוכבים צעירים שמביאים את התסרוקת השנויה במחלוקת אל השטיח האדום, כמו האחים ג'יידן ו-ווילו סמית', והשחקנית הצעירה סשה ליין, שהתגלתה בסרט החדש אמריקן האני.
הוסיפו אל אלו את הדוגמן הלבקן שון רוס, הזמר ג'סטין ביבר, שהספיק בשבועות החולפים להצמיח ראסטות ולהוריד אותן, והמוזיקאית FKA Twigs, שהחליפה את הצמות הדקיקות שעיטרו את ראשה בראסטות עבות ואפורות. המצטרפת החדשה לטרנד, ואולי החשובה ביותר, היא ריהאנה, שבחודש האחרון החלה להסתובב עם ראסטות באורך שמגיע לה עד לישבן. ריהאנה חשפה את הראסטות באינסטגרם שלה לצד הכיתוב "Buffalo $oldier", שם שירו המפורסם של אייקון הראסטות הגדול ביותר בכל הזמנים, הלא הוא בוב מארלי.
בהיסטוריה של עולם האופנה, ובטח בסלוני היופי הגדולים, הראסטות נתפסו לרוב כעניין מוקצה ולא אסתטי, הקשור יותר בהזנחה מכוונת של השיער מאשר בטיפוחו. עם השנים היו מי שבחרו לגדל אותן בעצמם, כסמל למרדנות או להלך רוח ראסטפרי או רייברי, ובמספרות מסוימות ניתן מענה ליצירת התסרוקת המתריסה.
מעניין להצביע על מקרה שמסעיר בימים אלה את התקשורת באנגליה, לאחר שנערה בת 13 מצפון יורק נשלחה מבית הספר לביתה, כי הגיעה ללימודים עם ראסטות בהירות ומלאכותיות לראשה, שהתקינה במספרה במחיר של 140 ליש"ט. לטענת הוריה, הדבר אינו מנוגד לתקנון בית הספר, וכדי לתמוך בטענתם הציגו מקרה של צעירה שחורה ממוצא ג'מייקני הלומדת בבית הספר עם ראסטות, ומעולם לא נדרשה להסירן.
בכתבה שפורסמה בדיילי טלגרף הבריטי נחשף תקנון בית הספר, ובו סעיף האוסר על התלמידים להגיע בתסרוקות אקסצנטריות. סיפור הראסטות בבית הספר האנגלי מלמד על הצומת שבה ממוקמות הראסטות כיום – בין אופנה למסורת, בין טרנדיות למאפיינים קהילתיים-דתיים. מצד אחד ניצבת נערה בריטית לבנה הבוחרת במראה שיער אופנתי, ומהצד השני נערה ג'מייקנית שחורה, שמאריכה ראסטות כחלק ממנהג ראסטפרי הטבוע בתרבות ממנה באה.
ואיך נראית סצנת האמנות והאופנה במזרח ירושלים?