אדריכלות

    בחוץ גבעתיים, בפנים פריז: מעצבת אופנה צעירה חיה בבועה אירופאית

    בפני המעצבים של סטודיו 37 הוצב אתגר: להעניק לדירה ישראלית סטנדרטית סגנון פריזאי עכשווי. הם עשו זאת בעזרת טקסטיל עשיר, קרניזים דקורטיביים ומגע של זהב

    שרון היבש

    |

    08.06.16 | 12:59

    מבט מדלת הכניסה. הסלון אינו גדול ולכן מלבד ספת הקטיפה הדומיננטית, יתר הרהיטים קלילים: שידת טלוויזיה ממתכת, כורסאות עור על רגליים דקיקות, שולחן קפה מפלסטיק שקוף, שולחנות צד ומנורה עומדת. ''לא ארמון ורסאי, אלא דירה של פאשניסטה פריזאית'' (צילום: אביעד בר נס)
    מבט מדלת הכניסה. הסלון אינו גדול ולכן מלבד ספת הקטיפה הדומיננטית, יתר הרהיטים קלילים: שידת טלוויזיה ממתכת, כורסאות עור על רגליים דקיקות, שולחן קפה מפלסטיק שקוף, שולחנות צד ומנורה עומדת. ''לא ארמון ורסאי, אלא דירה של פאשניסטה פריזאית'' (צילום: אביעד בר נס)
    וילון דו שכבתי גדול ועתיר קפלים מוסיף לאווירה הלא ישראלית: שכבה אחת מגיעה עד לספסל השיש שבתחתית החלון והשנייה מגיעה עד לרצפה (צילום: אביעד בר נס)
    מבט לכיוון דלת הכניסה. נגיעות טרנדיות של זהב, במנורת הקיר וברגלי השולחן, מתאימות לאווירה המבוקשת. כך גם הספרייה הגדולה, כורסאות העור והקרניזים הדקורטיביים שמחלקים את קיר הסלון המרכזי לשלושה חלקים ומפרידים בין הקירות לתקרה (צילום: אביעד בר נס)
    לצד דלת הכניסה שתי דלתות: האחת - שנפתחת לסטודיו של בעלת הבית - עשויה פרופיל ברזל בלגי שחור וזכוכית, והשנייה - של שירותי האורחים - קלאסית ולבנה (צילום: אביעד בר נס)
    הצצה פנימה מראה על סקלת צבעים אחידה ומגובשת בכל חלקי הדירה (צילום: אביעד בר נס)
    הסטודיו של בעלת הבית, מעצבת אופנה. ממנה הגיעה הבקשה לעצב את הדירה כאילו היא חיה בפריז (צילום: אביעד בר נס)
    על עמוד בגימור בטון הוחלט כדי להוסיף שיק אורבני. בקיר הארונות שולבה נישה לבקבוקי יין שוכבים, והארוחות נערכות מסביב לאי (צילום: אביעד בר נס)
    הארונות הגבוהים במטבח עשויים מפורניר עץ אגוז. שעון הקיר מיפן, קרשי החיתוך וסירי הנחושת משווקים בצרפת, והמנורות התלויות - וינטג' (צילום: אביעד בר נס)
    המיטה בחדר השינה הוכנסה לתוך גומחה בגב המיטה הייחודי, שנצבעה בכחול עמוק. גם כאן וילון עשיר, אדן חלון משיש ומנורות על ציר מוזהב (צילום: אביעד בר נס)
    חדר הרחצה מרווח ומפנק, וחוזר בו גימור הבטון (צילום: אביעד בר נס)
    חדר עבודה זמני, שיהפוך בבוא העת לחדר ילדים. כאן החומרים תעשייתיים: ארונית משרד מתכתית ושולחן עם משטח מלוח נגרים (צילום: אביעד בר נס)

    כשבעלי הבית – הוא הייטקיסט, היא מעצבת אופנה ושניהם בשנות ה-30 לחייהם – פנו לדנה גוטמן ורותם סולרצ'יק (סטודיו 37) כדי שיעצבו בעבורם את הדירה שרכשו בגבעתיים, ביקשה בעלת הבית, שמאוהבת בסגנון אירופאי, דבר שלא שומעים כל יום: לעצב את הדירה כאילו היא חיה בפריז.

     

    זוג המעצבים נענה לאתגר, וכשנכנסים לדירה בקומה השנייה בבניין שנבנה בשנות ה-80, במעלה אחת מגבעות העיר, באמת נושבת ממנה רוח אחרת. לא ממש פריז, אבל גם לא עיר ישראלית מיוזעת. לאווירה ה"אירופאית" תורמים רהיטים כמו ספת קטיפה כחולה, גדולה, תפורה בטכניקת הכפתורים (קפיטונאז'), שניצבת במרכז הסלון; שימוש נרחב בפרופילים דקורטיביים (קרניזים) מעל דלת הכניסה, מסביב לדלתות הפנים, בין קירות החלל המרכזי לרצפה ולתקרה שלו, ולרוחב קיר הסלון. גם וילון דו-שכבתי גדול מוסיף לאווירה הלא-ישראלית.

     

    בסלון: ספת קטיפה כחולה דומיננטית

     

    הדירה (114 מ"ר) הייתה מושכרת במשך שנים, ומצבה היה בהתאם. אחרי שנרכשה, החל השיפוץ בהריסת כל הפנים למעט עמודים תומכים וקיר אחד.

     

     

    לפני השיפוץ. דירה שהושכרה שנים ארוכות (צילום: סטודיו 37)
      לפני השיפוץ. דירה שהושכרה שנים ארוכות(צילום: סטודיו 37)

       

      עכשיו דלת הכניסה נפתחת למבואה. מצדה השמאלי ארון כניסה, שנצבע בכחול כהה בעבודת יד, והותאמו לו ידיות מוזהבות. לצדו שתי מגירות תלויות ומעליהן, על קיר בגימור של טיח במראה בטון ישן, במעין נישה, תלויה מראה ממוסגרת שפיתוחיה צבועים בזהב. המבואה מוארת במנורה תלויה. מול הארון והשידה, מצדה הימני של המבואה, שתי דלתות – האחת מפרופיל בלגי שחור וזכוכית, שמובילה לסטודיו הבייתי לעיצוב אופנה, והשנייה לבנה, קלאסית, בפתח שירותי האורחים.

       

      ואחרי: מבואה מרווחת, שממנה נכנסים לסטודיו האופנה ולשירותי האורחים (צילום: אביעד בר נס)
        ואחרי: מבואה מרווחת, שממנה נכנסים לסטודיו האופנה ולשירותי האורחים(צילום: אביעד בר נס)

         

        בין מבואת הכניסה לקיר המרכזי של הסלון נבנתה ספרייה גדולה מעץ צבוע לבן, עם מדפי פח, שתיכננו המעצבים. בסמוך לספרייה כורסת קריאה מרופדת בצבע בז' ושרפרף מבטון. משני צדיה עציצים גדולים.

         

        בין המבואה לסלון ארון למעילים, מראה במסגרת מוזהבת וספרייה גדולה עם פינת קריאה (צילום: אביעד בר נס)
          בין המבואה לסלון ארון למעילים, מראה במסגרת מוזהבת וספרייה גדולה עם פינת קריאה(צילום: אביעד בר נס)

           

          מהכניסה מתאפשר מבט לכל אורכו של החלל הציבורי. מהסלון מביטים החוצה מבעד לחלון ויטרינה גדול, והקיר המרכזי של הסלון חולק לשלושה באמצעות הקרניזים העדינים. לצד הקיר ניצבת שידת טלוויזיה ממתכת, ומולה ספת הקטיפה הכחולה והדומיננטית. הסלון אינו גדול ושאר פריטי הריהוט בו קלילים: שתי כורסאות עור על רגליים מצינורות ברזל, שולחן מפלסטיק שקוף, שולחנות צד שאחד מהם עשוי משטח שיש עם רגלי זהב והשני מברזל שחור, ומנורה עומדת.

           

          מסגרות דקורטיביות מחלקות את הקיר (צילום: אביעד בר נס)
            מסגרות דקורטיביות מחלקות את הקיר(צילום: אביעד בר נס)

             

            מתחת לחלון הוויטרינה נבנה אדן חלון משיש, מעין ספסל, המאפשר לאחסן תחתיו חפצים. השכבה הבהירה והאוורירית של הווילון הגדול מגיעה עד אליו, והשכבה הכהה שלו, האטומה, מגיעה עד לרצפה.

              

            במטבח: נישה לבקבוקי יין

             

            המטבח גובל בגב הספה הגדולה ובנוי בצורת ר'. ארונות הגובה שמקיפים את המקרר ותנור האפייה עשויים מפורניר אגוז ומוטמעים בנישה שנוצרה בקיר היחידי שלא נהרס בשיפוץ. ארונות המטבח הנמוכים, הצבועים באפור, מוקמו עם משטח העבודה והכיור שמעליהם, מתחת לחלון.

             

            עמוד בטון וקרניזים במראה קלאסי (צילום: אביעד בר נס)
              עמוד בטון וקרניזים במראה קלאסי(צילום: אביעד בר נס)

               

              מינון מדויק של אמנות על הקירות (צילום: אביעד בר נס)
                מינון מדויק של אמנות על הקירות(צילום: אביעד בר נס)

                 

                במרכז המטבח אי לבן, שעוטף עמוד תומך רחב בגימור בטון. באי יש עמדת בישול, ושני מקומות הישיבה לצדו משמשים לארוחות היומיום. מקומות ישיבה נוספים, מסביב לעמוד, מיועדים לאירוח. האזור מואר בשתי מנורות תלויות. בארון אחסון לבן, בקיר שלצד האי, יש נישה מיוחדת לשמירת בקבוקי יין שוכבים, ומחת למשטח העבודה מקרר יין נוסף.

                 

                בחדר השינה: גב מיטה ייחודי

                 

                האזורים הפרטיים נמצאים בחלק האחורי. חדר השינה עוצב בהשראת חדרי מלון מפנקים. מול דלת הכניסה יש חדר ארונות ארוך וצר, ומימין לה ארון בגדים נוסף.

                 

                מבט מהמסדרון המחבר בין חדרי השינה לסלון, ולהיפך (צילום: אביעד בר נס)
                  מבט מהמסדרון המחבר בין חדרי השינה לסלון, ולהיפך(צילום: אביעד בר נס)

                   

                  מעין חדר ארונות צר בכניסה לחדר השינה (צילום: אביעד בר נס)
                    מעין חדר ארונות צר בכניסה לחדר השינה(צילום: אביעד בר נס)

                     

                    הקיר שעליו נשענת המיטה נצבע באפור בהיר. גב המיטה תוכנן על ידי המעצבים. הוא עשוי לוחות עץ בגובה מטר וחצי, ובמרכזו גומחה שאליה נכנסת המיטה ושנצבעה בכחול עמוק. בראש גב המיטה מדף מעץ אלון מבוקע, שעליו מונחים ספרים ותמונות. משני צדי המיטה שידות שונות, אחת בסגנון קלאסי והשנייה מבטון שחור. מעליהן תלויות שתי מנורות קריאה שנרכשו בשוק הפשפשים בלונדון ובתל אביב.

                     

                    כורסת קש לצד וילונות ארוכים (צילום: אביעד בר נס)
                      כורסת קש לצד וילונות ארוכים(צילום: אביעד בר נס)

                       

                      גם מתחת לחלון הוויטרינה בחדר השינה יש סף שיש, שיוצר מעין ספסל לאורך החלון, המכוסה גם כאן בווילון דו-שכבתי. משלימים את החדר ארון מצעים ירוק, שנצבע ביד ולו דלתות זכוכית; ושידת איקאה לאחסון נעליים, שהידיות שלה הוחלפו. שידת הנעליים ניצבת מתחת למכשיר הטלוויזיה.

                       

                      חדר הרחצה מוקם מול חדר השינה. זהו חדר גדול ומפנק. הרצפה שלו מחופה בגרניט שחור דמויי פרקט, ובנישות שתוכננו בו מוקמו ארון שירות עם דלתות מראה, מכונת כביסה ומייבש, ואסלה שהקירות סביבה חופו בפסי דקורציה לבנים. החלק הרטוב, שכולל מקלחון ואמבטיית ישיבה, סגור בדלת זכוכית, ומולו, במרכז החדר, ארון כיור מבמבוק.

                       

                      חדר הרחצה גדול במיוחד. הוא כולל גם את מכונת הכביסה והמייבש (צילום: אביעד בר נס)
                        חדר הרחצה גדול במיוחד. הוא כולל גם את מכונת הכביסה והמייבש(צילום: אביעד בר נס)

                         

                        בחלק הרטוב, שסגור בדלת זכוכית, יש מקלחון ואמבטיה (צילום: אביעד בר נס)
                          בחלק הרטוב, שסגור בדלת זכוכית, יש מקלחון ואמבטיה(צילום: אביעד בר נס)

                           

                          בדירה שני חדרים נוספים. אחד מהם משמש כחדר עבודה זמני, ויהפוך בבוא העת לחדר ילדים; השני, בכניסה לדירה, משמש את הסטודיו לעיצוב אופנה של בעלת הבית. כדי לבדל את הסטודיו משאר חלקי הדירה המחופים פרקט, כוסתה רצפתו בשכבת בטון דקה. בשירותי האורחים חופה הקיר בגובה כמטר בפסים דקורטיביים צבועים בחום כהה.

                           

                          "זה היופי בליצור בועה"

                           

                          "הסגנון האירופאי לא טבעי לנו", מודים המעצבים, "אבל הסתקרנו להתנסות בו. התהליך כלל דיונים על מינון נכון ושילובים. רצינו להרגיש פריז, אך מצד שני לשמור על קשר למציאות, לא תלושים. הקרניזים הדקורטיביים לצד השימוש בבטון מוסיפים שיק ואורבניות. התוצאה היא לא ארמון ורסאי, אלא דירה של פאשניסטה פריזאית".

                           

                          מבט מתוך הסטודיו הבייתי אל המבואה (צילום: אביעד בר נס)
                            מבט מתוך הסטודיו הבייתי אל המבואה(צילום: אביעד בר נס)

                             

                            לדעת המעצבים, ברגע שנכנסים למעטפת דירה קיימת, כל גחמה מקובלת כל עוד היא לא משפיעה על המרחב שמחוץ לה. "זה היופי בליצור בועה, שמאפשרת לאנשים לחזור הביתה לגבעתיים ולהרגיש באירופה", אומרת גוטמן, "וזה בדיוק העניין של לספר סיפור, שיכול להיות פנטזיונרי".

                             

                            תוכנית הדירה המקורית. הקירות הצבועים בצהוב נהרסו (שרטוט: סטודיו 37)
                              תוכנית הדירה המקורית. הקירות הצבועים בצהוב נהרסו(שרטוט: סטודיו 37)

                               

                              חלוקת הדירה החדשה (שרטוט: סטודיו 37)
                                חלוקת הדירה החדשה(שרטוט: סטודיו 37)

                                 

                                בונז'ור (צילום: אביעד בר נס)
                                  בונז'ור(צילום: אביעד בר נס)

                                    

                                  ואיך נראית דירתם של צמד המעצבים גוטמן וסולרצ'יק? לחצו על התצלום 

                                  ואיך נראית דירתם של צמד המעצבים? לחצו על התצלום (צילום: אביעד בר נס)

                                   

                                  מנורה תלויה בכניסה: וינטג' מצרפת

                                  שולחן קפה: קרטל

                                  שולחן ברזל שחור-רגל, כורסת קש בחדר השינה: גלוריה מונדי

                                  שטיח בסלון: נקנה בלונדון

                                  שיש: פרביטל

                                  כורסת קריאה לצד הספרייה: טולמנ'ס

                                  הדומי בטון: קנה קש

                                  סלסלת ביצים, קרשי חיתוך, סירי נחושת: שווקים בצרפת

                                  שעון במטבח: היבינו; שעון בסטודיו: מלונדון; מנורת שעם בכניסה: הביטאט

                                  נגרות - יעקב אלמסי; מטבח - רגבה; קרניזים - דקור סטאר; חיפויים - חזי בנק; וילונות - בדי עלית; גופי תאורה - אילת תאורה, קרן אור; פרקט - יוריסטה; עבודות פליז ונחושת- רומנו; עבודות ברזל - ווילי ברזל טבעי

                                   

                                   
                                  הצג:
                                  כל התגובות לכתבה "בחוץ גבעתיים, בפנים פריז: מעצבת אופנה צעירה חיה בבועה אירופאית"
                                  אזהרה:
                                  פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד