זה סיפור שמתאר אבולוציה, גם של משפחה צעירה וגם של שני מעצבים. את דירתם הראשונה, בשכונת פלורנטין שבדרום תל אביב, קנו בני הזוג דנה גוטמן ו רותם סולרצ'יק (" סטודיו 37") לאחר שסיימו את לימודיהם במחלקה לעיצוב פנים ב-HIT חולון. את השיפוץ היצירתי שעשו בה, בתקציב של 150 אלף שקל, תיארנו בכתבה שהתפרסמה לפני שלוש שנים. מאז נולדה להם בת, העסק המשותף צמח והתפתח, והם החליטו לעבור. שטח הדירה שרכשו בשכונת רמת אביב הישנה כמעט זהה לזו של דירתם הקודמת - 90 מ"ר לעומת 85 מ"ר - אך הפעם עמד לרשותם תקציב גדול יותר (בין היתר משום שהפעם נדרשה החלפתן של כל התשתיות בדירה). העובדה שכאן השיפוץ היה כולל איפשרה להם ללכת רחוק יותר עם חתימתם האופיינית: משיכה לצבעים ולמרקמים עירוניים, שימוש ייחודי שהם עושים במה שנמצא סביבם, והרבה עבודה שהם מבצעים בעצמם.

>> בואו להיות חברים של Xnet בפייסבוק

לדבריהם, החורשה הירוקה שנושקת לחלון הסלון, ציוץ הציפורים וגני השעשועים הפזורים באזור, הם שהכריעו לטובת המעבר. "היו בפלורנטין דברים שהפריעו לנו כשהפכנו להורים", אומרים גוטמן וסולרצ'יק. "הסביבה שם נוחה לעבודה עם ספקים, אבל לא מתאימה לגידול ילדים: אין מדרכות נוחות לעגלות, אין ספסלים לישיבה וגינות שעשועים, ויש בעיות של פינוי פחים".

הבניין: שיכון רכבת שפונה לחורשה (באדיבות סטודיו 37)
הבניין: שיכון רכבת שפונה לחורשה (באדיבות סטודיו 37)

כשהחליטו על רמת אביב חיפשו דירה בחלק הישן של השכונה, שבו יש בניינים בעלי אופי שהם אוהבים. הדירה שמצאו, שני כיווני אוויר, ממוקמת בבניין רכבת עם כמה כניסות, שנבנה בשנות ה-50 של המאה הקודמת. לפני כ-15 שנה הורחבה החזית העורפית במטר וחצי לכיוון החורשה, ונוסף לה ממ"ד. במרכז הדירה ניצבים ארבעה עמודים תומכים: כשבני הזוג גילו שאי אפשר להוריד אותם, הם השתמשו בהם בתכנון החדש של חלל המטבח, הסלון ופינת האוכל (ראו תוכניות בסוף הכתבה). הממ"ד הפך לחדרה של הבת הקטנה, חדר ההורים הוגדל, והחדר הצמוד למבואה הפך למשרד שממנו הם עובדים. חדר רביעי שהיה בדירה הישנה בוטל, לטובת חדר ארונות, חדר רחצה נוסף וארון שירות גדול ונוח, שבו מכונות הכביסה והייבוש.

דלת הכניסה הותקנה ללא ציפוי ועם משקוף אלומיניום. משמאלה הוסר הקיר, ובמקומו נבנה אלמנט עץ גדול, שמגדיר את אזור המבואה והמשרד. הוא כולל לוקר שמשמש כארון למעילים ולתיקים, ספריית חומרים שקופה ואת דלת הסטודיו.

בכניסה לדירה פריט נגרות שמגדיר את אזור המבואה והמשרד. לוקר משמש כארון מעילים ותיקים (צילום: אביעד בר נס)
בכניסה לדירה פריט נגרות שמגדיר את אזור המבואה והמשרד. לוקר משמש כארון מעילים ותיקים (צילום: אביעד בר נס)

כך זה נראה מתוך המשרד: דלת זכוכית וספריית חומרים שקופה, שלא חוסמות את המבט אל הסלון (צילום: אביעד בר נס)
כך זה נראה מתוך המשרד: דלת זכוכית וספריית חומרים שקופה, שלא חוסמות את המבט אל הסלון (צילום: אביעד בר נס)

האזור הציבורי של הבית, כולל המשרד, חופה בפרקט בדוגמת פישבון (שדרת דג), שנצבע לבן. באזורים שמתלכלכים יותר - המטבח, פינת האוכל ומתחת לשולחן העבודה - הונח פרקט בגוון טבעי, מטעמים פרקטיים. על רצפת חדרי השינה פרקט למינציה - שחור בחדר ההורים ואפור בחדרה של הילדה.

תוכנית הריצוף, עם שלושה סוגים שונים של פרקט (באדיבות סטודיו 37)
תוכנית הריצוף, עם שלושה סוגים שונים של פרקט (באדיבות סטודיו 37)

שניים מהעמודים שלא ניתן היה להזיז שימשו בסיס להפרדה חלקית בין הסלון למטבח. ביניהם נבנה אלמנט שתוכנן בקפידה: בחלקו העליון מדפים פתוחים לשני הכיוונים, ובחלקו התחתון מצד הסלון שידת מדיה שהיא המשך טבעי למדפים, ומצד המטבח ארונות תחתונים. משטח העבודה, שעשוי נירוסטה, מתחבר לסף החלון ומתרחב לדלפק ישיבה מכיוון הסלון, מול הכיריים. הוא מואר באמצעות שתי מנורות סיליקון תלויות של המותג BOO, ועל הקיר לצדו נתלה תחריט בשחור-לבן של קטיה סימנדויב.

משטח העבודה מתרחב לכיוון הסלון, שם הוא משמש כדלפק ישיבה (צילום: אביעד בר נס)
משטח העבודה מתרחב לכיוון הסלון, שם הוא משמש כדלפק ישיבה (צילום: אביעד בר נס)

על הרצפה משחקים בין סוגי הפרקט (צילום: אביעד בר נס)
על הרצפה משחקים בין סוגי הפרקט (צילום: אביעד בר נס)

ליד דלפק הישיבה הוצבו שלושה שרפרפים - כסאות מעבדה לשעבר - שהובאו משוק בפריז. הרגליים שלהם נצבעו בלבן, ועל המושבים סומן + (ראו בתמונה שפותחת את הכתבה). במרחב הצר במטבח לא נשאר הרבה מקום, ואל הקיר הוצמד ספסל ארוך וירוק רגליים, עם משטח עץ שעליו הדפסים של עצים, שהוכנו לפי שרטוט של המעצבים. לקיר שבין המטבח למבואה הוצמדה יחידת ארונות גובה, שבמרכזה עומד המקרר. כל הארונות נצבעו באפור גרפית (השכבה העליונה נצבעה ידנית), והותאמו להם ידיות מנחושת שתוכננו במיוחד.

 קיר ארונות הגובה מפריד בין המטבח למבואה (צילום: אביעד בר נס)
קיר ארונות הגובה מפריד בין המטבח למבואה (צילום: אביעד בר נס)

כך נראו המטבח ודלת הכניסה, ''לפני'' (באדיבות סטודיו 37)
כך נראו המטבח ודלת הכניסה, ''לפני'' (באדיבות סטודיו 37)

רהיטי הסלון הובאו ברובם מהדירה הישנה: ספה מעור, כיסא ואסילי שחור, כיסא נדנדה שחור בעיצוב רון ארד ושולחן ברזל. בפינות פוזרו שרפרפים מלונדון ומשוק הפשפשים בפריז, שחודשו בצורות שונות. מעל הספה נתלה ציור שציירה גוטמן (בדירה הקודמת הוא היה תלוי בחדר השינה).

ציור מעשה ידיה של בעלת הבית מעל הספה (צילום: אביעד בר נס)
ציור מעשה ידיה של בעלת הבית מעל הספה (צילום: אביעד בר נס)

בדירה הקודמת הוא היה בחדר השינה (צילום: אביעד בר נס)
בדירה הקודמת הוא היה בחדר השינה (צילום: אביעד בר נס)

גם הכוורת המתגלגלת שמתחת למסך הטלוויזיה הובאה מהדירה הקודמת, ומידותיה הותאמו לחלל החדש. הסלון מואר באמצעות מנורת כדור פשוטה של איקאה, שסביבה הורכב קרניז עגול מגבס. פס צבירה עם ספוטים מאיר את הקיר שמאחורי הספה, ומקור אור שלישי מגיע ממנורה עומדת על רגלי חצובה מבמבוק. ספי החלון בכל הבית הוחלפו לשיש קררה. מעבר לחלון שהוחלפה הורכבה רשת עם הכנה לתליית עציצים.

על התקרה מנורת כדור פשוטה של איקאה, שמסביבה קרניז עגול מגבס (צילום: אביעד בר נס)
על התקרה מנורת כדור פשוטה של איקאה, שמסביבה קרניז עגול מגבס (צילום: אביעד בר נס)

בין הסלון לפינת האוכל חוצצת ספריית פח לבן מכופף, שהורכבה בין הקיר לעמוד תומך נוסף.

הספרייה שמפרידה בין הסלון לפינת האוכל (צילום: אביעד בר נס)
הספרייה שמפרידה בין הסלון לפינת האוכל (צילום: אביעד בר נס)

פינת האוכל כוללת את השולחן שהיה גם בדירה הקודמת, אך עם כיסאות אחרים, שנצבעו בלבן ו"נטבלו" בכחול. מנורת הנחושת התלויה הובאה משוק הפשפשים בלונדון, ובפינה שידה עתיקה שהייתה שייכת למשפחה ונצבעה מחדש. הדופן הפנימית שלה חודשה בעזרת דפי כרומו מתוך ירחוני עיצוב מאמצע המאה הקודמת, שנקנו בברלין. על הקיר מוסגרה עבודה מחוט ברזל, שנקנתה בתערוכת בוגרים של HIT. מול השולחן ניצב העמוד הרביעי בחלל: הוא נוצל לתמיכה בחלון זכוכית עם מסגרת ברזל אדומה, המאפשר הצצה למסדרון המוביל לחדר ההורים.

ילד יפני על גלשן

כמו דלת המשרד, גם דלת הכניסה לחדר ההורים עשויה מסגרת עץ וזכוכית. חלקו התחתון של הקיר שעליו נשענת המיטה נצבע בצבע שמן אפור בהיר, שמסתיים בקרניז גבס המעניק נופך קלאסי וממסגר מעין גב מיטה. על הקיר שתי מראות עגולות, אחת מהן בתוך מסננת סולת ישנה. שולחן מאיקאה ומחזיק עיתונים מפריז משמשים כשידות לילה, והוצבו עליהן מנורות קריאה שנקנו בשוק הפשפשים בלונדון. בצד הועמד גלשן שעליו דמותו של ילד יפני רוכב על גבו של דג - עבודה שיצר סולרצ'יק באמצעות שיבוץ של סוגי עץ שונים. ממול, מתחת למסך טלוויזיה, רהיט שעיצבו השניים ממדף פח שנשען על קוביות של עץ גושני. חדר ארונות קטן מוסתר בדלת עץ מתקפלת, שנפתחת לכל רוחבו.

דלת עץ מתקפלת מסתירה את חדר הארונות (צילום: אביעד בר נס)
דלת עץ מתקפלת מסתירה את חדר הארונות (צילום: אביעד בר נס)
ונפתחת לכל רוחבו (צילום: אביעד בר נס)
ונפתחת לכל רוחבו (צילום: אביעד בר נס)

חדר הרחצה של ההורים רוצף באבן בלו-סטון בהנחת פישבון. ארון הכיור עשוי עץ בירץ' ממוסגר בשיש קיסר לבן, עם ידיות מטבח תעשייתיות ורגלי פח אדומות. על הקירות אריחים לבנים קלאסיים עם רובה אפורה. גוטמן וסולרצ'יק חתכו אריחים צבעוניים למשולשים, ויצרו בעזרתם צורות גיאומטריות שמגוונות את המשטח הלבן השגרתי. האריחים עצמם פשוטים וזולים, הם מסבירים, ושבירת גריד המשבצות הסטנדרטי מכניס עומק ועניין לחלל הקטן.

ארון הכיור עשוי עץ בירץ' ממוסגר בשיש קיסר לבן, עם ידיות מטבח תעשייתיות ורגלי פח אדומות (צילום: אביעד בר נס)
ארון הכיור עשוי עץ בירץ' ממוסגר בשיש קיסר לבן, עם ידיות מטבח תעשייתיות ורגלי פח אדומות (צילום: אביעד בר נס)

הממ"ד הפך לחדרה של הילדה, אך דלתו הכבדה הוסרה ובמקומה נתלה וילון קטיפה כבד, המבודד מאור ומרעש. בחדר ארון ורוד שמעליו שלושה ציורים על פח שהכינו ההורים, מדפי פח שמשמשים כספרייה ושידה פשוטה שעל החזית שלה הדפס שנעשה על פי קולאז' שהם יצרו. מעל המיטה נצבע לב בצבע ורוד מעושן.

את הציורים שמעל ארון הילדה הכינו ההורים  (צילום: אביעד בר נס)
את הציורים שמעל ארון הילדה הכינו ההורים (צילום: אביעד בר נס)
הם גם יצרו את ההדפס על השידה הפשוטה (צילום: אביעד בר נס)
הם גם יצרו את ההדפס על השידה הפשוטה (צילום: אביעד בר נס)

>> עוד בתים יפים ועיצוב פנים יצירתי

  • נגרות, כולל מטבח: נגריית עמיר
  • פרקט: יוריסטה
  • אריחים, חיתוך מיוחד, מרצפות אבן וכלים סניטריים: סטון השרון
  • גופי תאורה: לסרי תעשיות תאורה
  • שולחן קפה: one bedroom
  • שטיח בסלון ומנורה עומדת: גלוריה מונדי
  • מנורות סיליקון מעל האי: magenta fm
  • פוסטרים ממוסגרים: אוסף פרטי
  • תמונת לב על העמוד בסלון: גיא פיטשון